Polecane posty

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W tym temacie proszę specjalistów w dziedzinie elektromechaniki o dodawanie informacji i schematów połączeń najczęściej występujących urządzeń elektrycznych w ciagnikach i maszynach. Jest to temat wyłącznie dla użytkowników posiadających dużą wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie, dlatego proszę nie zadawać tutaj pytań. Wszystkie tego typu posty będą usuwane. Chcemy tutaj zgromadzić podstawowe informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wierzba1272    8

Kilka schematów ma początek:

 

Podłączenie alternatora 6 diodowego:

03b847b37facaff7m.jpg

 

Podłączenie alternatora 9 diodowego:

91eea2e3acf7ce3dm.jpg

 

Podłączenie alternatora z wbudowanym regulatorem napięcia:

d33f2fcff002d823m.jpg

 

Podłączenie dodatkowych odbiorników z użyciem przekaźnika:

fb331009038ac6ddm.jpg

 

Podłączenie amperomierza jako wskaźnika ładowania:

84af5f26d41dd6a2m.jpg

  • Like 2

UDZIELAM PORAD TYLKO NA FORUM!!!
JEŻELI POMOGŁEM, KLIKNIJ ZIELONĄ STRZAŁKĘ!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    12

Panowie, zaglądać raz na rok lub 2 do alternatora i go czyścić a w szczególności gdy cieknie z sprężarki, ostatnio naprawiałem 2 szt i oba jednakowe

 

94d91bea2a57a731m.jpg

1szt, jak widać stojan jest przepiękny

 

f2b0deeffe386b18m.jpg e96060299e1aaadam.jpg

2szt, rzadko spotykany oryginał na częściach LUCAS .

 

 

Przeniosłem do tematu z poradami.

Edytowano przez Elektrotechnik

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wierzba1272    8

Kolejna część porad dla początkujących:
Poprawne wykonywanie instalacji w maszynach rolniczych:
1. Dobór odpowiedniego przekroju przewodu
Przekrój przewodu dobieramy w zależności od natężenia prądu płynącego przez ten przewód wyrażonego w amperach (A). Wartość tą dla konkretnego odbiornika/odbiorników można obliczyć ze wzoru:
I=P/U
Gdzie:
I- natężenie prądu (A)
P- moc odbiornika (W)
U- napięcie w instalacji (V)
W maszynach rolniczy przyjmuje się średnią wartość 5A/mm^2. Przekrój przewodu zależy także od jego długości:im jest dłuższy tym większe spadki napięć i wymagany jest większy przekrój, jednak nie są to zwykle zbyt duże różnice, więc wystarczy że zmieścimy się w podanych wyżej granicach. Jedynym wyjątkiem są przewody którymi płynie prąd rozruchowy przez kilka sekund i w takim przypadku przekrój przewodu nie musi zawierać się w podanych granicach.
2. Dobór odpowiedniej wartości bezpiecznika
Wartość bezpiecznika dobieramy w zależności od wartości(natężenia) prądu płynącego w obwodzie który zabezpiecza. Wartość tą obliczamy ze wzoru:
I=P/U
Gdzie:
I- natężenie prądu (A)
P- moc odbiornika (W)
U- napięcie w instalacji (V)
Gdy obliczymy natężenie prądu w obwodzie dobieramy bezpiecznik o mocy najbliższej otrzymanemu wynikowi zaokrąglając w górę Np. dla natężenia 6A stosujemy bezpiecznik 7.5 A a nie 5A itd.
3. Wykonywanie wiązek przewodów:
1) Stosujemy przewody przeznaczone do montażu w pojazdach samochodowych o oznaczeniu LGYs które mają zwiększoną odporność na czynniki atmosferyczne, temperaturę oraz działanie substancji chemicznych (olej napędowy, olej silnikowy itp.), w ostateczności mogą być zwykłe LGY, lecz będą mniej trwałe,
2) Przewody układamy w specjalnie przeznaczonych do tego peszlach (przeznaczone do motoryzacji są zwykle koloru czarnego i są bardziej "gumowate") które są odporne na działanie niekorzystnych czynników.
Przewody powinny być ułożone w peszlu w miarę jak najciaśniej a dodatkowy można je przed wsunięciem obkleić taśmą klejącą (spiralnie co kilka cm) co zapobiegnie przemieszczaniu się przewodów wewnątrz peszla i ich przecieraniu.
Końcówki peszli zarabiamy rurkami termokurczliwymi (najlepiej z klejem) na długości kilku cm. co zapewnia szczelność i pewność połączenia z przewodem oraz zabezpiecza przed dostawaniem się zanieczyszczeń do środka peszla.
4. Wykonywanie połączeń
1) Konektory zaciskamy specjalnie przeznaczonymi do tego zaciskarkami,a następnie zakładamy koszulkę termokurczliwą.
2) Na końcówki przewodów zaciskami tulejki cylindryczne albo dokładnie cynujemy.
3) Połączenia masowe wykonujemy najlepiej za pomocą konektorów oczkowych przykręconych do karoserii za pomocą śruby. Zapewnia to pewne i trwałe połączenie. Dla pewności działania oświetlenia warto podłączyć masę lampy dodatkowym przewodem do karoserii co zapewni pewne połączenie i zapobiegnie tzw. efektowi "choinki"
5) Przewody łączone na stałe łączymy w specjalnie przystosowanych do tego hermetycznych puszkach wyposażony w przelotkę w którą wkładamy peszel co zapewni hermetyczność połączenia. W miejscach gdzie nie można wykonać takiego połączenia stosujemy hermetyczne kostki łączeniowe zapewniające szczelność połączenia oraz umożliwiają szybki rozłączanie przewodów.
6) Przewody rozdzielamy na ich większą liczbę za pomocą przystosowanych do tego listew przyłączeniowych lub lutujemy je ze sobą i zabezpieczamy koszulką termokurczliwą.
7) Przy montażu przekaźników i przełączników w miarę możliwości starajmy się stosować kostki przyłączeniowe co ułatwia montaż/demontaż oraz serwisowanie instalacji.
5. Inne:
1) Zabezpieczenie (bezpieczniki) montujemy na początku instalacji jak najbliżej akumulatora.
2) Lepiej stosować skrzynki na bezpieczniki płytkowe (tzw.samochodowe) zapewniają one lepsze połączenie a więc i mniejsze spadki napięć.
3) Montując prądożerne odbiorniki lepiej stosować do ich podłączenia przekaźniki co zapewnia mniejsze spadki napięć oraz zabezpiecza wyłącznik przed wypaleniem styków.
4) Nie stosujemy w instalacjach elektrycznych taśmy izolacyjnej (poza wymienionymi przypadkami gdzie można ją stosować) gdyż pod wpływem czynników atmosferycznych oraz działania środków chemicznych szybko traci swoje właściwości.
5) Do przyczepiania instalacji do nadwozia stosujemy specjalne uchwyty lub mrozoodporne opaski zaciskowe tzw. trytytki
6) Nie oszczędzajmy na grubości przewodów lepiej zastosować większą średnice co zapewni pewny przepływ prądu bez spadków napięć.
7) Nie oszczędzamy na jakości materiałów instalacyjnych: peszlach przewodach, przełącznikach itd. Zapewni to poprawność działania instalacji przez długie lata.
8) Połączenia przed korozją można zabezpieczyć specjalnymi środkami konserwującymi, lub wazelina techniczną.

Przykład poprawnie wykonanej instalacji można zobaczyć na zdjęciach i filmach użytkownika @asharot

Jeśli ktoś ma jakieś pytania/ sugestie zmian zapraszam na priv!
created by ®wierzba1272

Edytowano przez Elektrotechnik
  • Like 1

UDZIELAM PORAD TYLKO NA FORUM!!!
JEŻELI POMOGŁEM, KLIKNIJ ZIELONĄ STRZAŁKĘ!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
asharot    446

Schemat świateł kierunku jazdy i świateł awaryjnych do C-360 i innych.

Mojego autorstwa oparty na przekaźnikach,

co likwiduje spadki napięć na przełącznikach,likwiduje wypalanie styków przełączników,lampy kierunkowskazów ostatniej przyczepy świecą mocnym światłem.

residersc_heqxahq.JPG

Edytowano przez asharot
  • Like 1

Naklejki piktogramy: http://tiny.pl/g7fxv

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    12

Kolejny do kolekcji, tym razem ursus 3512

0e729fd715ab44c5m.jpg

Rozkręcony z powodu wytarcia pierścieni ślizgowych, 1 raz od zakupu ciągnika

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
asharot    446

Schemat wskaźnika temperatury wody do zastosowania w C-360

 

Wykorzystałem wskaźnik od MF i czujnik temp. od ciężarowego Mercedesa.

Zalety:

1.gwint taki sam jak w oryginalnym czujniku 14x1.5mm

2.czytelny wskaźnik

3.wbudowany termostat do którego można podłączyć kontrolkę lub sygnał akustyczny

który załączy się gdy temp. cieczy osiągnie 1000

4.niskie koszty

-wskaźnik 25zł

-czujnik 12zł

-opornik 5groszy

Wad nie stwierdzono.

 

Schemat-t_hwarxhn.jpg

Edytowano przez asharot

Naklejki piktogramy: http://tiny.pl/g7fxv

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W związku z licznymi pytaniami wysyłanymi do mnie na PW zamieszczam opis złącza ISO stosowanego w radioodbiornikach samochodowych. Myślę, że wielu użytkownikom ułatwi to podłączenie radia.

6455953079b149cfm.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Poniżej zamieszczam schemat wraz z krótką instrukcją diagnozowania usterek alternatora. Proszę się z nią zapoznać zanim zakłada się temat o alternatorze.

98ed71a30b6cde2cm.jpg

Wszystkie napięcia mierzone są względem masy alternatora (pojazdu). Jeżeli mieszczą się w wyżej podanych granicach układ ładowania można uznać za sprawny. W przypadku gdy którekolwiek napięcie odbiega od podanych powyżej świadczy to o usterce układu ładowania, który wymaga szczegółowej diagnostyki za pomocą bardziej zaawansowanych przyrządów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi prostowników do ładowania akumulatorów, podaję kilka istotnych wskazówek czym należy się kierować przy wyborze takiego sprzętu.

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakie będzie napięcie ładowanych akumulatorów. Z tego wynika czy potrzebujemy prostownika na napięcia 6V, 12V, 24V, czy może wystarczy nam prostownik na 12V, bo np. w pojazdach z instalacją 24V możemy ładować akumulatory oddzielnie. Kolejną rzeczą jest maksymalna pojemność akumulatorów jakie posiadamy. Bezpośrednio z tego wynika jaki prąd musi mieć kupowany prostownik. Ładuje się prądem równym C/10. Jednak nie jest to bezwzględnie wymagane. O ile nie zalecane jest przekroczenie tego prądu w górę, to możemy wybrać tańszy prostownik z mniejszym prądem, który tak samo naładuje akumulator, tylko w dłuższym czasie. Istnieją dwie metody ładowania akumulatorów ołowiowych. Pierwsza polega na ładowaniu stałym napięciem na poziomie 2,4v/ogniwo z ograniczeniem prądu w początkowej fazie ładowania do C/10. Prąd ten w trakcie ładowania maleje prawie do zera i w tym czasie następuje gazowanie ogniw. Druga metoda polega na ładowaniu stałym prądem równym C/10 do momentu osiągnięcia napięcia 2,3/ogniwo. Po tym czasie przechodzi się na stabilizację napięcia na poziomie 2,4V/ogniwo i następuje osiąganie pełnej pojemności. Po jej osiągnięciu napięcie zmniejsza się do poziomu 2,3V/ogniwo. Jest to tzw. ładowanie podtrzymujące. Jeżeli prostownik posiada taką funkcję to można dowolnie długo pozostawić akumulator podłączony do takiego prostownika bez obawy o jego przeładowanie. Jest jeszcze metoda będąca jakby połączeniem dwóch poprzednich, mianowicie ładuje się akumulator prądem C/10, (który nie jest stabilizowany, a jedynie zadany na początku ładowania) do napięcia 2,4V/ogniwo. Po osiągnięciu tego napięcia prostownik wyłącza się. Powyższe metody ładowania realizują prostowniki ze sterowaniem elektronicznym. W bardzo często spotykanych prostownikach bez elektroniki, ładowanie sprowadza się do podłączenia prostownika do akumulatora, ustawieniu odpowiedniego napięcia, włączeniu prostownika i ustawieniu prądu ładowania na poziomie C/10 (lub mniejszym) i ładowaniu do wystąpienia gazowania ogniw. Po wystąpieniu gazowania ładowanie należy bezwzględnie przerwać. Podsumowując powyższe, dobry prostownik powinien posiadać płynną regulację prądu ładowania, oraz automatyczne wyłączenie po osiągnięciu napięcia 2,4V/ogniwo. Osiągamy tutaj kompromis między skomplikowaniem konstrukcji prostownika (a co za tym idzie jego ceną), a optymalnym ładowaniem. Trzeba bowiem zaznaczyć, że 100% pojemności akumulatora osiąga się tylko jeżeli stosujemy drugą metodę ładowania, czyli stałym prądem z późniejszą stabilizacją napięcia. Dwie pozostałe umożliwiają uzyskanie około 90-95% pojemności akumulatora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Podaję prawidłowy sposób dokonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych, czyli prądu i napięcia.

40e1fed24ad9e364m.jpg

Celowo nie ma podanego żadnego opisu do schematu, ponieważ jak ktoś chce się zabierać za pomiary musi znać oznaczenia stosowane w schematach elektrycznych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DK94    192

Schemat instalacji elektrycznej według obowiązujących kolorów przewodów.

 

13fe6c6fad83f571m.jpg

 

Informacje, porady i uwagi

 

1. Przedstawiony schemat z odpowiednimi kolorami przewodów stosowanych do danego typu sygnału świetlnego występującego w instalacji elektrycznej przyczepy może przydać się przy całkowitej odbudowie lub budowie nowej instalacji, zastosowanie poprawnych kolorów zaoszczędzi nam czas w przyszłej eksploatacji np. podczas wymiany gniazda lub lampy. Zaprezentowany tutaj schemat kolorów może nie mieć odzwierciedlenia w starych instalacjach.

2. Nie powinno się mostkować pinów 5/58R z 7/58L po stronie przyczepy, ponieważ w przypadku ewentualnej awarii oświetlenia jednej strony druga strona pracuje niezależnie.

3 W przypadku podłączania dodatkowych obrysówek z tyłu przyczepy można zasilanie prawej obrysówki podłączyć do lewej natomiast lewą obrysówkę do prawej strony. Dzięki czemu w przypadku ewentualnej awarii jednej ze stron, strona uszkodzona jest oświetlana obrysówką zasilaną z strony przeciwnej.

4 Przewód niebieski (pin 2/54G) są to światła przeciwmgłowe, na schemacie jest on podciągnięty pomiędzy gniazdami, ale w własnej instalacji w przyczepie która jest z zwolniona z światła przeciwmgłowego możemy go wykorzystać jako zasilanie halogenów roboczych przyczepy pomocnych na przykład podczas cofania po zmroku.

5 Na schemacie masa jest poprowadzona przewodem (kolor biały) co zapewnia pełną poprawność działania instalacji i eliminuje w większym stopniu przypadek zaniku masy niż w przypadku masy na ramie przyczepy.

Edytowano przez DK94

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez LukaszSZCZ999
      witam, czy moze mi ktos wytłumczyc skad w tych mf-ach 32 biegi... co przez co mnozyc zeby tyle wyszło... podajcie mi ile jest biegów głównych, czym zmieniam zółw-zajac i co to jest A i B???
    • Przez BENNY82
      Witam. Tak jak w tytule mam pytanie odnośnie wskazań wyświetlacza temperatury co on właściwie wskazuje temp, wody czy oleju hydr.? I ile kresek wskazuje po rozgrzaniu bo u mnie latem maks 3 a teraz przy. Takich temperaturach maks 2 kreski. Nosze sie z zamiarem wymiany termostatu ale nie chce tego robic na darmo bo może jest ok. Przy talerzowaniu rzepaczyska zapchala sie chlodnica i uroslo do polowy i sam nie wiem jak to ocenić. Prosze uzytkownikow z takimi samymi wyświetlaczami o podpowiedzi
       
    • Przez dawid11461
      Witam. Problem dotyczy wyświetlacza na desce rozdzielczej. W momencie przekręcenia kluczyka wyświetla się komunikat prog. Po rozebraniu całego licznika zlokalizowałem uszkodzone diody oraz kilka innych elementów elektronicznych i dokonałem ich wymiany, jednak problem nie ustąpił. Dlatego zwracam się z prośbą do Was czy ktoś wie co oznacza ten komunikat? Czy trzeba po prostu na nowo przeprogramować licznik? Czy ktoś z forumowiczów dysponuje jakimkolwiek schematem elektryki do deutz-a jak w temacie lub serwisówką i byłby chętny się podzielić. Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.
       
       
    • Przez za_fir
      Witam, potrzebuję schemat hydrauliczny układu hamulcowego manitou mlt731 LSU turbo. Maszyna jest z 2005r.
      Pozdrawiam. 
    • Przez Kubek95
      Witam. Piszę tutaj ponieważ mam problem, jakiś czas temu kupiłem John Deere 3140 z uszkodzonym pierwszym biegiem. Ciągnik rozebralem, poskładałem, wszystko działa, oprócz elektryki, po zdjęciu kabiny i ponownym jej założeniu nie działa mi teraz odpalanie Jelonka z starteru. Kluczyk jak przekręce to kontrolki się świeca, przekręcam starter to kontrolki gasną, a rozrusznik nawet się nie odezwie. Na krótko rozrusznik kręci jak szalony i ciągnik bez problemu odpala. Teraz moje pytanie, czy ma ktoś może schemat instalacji elektrycznej do tego ciągnika, ewentualnie samej tej kostki przy kabinie (kabina sg2) żeby jakoś spróbować odszukać po kablach problemu, albo poprowadzić nowa instalacje? Bardzo bym prosił o pomoc bo bez jakiegokolwiek schematu będzie ciężko zacząć cokolwiek, a tak to zawsze jest jakiś punkt zaczepienia. 
      Pozdrawiam 
       
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj