Zaloguj się, aby obserwować  
zbyszekbrzuze

Zwolnica MTZ 52 82 stary typ

Polecane posty

zbyszekbrzuze    287

Witam! Ostatnio zacząłem myśleć o zamontowaniu przedniego napędu do MTZ.

Mamy do tego całą przednią część ciągnika. Jak się okazuje może to być przodek z lat '70.

1041580.jpg

1041582.jpg

 

Chciałbym skręcić luz w przednich kołach, ale tam jest jakoś inaczej, bo tam z piast wystaja śruby z nakrętkami,

1041579.jpg

czego nie ma w normalnych MTZ

1041581.jpg

 

Jak się reguluje ten luz?

Orientuje sie ktoś, jaka jest różnica w tych przodach?

(mam ograniczony dostęp do katalogów)

Edytowano przez zbyszekbrzuze

KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    821

Różnica jest pewnie tylko w tym że w twoim półośka piasty jest przykręcona do flanszy a w nowszym, jest jako jeden element. Luzy prawdopodobnie reguluje sie tak samo. Do ustawienia luzu na kole zębatym zwolnicy wystarczu przez otworu we flanszy odkręcić śruby i wyregulować podkładkami. W starym prawdopodobnie żeby się tam dostać trzeba odkręcić pierwsze flansze bo nie ma dziur. A przynajmniej ich nie widzę. Do łożysk trzeba rozebrać zwolnice. Na twoim miejscu i tak bym to rozkopał żeby sprawdzić stan zwolnic i łożysk, umyć środek z syfu zanim nalejesz świerzego oleju i wymienić uszczelnienia bo na pewno się rozleją po tylu latach.


BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mucha    5

tak jak mówi Seweryn :) parę dni temu robiłem to samo bo się most rozleciał ;p i nie patrz na to że uszczelniacz jeszcze jest dobry czy coś w tym stylu. Kup cały kpt. naprawczy uszczelniaczy i podkładek i zrób jak powinno być czyli dokładnie i pewnie :) A luzy nie wiem jak się kasuje na takim moście(tym ze śrubą) ale taki jak pokazałeś ten drugi czyli nowszy typ to tak jak mówił Seweryn czyli podkładki dystansowe 2 mają 0,5mm a 2 mają 0.25mm :) chyba że już są koła zębate wyrobione to juz nawet podkładki nie pomogą :)

Edytowano przez Mucha

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

zbyszekbrzuze    287

Witam ponownie ;)

Oto pojezdzilem troche na moim napedzie bez usterek, ale zaczal sie ciezko skrecac, postanowilem odkrecic prawa zwolnice i znalazlem uszkodzone lozysko oporowe. Przy okazji zabralem sie za uszczelnienie, luz w kole i przeglad pozostalych lozysk. Ale pojawil sie problem. Chcialem otworzyc pokrywe, lecz trzyma sie prawdopodobnie na lozysku, podwazenie powoduje brak mozliwosci obrotu piasty. Pokrywa odchodzi moze ze 2mm. Sprobowalem odkrecic ta nakretke na srodku, zaczela sie wykrecac razem z tym gwintem, ale tylko do pewnego momentu i zablokowala sie, oraz zablokowaly lozyska, po wkreceniu wrocilo do normy.

Bardzo utrudnia mi prace wszechobecna korozja, wszystko na sile, nawet gwintow do sciagania nie mozna uzyc.

Teraz chcialbym zapytac, Czy ktos z Was mial do czynienia z tym typem zwolnicy i jak sie do niej dobrac?


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    821
zbyszekbrzuze    287

Małą zębatkę wyjąłem na początku, było na niej łożysko kulkowe skośne 7209 (firmy SKF Germany). Czy takie jest w zwykłym moście?

Drugie łożysko było ruskie, oba w kiepskim stanie.

Po obejrzeniu dochodzę do wniosku, że ta śruba na środku jest bardzo długa. Ośka jest drążona, a śruba może dochodzić aż do miejsca, gdzie w zwykłym moście są te 2 śruby i podkładka.

Dodatkowo te mosty różnią się długościami wałków od par stożkowych...

 

Fotka łożyska oporowego:

post-10681-0-46244900-1405868443_thumb.jpg

 

Katalog do 82 mam i dodatkowo posiłkuję się katalogiem internetowym.

Sewerynie, nie żebym się czepiał, ale zajmuję sie naprawą tych gratów i pojęcia trochę mam...


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    821

No widzisz ale wyjść nie chce.

U mnie to samo wyleciało. idąca przez oś raczej nie ma wpływu. Nie ma możliwości by łapała o obudowę zwolnicy. Nie wiem jak głęboko wchodzi łożysko łożysko wałeczkowe w gniazdo. Może jest warga i to ono stawia opór. technicznie nie ma tam nic innego.

Sam katalog wiele nie mówi. Przekroje są bardziej obrazowe.

Edytowano przez seweryn20

BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    287

Zauwazylem tez, ze piasta jest zdejmowana z polosi. Tam, gdzie w zwyklym sa otwory do wlozzenia klucza, ja mam gwinty M16 do sciagania. Tylko musze jeszcze powalcyc z ta nakretka, a ciezko idzie.

Ja nie chce tego rozwalic, bo za kilka dni wyjezdzam prasowac slome i nie chce sie meczyc Ursusem 3P (wydajnosc hydrauliki). Jak nie pojdzie to bede musial przelozyc zwolnice z drugiego ciagnika.


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    2154

Zbyszek, czytam twoje posty odnośnie MTZ i nikt nie zarzuci ci braku profesjonalizmu w naprawach. Po prostu trafiłeś na nietypowy temat. Czy po odkręceniu tej szpilki , gdy się zablokuje, nie można odkręcić tej kontrującej nakrętki ??

Przypuszczam, że ten typ piasty ma odwrotny system mocowania, tzn, że bez ściągniecia kołnierza piasty z półosi nie da razy ściągnąc pokrywy, ale to moje gdybanie, bo jeszcze takiego mostu na oczy nie widziałem.

Byc może wewnętrzne łożysko zabezpieczone jest segerem i nie wyjdzie jako całość z pokrywą, czyli trzeba demontować w kolejności piasta > pokrywa > duża zębatka, a na końcu po odbezpieczeniu wyjdzie półoś wraz z łożyskiem.

Edytowano przez jahooo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    287

jahoo: Moze byc jak piszesz, ale dowiemy sie po rozebraniu ;)

Nakretka jest zapieczona na szpilce, az pekla podkladka zabezpieczajaca, dlatego szpilka sie obraca, wykreca sie d oporu i nakretka wtedy zaczyna isc.. Polewalem olejem i odrdzewiaczami i po kawalku idzie... Dzis nie mialem czasu na to.

Dzis doszly lozyska i uszczelki ze Sklepu Kisiel, oprocz tych w kolo, bo nie wiadomo, czy nie beda inne ...


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    287

a moze ten przod ja mam od takiego: gepmax.hu/gepmax/wp-content/uploads/2011/04/0011.jpg


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    821

Tam za bardzo nie da się tak zrobić żeby śrubą w ośce skręcić to z obudową zwrotnicy. W otworze wewnętrznego łożyska nie ma możliwości. Ewentualnie wewnętrzne mogło by mieć seger tylko po co?

Rozwal po prostu sama nakrętkę. Najmniejsza strata a jest szansa na popchanie roboty do przodu. Możesz spróbować przyspawać łeb śruby imbusowej będzie za co przytrzymać.

Edytowano przez seweryn20

BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    287

Nakretka po wielu trudach odkrecona. teraz dzialam dalej.

Na cale szczescie deszcz popadal, w koncu po ponad miesiacu suszy....

Czyli zrobilo mi sie kilka dni luzu.


KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    287

Wybaczcie przerwę, ale żniwa mnie dopadły...

Zwolnicę zrobiłem, a to link do albumu fotek:

https://plus.google....724010092170785

 

Co do głównego tytułu tematu, to może go zmienić??

 

Otóż ta śruba w środku reguluje luz międzyzębny i po części luz łożysk, te duże nakrętki regulują łożyska, a nakrętka na klucz 36 trzyma piastę. Piasta jest wsadzona na stożek. Ściąga ją się za pomocą śrub M16.

 

Niestety ta śruba mi się zablokowała, luz międzyzębny się skasował i musiałem nieco zakombinować i włożyć podkładki dystansowe pod wewnętrzny dekiel od łożyska.

W tej zwolnicy wszystko jest inne lub inaczej, nawet uszczelniacz jest mniejszy ;) i oleju wchodzi zamiast 2,3 tylko 2 litry.

Edytowano przez zbyszekbrzuze

KPK Kumurun Team
Naprawiam ciągniki, remontuję silniki,

GG: 33264431 t: 724772311

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Podobna zawartość

    • Przez totylkoja
      Panowie ma ktoś z Was wiedzę/patent jak cofnąć siłowniki / naciągnąć łańcuch na obrotnicy? Czyściłem zbiornik hydrauliki i wymieniałem przednią pompę- na logikę nic nie powinno się stać z elementami poniżej a jednak... luźna nakrętka na jednym z siłowników, nie zobaczyłem i przy pierwszych manewrach obrotnicą wysunęło mi myślę, że na 3/4 oba siłowniki. kieta luźna, nawet nie łapie za zęby 😮
    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez totylkoja
      Witam wszystkich. Jakiś czas temu postanowiłem sprawdzić stan oleju w koparce i.... ten po wyjęciu bagnetu zaczął wylewać się rurką po zakupie ogórka sprawdziłem czy olej jest-był, roztarłem na palcach- nie ma dramatu. Polatało to kilkanaście godzin- sprawdziłem- jest ale jakby więcej czyli przybiera. No i ostatnie sprawdzenie- wylewa się rurką czyli rady nie ma trzeba działać. łącznie spuściłem 38l oleju z silnika   Stwierdziłem, że wyeliminuje pewne niedomagania przy okazji. Wymieniłem przednią pompę hydrauliki, alternator, rozrusznik,pompę wody. Stwierdziłem, że uruchomię manometr od oleju bo leży kołkiem a gdzieś tam widać było wyciek pod kokpitem. Na początek akcja bąk- jedna dysza prawie zamknięte świtało, zaklejony jeden kosz z siatki metalowej (to akurat nie wiem czy ori czy akcja home made), no i jakby brakowało mi podkładki na bąku ale nie znam się- może tak ma być. W samym bąku poza w/w sprawami raczej czysto. Tak więc idę dalej w kierunku mano- brak szczelności na dojściu. Pomyślałem, że przed wymianą  strzelę sprężarką w zegar. Ustawiam na 3bary sprężarkę, strzelam- działa 😮 Szczerze? Przeraziło mnie to bo nigdy nie widziałem, żeby ta wskazówka się ruszała a sprzęt robotę na działce robił. Pierwsze co zwalam miskę- pewnie smok zabity. A tam? smok czysty a cała reszta daj boże, żeby w osobówkach było tak czysto. Tak więc pada na pompę- wyjąłem, rozebrałem. Luz międzyzębny nominalny nie jest mi znany, górna pokrywa podebrana na jakieś 0,1-0,2mm. Pompa nie majątek więc kupuję. przy montażu sprawdzam jeszcze rurkę, wszystkie uszczelki delikatnie reinzem traktuję- żeby nie było cyrku. Odpalam a na zegarze niemrawe 1...  Mógłby ktoś opisać mi sposób przepływu oleju w tym cudzie? zakładam,  że pierwsze co to filtracja oleju czyli podstawa/bąk. Jest tam jakaś regulacja/ zawór? W którym miejscu powinien być wkręcony przewód do manometru? po lewej stronie podstawy w górnej jej części mam wkręcony przewód miedziany i jest on zaślepiony. Może posiada ktoś rysunek bąka w przekroju z opisem elementów?
    • Przez jacek12345
      Witam,
      mój tata posiada MTZ  82 i z biegiem czasu doszło do uszkodzenia szpilek w przednich kołach. Chcemy je wymienić ale nie mamy pojęcia jak się za to zabrać. Wymieniał ktoś może? albo może ktoś ma jakieś instrukcje? 
    • Przez Cheesburger
      Jak wyjac wlacznik sprezarki? Odkrecilem srubke z przodu z brzegu taka krotka co jest ze metalowa oslona wentylatora chlodnicy ale nie chce wyjsc za nic w swiecie...
      Moze ktos poradzi ktora to konretnie sruba? Powinno wyjsc lekko? Wybic mlotkiem? W pozycji wlaczonej? Wylaczonej?

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony Agrofoto.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Korzystanie z Agrofoto.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności i plików cookies.

Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj