Skocz do zawartości
body78

przekładnie bezstopniowe

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Przekładnie
body78    0

Witam. Ciekawią mnie opinie o ciągnikach z przekładnią bezstopniową z lat 70,80-tych zużycie paliwa,awarie,niedomagania,sposoby zmiany kierunku jazdy,współpraca z różnymi maszynami itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

nawet wczesniej :) , oczywiscie nie na szeroka skale.

 

byly przekladnie bezstopniowe mechaniczne i hydrauliczne.

 

mechaniczne nie wytrzymywaly obciazen, za szybko sie zuzywaly. trzeba pamietac, ze obrobka materialow dopiero wchodzila w nowa ere, a same materialy tez nie byly najwyzszej jakosci.

takze pomysly byly, brakowalo narzedzi do realizacji.

przekladnie takie odznaczaly sie wysokim stoniem sprawnosci, niestety krotko :P .

 

hydrauliczne w sumie nie odbiegaly mocno od dzisiejszych konstrukcji stosowanych np. w ladowarkach kolowych czy kombajnach zbozowych.

w ciagnikach sie nie sprawdzily ze wzgledu na bardzo niska sprawnosc.

zauwazmy ze kombajn na najwyzszym przelozeniu ledwo co jedzie po miekkim polu, a na wyjezdzie jak jest troche pod gorke to czasem trzeba zredukowac przelozenie.

takze do pluga sie zbytnio nie nadawaly :) .

 

dopiero hybrydowa przekladnia vario znalazla zastosowanie w ciagniku rolniczym, a zaraz za nia pojawila sie przekladnia ZFa, pozniej kolejne.

dzis carraro ma juz prawie gotowa mechaniczna przekladnie bezstopniowa do ciagnika rolniczego, ale caly czas jej nie chca pokazac :) . jak ktos opracuje taka przekladnie, ktora bedzie wytrzymywala duze obciazenia przez dziesiatki tysiecy godzin pracy, wygra bardzo duze pieniadze :) .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

mariusz(ZDUN)    165

Piszesz kolego o przekladniach mechanicznych bezstopniowych wiec napisz kto to stosował bo znam historię i nie słyszałem o czymś takim??istnieją przekladnie mechaniczne bezstopniowe ale wątpie zeby ktoś je stosował w produkcji ciągników. Pozatym Vario jest przekładnią hydrostatyczną jedyną hydro mechaniczną jest przekładnia CVT produkcji Steyr ZF moc przekazywana jest mechanicznie a tylko silnik hydrauliczny wypełnia luki pomiędzy zmianami biegów co daje wrażenie jazdy bezstopniowej . W tej chwili CNH robi do Pumy i odpowiedników w NH przeklądnie Powerschift dwu sprzęglowe mechaniczne ale nie jest to pełna bezstopniówka a jedynie bardzo dobry automat.

Przekłądnie hydrostatyczne mial Case napewno w tamtych latach i Fendt w takim cudacznym modelu ale nie pamiętam jego nazwy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
body78    0

Miałem na myśli przekładnie hydrostatyczne,ale dobrze że wspomniane są również mechaniczne.

Michal255 Tak international robił sporo wersji ciągników z przekładnią hydro.Jednak nie wiem jak inne marki.

 

 

Sam mam model 84hydro.Kupiłem go w ciemno nie na chodzie,miałem problemy z diagnozą awarii i przez jakiś czas uczyłem się,zdobywałem materiały na ten temat,a gdy załapałem o co w tym wszystkim chodzi muszę powiedzieć że to bardzo prosta i udana konstrukcja.Naprawa która zajęła mi długi czas powinna potrwać max pół dnia - to tylko kwestia znajomości tematu.

Jeżdzi się nim dosyć dziwnie gdyż sprzęgła się nie używa bo go nie ma.

Co do niskiej sprawności to bym polemizował. Moim zdaniem do pługa jak najbardziej się nadaje np.jak chwilowo ma ciężej to zmniejszamy prędkość zwiekszając jednocześnie siłę przy tych samych obrotach silnika,idealnie nadaje się do prasy.

Przekładnie te nie przyjęły się może dlatego bo do ich obsługi wymagana jest odrobina wiedzy oraz duża staranność w obsłudze(jakość i czystość oleju oraz filtra).

Ogólnie polecam.

PS.

Kombajn czy traktor na najwyższym przełożeniu po miękkim polu to żaden nie pójdzie.A redukować przekładnią hydro czy biegami?

Edytowano przez body78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

Pozatym Vario jest przekładnią hydrostatyczną jedyną hydro mechaniczną jest przekładnia CVT produkcji Steyr ZF moc przekazywana jest mechanicznie a tylko silnik hydrauliczny wypełnia luki pomiędzy zmianami biegów co daje wrażenie jazdy bezstopniowej .

mylisz sie w vario moment obrotowy jest przekazywany rowniez droga mechaniczna! po to jest wspolny wezel laczacy obie drogi (taka przekladnia planetarna). vario nawet ma przeciez przekladnie mechaniczna, fakt, ze dwustopniowa, ale ma, wiec jak moze moment nie byc przekazywany droga mechaniczna?

w przekladniach ZF zastosowany jest po prostu wzmacniacz momentu obrotowego, a w vario silnik hydrauliczny o zmiennej chlonnosci zamiast tego, ale wszystkie obecnie produkowane przekladnie stosowane w ciagnikach to przekladnie hybrydowe (hydrauliczno mechaniczne).

 

przekladnie mechaniczne praktycznie wszystkie firmy robily, tylko zadna nie weszla do produkcji masowej ze wzgledu na wytrzymalosc o czym wspominalem. przeciez juz w latach 20'tych ubieglego wieku, a moze i nawet wczesniej zaczeto probowac z najprostszymi wariatorami.

 

Co do niskiej sprawności to bym polemizował. Moim zdaniem do pługa jak najbardziej się nadaje np.jak chwilowo ma ciężej to zmniejszamy prędkość zwiekszając jednocześnie siłę przy tych samych obrotach silnika,idealnie nadaje się do prasy.

Przekładnie te nie przyjęły się może dlatego bo do ich obsługi wymagana jest odrobina wiedzy oraz duża staranność w obsłudze(jakość i czystość oleju oraz filtra).

no coz mi sie nie chce polemizowac, bo to jest oczywiste, ze przekladnie hydrostatyczne maja niska sprawnosc. poza tym maja bardzo duzo zalet.

rzeczywiscie wymienic filtr i olek to jest taka wiedza potrzebna, ze trzeba doktorat miec.

 

ciagniki z takimi przekladniami byly produkowane zawsze krotko i nigdy nie osiagnely sukcesu komercyjnego w polu, za to swietnie nadawaly sie do prac komunalnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
maks95    5

Z tego co mi wiadomo to Vario ma coś wspólnego z silnikiem hydraulicznym z wózków widłowych i to jest pięta achillseowa tych przekładni ale mechanikiem nie jestem więc szczegółów nie podam ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

wozkow widlowych, ja piernicze dobre :lol: :lol: :lol:

 

po co sie udzielac jak sie czlowiek nie zna?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
body78    0

Niska sprawność to oczywiste-------------skąd ta oczywistość,podaj sprawność przekładni hydrostatycznej a mechanicznej.

co do oleju i filtru to ta ironia nie była potrzebna a wiedza owszem,gdyż olej o tej samej lepkości może mieć różne dodatki np przeciwutleniaczy,poprawiające własności itd....a filtry występują o różnych stopniach filtracji 3,6,16 mikrometrów.Ta wiedza wbrew pozorom jest ważna.

następny mój post jutro wieczorem-pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
maks95    5

wozkow widlowych, ja piernicze dobre :lol: :lol: :lol:

 

po co sie udzielac jak sie czlowiek nie zna?

 

Tak mi mówił pewien mechanik ale niestety nie znam się ;) skoro mówisz że się mylę to ok wierze ci ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    165

Mylisz pojecia kolego to że ma przekładnię reduktora i przekładnię planetarną to nie oznacza ze moment jest przekazywany mechanicznie nie o to w tym chodzi! Przekazanie momentu i jego rodzaj to różnica czy moment jest przekazywany mechanicznie pomiedzy silnikiem a mostami napedowymi?, a tym czy jest przekazywany za pośerdnictwem płynu, czynnika roboczego.W mniejszych modelach jest jedna pompa i jeden silnik w więkrzych jest jedna pompa dwa silniki.

Natomiast co do nazwania w CVT przekłądni wzmacniaczem momentu :lol: to rozwaliles mnie wzmacniacz to masz w ursusie i zetorze i nie obrażaj przekładni CVT takimi stwierdzeniami trochę za dlugo nad nią pracowano kolego a dokladnie 10lat. jest to przekładnia hydro mechaniczna tak jak pisałem oparta na przełożeniach mechanicznych które są uzupełniane w momentach przejść silnikiem hydraulicznym, co eliminuje wszelkie szarpnięcia przy zmianie przelożeń, i nie czujesz ze coś sie w skrzyni zmienia. Musisz się jeszcze trochę douczyć

Edytowano przez mariusz(ZDUN)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LowRider    33

mariusz musisz się trochę poduczyć, bo w vario w przekładni planetarnej koło zewnętrzne jest hamowane poprzez pompę hydrauliczną i przy max prędkości ono się zatrzymuje i napęd jest przekazywany w 100% mechanicznie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    165

masz rację zapomniałem calkiem o tym że przy max prędkości idzie mechanicznie. Pozatym zwał jak zwał niech będzie i hydro mechaniczna żeby kłutni nie było.

post-1052-0-97183000-1326315576_thumb.jpg

Edytowano przez mariusz(ZDUN)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

przy max predkosci idzie tylko mechanicznie, a w pozostalych 80% ma udzial takze mechanika. czym wieksza predkosc tym wiekszy udzial mechaniki. vario cos do 4 km/h jedzie samym plynem.

 

nawet na tym obrazku co podales jest wyrazne zaznaczona droga mechaniczna i wyraznie jest pokazane ze mechanika nie tylko napedza pompy, ale takze ma bezposredni udzial w napedzaniu zespolu napedowego. od tego sie zaczelo i to odroznialo ta skrzynie od wszystkich poprzednich wlasnie ten wezel sumujacy droge mechaniczna i hydrauliczna.

 

oparta na przełożeniach mechanicznych

oczywiscie ze sa to przelozenia mechaniczne, ale:

powiedz mi gdzie ty tu widzisz walki i kola zebate?

czym innym jest element w ktorym sa zmieniane przelozenia jak nie wzmacniaczem momentu? ok moze to byc powershift, moze to ma dla ciebie znaczenie.

 

 

pojecie wzmacniacz momentu obrotowego jest pojeciem ogolnym i nie oznacza, ze musi sie to odbywac za pomoca przekladni planetarnej jak w ursusie, zetorze.

odnosi sie tylko do tego, ze zmianiane przelozenie odbywa sie bez przerwania doprowadzania momentu obrotowego. moge to nawet nazwac multiplikator predkosci jesli ci to w czyms pomoze, bo takze w pewnym sensie bedzie poprawnie.

post-621-0-77586500-1326324343_thumb.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bartek60001    0

Mam takie pytanie, mianowicie chodzi o skrzynie Vario, mam dwóch znajomych mających fendty, których podpuścił mechanik i założył się ze nimi o wjazd z przyczepą samozbierająca na pryzmę TYŁEM, żadnemu z nich się to nie udało, mało tego oba ciągniki nawet nie obróciły kołami. Wyglądało to tak, że najechali tyłem na pryzmę (przyczepa stała pod górkę już) zatrzymywali się i próbowali ruszyć, ciągnik ani drgnął.

I teraz pytanie:

Czy możliwe jest to że ten silnik hydrauliczny który pracuje tj.wyżej napisał kolega do 4km/h i napędza skrzynię samym płynem, zanim przejdzie w działanie z mechaniką po prostu jest za słaby żeby ruszyć do tyłu przy dużym obciążeniu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    165

No i stąd się biorą właśnie nieporozumienia jest to przekładnia planetrana wiec nie ma sensu się kłucic bo każdy ma swoją rację CVT jest bardziej skomplikowana, tyle ze porównanie jej do wzmacniacza jest trochę błędne i wiele ludzi to tak zrozumie ze CVT to po prostu wzmacniacz momentu którym nie jest, a czytają to ludzie też tacy co nie mają pojęcia i później głupoty krązą wiec nazywajmy rzeczy po imieniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
macin87    40

mariusz musisz się trochę poduczyć, bo w vario w przekładni planetarnej koło zewnętrzne jest hamowane poprzez pompę hydrauliczną i przy max prędkości ono się zatrzymuje i napęd jest przekazywany w 100% mechanicznie

Wszystko prawda prócz tego że przy prędkości max mamy 100% przełożenia mechanicznego- z tego co wiem vario ma 100% mechanicznego przełożenia przy 15km/h na 1 zakresie dalsza prędkość uzyskiwana jest przez zmianę geometrii silnika hydraulicznego przez co zmienia on obroty na przeciwne napędzając wieniec w przeciwną stronę co daje zwiększenie obrotów kosza satelit

Dlatego jedyną wadą tej przekładni zbyt duża prędkość przy 100% przełożenia mechanicznego dlatego claas xerion ma chyba 7 zakresów. Tak czy siak budowa "vario" jest jedną z najprostszych przekładni bezstopniowych pomijając budowę samego silnika/pompy o zmiennej geometri

 

Czy możliwe jest to że ten silnik hydrauliczny który pracuje tj.wyżej napisał kolega do 4km/h i napędza skrzynię samym płynem, zanim przejdzie w działanie z mechaniką po prostu jest za słaby żeby ruszyć do tyłu przy dużym obciążeniu?

 

A Fendt dalej nie montuje sprzęgieł turbomatik? (to są te hydrokinetyczne bo nie wiem na jakiej zasadzie działają?)

Edytowano przez macin87

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
body78    0

koledzy zeszliście nieco z tematu- zakładając go miałem na myśli starsze modele ciągników a wy opisujecie współczesne

Może opisze ktoś swoje spostrzeżenia w konkretnych modelach? Na pewno w kraju są użytkownicy takich ciągników.

Z chęcią za parę lat kupię od kogoś uszkodzony ciągnik z przekładnią vario.

Edytowano przez body78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Rolnik1111    24

Witam

Jakie zalety mają w ciągnikach przekładnie bezstopniowe w porównaniu do zwykłych z normalnymi biegami?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Arek    113

Idealnie dopasowanie prędkości pracy do obciążenia silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wanik39    6

Mam takie pytanie w związku ze skrzynią bezstopniową. Czy to prawda że te skrzynie CVT od Case'a są wytrzymalsze pod względem liczby mtg od tych skrzyni pod obciążeniem? Słyszalem takowe opinie i chciałbym żeby ktoś mi to potwierdził lub mnie poprawił jeśli się mylę. Po przeczytaniu tego tematu zrozumiałem mniej więcej budowę i jej działanie więc nasunęło się pytanie czy warto dopłacić do zakupu takiej skrzyni.

 

Pozdrawiam

wanik39

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LukaszC5    21

Witam

Przy jakich pracach według was jest sens inwestować w ciągnik z przekładnią bez stopniową?

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×