Skocz do zawartości
olszak

Zapas momentu obrotowego ?

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Zapas
zbozowy    29

jest to nadmiar momentu ktorego w danej chwili nie uzywasz ale mozesz uzyc. np sasmochod ma 300Nm momentu i gdy jedzie 100 km/h potrzebuje tylko 200. czyli ma zapasu 100Nm. jezeli teraz chcesz przyspieszyc wciskasz gaz w podloge i zuzywasz te 300 Nm na przyspieszenie. czym wiekszy zapas tym szybciej przyspieszysz. inaczej nie umiem tego wytlumaczyc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Producenci ze wschodu w charakterystykach swoich maszyn podają taki parametr jak nadwyżka momentu obrotowego. Trochę późno i komórki nie pracują lecz wcześniejsze wyjaśnienie jest niewłaściwe(moim zdaniem).

Edytowano przez zorzyk2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

b0gdan    85

cytuje : W odniesieniu do silników stosowanych do napędu maszyn roboczych istotniejszy jest charakter przebiegu krzywej momentu obrotowego, to jest to, jaka część krzywej momentu obrotowego leży powyżej jego wartości równej 95%, co zbliża go do silnika o stałej mocy, a więc nie wymagającego ciągłej zmiany przełożeń. Dla silników tych waŜniejszą rolę odgrywa elastyczność momentu obrotowego, często podawana w publikacjach jako zapas momentu obrotowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirasek    7

Oł noł, jak moment obrotowy jest możliwie stały w jakimś zakresie (a więc te pow. 95% jego szczytowej wartości) to moc będzie możliwie równomiernie wzrastać wraz z obrotami w tymże zakresie. Płaski przebieg mocy uzyska się przy spadku momentu wraz ze wzrostem obrotów w odpowiedniej funkcji :)

 

Jak dobrze kumam to ten parametr wyraża procent wzrostu momentu obrotowego przy spadku z obrotów mocy maksymalnej do obrotów momentu maksymalnego. Przy danych opisowych daje to jako taki pogląd na charakterystykę silnika bez potrzeby liczenia, choć tak naprawdę nie ma potrzeby zawracania ludziom głowy tym momentem obrotowym, wystarczyła by jedynie krzywa przebiegu mocy w funkcji obrotów i wszystko widać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

zgadzam sie z przedmowca :)

 

dodam tylko, ze chyba wcale nie ma sie z czego cieszyc jak zapas momentu obrotowego osiaga wysokie wartosci powyzej 30%. w praktyce oznacza to, ze owszem nie trzeba wachlowac biegami przy zmianie obciazenia, ale silnik bardzo czesto buja sie w zakresie obrotow od max mocy do max momentu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
b0gdan    85

Ja tam nie wiem za specjalnie o czym Wy piszecie ;) Ja tylko zacytowałem dwa zdania z opracowania firmy MAN :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
deer    176

@brzozak a dlaczego napisałeś ,,ale" ? Jak dla mnie tam powinno być ,,dzięki temu" :).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbozowy    29

to co ja napisalem sprowadza sie do tego samego co napisal bOgdan. jest to inaczej elastycznosc silnika. mozesz przyspieszac (jechac pod wyzsze wzniesienie, ciagnac wieksza mase) rownie efektywnie samochodem bez redukcji biegu. moze tylko zle to wyrazilem,( chcialem to wytlumaczyc jak dla dziecka a napisalem tak ze nie wiadomo o co chodzi). widac to bardzo dobrze na charakterystykach silnika. Przepraszam za zemet

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

@brzozak a dlaczego napisałeś ,,ale" ? Jak dla mnie tam powinno być ,,dzięki temu" :).

czasem mnie to denerwuje, nie wiadomo czy zmienic polowke czy nie :P

 

poza tym jakby mial mniejszy zapas to by spadal z obrotow znacznie rzadziej i daloby sie wykonywac prace z zakresie ekonomicznym i duzej sily, a tak czy jade na 2000 czy na 1600 to zuzycie paliwa jest takie same.

 

generalnie do prac stricte polowych to jest korzystna charakterystyka, silnik daje rade w kazdych warunkach, jak jeszcze kola maja potencjal by przeniesc ten moment to jest milo, ale z uniwersalnosci nici. takze zalezy co do czego komu potrzebne :D .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tomi382    97

Masz dwa auta o tej samej masie i o tej samej mocy np 100KM i momencie róznym przykładowo 150 Nm i 230Nm i zobaczysz że z 230Nm lepiej się zbiera i wydaje się być mocnejszy od drugiego lecz moc mają tą samą. Lecz ich Vmax będzie niemal jednakowe

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirasek    7

Przy założeniu jednakowych przełożeń z uwzględnieniem rozpędzania się w całym zakresie obrotowym, można przyjąć takie uproszczenie. W innych przypadkach bywa różnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirasek    7

Więcej mocy nie jest lepsze? Chcesz mieć mniej mocy żeby lepiej przyspieszać bądź szybciej ciągnąć pług? Raczej odwrotnie ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tomi382    97

Moc wiadomo idzie w parze ale gdy mam do wyboru ciągniki po 100KM a momencie różnym choćby o 50 Nm to wziąłbym tego z większym momentem . W ciągnikach o tyle jest cięzko bo skrzynie są rozmaite i poniekąd skrzynia pomaga poprawić moment. Lecz chyba nie przyniesie nam za darmo tych 50Nm więc jestem za tym agresywniejszym ciągnikiem hehe. Jeszcze nie wiedziałem danych technicznych ciągnika aby był podany moment. Być moze dlatego że to pojecie bardzo zmienne. Wystarczy założyć inne opony itp a po za tym mają tyle zapasu momentu ze nie jest potrzebne podawanie wartości bo praktycznie pójdzie z taką maszyną jaką chce tyle że z różnymi prędkościami. W ciagnikach to chyba gł chodzi o moc

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
deer    176

Dla mnie ważniejsze od wielkości momentu jest miejsce gdzie on jest w funkcji obrotów wału korbowego :). Więc ja wolę przy ciągniku o mocy 150km mieć 500Nm ale przy 1300 obr niż 600 przy 1900 gdzie 80% tego momentu jest dostępne dopiero przy 1700 :).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

600 Nm przy 1900 rpm to będzie grubo ponad 200 KM...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
deer    176

no fakt nie policzyłem :) strzelałem z bańki ;). Chodziło mi o przedstawienie zależności.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
limousine    4

czasem mnie to denerwuje, nie wiadomo czy zmienic polowke czy nie :P

 

poza tym jakby mial mniejszy zapas to by spadal z obrotow znacznie rzadziej i daloby sie wykonywac prace z zakresie ekonomicznym i duzej sily, a tak czy jade na 2000 czy na 1600 to zuzycie paliwa jest takie same.

 

generalnie do prac stricte polowych to jest korzystna charakterystyka, silnik daje rade w kazdych warunkach, jak jeszcze kola maja potencjal by przeniesc ten moment to jest milo, ale z uniwersalnosci nici. takze zalezy co do czego komu potrzebne :D .

 

Można się trochę pogubić w tych wyjaśnieniach, może lepiej na jakimś przykładzie byście to przedstawili? Np. http://www.deutz-fahr.com/polska/7080.pdf?ccode=pl-PL agroplus 320 i 410, zapas momentu 15 i 31. Który byłby lepszy do transportu i lekkich prac, a który do cięższych? I który by mniej palił i lepiej się "zbierał"?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
majranjd    8

600 Nm przy 1900 rpm to będzie grubo ponad 200 KM...

Czy aby na pewno przy 1900rpm 600 NM to 200 KM????

 

Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] x Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550

 

Moc 160 KM = 117 KW w zaokrągleniu.

 

Moc = 600 x 1900/9550 to daje 119 KW (w zaokrągleniach wszystko) to pi razy można porównać ze 117.

 

A skąd tu 200 KM (147 KW)?

Czy ja źle liczę?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Lukasz1987    57

Dobrze marian tylko po co tyle zaokrągleń :lol: Dokładnie 162KM ;)

 

Jak dobrze kumam to ten parametr wyraża procent wzrostu momentu obrotowego przy spadku z obrotów mocy maksymalnej do obrotów momentu maksymalnego. Przy danych opisowych daje to jako taki pogląd na charakterystykę silnika bez potrzeby liczenia, choć tak naprawdę nie ma potrzeby zawracania ludziom głowy tym momentem obrotowym, wystarczyła by jedynie krzywa przebiegu mocy w funkcji obrotów i wszystko widać.

Też się pod tym podpiszę ;) tylko trochę inaczej bym to ujął to deczko to zamotałeś :) i nie każdy za pierwszym razem może się kapnąć o co Ci chodzi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×