Skocz do zawartości
damaxyz

Wymiana sprzęgła Bizon Rekord Z058

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Bizon
damaxyz    16

Witam,

Jak najszybciej wymienić sprzęgło w rekordzie, czy trzeba ściągać skrzynie i jakie podzespoły warto od razu wymienić?

Chciałem to zrobić ponieważ po długim postoju kombajnu jak go uruchomię i chcę ruszyć to podczas puszczania sprzęgła słychać jakieś ocieranie - nie wiem co to ale po dłuższym okresie pracy przestaje być to słychać.

 

Chodzi mi oczywiście o wymianę tarcz sprzęgła.

 

Pozdrawiam,

Edytowano przez damaxyz
ortografia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pawelzaza    5

Hej, po pierwsze luzujesz i zdejmujesz pas jezdny, następnie odkręcasz całą przystawkę z kołem pasowym i zdejmujesz (wychodzi przystawka z kołem i całe sprzęgło) Odkręcasz docisk (kilka śrub na klucz 17) i masz tarczę na wierzchu. Przy okazji warto sprawdzić łożysko oporowe i ewentualnie wymienić. Po zakupie tarczy koniecznie należy sprawdzić czy wchodzi ona na wałek sprzęgłowy bo wykonanie tarcz pozostawia wiele do życzenia. My musieliśmy poprawiać frezy pilikiem. Przy zakładaniu tarczy trzeba pamiętać aby ustawić ją dokładnie po środku. Później zakładasz całość z powrotem i przykręcasz (pamiętaj żeby włożyć popychacz od wysprzęglika) Następnie zakładasz i naciągasz pas jezdny. Po zmontowaniu regulujesz sprzęgło ustawiając odpowiednio popychacz. Jeśli napisałem coś niejasno to to napisz a postaram się wszystko wytłumaczyć dokładniej. Pozdrawiam

Edytowano przez pawelzaza

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
damaxyz    16

Dzięki wielkie za odpowiedź,

 

Powiedz jeszcze mi tylko jakie są objawy zużywania tarcz sprzęgła i co może być przyczyną takiego szumu podczas ruszania przy wysokich obrotach silnika (tylko na początku żniw).

 

Pozdr,

Edytowano przez krolikNH

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

pawelzaza    5

Co do szumu to może być spowodowany dotykaniem łożyska oporowego do docisku ( sprzęgło nie odbija do końca) bo tuleja po której przesuwa się łożysko jest nienasmarowana (np. z powodu przetartego wężyka podającego smar z kalamitki na tuleję łożyska) W czasie żniw wszystko się dociera i luzuje i łożysko zaczyna odbijać poprawnie i szum zanika. Po zimie kiedy wszystko się zastoi problem powraca. Oznaką zużytej tarczy są poślizgi sprzęgła np. przy przejeżdżaniu przez bruzdy albo przy ruszaniu pod górę (kombajn nie chce ruszyć z miejsca) towarzyszy temu bardzo charakterystyczny smród. Pozdr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
damaxyz    16

Właśnie smrodu nie czuć nigdy i nigdy też nie miałem problemu z przejeżdżaniem przez bruzdy czy wzniesienia. Jak można sprawdzić ten wężyk - czy jest on poprawnie założony i czy smaruje to co smarować powinien. Przez te dwa wzierniki niestety nic nie widać

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pawelzaza    5

No niestety trzeba by chyba odkręcić i wyjąć całą tą przystawkę z kołem pasowym i sprzęgłem bo inaczej chyba nie da rady.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
damaxyz    16

Witam,

 

Dopiero teraz zabrałem się za robotę z wymianą sprzęgła i mam kilka kolejnych pytań:

 

1. Tarcza sprzęgłowa ma grubość 7,5 mm - czy nadaje się do wymiany?

2. W czterech zespołach sprężyn na docisku mam tylko po dwie sprężyny w każdym zespole a miejsca jest na trzy i teraz czy mam zostawić dwie czy należy uzupełnić ich ilość?

 

3. Na poniższych zdjęciach na tarczach metalowych które przylegają do tarczy sprzegłowej widnieją jakieś rysy (pęknięcia) - co z tym robić?

 

 

 

 

post-23365-0-77813700-1433534213_thumb.jpg

post-23365-0-42446300-1433534283_thumb.jpg

post-23365-0-02550900-1433534359_thumb.jpg

Edytowano przez damaxyz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Arek    113

Te pęknięcia to od przegrzania ale nie przejmuj się bo często to się zdarza.

 

Tarcza jeśli ma luz na sprężynkach to wymień na nową. U mnie nie była zużyta ale miała trochę luzy na sprężynkach i szarpała przy cofaniu na max obrotach. Po założeniu nowej tarczy nic nie szarpało.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

Witam

Potrzebuję porady jak prawidłowo powinno być ustawione sprzęgło, ponieważ wszystkie biegi trzeszczą przy wkładaniu.

Jaka powinna być prawidłowa odległość od tarczy do łapek z pierścieniem i pierścienia do łożyska ?

post-22802-0-42931500-1434180155_thumb.jpg

post-22802-0-60621300-1434180195_thumb.jpg

post-22802-0-94484700-1434180235_thumb.jpg

Edytowano przez grzepo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

Ciąg dalszy. Po odkręceniu docisku okazało się że ktoś wymienił tarczę i jest praktycznie nowa. Co się rzuca w oczy to to że bierze tylko brzegiem- ale wydaje mi się że jest po prostu nie dotarta jeszcze. Łapki zostały wyregulowane też że początkowa odległość łapek (pierścienia) od tarczy wynosiła 61mm teraz jest 65mm. Po złożeniu jak kręci się kołem napędowym to łożysko się obraca ale jak się je przytrzyma drutem przez otwór (od skrzyni biegów) to się zatrzymuje- czyli luz jest minimalny. Podczas przerzucania biegów np z 2 na R, lub 1 na R jest w miarę dobrze ale jak się wyrzuci na luz i po dłuższej chwili chce się wbić jakikolwiek bieg to zgrzyta. Ja nie wiem gdzie szukać przyczyny. Czy tarcz jest jakaś nie oryginalna i grubsza i ruch wysprzęglika nie wystarcza aby całkowicie rozsprzęglić czy co... nie mam pomysłu... A może tarcz jest właśnie nie dotarta i najlepiej by było ją trochę "przypalić"

Edytowano przez grzepo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Prawdopodobnie tracza nadal kręci się z dociskiem choć będzie rozsprzęglona.

Przypal ją trochę powinno pomóc.

Czasem taki objaw jest gdy tarcza blokuje się na wieloklinie wałka sprzęgłowego.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

Fakt faktem luźno tarcz na wieloklin nie wchodziła...

Edytowano przez grzepo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kravter    36

nie wiem czy dobrze widze, ale na zdjeciu lozyska wyciskowego jest takie wygniecenie czy to smar? jak wygniecenie to masz odpowiedz na ciezko wchodzace biegi z luzu. Mialem to w "super" :P
i w jakim miejscu jak naciskasz sprzeglo zaczyna sie rozprzeglenie? Przy gorze, srodku czy koncu?

Edytowano przez kravter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

Łożysko pierwszej świeżości nie jest, ale jest gładkie. Wgnieceń nie ma. Teraz wyregulowane jest tak że bierze przy górze. Było też tak zrobione że brało bardziej u dołu. I u dołu i na górze nie jest tak jak powinno być. Regulowane było na dole przy samym sprzęgle i pod podestem poprzez podłożenie jakiejś nakrętki czy podkładki na tłoczek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kravter    36

Pamietaj ze skrzynia nie jest synchronizowana i z luzu na bieg zawsze bedziesz mial jakies zgrzyty :P a jak wygladaly te bolce na ktorych ruszaja sie dzwigienki? :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

Naciskając łapki (ten pierścień) wszystkie brały jednakowo- nie wyczuwalne były jakieś różnice. Bo jakby te bolce były podtarte to by rozsprzęglało z pewnym "opóźnieniem"- to też nie było wyczuwalne przy ręcznym naciskaniu. To wiadomo że zgrzytnięcie w takiej skrzyni musi być, ale wydaje mi się że u mnie jest ono dużo za głośne i długie. W tej chwili obstawiam nie dopasowanie się tarczy. Zobaczymy jak to będzie wyglądać na polu- bo tak jak pisałem przy zmianie między biegami jest jakby w porządku. Jakby było źle to będziemy rozbierać i wszystko sprawdzać jeszcze raz bardzo dokładnie- także za wszystkie sugestie bardzo dziękuję.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kravter    36

jeszcze moze byc krzywy docisk, ale to troche malo prawdopodobne, zrob tak jak mowisz, pojezdzij dzien 2 i zobacz czy bedzie roznica, skrzyni nic sie nie stanie :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
grzepo    30

A czy przypadkiem rekordy nie miały synchronizowanych skrzyń biegów? Może to trzeszczenie to coś z synchronizatorami? Jak ktoś ma jakieś materiały dotyczące skrzyni to niech wrzuci bardzo by mi się przydały?

 

Wygląda że skrzynia nie jest synchronizowana ale jest o stałym zazębienu. I kolejne pytanie czy wałek nr 18 (pierwsze zdjęcie) może tak na pół centymetra ruszać się od koła do koła? (ten wałek od ręcznego)

post-22802-0-54607800-1436383136_thumb.jpg

post-22802-0-21966700-1436383223_thumb.jpg

post-22802-0-64055100-1436383264_thumb.jpg

post-22802-0-33913400-1436383288_thumb.jpg

post-22802-0-48287800-1436383314_thumb.jpg

post-22802-0-57820400-1436383338_thumb.jpg

post-22802-0-48845700-1436383364_thumb.jpg

post-22802-0-15556700-1436383393_thumb.jpg

post-22802-0-41207500-1436383432_thumb.jpg

Edytowano przez grzepo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez Arek
      jakie powinny byc robocze (max) obroty silnika i jakie powinny byc max obroty mlocarni? bo u mnie chyba cos jest nie tak...
       
      i wie ktos moze gdzie jest czujnik obrotow silnika?
    • Przez Rapid22
      Witam jeżeli ktoś mógłby pomóc mam taki problem potrzebuję jakiegoś schematu lub zdjęcia podłączenia dmuchawy nawiewu kabiny w Bizonie Z058 rocznik 1989. Generalnie najbardziej potrzebna mi jest jak to idzie na te trzy klawisze samochodowe na górnym panelu. Szukałem info w necie na ten temat jedynie natknąłem się na schemat instalacji bizona rekord ale jedynie jest na nim schemat podpięcia górnych świateł roboczych, które i tak nie za bardzo odpowiadają tej wersji którą mam. Jeżeli ktoś cokolwiek ogarnia w tym temacie proszę o pomoc lub jakąś wskazówkę.
    • Przez Rapid22
      Witam mam pytanie czy może wie ktoś lub ma jakiś schemat instalacji połączeń elektrycznych w kabinie Bizon Rekord Z058 z 1989 roku. Co prawda posiadam cały schemat inst. elektrycznej jednak zawiera ona jedynie połączenie górnych świateł kabiny. Brakuje mi podłączenia wycieraczki na klawisz oraz dmuchawy. Problem polega na podłączeniu kolorów kabli do klawisza/przycisku włączenia jest tam kila różnych kolorów kabli chodzi aby odpowiednio je połączyć na przycisk. Jeżeli ktoś wie jak to ma być lub ma coś na ten temat proszę o odpowiedź w komentarzu
    • Przez michasko
      Mam pytanie czy ktoś wyciągał orbitrol, bo gdzieś od góry leci mi olej nawet teraz jak kombajn jest nie ruszany to kapie. Oringii tam gdzie rurki przechodzą wymieniłem i nic nie pomogło
    • Przez Dario23
      Cześć!
       
      Zakupiliśmy niedawno niebieskiego bizona rekorda (rok produkcji 2001) i mamy problem ze sprzęgłem. Tam zdaje się jest sprzęgło hydrauliczne, a zbiorniczek na płyn, z tego co mi brat mówił, znajduje się chyba przy drążku zmiany biegów. Płyn jest, natomiast problem polega na tym, że sprzęgło łapie dopiero przy na maksa wciśniętym pedale sprzęgła. Na pewno musi być jakaś regulacja, więc jeśli ktoś z was ma takiego rekorda to prosiłbym o pomoc jak i gdzie je ustawić.
       
      Jeszcze jedna mała sprawa. Na joysticku od jego zewnętrznej strony tam gdzie znajduje się palec wskazujący jest przycisk, o którym instrukcja obsługi nic nie mówi. Czy wiecie do czego on służy?
       
      Jeśli posiadacie lub posiadaliście takie rekordy - niebieski z lat 2000-2004- to napiszcie proszę na co zwracać uwagę przy ich użytkowaniu, co wymienić przed sezonem i czy jest duża różnica w użytkowaniu w porównaniu do bizonka Z056.
       
      Dzięki z góry za wszelką pomoc!
×