Skocz do zawartości
Bartek3085

Zwykły prostownik vs akumulator żelowy.

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
Bartek3085    0

Witam;) A więc tak jak w temacie, czy zwykłym prostownikiem można ładować akumulator żelowy? Bo w mfie mam żelowy i trochę osłabł i nie wiem czy można go zwykłym prostownikiem podładowac? Gadałem z ojcem i mówi że jak w niemczech oglądał to był jakiś podział, że pisało albo do wszystkich albo tylko do żelowych, wiec jak to jest?:) dzięki za odpowiedzi. ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
volf    3

Zapewne masz akumulator AGM, bo żelowych nie stosuje się raczej w pojazdach. Małym prądem możesz ładować, ewentualnie można dać w szereg z prostownikiem żarówkę reflektorową, ograniczy ona prąd do bezpiecznej wartości choć ładowanie będzie czasochłonne.

Edytowano przez volf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zurs    0

Akumulatory żelowe potrzebują specjalnych prostowników, akumulatory te ładuje się do napięcia 13,8V.

 

 

Proszę nie wypisywać bzdur, bo będą %%. 13,8V jest to minimalne napięcie ładowania akumulatora. Poniżej tego napięcia może nastąpić uszkodzenie płyt. Maksymalne napięcie to 14,4V i do takiego napięcia należy ładować akumulator.

Edytowano przez Elektrotechnik

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
volf    3

Bartek3085 to jest akumulator wykonany w technologi AGM o celach spiralnych, a że niektórzy nazywają go żelowym to trudno ;) , choć zasadniczo żelowe i AGM ładuje się podobnie.

Jeśli posiadasz prostownik z ograniczeniem napięciowym (automatyczny lub mikroprocesorowy-różne nazwy stosują producenci) to możesz go podpinać bezpośrednio. W przypadku zwykłego prostownika lepiej go podłączyć przez żarówkę, jak pisałem we wcześniejszym poście. Chodzi no to aby nie było intensywnego gazowania w akumulatorze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Pisząc zwykły prostownik, mają na myśli ładowarkę z ograniczeniem prądu i i stabilizacją napięcia na poziomie 14,4V, ponieważ obecnie odchodzi się od ładowarek składających się z transformatora i mostka prostowniczego. W zasadzie do ładowania akumulatorów, które są obecnie produkowane (niezależnie od typu) należy używać właśnie takich ładowarek (np. Centra wyrażnie podkreśla to w warunkach gwarancji). Przy braku takiej ładowarki należy kontrolować napięcie na zaciskach akumulatora i przerwać ładowanie gdy osiągnie ono 14,4V. Chodzi o to aby nie dopuścić do nadmiernego gazowania elektrolitu (a co za tym idzie uszkodzenia akumulatora).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Może mi się skojarzyło z innym postem(nie koniecznie na AgroFoto) gdzie pisano o impulsowym. W tym linku, który podawałem, w opisie akumulatora jest tym, że jest zabezpieczony przed nadmiernym gazowaniem. Tym niemniej zgodzę się, że lepiej do tego nie dopuścić stosując prostownik z ograniczeniem. Kiedyś gdy pracowałem przy akumulatorach miałem do dyspozycji prostowniki (rozmiaru kuchenki gazowej)z regulowanym prądem i napięciem ładowania.

Edytowano przez zorzyk2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W zasadzie nie ma akumulatorów zabezpieczonych przed gazowaniem (w niektórych konstrukcjach są substancje pochłaniające wodór i zamieniające go z powrotem w wodę, jednak działa to tylko w normalnych warunkach ładowania przy minimalnym gazowaniu). Natomiast zawór w obudowie chroni tylko przed powstaniem zbyt dużego ciśnienia, a co za tym idzie rozerwaniem obudowy. Przy zbyt dużym napięciu ładowania wszystkie te zabezpieczenia nie są skuteczne i wcześniej czy później prowadzi to do uszkodzenia akumulatora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
konrad82    46

CZy można zamontować akumulator żelowy w ciągniku rolniczym?? Czy można to jakoś rozwiązać??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Sadek    446

Jak się nie mylę to UPS właśnie ładują do 13,8V więc ładowanie bardzo długie ale możliwe.

 

Wiem że temat stary ale może komuś to pomorze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
konrad82    46

czyli można założyć? alternator sie spali? bo tanio moge kupić aku 120Ah 3letnie nie używane

Edytowano przez konrad82

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Jaki to akumulator? Rozruchowy, trakcyjny, czy rezerwowy? 

 


Jak się nie mylę to UPS właśnie ładują do 13,8V więc ładowanie bardzo długie ale możliwe.
W UPS akumulatory pracują w trybie stand by, dlatego są w ten sposób ładowane. I nie należy w żaden sposób łączyć pracy i sposobu ładowania akumulatora rozruchowego i rezerwowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tomek73    186

A jaki aku żelowy można założyć do ciągnika rolniczego taki z 90 lub 120 AH

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

No to nie nadaje się jako rozruchowy. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    126

Dzień dobry, wszystkie akumulatory "żelowe" i te wykonane w nowej technologi, wymagają pieszczoty przy doładowywaniu. Radze zakupić porządny prostownik niestety są one dość drogie. Zwykle takie ładowarki mają funkcje podtrzymania która jest przydatna podczas miedzy sezonowych przestojów maszyn. Z czystym sumieniem mogę polecić firmę Ctek. 

 

 

P.s. Według mnie nie warto inwestować w tego typu akumulatory, lepiej kupić nowy "zwykły". W moim 7211 taka np. Topla 100Ah rozładowana do przysłowiowego 0 była kilkukrotnie(brat lubi zostawić ciagnik na zapłonie lub z włączonym radiem) i nadal ma się świetnie a jest 5 letnim akumulatorem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Bzdury nad bzdurami w tym artykule. Nie wiem po co to zamieszczasz skoro nic z tego nie można się dowiedzieć.

O wiele bardziej skomplikowaną budową charakteryzuje się prostownik wyposażony w sterownik mikroprocesorowy, ale też jego możliwości są o wiele większe. Za pomocą takiego prostownika można ładować akumulator, nawet nie odłączając go od instalacji samochodu. Prąd ładowania jest regulowany automatycznie, a sam prostownik często wyposażony jest w zabezpieczenie przed zwarciem.

Nieprawda. Żaden prostownik nie reguluje sam prądu. Ten należy ustawić przed ładowaniem, bo nawet prostownik za milion zł nie wie jaki akumulator zostanie do niego podłączony.
 

Warto jeszcze pamiętać, że prostowniki z mikroprocesorem przeznaczone są do wszystkich rodzajów akumulatorów, natomiast niektóre ze standardowych obsługują tylko kwasowo-ołowiowe, a część — akumulatory żelowe.

Kolejna nieścisłość. Akumulator żelowy jest tym samym akumulatorem kwasowo-ołowiowym, który można naładować każdym prostownikiem. Wymaga to trochę kontroli procesu ładowania, ale można. 
 

Ważny jest skuteczny prąd ładowania, który nie powinien być mniejszy niż jedna dziesiąta pojemności akumulatora (na przykład przy ogniwie 70 Ah będzie to 7A).

 Akurat jest zupełnie odwrotnie. Prąd nie powinien być większy niż C/10.
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sznajdik    131

Mam takie pytanie bo potrzebuję kupić akumulator żelowy mam 2x6v10.0AH/20HR chcę kupić 12v14AH czy lepiej będzie 2x6v14AH czy amperogodziny się sumują w aku czy wychodzi to samo?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Przy połączeniu szeregowym sumuje się napięcie. Zobacz co wyjdzie taniej: 2x6V 14Ah, czy 12V 14 Ah.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tak.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×