Skocz do zawartości
LukaszSZCZ999

Zmiana z A na B i odwrotnie w czasie jazdy

Polecane posty

Witam. Czy można zmieniać grupe biegów A i B w czasie jazdy? Pytam bo strasznie ciężko ciągnik ma ruszyć z przyczepą z biegu 1B. Ruszając z 1A jest ok tylko że grupa A jest zbyt wolna w transporcie i dlaczego pytam czy można ruszyć z 1A a następnie przełączyć na grupę B i dalej już normalnie biegami głównymi 1,2,3,4?? Boję się spróbować... Ciągnik to MF 3065. Proszę o odpowiedz.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
winson92    0

pewnie ze mozesz zmieniac. tylko ze bedzie taki zamulony jak przlaczysz odrazu na grupe B lepiej przelacz jeszcze sobie na 2,3 zeby go troche rozbujac (zalezy jaki ciezar bedziesz ciagnol) a potem mozesz grupy zmieniac. jezeli zle cos ujolem to prosze poprawic

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
MarcinNH    42

Siemka a czy trzeba ruszać z 1 B? Czy można np z 2 B i tak sanmo z biegami A . Oczywiście jak traktor jedzie pusty lub z jakąś maszyną a nie z pełną przyczepą, nie mam traktora z takimi biegami więc nie wiem a chciałbym sie dowiedzieć co i jak

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

matis251    0

Odradzam zmiane grup z A na B podczas jazdy, nie raz już było o tym pisane w ogóle poszukajcie sobie tematów o skrzyniach bo nie mam weny pisać o tym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    167

Teoretycznie tak bo AB jest zsynchronizowane ale ja bym tego nie robił bo przełożenie AB jest dosyc awaryjne przeżucane są chydraulicznie więc sam nie wiem nie powiem że tak ani że nie przełączaj jak ci się rozleci to będziesz wiedział ze nie można a poza tym masz jeszcze przecież pułówkę i też ma cięzko jaki to model?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
katator    115

Z A na B i odwrotnie można zmieniać na takiej samej zasadzie co biegi 1234. Nic przy takiej zmianie się nie rozleci. Natomiast nie można zmieniać przełożenia reduktora podczas jazdy. Reduktor czyli ten żółw-zając sterowany dzwignią zmiany biegów(1234) można załączać tylko na postoju.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zapytam inaczej- który z wypowiadających się wyżej ma MFa serie 30xx? Który z was próbował to robić i robi, a który nie próbował i tylko gada "teoretycznie"? Wolałbym usłyszeć opinie od tych co jeżdżą tymi maszynami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
katator    115

miałem mf-a 3060 przez 4 lata. Ruszać możesz z dowolnego biegu w dowolnej grupie byle ciągnika za bardzo nie zdusić i sprzęgła nie przypalić. Z małym obciążeniem lub na pusto dla płynniejszej jazdy możesz pomijać niektóre przełożenia. Przy zmianie grup z A na B pod dużym obciążeniem trzeba jednocześnie zredukować bieg aby ciągnika nie zdusić. Reduktor biegów pełzających należy przełączać przy zatrzymanym ciągniku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rafik256    19

Z A na B i odwrotnie można zmieniać na takiej samej zasadzie co biegi 1234. Nic przy takiej zmianie się nie rozleci. Natomiast nie można zmieniać przełożenia reduktora podczas jazdy. Reduktor czyli ten żółw-zając sterowany dzwignią zmiany biegów(1234) można załączać tylko na postoju.

 

Jezeli masz jeszcze podobne genialne porady to lepiej zachowaj je dla siebie. Albo zbieraj pieniądze zeby dorzucić się do naprawy ciągnika. Wiadomo że od razu nic się nie stanie ale z czasem zerwie gwint na dolnym wałku tryby sie przemieszczą i jezeli się w porę nie zorientujesz to masz juz spory problem. To nie jest moje gdybanie tylko doświadczenia z napraw.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
katator    115

To według Ciebie Grupy A B nie można zmieniać podczas jazdy? To w takim razie fachowcu napisz jaka powinna być prawidłowa technika jazdy tym ciągnikiem. Z własnego doświadczenia wiem że tymi ciągnikami nie da się jeździć ze sporym ciężarem w transporcie używając tylko jednej grupy. Spróbuj ruszyć z B1 z 20 tonami obciążenia i nie spal przy tym sprzęgła.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że każdy ma swój sposób :) Kilku Panów napisało, że nie można przełączać z żółwia na zająca, teraz FarmerX2 powiedział coś innego... :D Jeżeli grupa A i B jest synchronizowana to powinno dać się zmienić bez zgrzytu.

 

Mam jeszcze jedno pytanie. Gdy ciągnik stoi odpalony a mam wrzuconą grupę A lub B to słychać, na puszczonym pedale sprzęgła, nie zgrzyt tylko szum trybów, ogólnie mówiąc prace przekładni, dosyć głośną bo jest wyraźna różnica gdy naciśnie się sprzęgło. Czy to normalne?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    167

no ja piernicze ten ostatni to bajerka z żółwia na zająca w czasie jazdy porażka wiem że niektóre miały to przełożenie synchronizowane alee.......... pozostawie to bez komentarza zostawie ogłoszenie naprawa ciągników rolniczych i zacieram ręce 501832246 Mariusz POLFARMER

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rafik256    19

katator tutaj muszę cie zmartwic ale mam 3090 który kilka razy w ciagu roku ciąga składy o łącznej masie od 18 do 22 ton i ruszenie z 1B nie jest dużym problemem. Nie twierdze że zmiana z A na B jest kategorycznie zabroniona bo zdarzyło mi sie to kilka razy ale nie polecam tego robić, a juz kategorycznie odradzam redukcje z B na A w czasie jazdy a ty twierdzisz że można tak robić bez żadnych obaw i tu wprowadzasz ludzi w bład.

 

Teraz dlaczego twierdze tak a nie inaczej:

- grupy te zmieniane są przy pomocy siłownika hydraulicznego który w ułamku sekundy po otwarciu zaworu z bardzo dużą siłą przesuwa wybierak od grup A/B. W takiej sytuacji jeżeli przesuwany pierścień swoim zębem trafi na ząb w trybie to "wali" w niego z dużą siłą a skuków takiego działania niech kazdy sam się domyśli...

- ktoś mi zaraz napisze że grupy sa synchronizowane ale: synchronizator jest to swego rodzaju sprzęgło cierne które potrzebuje chwili zeby wyrównać prędkość trybu który ma byc uruchomiony. Jednak siłownik nie daje mu tego czasu. poza tym synchronizatory w tych sprzętach nie sa juz pierwszej młodości a to nie pomaga przy zamianie grup.

 

Żeby nie było że sobie wymyśliłem to powiem ci jeszcze że m MF serii 30xx z grupami A/B zerwanie gwintu na dolnym wałku i zsunięcie się trybu od grupy B to częsta przypadłość wśród użytkowników wychodzących z założenia ze skoro nie zgrzyta i nie trzeszczy przy przełączaniu to znaczy że tak można. (myślę że @mariusz to potwierdzi) Mówiąc krótko jakiś idiota żel zaprojektował skrzynie w tych MF. Bo gdyby było to zrobione jak reduktor w c-360 że choćbyś na nim stawał to i tak go nie włączysz a zgrzyty słychać w sąsiedniej wsi t wtedy byłoby oczywiste ze grup w MF serii 30xx nie wypada zmieniać w czasie jazdy. No i może łatwiej by można było przekonać ludzi żeby jeździli tak a nie inaczej.

 

@katotor masz jeszcze jakieś pytania??

 

PS. zmiana z żółwia na zająca w czasie jazdy jest juz absolutnie niewskazana z podobnych powodów. Tam nawet nie ma synchronizatorów czyli w trakcie zmiany w czasie jazdy dzieją się jeszcze gorsze rzeczy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sebe1033    62

więc jak tam MF ma te biegi sterowne i nazwane co przełączają się pod obciążeniem bez użycia sprzęgła

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pawelec    85

az teraz normalnie sie boje kupowac MFa z serii 30XX :)

bo zara co urwie, albo zle przelaczy, albo czego nie wlaczy i bedzie po obiedzie! :D

 

naprawde tak pogmatwane jest z tymi biegami? czy w innych markach tez tak jest?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
daras77    1

rafik 256,bez urazy,ale powiedz mi jak mam ruszyć zestawem 18t pod górkę mf 3065? że to pociągnie,każdy wie,ale nie z 1b.To w myśl twojego tłumaczenia wynika że nie ma możliwości jechać tym ciągnikiem z takim zestawem na grupie biegów B,no chyba że poszukamy "górki"....to jest bez sensu,bo nawet jak włączymy z tej "górki" na B,a potem trafi się bardzo stromo pod "górkę",najzwyczajniej braknie nam redukcji.Ico wtedy? toczymy się w dół.ja przy swoim nie mam pneumatyki

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
katator    115

katator tutaj muszę cie zmartwic ale mam 3090 który kilka razy w ciagu roku ciąga składy o łącznej masie od 18 do 22 ton i ruszenie z 1B nie jest dużym problemem. Nie twierdze że zmiana z A na B jest kategorycznie zabroniona bo zdarzyło mi sie to kilka razy ale nie polecam tego robić, a juz kategorycznie odradzam redukcje z B na A w czasie jazdy a ty twierdzisz że można tak robić bez żadnych obaw i tu wprowadzasz ludzi w bład.

 

Teraz dlaczego twierdze tak a nie inaczej:

- grupy te zmieniane są przy pomocy siłownika hydraulicznego który w ułamku sekundy po otwarciu zaworu z bardzo dużą siłą przesuwa wybierak od grup A/B. W takiej sytuacji jeżeli przesuwany pierścień swoim zębem trafi na ząb w trybie to "wali" w niego z dużą siłą a skuków takiego działania niech kazdy sam się domyśli...

- ktoś mi zaraz napisze że grupy sa synchronizowane ale: synchronizator jest to swego rodzaju sprzęgło cierne które potrzebuje chwili zeby wyrównać prędkość trybu który ma byc uruchomiony. Jednak siłownik nie daje mu tego czasu. poza tym synchronizatory w tych sprzętach nie sa juz pierwszej młodości a to nie pomaga przy zamianie grup.

 

Żeby nie było że sobie wymyśliłem to powiem ci jeszcze że m MF serii 30xx z grupami A/B zerwanie gwintu na dolnym wałku i zsunięcie się trybu od grupy B to częsta przypadłość wśród użytkowników wychodzących z założenia ze skoro nie zgrzyta i nie trzeszczy przy przełączaniu to znaczy że tak można. (myślę że @mariusz to potwierdzi) Mówiąc krótko jakiś idiota żel zaprojektował skrzynie w tych MF. Bo gdyby było to zrobione jak reduktor w c-360 że choćbyś na nim stawał to i tak go nie włączysz a zgrzyty słychać w sąsiedniej wsi t wtedy byłoby oczywiste ze grup w MF serii 30xx nie wypada zmieniać w czasie jazdy. No i może łatwiej by można było przekonać ludzi żeby jeździli tak a nie inaczej.

 

@katotor masz jeszcze jakieś pytania??

 

PS. zmiana z żółwia na zająca w czasie jazdy jest juz absolutnie niewskazana z podobnych powodów. Tam nawet nie ma synchronizatorów czyli w trakcie zmiany w czasie jazdy dzieją się jeszcze gorsze rzeczy

OK. Teraz to ładnie wyjaśniłeś. Tylko ja byłem użytkownikiem 3060 a to jednak parę koników i 2 garki mniej. Ruszenie Tym ciągnikiem z B1 ze sporym obciążeniem to nie lada wyczyn nie wspominając, że sprzęgło po takim manewrze pachniało spalenizną przez jakaś chwilę. Skoro jest tak jak piszesz to rzeczywiście mój błąd.

Czyli ta przekładnia dyskwalifikuje ciągniki ze słabszymi silnikami? Bo po dłużej chwili z większymi ciężarami mamy albo uszkodzoną skrzynię albo sprzęgło do wymiany?? U mnie 3060 wytrzymał 4 lata i 3 tys mth mojego "złego" jak się okazuje użytkowania i nie było żadnych niepokojących objawów. Co prawda zaraz po zakupie był w nim wymieniony kompletny koszyk synchronizatora, ale ja go raczej nie zdążyłem popsuć.

To mam do Ciebie dwa pytania.

1. Czyli ten synchronizator na grupach jest tak jakby dla picu skoro nigdy nie ma czasu żeby zsynchronizować?

2. W którym momencie ruchu dźwigni zmiany grup odbywa się przełączanie grup i teoretyczna synchronizacja? W chwili np. wkładania dzwigni na B czy w chwili przesuwania dzwigni z A na B?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mariusz(ZDUN)    167

A wszystkiemu winne są właśnie przełożenia w tej skrzyni niestety, ciągniki są bardzo fajne i przyjemne w urzytkowaniu, wśród zaawansowania technicznego porównując ciągniki z tamtego okresy czyli koniec lat osiemdziesiątych można powedzieć że swoim wyposażeniem były poza konkurencją. Jest jedno ale , te ciągniki tak jak pisze więkrzość ludzi fajnie się sprawują w szóstkach, ale w czwórkach 3060 a nie wpspomne już o 3050 bo ten to sam się ledwo tacza, to już trochę porażka wiem że jest ciężko nim ruszyć z 20toma tonami z tyłu i nie kwestjonuję tego nawet, ale taki jest perkins dymku nie puści i się dusi schodzi z obrotów więc tu też jest coś za coś.

Jednak to nie znaczy że w skrzyni można cuda robić. Ja nie twierdzę, że kategorycznie nie wolno zmieniać z Ana B , można tylko niech każdy urzytkownik weźmnie pod uwagę tak jak już kotoś wyżej pisał wiek swojej maszyny i stopień jej wyeksploatowania. Jednak to jest reduktor i przeskok pomiędzy prędkościami jest więktrzy niż na stopniowaniu biegów i synchro dużo bardziej dostaje po tyłku. Zdarza się często pękanie kamieni od AB co całkowicie potrzafi unieruchomić ciągnik. Nie zgodzę się z twierdzeniem że skrzynie są źle zaprojektowane bo nie zgrzytają , to jest ich duży plus bo jak by przy tak rozbudowaym układzie hydraulicznym mogło coś zgrzytć w tej skrzyni i opiłkować to one by roku nie przejeździły. Były w początkowej fazie produkcji przełożenia żółw zając bez synchronizacji, ale to szybko zmieniono dodając synchronizator. Co do nakrętek to owszem czasem zdarza się rozkręcenie ale jest to zazwyczaj spowodowane nie umiejętnie przeprowadzoną jakąś naprawą skrzyni i zastosowaniem dorabianiej, o nie odpowiedniej wytrzymałości nakrętki. Morał jest taki nie taki diabeł straszny jak go malują ale trzeba go poznać tak jak każdego innego, jak nie będziecie znać się na obsłudze komputera to też go popsujecie, wiec najpierw nalerzy poznać swoją maszynę zapoznać sie z instrukcja obsługi dowiedzieć sie co wolno a czego nie i dopiero wtedy siadać do maszyny i urzytkować długo i szczęśliwie. Jeśli 3060 czy 65 nie daje rady sobie z takimi ładunkami to może zamiast skrzynię katować lepiej zastanowić się nad zakupem więkrzego ciagnika

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pawelec    85

mariusz, polecam znaki interpunkcyjne :)

Ktos to kiedys wymyslił, zeby ludzie mogli sie dobrze rozumieć

Ty niestety, moze i masz fachową wiedzę, jednak przez to swoje niezdarne pisanie, nie moge Cie zrozumiec!

Troszke wysiłku i kazdy bedzie happy :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem próbę ale tylko raz, ruszyłem z 1A a potem 1B- bez jakiegokolwiek zgrzytu, albo szarpnięcia. Następnie z 1B zmieniłem na 1A... tu już gorzej- w momencie przesunięcia dźwigni w bok był zgrzyt. Fakt, jechałem wolno, może z 5km/h, strach pomyśleć co byłoby przy większej prędkości.

Wychodzi na to że raczej z A na B można zmieniać, jednak nie twierdzę że Rafik256 się myli, bo naprawdę widać, że wie co mówi i zna się na budowie skrzyni i ogólnie na MF-ach. Natomiast nie rozumiem reszty która mówi, że można spalić sprzęgło... chwila moment. Jestem pewny że nawet 3060 ruszy z 20t obciążeniem z 1B, bez męczarni dla sprzęgła, tylko wtedy gdy siedzi w nim koleś, który wie co się dzieje, a nie mosiek który sypnie 1700rpm i rusza na sprzęgle zadowolony...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rafik256    19

@marisz z tym złym zaprojektowaniem skrzyni bez zgrzytów to była ironia i odnosi się do porównania z c-360

 

@LukaszSZCZ999 przeczytaj jeszcze raz moja wypowiedz. Napisałem że kiedy jest to naprawdę konieczne można zmieniać z A na B w czasie jazdy i sam tak czasami robię jak już muszę ale nie należny tego nadużywać. Bo jakbym napisał że absolutnie niczmu takie traktowanie nie zaszkodzi to niektórzy i pustym ciągnikiem tak by ruszali. Stanowczo odradziłem redukcje z B na Ano i sam się przekonałeś dlaczego tak twierdze.

PS. na jakiej podstawie twierdzisz że zmiana z A na B w czasie jazdy w niczym ci nigdy nie zaszkodzi?? Dlatego ze nic nie zgrzytnęło to tak myślisz? w tym momencie wykazujesz się podobnym tokiem rozumowania jak opisałem w poprzednim poście - jak nie zgrzyta to znaczy ze tak mozna. Chyba juz ci dobitnie napisałem co moze się stac przy nadużywaniu takiej zmiany. Kiedy dojdzie do awarii wszystko zależy od wyeksploatowania sprzętu i jego wcześniejszego użytkowania. Zawsze moze się zdarzyć tak że jakiemuś ciagnikowi to nigdy nie zaszkodzi ale z własnego doświadczenia wiem że naprawdę mało jest sprzętów ze skrzynia w stanie idealnym.

 

Podsumowując zmieniamy z A na B w czasie jazdy w sytuacjach skrajnych kiedy jest to naprawdę niezbędne i tego nie nadużywamy. Redukcji z B na na nigdy nie wykonujemy w czasie jazdy podobnie jak to ma miejsce w przypadku reduktora żółw/zając

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez kiernoz
      Witam. Mam do kupienia traktor Massey ferguson 6110 Chciałem zapytać czy to dobry traktor i czy jest awaryjny ? byłby to traktor zastępujący ursusa c3603p głównym jego przeznaczeniem była by praca z ładowaszem czołowym ,rozrzutnik, beczkowóz, kosiarka, zgrabiarka ,przetrząsarka. Był by to 2 traktor w gospodarstwie do lżejszych prac. Z góry dziękuję i pozdrawiam
    • Przez Masterek24
      Witam
      Dzisiaj umyłem przed zimą ciągnik. Po myciu odpaliłem i podczas jazdy nie działa żaden półbieg. Jak zatrzymam ciągnik to każdy półbieg wchodzi i jaki sobie wbije i ruszę to na takim jadę tylko problem że podczas jazdy już zmienić nie mogę nie działają o co chodzi ??
    • Przez dawid1983
      WITAM MAM PYTANIE CZY DO MF 3070  PRZED POMKA PALIWA MOGE ZAMONTOWAC JAKIS DODATKOWY FILTERK  ZEBU ZBIRAL TEN CALY SYF ZE ZBIORNIKA A NIE POMPKA PALIWA  JAKI TEN FILTERK ZAMONTOWAC PROSZE O PODPOWIEDZ MOZE KTOS MA COS TAKIEGO ZROBIONE JAKIES ZDJECIA
    • Przez mfmf
      mam problem z kontrolka zapchanego filtra oleju, zapala sie po jakiejs godz pracy w polu, gdy go zgasze odstoji 5-10 minut gasnie ale po chwili znowu sie zapala. Ciagnik po zapaleniu kontrolki nadal jest sprawny i wszystko dziala wporzadku?
       
      olej i filtry sa nowe, olej to fuchs hydramot 10w40
       
       
      co to moze byc? czujnik cos nie bangla?
    • Przez dawid199303
      Witam, nie mam lewego kierunkowskazu, najpierw zaczął szybko mrugać to myślałem że któraś żarówka poszła ale po chwili kontrolka od lewego jak go włączyłem zaczęła świecić ciągle i coś wyje, jak wyłączę to przestaje, na awaryjnych mrugają tylko prawe lewych brak ale kontrolki dwie mrugają. żarówki całe bezpieczniki też 
×