drax

Jumz 6am

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
STANK    15

ale jak przeliczyć spalanie na 1 h pracy ja przeliczam na mtg lub 1ha bo dla przykładu w głębokiej orce traktorem mtz 82 schodzi około 2 godz a mtg z 1,5 do 2 i przyjmijmy że spali 10 litrów to na 1ha wyjdzie od 15 do 20 litrów to jumzem pługiem 3 skibowym gdyby zeszło 2-2,5 h to spalanie wyszło by w granicach 30-37 l

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Geo    10

Wracam do tematu, bo właśnie wydaje mi się, że ten mój jumz jednak pali trochę za dużo. Oddawałem już pompę do regeneracji i nic nie pomogło. Oddawałem, bo silnik ma nierówną pracę, tzn tak jakby na jednym garze nie palił do końca dobrze, albo jakby miał źle ustawiony kąt wtrysku. Chodzi bardzo równo na wolnych obrotach, ale jak już się przyspieszy to słychać każdą serię 4 odpaleń na cylindrach. Czy ktoś może się z tym spotkał i czy powodem, może być źle ustawiony kąt wtrysku? Dodam, że silnik nieco kopci. Nie jest to duże kopcenie, ale jak się np. orze to widać lekki dym z tłumika, nie tak jak we władku, że właściwie dymu nie widać, albo tak jak mój sąsiad orze C-360, że dym jest prawie czarny :). Tu dym jest nie jakiś strasznie duży ale widoczny. Najbardziej mnie martwi to taktowanie. Mam jeszcze jumza koparkę i tam silnik chodzi jak zegarek, nie dymi, ale też czasami na zimnym silniku słychać taktowanie, ale w tym traktorze jest to taktowanie ledwo zauważalne no i na pewno koparka mniej pali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
egal    22

Mam to samo- jumz przed jak i po kapitalnym remoncie pali bardzo duzo.

Ostatnio slyszalem, ze powodem moga byc koncowki wtryskiwaczy. Mtz ma 5-otworowe, a jumz 4. U siebie sprawdzalem i mam te 5, czyli niewlasciwe.

Jak masz czas spradz jakie masz w ciagniku i koparce- to jest gora 3min roboty.

Musze swoje wymienic, ale mi sie nie spieszy, bo tym ciagnikiem prawie nic nie robie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
STANK    15

jest jumz stan jego nie najlepszy wymagał by remontu gość twierdzi że odpala , takie pytanie jak z częściami czy coś od mtz-a się nada,jak z dostępnością

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tommy83    91

Części są dostępne zamawiam głównie przez internet z czarnej białostockiej ale pasek, filtry, wskaźniki,siłownik hydrauliczny,rozdzielacz pasują od mtza ale jumz to w ogóle inna konstrukcja

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kamil555    2

Witam. Po przeczytaniu ostatnich postów jestem w szoku. Ja mam jumza już 6 lat i przy agregacie 2,8m na podniesionych kółkach na maxa spali góra 10l.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Geo    10

Ja to wiem :). Niech ktoś powie dlaczego mój jumz jest taki paliwożerny :)? W tym roku sprawdzę dokładniej ile pali, bo do tej pory nie były to dkoładne pomiary. Końcówki wtryskiwaczy rzeczywiście będę musiał sprawdzić, bo kiedyś je robiłem i ustawiałem ciśnienie, to dwie musiałem wymienić i jakież było moje zdziwienie kiedy kupiłem w Czarnwej Białostockiej dwie końcówki zapakowane w jednej folii i obie były inne. Jedna z walcową tą cieńszą częścią i 4 otworami, a druga baryłkowata i z 5 otworami. Po założeniu traktor tak jak taktował tak taktuje, ale przynajmniej wtryskiwacze już nie lały.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Geo    10

Pompę oddawałem do regeneracji :) więc nie sądzę, żeby po regeneracji nadal była źle ustawiona.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kamil555    2

To jak dla mnie ciekawy przypadek szczególnie, że różnica między ciągnikami to jest ok. 50% :blink:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andrzeju207    12

Witam nie chciałem otwierać nowego tematu więc myślę, że tu mi pomożecie. Otóż moje pytanie czy ktoś mi może przybliżyć historię ciągników JUMZ? Gdzie były produkowane i czy jest to to samo co MTZ. Zawsze mnie to zastanawiało więc jako użytkownicy tych maszyn przybliżycie mi ten temat. Chciałbym wiedzieć jak najwięcej gdzie były produkowane w jakim kraju coś o konstrukcji itp. itd. Z góry dzięki za pomoc pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Geo    10
Napisano (edytowany)

Z tego co kiedyś od kogoś usłyszałem (więc nie musi to być do końca prawda) to traktory jumz pochodzą w prostej linii od ciągników gąsienicowych produkowanych na wzór amerykańskich spychaczy dostarczonych w czasie trwania drugiej wojny światowej do Rosji. Jeśli się mylę proszę mnie skorygować.

Generalnie traktory JUMZ i MTZ mają wiele ze sobą wspólnego głównie dlatego, że były produkowane w tej samej fabryce na Białorusi. Mam instrukcję obsługi do traktorów od JUMZ 6L do JUMZ 8280 oraz do MTZ 80 do MTZ 102 oczywiście po rosyjsku lub białorusku ;). Skoro jest jedna instrukcja do wszystkich typów tych traktorów to muszą to być do siebie podobne traktory. Oczywiście z instrukcji widać, że jest spora różnica pomiędzy poszczególnymi typami traktorów. Mają inne silniki, skrzynie biegów czy sprzęgła, ale generalnie jak to było u ruskich sporo podzespołów jest wspólnych.

Edytowano przez Geo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
GniewPGR    4

Ciągnik Jumz pochodzi od spychacza dt-75 bo od niego ma silnik i nie był produkowany w fabryce w Białorusi tylko na Ukrainie, Jumz to Ukraińska marka :) i nie powiedziałbym, że ma zbyt wiele wspólnego z mtz'tem, głównie są to drobne rzeczy, jednak silnik, skrzynia, mosty są kompletnie inne. O Historii zbyt wiele nie wiem, ciężko znaleźć informacje na ten temat w języku Polskim, proponuje poszukać na Ukraińskich albo Białoruskich/Rosyjskich stronach.

 

Wracając do tematu spalania. Z Jumzem Geo musi być coś ewidentnie nie tak :) Proponuje sprawdzić wszystkich końcówki wtrysków, a najlepiej kupić nowe i uważać przy kupnie, bo często zdarzają się niespodzianki w postaci np. 3 wtryski dobre 1 kiepski albo od mtz :D Następną sprawą jest pompa oraz dawka paliwa która jest na niej ustawiona, możesz mieć po prostu źle ustawioną pompę. Tutaj zaczynają się ogromne kłopoty bo znaleźć dobrego pompiarza( przynajmniej w moim terenie) od radzieckich ciągników jest niezwykle trudno, ponadto ciężko ogólnie kupić dobrą pompę. Wiem bo mój jumz rok temu przechodził kapitalny remont i co śmieszne, mimo że silnik miał dość spory przebieg i był slaby, to stara pompa chodziła całkiem nieźle i ciągnik bardzo mało palił. Jednak z remontem przyszły zamiany, najpierw były to wtryskiwacze które o dziwo nie naprawiły problemu nierównej pracy silnika, myśleliśmy że przyczyną jest stara pompa, więc ją wymieniliśmy na nową, która chodziła gorzej :) następne wymieniliśmy na regenerowaną, ta też nie jest rewelacyjna, ale cóż, widać nie można mieć wszystkiego :P Głównym problemem jest "fachowiec" który mi ją ustawiał, na szczęście dawka paliwa jest dość mała, więc ciągnik bardzo mało spala.

 

Nie potrafię podać idealnych danych, ale na pewno spala mniej od mtz'ta a może wykonywać praktycznie taką samą pracę, bo bez problemu radzi sobie z 4 skibowym pługiem :) Na mojej rędzinie Jumz radził sobie w głębokiej orce z pługiem 4x40 i spalanie nie było specjalnie większe. Nigdy nie robiłem super dokładnych pomiarów ale jest to mniej więcej w granicach od 5-6 l na godzinę w bardzo lekkiej pracy do ok 8 l na godzinę w ciężkiej orce(zrobienie hektara zajmuje mia jakieś 1,5h z pługiem 3x50), więc jak dla mnie jest nie niesamowicie mało, oczywiście bardzo ważne są obroty, żeby nie dawać gazu do podłogi, ja pracuje zwykle maksymalnie w granicach 1500-1600 obrotów/min. Jumz ma bardzo dobry moment obrotowy i "ciągnie" od bardzo niskich obrotów w porównaniu do mtz. Poza tym moja pompa ma ustawioną raczej małą dawkę paliwa, dlatego spalanie jest na takim poziomie.

 

Co do głównego tematu. Wszystko zależy od tego co będziesz chciał robić tym ciągnikiem. Bo jeżeli ma to być transport większej ilości drewna na dłuższy dystans, to zdecydowanie lepszy będzie Jumz, choćby dlatego, że jest szybszy(Posiadam też t-25 :) ) i na pewno mnie spali w stosunku do czasu i ilości wykonanej pracy. Wszystko zależy od tego, do czego chcesz użyć tego traktora, ile drewna, na jaką odległość? Bo jeżeli jest tego niewiele, to nie opłaca się inwestować w Jumza, swoją drogą bywa, że jumz jest tańszy od władka, ale wtedy jest raczej wychuchany :)

 

Oczywiście jumz ma też swoje wady jak choćby:

-mała i ciasna kabina(w starych wersjach)

-bardzo duży promień skrętu (słyszałem że można z tym sobie poradzić robiąc pewne przeróbki)

-słaby podnośnik

-mała masa i słabo dociążony przód

 

Trochę odgrzałem temat, ale mam nadzieję, że komuś pomogłem :) w razie czego zadawajcie pytania.

 

Pozdrawiam

Edytowano przez GniewPGR

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wieslaw16    79

Witam -popieram pogląd i ocenę Twoją- GniewPGR, na powyższy temat, też mam JUMZA oraz małego IWANKA ale czytałem na temat produkcji Jumza, to piszą że po części były produkowane na Białorusi, a potem z jakiś tam powodów politycznych i gospodarczych produkowała Ukraina, tak jak i małe.Co do ilości spalania paliwa przez Jumz to też, jeżeli dasz końcówki wtrysków od MTZ to wiadomo że też będzie więcej palił, ja w tym roku robiłem robiłem wymianę góry i powiem że jest oszczędny tak przed remontem jak i po niemożna narzekać ale tu masz rację trzeba delikatnie z obrotami bo inaczej też dostanie apetytu na paliwo, a jest dość mocny tak ze nie ma potrzeby go gnieść na obrotach.Pozdrawiam :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
GniewPGR    4

@wieslaw16: Na moim Jumzie pisze: "Belarus- Jumz" może część ciągników, albo poszczególne części był produkowane w jednej fabryce, a inne w drugiej. Jak masz jakieś informacje na ten temat to podrzuć linka :)

 

Bodajże 800 kg udźwigu w Jumz 6AM(dane katalogowe, jasne że uniesie więcej) to już C-360 ma 1200kg, a ciągnik jest znacznie mniejszy i lżejszy :) Spróbuj podnieść coś ciężkiego to zobaczysz co się stanie. Wynika to z tego, że u "Ruskich" nie używają raczej za dużo maszyn podnoszonych, tylko raczej ciągane. Tak samo promień skrętu jest mały bo mają wielkie i długie pola, na takim stepie raczej mało jest zawracania. W tamtych czasach nie myśleli o tym, żeby dostosować ich ciągnik do naszych warunków, sądzę że kilka drobnych zmian i "białoruśka" była by bardziej uniwersalna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wieslaw16    79

Witam -widzę GniewPGR że mamy te same Jumzy, też mój ma napis oraz w dowodzie Belarus Jumz 6, ale bez" M" odnośnie ich produkcji to albo gdzieś w necie czytałem albo w książkach, teraz nie mam czasu szukać książek bo mam nawał prac polowych, mam trochę ponad 30ha- tak że pracy mi nie brak nawet bardzo pużno do netu zaglądam.Ale wracając do tematu to swojego odnośnie promienia skrętu podszlifowałem na ogranicznikach na wąsie oraz przestawiłem wąs na frezie kolumny aby mieć w obie strony jednakowy skręt, i jest super.Nie wiem czemu ale na nowym siłowniku od serwowspomagania ma jeszcze lepszy skręt, stary wymieniłem bo mi pchał olej do kolumny a z kolumny dalej już na zewnątrz i jak narazie od wiosny wspomaganie działa pięknie i bardzo lekko się kieruje ,co do udzwigu to chyba masz rację bo niedawno rozdzielaczowi robiłem regenerację, i już powoli smarcze chyba z przeciążenia, bo u mnie chodzi w pługu 5-cio skibowym 5x35cm i sam pług jest dość ciężki że obcina mi końcówki od ramion wieszaka,ale myślę że to może być przyczyna też kamieni bo mam kamieniste pola czasem jedziesz pługiem jak po bruku.Co do Białoruśki to u nas ma gościu i oglądałem ją to jeszcze zupełnie ma inny wygląd oraz podzespoły niż u mnie czasem idzie już zgłupieć tyle tego typu podobnych wersji narobili, chyba jak składali je to zakładali co który miał pod ręką i dlatego są takie krzyżówki, czasem już cholera mnie bierze jak masz awarię a chcesz coś dokupić z części żeby akurat były tego samego typu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    56

Troszkę wyjaśnień. Jumz 6 powstał na bazie mtz-50 i wiele elementów miał wspólnych z nim a nawet starsza wersją MTZ-5. Produkowano je na Ukrainie.Ciągniki te miały montowane 2 typy silników, wersja budowlana jumz-6k, , literka M w oznaczeniu informuje o wyposażeniu go w rozrusznik zamiast silnika rozruchowego. W wersji 6A ciągniki otrzymały powiększoną kabinę, regulowaną kierownicę w dwóch płaszczyznach i udoskonalony silnik. Poczynając od 1978 roku posiada kabinę identyczną z MTZ-80 i hydraulikę z regulacją siłową i pozycyjną.. Jest jeszcze kilka różnic w porównani do swego protoplasty i jego następcy MTZ-80. Wpis w dowodzie może świadczyć iż ten ciągnik trafił do nas białoruskiej dystrybucji, poprzez MTZ-ta. Silniki:pierwotne wersje - D-65, 60kM, D242-71, 45,6KM

Edytowano przez zorzyk2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
GniewPGR    4

Rzeczywiście Jumz ma wiele wspólnego z Mtz 50, 5. Jednak jeśli chodzi ci o tą nową większą kwadratową kabinę, to nie jest ona identyczna z tą z mtz 80 :) jest bardzo podobna ale ma kompletnie inne wymiary. Odnośnie mocy, to u mnie w instrukcji pisze, że jest to 62+5 km, ja rozumiem to tak, że te 5 km można uzyskać zwiększając dawkę paliwa na pompie. Jednak chyba każdy który ma Jumza wie, że zachowuje się on jakby miał co najmniej 70 km i to lekką ręką :) Dziwna sprawa, że ciągnie ten sam osprzęt co mtz i radzi sobie całkiem nieźle. "D242-71, 45,6KM" nigdy nie słyszałem o tym silniku.

 

zorzyk2 jeśli masz jakieś informacje w naszym jeżyku na temat ciągników jumz/mtz to zapodaj linka :)

 

wieslaw16- Rzeczywiście jest trochę tych typów, ja np. mam wersję transportową, miała z tyłu inny zaczep do przyczep, zapinany na ciągnie i krótsze ramiona, reszty różnic nie znam. Jako nowa była całkiem dobrze wyposażona, radio, dmuchawa ciepłego powietrza, termos :) i jakieś tam inne pierdoły, nie pamiętam już. Bo takie rzeczy jak radziecki zestaw narzędzi niezbędnych do naprawy w skórzanej torbie, był chyba w każdej wersji. Ponadto wersje eksportowe miały ponoć mocniejsze pewne elementy mechaniczne, to jest wykonane w lepszej jakości stali, np. mocniejsze wały. Wersje na eksport do Polski były lepiej wyposażone żeby mogły konkurować z Ursusem, który u nas był goły, a zagranicą mógł mieć nawet klimatyzacje. No i inne malowanie, u nas były biało czerwone, na Ukrainie widziałem wersje w ich narodowych kolorach, albo niebiesko-białe, nie wiem w jakim kraju są zielono-białe. Swoją drogą ciekawy motyw, żeby malować ciągniki w narodowe barwy :) Poza tym były jeszcze wersje budowlane i rolnicze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    56

Przeglądałem rosyjskie i ukraińskie, bo uznałem, ze tam łatwiej o takie informacje. Może znajdę coś po polsku, to podesle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wieslaw16    79

Witam- malowanie w barwach narodowych było priorytetem ustroju komunistycznego a w niektórych krajach do dziś to jest ich najwyższą wartością nie przykładano tak uwagi do jakości towaru jak jego barw. Dobrze by było zorzyk 2, gdybyś coś znalazł i wstawił, człowiek chętnie by poszerzył swoją wiedzę w tym temacie ze względu na to że się posiada ruskije maszyny :D Pozdrawim

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wieslaw16    79

Dzięki za wstawione linki zorzyk2 powoli sobie poradzę z czytaniem na początek obejrzałem maszyny i powiem że jest co oglądać i powoli będzie się czytać wieczory coraz dłuższe a dla mnie to wartościowy temat :rolleyes: Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
evolution93    8

trochę odkopię temat. Kupiłem ostatnio jumza 6am no niestety wyje skrzynia biegów na szybkich biegach. tylko że hałas zaczyna się od 7 w górę .na 6 jest w miarę cicho. wiem że powinieniem rozebrać najpierw podłogę ale na co się przyszykować. Czy oprócz ściągaczy do łożysk i dobrych kombinerek(do ściągania zegerów,zabezpieczeń) jest coś jeszcze potrzebne?skrzyni jeszcze nigdy nie robiłem dlatego nie wiem co tam może czekać w środku .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Maksol
      Witam chciałbym zakupić MTZ i chcę wiedzieć którą skrzynię biegów lepiej wybrać:
      -MTZ 892.2 SKRZYNIA 18/4
      -MTZ 952.2 SKRZYNIA 14/4
    • Przez Maksol
      Witam mam pytanie do posiadaczy MTZ  o opinie o nowszych modelach MTZ lub konkretnym modelu 892.2. Co się w nich konkretnie psuje i czy w ogóle warto kupować nowego MTZ w dobrej cenie? Jak spisuje się w orce, talerzówce i agregacie siewnym 3m?
    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez Bostorn
      Witam
      Od niedawna jestem posiadaczem stety bądź niestety Jumza wersji rolniczej Koparko spycharki. Masa kasy w niego poszła i idzie dalej, gdyż nie lubię, jak mój sprzęt przypomina szajs. Porobiłem silnik, teraz czas na hydraulike. Dużo przewodów jest powymienianych, niektóre są dużo za długie, czepiają, haczą. Przewod od obrotu czepia o łapę, Jutro porobię zdjęcia i wstawię jak to u mnie wygląda. (wszystkie te operacje robił, robili poprzedni właściciele) 
      Moje pytania oraz problemy są zastępujące :
      - Czy mógłby mi ktoś pomóc z odpowiednim ułożeniem przewodów i ich podłączeniem tak, aby wszystko było tak jak należy? Może ktoś coś źle podłączył, złą stroną poprowadził? 
      - Podczas pracy masztem potrafi dziwnie działać, tzn chcę do góry coś unieść, siłownik idzie do dołu, a po chwili idzie do góry. , czasami bywa tak, że silnie i szybko podnosi, bądź obraca się w 1 stronę, a w 2gą bardzo bardzo powoli i z oporem wraca.  Ostatni z siłowników (od wideł) mocno ciekł, więc go wyjąłem, oczywiście był prawie cały schowany, podczas odkręcania przewodów, w górnym było ciśnienie i powietrze, tryskało i pluło konkretnie. Czego to może być wina? Układ jest zapowietrzony? Jak go odpowietrzyć? 

    • Przez Maksol
      Witam mam pytanie co do biegów w mtz 892.2 mianowicie czy jeśli jadę ciągnikiem to muszę zmieniać w trakcie jazdy na tryb z szybszymi biegami czy mogę od stojącego wrzucić tryb z szybszymi biegami i od początku jechać tylko na nich? Zamiast zaczynać z trybu z niższymi biegami i zmieniać w trakcie jazdy na tryb z wyższymi żeby jechać po koleji czy od razu mogę z postoju jechać na szybszych nie ruszając wolniejszych?Chyba że to po prostu są biegi polowe i szosowe jak w starych ciągnikach?
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj