Bomba41

Grubość uszczelek i moment dokręcania głowic.

Polecane posty

Bomba41    0

Witajcie, proste pytanie:

1. z jakim momentem dokręcać nakrętki głowic w silniku ciągników

Zetor 7211 1990r. Zetor 5320 1997r.

2. jaka grubość uszczelek pod głowice bo słyszałem że jest wiele rodzajów do:

Zetor 7211 1990r. Zetor 5320 1997r.

 

P.S.

O wypowiedzi proszę osoby, które wiedzą dobrze co piszą, i proszę mi nie pisać typu "po co dynamometryczny jak można rurą" nie robie lipy i tyle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Radekk    157

Witam

Odpowiem odnośnie zetor 7211 a co do 5320 to dokładnie nie wiem jaki on ma silnik ,bo jak taki sam jak seria 5211 to momenty dokręcania powinny być takie same.

1.Moment dokręcania wynosi 167 do 177 Nm na zimnym silniku.

2.Co do grubości uszczelki pod głowicą to ustala się to tak:Należy zmierzyć wielkość wystawania każdego tłoka w górnej pozycji zwrotnej (tzw. martwe położenie) ponad powierzchnię przylegania cylindra do bloku.Pomiar należy prowadzić na osi wału korbowego.

Jeżeli zmierzona wartość wynosi 0,1 do 0,5 mm należy zastosować uszczelkę o grubości 1,2mm.

Jeżeli zmierzona wartość wynosi 0,51 do 0,80 mm należy zastosować uszczelkę grubości 1,5 mm.

Na tym samym silniku można na podstawie pomiarów wystawania tłoka ponad blok silnika, zastosować oba rodzaje uszczelek pod głowicę cylindra.

Uwaga !

Grubość uszczelki ma podstawowe znaczenie jeżeli chodzi o parametry silnika.Zle ustalona grubość uszczelki może być przyczyną uderzania tłoka w głowicę cylindra. (Jest to wpis z instrukcji napraw)


Jeśli podoba Ci się co napisałem, lub pomogłem kliknij zieloną strzałkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bomba41    0

5320 ma 4cylindrowy silnik 3600cm pojemności 63KM to jest ten sam silnik co w 7211.

Dziękuje za dane odnośnie momentu, ale może jest jakaś reguła, który rocznik jaki model jaka grubość uszczelki?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Radekk    157

Reguły raczej nie ma ,ja przeważnie zakładam uszczelki 1,2mm ,wszystko zależy jak są osadzone tuleje cylindrów,chodzi tylko o to aby tłok nie uderzał w głowicę(opis wyżej ) Co do 5320 to bedzie wszystko tak samo jak w 7211.


Jeśli podoba Ci się co napisałem, lub pomogłem kliknij zieloną strzałkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bomba41    0

w 5320 i w 7211 tuleje są oryginalne nie wyciągane.

A gdy założe 1,5mm tak dla świętego spokoju, to straty na ciśnieniu sprężania i sprawności silnika będą dużo większe w porównaniu do 1,2?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Radekk    157

Nie potrafię dokładnie odpowiedzieć ,ktoś po coś zastosował te dwa rodzaje uszczelek ,aby była możliwość doboru odpowiedniej.

 

Najlepiej jak nie chcesz ryzykować to załóż 1,5mm i zobaczysz czy jest jakaś różnica.Niby troszkę się zwiększa komora spalania ale powinno być okej.

A jakie uszczelki Czesi montowali w nowych silnikach tego nie wiem.


Jeśli podoba Ci się co napisałem, lub pomogłem kliknij zieloną strzałkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
farmer7745    19

Radekk@ ma rację, tak piszę w instrukcji napraw.

Ja wszystkie po planowanu głowic bez mierzenia zakładałem 1,5mm.

 

W np. C-360 pod tuleje podkładasz odpowiednią ilosć spesjalnych podkładek (pierścieni) miedzianych, w Zetorach ich nie ma.

Edytowano przez farmer7745

ZABRANIAM BEZ MOJEJ ZGODY KOPIOWANIA, POWIELANIA I WYKORZYSTYWANIA ZDJĘĆ Z MOJEJ GALERI.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bomba41    0

wydaje mi się że 0,3mm w praktyce da coś około 1cm3 na każdy cylinder, więc nie jest to chyba zbyt wiele, albo inaczej, nie jest to tyle, żeby silnik stracił na mocy?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    56

Porównaj do objętości komory w tłoku i pomyśl o uruchamianiu zimnego silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Marcelix    74

Witam wszystkich. Odgrzeję trochę temat. Otóż w naszym zetorku 7745T co kilka miesięcy wywala uszczelkę pod "czapką" i zawsze albo na 1-ym garku albo na 4-ym. Tak było i teraz po sezonie żniwnym, jakoś od wiosny był spokuj Jednego dnia wydmuchnęło na 1-ym cylindrze, no to zrobiliśmy tylko na tym jednym, dokręciliśmy głowicę na 170Nm. Szwagier pojechał orać.... wraca po nie długim czasie - wywaliło na 4-ym, no to powtórka z rozrywki, ale tym razem po zrobieniu tej czwartej została dokręcona momentem 200Nm i pierwsza została równierz poprawiona na taką wartość. Po kilku dniach szwagier mówi, że znów cos cyka i chyba tym razem to 2-gi albo 3-ci garnek :huh: więc robimy. W trakcie okazało się że to nie były uszczelki pod głowicami, tylko jedna pod kolektorem wygechowym się skopała, ale skoro już rozebraliśmy no to uszczelki nowe i też jazda na 200Nm oczywiście dokręcanie w czterech etapach, no i dodam że głowice były planowane, nowe uszczelki gr. 1,2mm Jak na razie wszystko chodzi jak w zegarku. dzisiaj zaorane 2ha na próbę i jest git B)


Jeżeli czegoś nie da się zrobić, to wtedy przychodzi ktoś, kto nie wie, że się nie da i on to właśnie robi.   A. Einstein

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Radekk    157

Te momenty dokręcania są podane na nowych gwintach i nakrętkach a gdy dokręcamy już je ponownie to wiadomo że nie osiągniemy takiej dokładności. Do tego dochodzi klucz dynanometryczny nie zawsze jest on taki dokładny i też lubi oszukiwać.

Druga sprawa to ,że powinno się dokrecać głowice ponownie po iluś tam mh pracy. Osobiście dokręcam też mocniej (oczywiście bez przesady) od razu i nigdy nie poprawiam i jakoś nie mam problemów z wydmuchiwaniem uszczelek. Jeszcze jest kwestia jakości uszczelek niektóre są marnej jakości i długo nie wytrzymują.

  • Like 1

Jeśli podoba Ci się co napisałem, lub pomogłem kliknij zieloną strzałkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DarekD    70

kolego "Marcelix" , katalog części podaje ,że do silników takich jak w Twoim 7745T z turbodoładowaniem , idą wyłącznie uszczelki 1,5mm !!!!!


nowy

 
 
 
 
 
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mds212    2125

Zdjałem głowice zawiozłem do planowania i teraz mam dylemat jaką dać uszczelke 1,2 czy 1,5? Niby była 1,5 czy przy 1,2 ciagnik byłby mocniejszy i lepiej by odpalal? Tłok minimalnie wystaje ponad tuleje, boję sie ze bedzie uderzal w głowice przy 1,2, mozna to jakos sprawdzic? Nie chcialbym uszkodzic nowych głowic gdy zaloze uszczelke 1,2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DarekD    70

zacytuję książkę napraw ; "należy zmierzyć wielkość wystawania każdego tłoka w górnej pozycji zwrotnej ponad powierzchnię przylegania cylindra do bloku . Pomiar należy prowadzić na osi wału korbowego . Jeśli zmierzona wartość wynosi 0,1 do 0,5 mm  dajemy uszczelkę 1,2mm  .Jeżeli natomiast wynosi 0,51 do 0,8mm  montujemy uszczelkę 1,5 mm . Na jednym silniku można można , na podstawie wyniku pomiaru wystawania tłoka nad blok silnika , można zastosować oba rodzaje uszczelek . Uszczelkę należy montować szerszym obrzeżem w stronę tulei silnika .

Także ,jeśli robiłeś same głowice ,a nie zmieniałeś tłoków , nie osiowałeś silnika  czy też nie szlifowałeś powierzchni bloku to załóż takiej grubości jak wcześniej siedziały z tym ,że tak jak wyżej pisałem mogły być różne grubości na tym samym silniku  . Jak nie masz pewności co do grubości starych to tłok w GMP i mierzysz ile wychodzi ponad powierzchnię bloku -pomocny w tym wypadku byłby czujnik zegarowy

Edytowano przez DarekD
  • Like 1

nowy

 
 
 
 
 
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jarek22B    51

Jakiej grubości (1,2 czy 1,5) uszczelki idą pod głowicę do Zetora 5245?

dodam że głowice będą szlifowane

Jakim momentem dokręcić nakrętki głowic?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DarekD    70

Przecież Masz wyżej w moim poście wszystko opisane !!!!  Jak nie ruszałeś tłoków to montuj takie jakie wcześniej siedziały . Szlif głowicy nie ma nic do grubości uszczelek


nowy

 
 
 
 
 
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jarek22B    51

Przecież Masz wyżej w moim poście wszystko opisane !!!!  Jak nie ruszałeś tłoków to montuj takie jakie wcześniej siedziały . Szlif głowicy nie ma nic do grubości uszczelek

Rozumiem

Dzisiaj zamawiam (przez neta) zestawy naprawcze i myślałem że od razu zamówię też uszczelki pod głowice. Źle podszedłem do sprawy bo  myślałem ze wszystko kupie w 1 zamówieniu.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DarekD    70

dokładnie -nie da się określić grubości uszczelki jak jeszcze tłok w pudełku . Skoro wymieniasz całe zestawy ,to musisz zmierzyć wysokość zamontowanego ,nowego tłoka


nowy

 
 
 
 
 
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 kolego bomba wystarczy ustawić tłok w gmp zaczynając od pierwszego cylindra oczyścić tłok i kołnierz ogniowy tulej przystawić wąską stroną suwmiarke lub liniał i wsunąć szczelinomierz pomiędzy tłok a liniał 0,35 mm uszczelka 1,2 jak mniej niż 0,35 to na 1,5 w jednym silniku mogą być dwa rodzaje.można też zmierzyć grubość starych chyba że podarte.fachowo stawia się wysokściomierz z czujnikiem zegarowym na płaszczyżnie bloku i dokonuje się pomiaru.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Michal3512    4

Witam

Poszły mi oringi na tulejach w zetorze 6245, sprawdziłem to przez zalanie płynem chłodniczym blok silnika. Po nocnym postoju od spodu (w skrzyni korbowej) są widoczne krople płynu wokół 4 i 3 tulei.

Mam kilka pytań co do montażu:

1. W książce piszę że grubość dobieramy mierząc wielkość wystawania każdego tłoka w pozycji GMP ponad powierzchnię przylegania cylindra do bloku.Pomiar należy prowadzić na osi wału korbowego.  Jak to dokładnie rozumieć aby w domowych warunkach pomierzyć? Ze tłok w GMP ma wystawać nad tuleją cylindra ? W moim przypadku tłok w pozycji GMP jest schowany w tuleje o 0,35mm - nie wystaje ponad tuleje.

Wg. tego poradnika w zetorze nie da się zrobić pomiaru miedzy tłokiem o blokiem ponieważ przeszkadza tuleja cylindra która wystaje wyżej niż tłok(przynajmniej tak jest w moim zetorze).

http://auto-land.pl/news/507/porady-techniczne-elring

2. Montaż tulei:

Wg. książki piszę sprawdzić właściwe wystawanie tulei, które musi się mieścić w zakresie 0,03 - 0,07mm. Czy taki pomiar wystarczy przeprowadzić przez przyłożenie liniału do tulei i wsadzeniu szczelinomierza pomiędzy liniałem a blokiem silnika ?

 

W garażu mam też czujnik zegarowy ale szczelinomierzem mysie że będzie szybciej zrobić pomiar.

Edytowano przez Michal3512

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DarekD    70

co tu nie rozumiesz ? Powierzchnia przylegania cylindra do bloku to powierzchnia bloku na której kładziesz uszczelkę głowicy .

Ustawiasz czujnik zegarowy na zero na powierzchni bloku a następnie przestawisz na tłok i odczytujesz (kołnierz tulei omijasz ) .

Aby odczytać wysokość wystawania samej tulei musisz ją porządnie docisnąć do bloku -tak piszą w instr. napraw i dopiero mierzysz


nowy

 
 
 
 
 
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    825

No właśnie tak czytam i na moje oko jest to źle sformułowane.  "ponad powierzchnię przylegania cylindra do bloku".

W dalszej części instrukcji jest to napisane tak jak ma być "pomiar wystawania tłoka ponad blok silnika"

Czyli ile wystaje nad powierzchnię bloku nie tulei.


BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez skarpetahanzo
      Witam wymienilem filtr oleju baka na wymienny i mam problem z duzym cisnieniem oleju , podobno trzeba zmienic tez zawor cisnienia oleju na pompie i pytanie mam zwyczajnie kupic nowy czy do filtra wymiennego powinien byc inny ? Rozbieralem stary zawor ale brak tam podkladek wiec zbytnio nie mam jak zmniejszyc tego cisnienia na starym zaworze .
    • Przez Kondzio55
      Witam,Problem ciagnie się już kolejny rok i problemu nie rozwiazalismy.Sezon jakos przechodził ale do sedna. Ma nadal problemy z odpaleniem po np nocy,łapie na 2 tłoki pozniej na 3 i na 4 .Dym ze idzie sie udusić No dobra idąc dalej cisnienie oleju w normie,zimny trzyma 5,5atm, ciepły (80st) trzyma 3atm.Pompa paliwa daje cisnienie,po kompletnej regeneracji,wtryski prawidłowo rozpylaja,cisnienie 170-180, Kompresja 1 cylinder 24 ,2 cylinder 21(próba olejowa wzrosło do 24) 3 cylinder 22, 4 cylinder 22.Teraz gdzie szukać przyczyny?? Czy złe tłoki i pierscienie? Rocznik 88   i z tego co wyczytałem to powinien być tłok z 3 pierscieniam wiec prawidłowo załozone. Ja już nie mam pojecia co moze byc nie tak..Moze ktos miał taki przypadek? Dodam ze oleju nie przybywa,ani nie ubywa 
    • Przez Lukasz93
      Owy Zetor zaczał czasem pod obciazeniem wyganiać płyn z chlodnicy i szybko się zagrzewał, załozylem bańkę na przelew, pozniej zaczęła wariowac temperatura jakby zaciał sie termostat, wyrzuciłem więc termostat. Sprawdziłem go we wrządku w 100 % sprawny, wahler. Wkoncu zaczął przy byle obciążeniu wyrzucać płyn, w chlodnicy pełno bąbli powietrza. Zalozony nowy korek chlodnicy, jeszcze gorzej. Cisnienie w pracy sie zrobiło ze zaczeło wypychac plyn przewodem od chlodnicy. W oleju nie ma płynu, odwrotnie też.
      A wiec jakis przedmuch tak czy siaķ. Glowice zostały zrzucone i do regeneracji. Na jednej uszczelce może był jakis przedmuch do kanału. Tuleje wydawyaly sie ok. Wszystkie glowice okazały się dobre na regeneracji. Założone nowe uszczelki, 1 odpalenie i odrazu tak samo bąble w chlodnicy. Wymieniona następnie pompa wodna. Nic nie dało. Test na co² robiony, kolor czynnika się nie zmienia, jakby nie bylo przedmuchu. Zrzuciłem paski z pompy wodnej, wsadzilem rurkę pcv zamiast korka i zalałem płyn aż do tej rurki. Po zapaleniu bez kręcącej się pompy rośnie płyn w tej rurce aż wkoncu strzeli bombel.
      Próbowałem znaleźć na ktorym cylindrze jest przedmuch podkładając monetę pod trzonek zaworu wydechowego żeby odprężyć cylinder. Na każdym cylindrze tak samo płyn rośnie.
      No jakby przedmuch ale test co² nie pokazuje. Za co się tu brać teraz może ktos ma jakieś rady?
    • Przez niunieq666
      Witam forumowiczów
       
      Od ok 12 lat jestem posiadaczem Zetorka 4718, gdy w końcu klękneła pompa wtryskowa przyszedł czas na remont. Niestety, naprawa jej nie była taka prosta. Gość któremu to zleciłem stwierdził że do tak starego modelu nie ma już części i stąd moje pytanie. Czy podejdzie do tego pompa od powiedzmy 5211?
    • Przez MaciejSZ
      Witam. Ostatnio zauważyłem w moim zetorze 5011 bardzo duze wibracje na całym ciągniku, na wysokich obrotach. Jest to strasznie uciążliwe i chce się tego pozbyć. Do tego ciągnik dosyć mocno kopci. Poczytałem w necie i podejrzewam ze moze to byc wina wtryskiwaczy.  Moze ktoś miał podobny problem. Z góry dziękuje za odpowiedź   
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj