Skocz do zawartości
wierzba1272

Wykonywanie instalacji w maszynach rolniczych

Polecane posty

wierzba1272    8

Zakładam ten temat ponieważ myślę, że może przydać się nie tylko mi, ale także innym. Chciałbym aby w tym temacie bardziej doświadczeni ludzie, znający się na rzeczy doradzali początkującym w sprawach związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych w maszynach rolniczych. Fachowcy mogli by także wymieniać się tutaj doświadczeniami a początkujący zadawać pytania. Proszę także tych bardziej doświadczonych o pisanie dobrych porad nawet gdy nikt nie zadał konkretnego pytania.

Wydaje mi się że ten temat może być bardzo wartościowy, i naprawdę przydatny i że jest przydatny także z tego powodu, że porady będą zebrane w jednym miejscu, a nie rozrzucone po kilku tematach.

Jeśli temat się spodobał, to proszę moderatorów o przypięcie go, tak aby zawsze był na początku pierwszej strony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zetor1111    2

gniazdo 7 biegunowe ? to te np od świateł od przyczepy? bo jak tak to poszukam gdzieś kartkę z podłączeniami to ci napisze ale ta kartka powinna być w wtyczce jeżeli nową kupywałeś. A może ma ktos jakis pomysł jak zrobić sterowanie elektrozaworami z pilota bo mysle nad przerobieniem swojej owijarki na stacjonarną, sterowaną z pilota :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    10

Jak zrobić radio - potrzebna płytka uniwersalna, modulator FM, wzmacniacz m.cz. z 100 oporników i z połowa tego kondensatorów, jeżeli chodzi o montaż to jest kilkanaście tematów na forum :)

Co do gniazda 7 pin - Google się zacięło??

4018c9a30a4599f6m.gif

 

opis pobrany z elektroda.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Kolego @wierzba1272 taki temat to ma szansę bytu na elektrodzie ale nie tutaj. Tam jest większa dyscyplina wśród użytkowników i moderatorzy bardziej pilnują i usuwają zbędne posty. Temat założyłeś wczoraj a już są głupie pytania o gniazdo i podłączenie radia. Tego jest wszędzie pełno, a jednak ludziom nie chce się szukać. No i tutaj mieli się wypowiadać doświadczeni użytkownicy, a nie sądzę, że koś kto pyta o radio jest szczególnie doświadczony. Gwarantuję, że po tygodniu nie znajdziesz tu żadnej potrzebnej informacji, taki będzie bałagan. W tym temacie użytkownicy mogliby zadawać pytania, jednak tylko tacy, którzy posiadają podstawową wiedzę a nie mogą rozwiązać bardziej złożonego problemu np. jak zrobić przekaźnik z samopodtrzymaniem. 90% userów nie wie nawet jak wygląda przekaźnik, nie mówiąc już o jego działaniu. Nasz moderator @elektrotech ma pełną skrzynkę i nie można się z nim skontaktować, bo chciałbym z nim pogadać o tym temacie. Bo wg mnie do natychmiastowego usunięcia są posty @rafalpronar82a i @zetor1111. Wtedy w temacie zostaną tylko porady i będzie przejrzyście i czytelnie. Apeluję również do użytkowników, którzy znajdą przydatne informację w innych tematach o podawanie tutaj linków do nich, np. podłączenie alternatora. Wtedy wystarczy otworzyć ten temat i znaleźć potrzebne informacje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
asharot    177

Kolega rafalpronar82a nie okreslił sie o jakie gniazdo 7-biegunowe chodzi,są też już bardzo popularne gniazda 7-biegunowe "EURO".

Opis jest ten sam tylko piny w innym miejscu.

Ale teraz to już się czepiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wierzba1272    8

kolego @Elektrotechnik zgadzam się z tobą w 100%

Żeby temat był utrzymany na poziomie moderator musi go pilnować i usuwać durne posty, typu właśnie "jak podłączyć radio" temat wałkowany ileś tam razy, schematy podłączenia można bez problemu znaleźć w "google" a tu wyskakują z takimi pytaniami. Chodziło mi aby w tym temacie zawarł się zbiór porad, i materiałów dzięki którym ci początkujący jak ja mogli znaleźć potrzebne informacje, oraz porady bardziej doświadczonych w tej dziedzinie. Sam się interesuje elektryką, dlatego też właśnie napisałem ten temat, ponieważ chce sie czegoś dowiadywać. Ale żeby z tematu można było coś się dowiedzieć i czegoś się nauczyć potrzeba zaangażowania moderatora, który zresztą jest na forum aby trzymać porządek, a nie bo mu się chciało i został moderatorem i teraz zajrzy na forum raz na tydzień. Jeśli podjął się funkcji moderatora, to niech wypełnia swoje obowiązki sumiennie. Moderator powinien automatycznie usuwać posty, takie jak pojawiły się zaraz po założeniu tematu. Jeśli ma być zachowany wysoki poziom forum potrzeba także samodyscypliny, i choć trochę zaangażowania użytkowników. Jeśli jednemu, czy drugiemu nie chce się poszukać, tego co na pewno można znaleźć, to takiemu osobnikowi nie powinno się w ogóle pomóc, niech wezwie sobie elektryka to mu naprawi.

Na wspomnianym forum "elektroda" poziom jest wyższy właśnie przez odpowiednią moderację, tam bezsensowne posty, lub powtarzające posty są usawane w momencie. Nie pisze tego, żeby pokazać, że "elektroda" jest lepsza, a "agrofoto" gorsze. Piszę to po to by pokazać, że można inaczej, lepiej ale tego muszą chcieć wszyscy, i moderatorzy, i użytkownicy. I wcale wtedy nie będzie gorzej, bo ktoś wyskoczy "bo mi usuwają wszystkie tematy". Nie. Będzie lepiej, ponieważ nie będzie dziesiątek tematów o tym samym, tylko jeden konkretny i tam znajdziemy odpowiedź na pewno. A jeśli komus się nie chce szukać, to niech cierpi, ale niech nie ma pretensji.

Czekam teraz na to co powie na ten temat moderator, i jak zareaguje. Mam nadzieję, że dba o dobro forum, i pomoże w utrzymaniu go w należytym porządku, a temat wyczyści i pomoże w jego prowadzeniu, ponieważ bez niego zrobi się bałagan, i tyle.

 

Post wyraża moje i tylko moje zdanie, jeśli się z nim nie zgadza, jego sprawa. Ja tak myślę i koniec. Jeśli kogoś uraziłem lub obraziłem swoją wypowiedzią to na pewno nie specjalnie i go serdecznie przepraszam.

Edytowano przez Elektrotechnik

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez marian3p
      Witam!
       
      Niedawno zbudowałem dwie wersje EHRu do ciągników, nie posiadających tego dobrodziejstwa fabrycznie. W związku z tym mam pytanie do użytkowników forum, czy bylibyście zainteresowani takim urządzeniem i chcielibyście posiadać takowe w swojej maszynie? Mógłbym przygotować zestaw, który każdy sam by mógł założyć do swojego ciągnika, albo jeśli ktoś by się nie czuł na siłach i nie mieszkał zbyt daleko ode mnie ja mógłbym to zrobić. Przedstawię teraz obydwie wersje i mniej więcej koszty.
       
       
      Wersja analogowa.
      Jest to dosyć prosty układ ale bardzo funkcjonalny, zalecam go do wszystkich ciągników wyposażonych w pozycyjną regulacje podnośnika, głównie starszych, ale także nowszych. Ma następujące funkcje:
      - główne pokrętło podnoszenia/ opuszczania- ustala pozycję podnośnika
      -przycisk automatycznego podnoszenia/opuszczania- po naciśnięciu podnoszenia, podnośnik zostanie podniesiony do pozycji ustalonej przez pokrętło regulacji wysokości podnoszenia, a po naciśnięciu opuszczania, zostanie opuszczony do pozycji ustalonej przez główne pokrętło podnoszenia/ opuszczania
      - pokrętło regulacji wysokości podnoszenia- działa z przyciskiem  automatycznego podnoszenia/opuszczania opisanym wyżej
      - pokrętła szybkości podnoszenia/opuszczania-mogą być oddzielne dla podnoszenia/opuszczania, albo jedno wspólne, według upodobań
      -przyciski podnoszenia/opuszczania na błotnikach
      -trójpozycyjny przełącznik- 1.-sterowanie podnośnikiem z panelu, 2.- blokada EHR na czas transportu, nie działają żadne przyciski, 3.-sterowanie podnośnikiem z błotników, po przełączeniu na pozycję 1, podnośnik wraca do pozycji ustalonej przez  główne pokrętło podnoszenia/ opuszczania
      -diody sygnalizujące działanie podnośnika- podnoszenie/opuszczanie
       
      Koszt panelu sterującego, wraz z wiązką wynosiłby jakieś 300zł, co uważam za cenę bardzo korzystną, dokładniej ustalę jak założę układ do ciągnika. Do tego potrzebny jest jeszcze układ wykonawczy, przesuwający dźwignię podnośnika. Są dwie opcje: tańsza, to wykorzystanie silniczka wycieraczek z jakiegoś samochodu i dołożenie potencjometru i droższa, ale mniej kombinowania, wykorzystanie fabrycznego siłownika elektrycznego, z wbudowanym potencjometrem. Wybór zależałby od Was.
       
      Wersja na mikrokontrolerze.
      Również do ciągników z regulacją pozycyjną, ale jest także możliwość sterowania na elektrozaworach, jednak jest to droga opcja i bardziej pracochłonna.  Funkcje ma identyczne jak wersja analogowa, główne różnice:
      - polecenia wykonuje szeregowo, czyli np. gdy naciśniemy przycisk automatycznego podnoszenia, to już nie możemy w tym czasie zmienić wysokości podnoszenia, ani prędkości podnoszenia. Nowe ustawienia zadziałają przy kolejnej operacji, w wersji analogowej wszystko możemy zmieniać na bieżąco
      -przy używaniu przycisków podnoszenia/opuszczania na błotnikach, nastąpi automatyczne zablokowanie sterowania z panelu, do odblokowania służy dodatkowy przycisk i wtedy podnośnik wraca do pozycji ustalonej przez główne pokrętło podnoszenia/opuszczania
       
      Koszt tego układu, czyli panel i wiązka to jakieś 400zł. Tutaj jako układ wykonawczy przewiduję tylko fabryczny siłownik z wbudowanym potencjometrem. Zapewni to najlepszą jakość sterowania, ale jego wadą jest cena w okolicy 600zł. Jednak myślę, że warto założyć tą wersje do ciągnika, który jest w miarę nowy i którego dużo używamy w polu z zawieszanymi narzędziami. Będę starał się w miarę możliwości rozwijać tę wersję i dołożyć np. automatyczną regulację głębokości pracy.
       
      Tak jak pisałem wcześniej, układ mógłbym założyć od podstaw osobiście. Ale raczej tylko u osób w promieniu ok 100km ode mnie, mógłbym też dalej podjechać, po wcześniejszym ustaleniu. Jestem z okolic Grajewa w województwie podlaskim. Mam więc też zamiar przygotować wersję do samodzielnego podłączenia, czyli ja wykonuje panel, wiązkę i odpowiednio przygotowuję silnik poruszający dźwignię jeśli taki będzie wybrany. A w ciągniku możecie sami wszystko zamontować, udzielę wszelkich wskazówek do montażu i regulacji układu. Jeśli nastąpiła by awaria sterowania elektroniczna można szybko przejść do sterowania ręcznego. Wystarczy odłączyć układ od dźwigni podnośnika.
      Póki co chciałbym sprawdzić, czy jest ktoś tym zainteresowany i czy to rozwijać w tym kierunku. Osoby chętne zapraszam na PW, oraz pisania tutaj swoich uwag, czy układ się podoba, co można zmienić, itp. W galerii można zobaczyć wersje testowe urządzeń. Pozdrawiam.
    • Przez locke
      Witam.Z racji że nieraz pojawia się problem z przełącznikami napięcia 12/24V w dużych Ursusach i innych maszynach,postanowiłem przedstawić jego budowę i zasadę działania,tak aby każdy po przeczytaniu mógł bez obawy zabrać się za przegląd bądź naprawę swojego przełącznika.
       
      Może na wstępie parę słów o nim i po co on jest?
      Przełącznik napięcia 12/24V (według pegerowców "zwora") jest to urządzenie służące do rozruchu 24V i korzystania z instalacji 12V w ciągniku.W momencie naciśnięcia startera,prąd płynący przez uzwojenie cewki elektromagnesu powoduje wciągnięcie rdzenia i zwarcie styków i następuje połączenie akumulatorów szeregowo i uruchomienie rozrusznika. Tak to mniej więcej działa.
       
      Jeżeli wasz przełącznik wygląda podobnie jak ten to oczywiście nie będzie działał.

      W celu naprawy należy wymontować go po ówczesnym zrobieniu zdjęć przewodów.Ale nie martwmy się,na odwrocie pokrywy jest przecież czytelny schemat,każdy w miarę ogarnięty powinien sobie poradzić
       
       
      Po wymontowaniu bierzemy go w bezpieczne miejsce w celu spokojniej naprawy.

      Czyścimy szczotką z pyłu i kurzu tak aby jakoś schludnie wyglądał i w czystości się pracowało.
       
       
      Widzimy teraz złącza i na rogach cztery śrubki które trzeba odkręcić,więc do dzieła

       
       
      Po odkręceniu ukazuje się na takie coś:

      Widzimy tam znowu cztery śrubki ale teraz z nakrętkami,więc je też odkręcamy.

      Po odkręceniu odchylamy elektromagnes od styków i wyjmujemy małą sprężynę tylko jej nie zgubić! Dobrze by było aby w celu ułatwienia pracy odlutować sobie przewody cewki.

      Po odlutowaniu bierzemy płaski śrubokręt,odkręcamy wszystko to co się da.Ale pamiętać jak złożyć.
      Bierzemy teraz drobnoziarnisty papier ścierny i po kolei czyścimy wszystko.Ma to się świecić jak na zdjęciach albo nawet lepiej!
      Na koniec możemy prysnąć trochę szpraju do styków ale nigdy WD 40! To jest smar! Nie do elektryki! Specjalny szpraj możemy kupić już za 18zł

      Bardzo dobry.Polecam.
       
      Po wyczyszczeniu wszystkiego z śniedzi,kurzu,piasku składamy z powrotem. Należy nadmienić że trzeba również skontrolować czy oba miejsca styków złączają się równocześnie.Jeżeli nie,trzeba przeprowadzić regulacje na plastikowych śrubkach i będzie git.
       
      Montujemy naszego pacjenta do pojazdu przy czym należy również należy zwrócić uwagę na wiązkę przewodów.Jeżeli są w dobrym stanie to montujemy jeżeli nie to tniemy,ściągamy izolacje,cynujemy,skręcamy.Trzeba również wyczyścić oczka grubych przewodów w celu zmniejszenia rezystancji na złączach spowodowaną zaśniedziałych powierzchni styków.Należy o tym pamiętać!

      LEPIEJ NIŻ NA ZDJĘCIU POWYŻEJ!
      Mamy już złożone wszystko to należy sprawdzić działanie naszej pracy.

       
      I to cała filozofia naprawy przełącznika 12/24V.
       
      Pytania,wnioski,sugestie mile widziane
       
       
      Edit:
      Kolego, pozwoliłem sobie edytować tytuł tematu, ponieważ Twój był nieco mylący. Wynikało z niego, że jest tu opis wykonania takiego przełącznika we własnym zakresie.









    • Przez matus951
      Witam
      Chciałbym założyć światła na dach do swojego Ursusa 4514, ponieważ gdy jest ciemno ciężko pracuje się z ładowaczem przy standardowym oświetleniu. Poprzeglądałem trochę internet i chciałem się dowiedzieć jak sprawdziły by się takie światła w tej roli: http://moto.allegro.pl/swiatla-halogeny-listwy-dzienne-led-12v-i1857044236.html Zapewne ładnie by wyglądały ale czy doświetlały by chociaż na 3-5m przed ciągnikiem, żeby było widać dobrze łyżkę albo widły?
    • Przez Quercus78
      Witam!!
      Wie ktoś czy da się założyć kontrtolkę wlączenia przedniego napędu w URSUSIE 904? Mam rozdzielacz na linkę i nie bardzo wiem czy da się tam jakoś założyć czujnik
    • Przez kisiol
      <p>Witam wszystkich jestem tu nowy proszę o wyrozumiałość. Posiadam ciągnik rolniczy sektor 6245 , wszystko było cacy do puki i instalacja elektryczna nie nawinela się na wałek kierowniczy pod zegarkami. Przewody wszystkie doprowadziłem do porządku, wszystko działa prócz kierunkowskazów. Zakupiłem nowy przerywacz elektroniczny 6 pin. Przerywacz ma oznaczenia 49, 49a , 31 , C, C2 , C3. Podłaczając zasilanie + pod wejście 49 i masę - pod 31 przerywacz zaczyna od razu szybko pykać. Wiem że wejścia C  to kontrolki przyczep i 49 a to środek przełącznika kierunków, tyle że na wyjściu C  pojawia się zasilanie na kontrolkę, ale na wyjściu 49a nie ma nic. Podłaczając probówkę pod wejście 49a przerywacz cichnie , sytuacja powinna być odwrotna. Może ktoś podpowie jak to podłączyć i zasadę działania tego przerywacz.</p>
×