Skocz do zawartości

Przyczepy z ramą hutniczą - jakie nadają się do remontów?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć. Chciałbym się dowiedzieć jakie przyczepy były na ramach hutniczych, jakie warto remontować, przerabiać sztywne na wywrotki itp?

Opublikowano

Wszytsko kwestia funduszy i potrzeb, jednemu wystarczy 50-cio letnia D-44 lub coś pochodnego, a drugi bedzie szukał coś w stylu D-55, HL, czy jakiejś Brandyski, chociaż nie jestem pewien już czy w BSS tych mniejszych były hutnicze ramy, a z polskich to na pewno wspomniana D-44, D-46, D-732, D-50, D-55, jakieś pochodne typu D-633, D-618, D-83 itd. 

Opublikowano
1 godzinę temu, sznajdik napisał:

D83 ma zimnogiętą przynajmniej moja. Mniejsze brandyski też są z giętych

A to nie wiedziałem z tą D-83, a co do mniejszych Brandysek to mi się coś tak kojarzyło właśnie, ale nie byłem pewien 🙂

Opublikowano

Zaraz zaraz - a co ma wspólnego z jakich elementów wykonana jest rama do opłacalności czy wytrzymałości? Najlepsze ramy, tj o najlepszym współczynniku wytrzymałości do masy, mają ramy z elementów zimnogiętych - najczęściej zetowniki. Bardzo duży odsetek podłużnic wykonuje się ze spawanych blach ( to nie są dwuteowniki gotowe tylko pospawane 3 arkusze blach ).

A jaką opłaca się? To zależy do czego, w jakim stanie, czym to chcesz ciągnąć i ile kasy na to masz. 

Opublikowano (edytowane)

Weź pod uwagę, że rama z kształtowników hutniczych jest sztywna, przez co mało podatna na skręcenie, co poniekąd ma duże znaczenie, gdzie przeładowana sztywna skrzynia ładunkowej spoczywa na sztywnej ramie dolnej. Przy jeździe po dużych nierównościach górna i dolna rama ze sobą współpracują. Natomiast w przypadku gdy dolna rama jest z kształtowników zimnogiętych, to ona "pracuje" na dużych nierównościach, co w połączeniu z sztywną górną ramą (skrzynią ładunkową) powoduje liczne naprężenia na połączeniu obu ram. Konstruktorzy w fabryce dokonują licznych obliczeń i symulacji, aby zaprojektować odpowiednią konstrukcję ram. W warunkach domowych jest to trudne do osiągnięcia, dlatego do przebudowy przyczep w garażu najlepiej nadają się przyczepy z ramą wykonaną z kształtowników hutniczych.

Edytowane przez bergman31
Opublikowano

Weź pierwszą z brzegu przyczepę z ramą wykonana z profili gorącowalcowanych i zobacz jak ładnie pracuje :P 

Autor postu nie napisał nic o budowaniu a wyremontowaniu ewentualnie o przeróbce. Większość wykorzystuje elementy hutnicze ponieważ łatwiej je zakupić. 

Ale napiszę jeszcze raz - nie ma czegoś takiego jak hutniczy mocniejszy od zimnogiętego - ja dam ceownik zimnogięty 160 z blaych 6 mm a ty hutniczy 80 i który będzie mocniejszy. 

Tak samo jak z rama przyczepy - d47 to badziew, gnie się ale d44 to już super - tylko ramę mocniejszą ma akurat d47 a to że wywrot na 3 strony i większa skrzynia to każdy zapomina. 

Opublikowano

@akmaly z kształtowników zimnogiętych produkuje się ramy praktycznie do wszystkich ciężarówek, ze względu na ich niższą masę i dużą odporność na siły skręcające. 

Nie porównuj ceownika zimnogiętego 160 do hutniczego 80, bo to jak porównanie   Land Cruiser do Yarisa. 

Rama z profili gorącowalcowanych ładnie pracuje jak ma podłużnice wykonane z ceownika 80 a poprzeczki z ceownika 60, przy czym dwie pary poprzeczek stanowią mocowanie siłowników a między siłownikami jest odstęp ponad 150cm. To jak przy takiej konstrukcji zachować sztywność?

Opublikowano
7 godzin temu, bergman31 napisał:

 dlatego do przebudowy przyczep w garażu najlepiej nadają się przyczepy z ramą wykonaną z kształtowników hutniczych.

Tym bardziej ,że z biegiem czasu wżery w miejscach spawania w dużym stopniu osłabiają konstrukcję ramy. Nie mam na myśli  tylko " sławnych " D47 ale również pękające ramy trochę młodszych przyczep D-55.

Opublikowano

Wiesz jakoś tych wżerów nie zauważyłem a d47 przeważnie zginą się przy tylnym wózku. Ta przyczepa ma kiepską ramę do swoich możliwości ale od 4,5 T to nic się jej nie robi. Jakby zrobili ramę z podłużnicą jak w np d633 czyli zwężenie tylko na skręt na pewno byłaby dużo mocniejsza. 

Opublikowano

Myślałem głównie na handel robić przyczepy dorywczo.

A jakby w D47 zamknąć ramę jakimś grubym płaskownikiem i burty 50+50cm? Ma to sens czy lepiej zrobić wywrotkę na 3 strony na niezamkniętej ramie D50?

Jakich modeli brandysek szukać z ramą hutniczą?

Opublikowano

Tylko pchanie burt 50+50 do D-47 to dla mnie głupota po prostu, no chyba, że ktoś będzie pierza, albo liście woził to tak. Poza ramą trzeba pamiętać też, że chociażby osie, koła i cała reszta była również projektowana pod te dopuszczalne 4-4,5t ładunku, drobne nadstawki 20-30cm i nie ładowanie z "czubem" jeszcze nie zabije tej przyczepy, no ale jak ktoś zrobi burty drugie tyle vo fabryka dała, albo i więcej, załaduje do pełna jakiegoś ciężkiego ładunku typu obornik, ziemia, piach.. To niech się później nie dziwi i nie płacze, że się przyczepa połamała. Każda przyczepa ma swoją wytrzymałość i powinno się ją użytkować z rozsądkiem. A D-47 nie jest po prostu przystosowana do ładunków dwukrotnych jej ładowności. Co innego wspomniana D-50 tam podwójne burty spokojnie się sprawdzą, przynajmniej dopóki będzie sztywna, a jak się chce ją przerobić na wywrotkę trzeba już konkretnego materiału użyć. 

 

A co do zarobkowego remontowania przyczep to ja bym się na to nie porywał osobiści. Żeby się opłacało trzeba trafić dobrą bazę żeby później nie zostać że skarbonką bez dna, ceny używanych przyczep są po prostu coraz bardziej absurdalne, materiały też idą w górę, części drożeją, a sprzedać później też łatwo nie będzie, obserwując ogłoszenia nie raz widziałem odremontoiwane D-47 po ok. 20tys które "wisiały" miesiącami na portalach. 

  • Like 1
Opublikowano

Sprzedałem w tamtym roku dwie HL6011 po remoncie, teraz będę robił dwie wywrotki z rozrzutnika i jeszcze mam ramę HLki.

Znajomy też sprzedaje kilka sztuk HL6011. Ludzie jakoś kupują na tej ramie tylko szukam alternatywy dla HLki, bo chciałbym coś na jeden tłok bo jest większy popyt na przyczepy z trójstronnym wywrotem.

Opublikowano

Aby opłacał się remont trzeba mieć czym, z kim, i trochę pojęcia i zdolności.

HL-ki dobrze się sprzedają ponieważ można tanio kupić w dobrym stanie ramę, na 2 siłowniki łatwiej odbudować i przeważnie będzie dłużej wytrzymywała.

Siłownik na środku to zupełnie inny rozkład obciążeń w ramie. 

Opublikowano

Co do wytrzymałości przyczep D47 i innych polskich przyczep, to pamiętam że jako fabrycznie nowe miały na burtach namalowane linie wraz z opisem, jaki rodzaj ładunku sypać do danej wysokości. Zboże było do krawędzi burty, a piasek znacznie niżej. Teraz niektórzy narzekają, że rama się gnie pod ciężarem zboża, jak ma burty 2x50cm.

Opublikowano

Nie no jasne.

Jeszcze ważny rozkład tego ładunku, zupełnie inne obciążenia będą przy kiprowaniu do tyłu ładunku umieszczonego z przodu a inne z tyłu.

Nie chcę się tu wymądrzać, nie zrozumcie mnie złe, mam świadomość że taką d47 można było wykonać lepiej ale nie zgodzę się z twierdzeniem że to bubel i do niczego się nie nadaje bo sama pod własnym ciężarem się gnie.

Opublikowano

Oczywiście, że D-47 nie jest złą przyczepą, jeśli użytkuje się ją z głową i nie przeładowuje się jej dwukrotnie. Miałem D-47, ojciec kupił ją jakoś ok 90 roku i przez tyle lat zawsze chodziła w pojedynczych burtach i nigdy nie było problemu żeby się coś gięło albo pękało, rama była w stanie nienaruszonym od nowości. Teraz żałuję, że ją sprzedałem bo się plany trochę pozmieniały. 

Opublikowano (edytowane)

No dobra, a ktoś z was ma może albo przerabiał HL6011 na trójstronny wywrot? Ze sztywnych przecież robią, zamykają ramę płaskownikiem i trochę wzmocnią i taka przyczepa spełnia swoje zadanie? Nie krzywi się rama przy podnoszeniu?

Z jakiego materiału wtedy najlepiej zrobić górną ramę? O jakim udźwigu siłownik?

Edytowane przez MrDex

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez fliegl
      Jaki jest kod RAL lub nazwa tego koloru?
       



    • Przez aniszek1
      Witam,
      Ponieważ po przeczytaniu tu na forum kilku obszernych tematów o malowaniu w tej chwili więcej nie wiem niż wiem, dlatego pozwoliłem sobie założyć ten wątek aby dowiedzieć się co jak i czym malować aby było dobrze
       
      Mam kilka sprzętów do pomalowania mianowicie:
      1: stare pługi -stan: farba oryginalna z odpryskami zadrapaniami i rdzą.
      2: sanki do bel, kulek,  - stan: sama stal bez żadnego podkładu ani farby w tej chwili cała pokryta rdzą.
      3: nowa dwukółka dopiero co pospawana - stan: stal nowa hutnicza ze składu więc gdzie nie gdzie trochę nalotu rdzy - zwłaszcza na belkach stalowych.
       
      Jakie efekty chce osiągnąć:
      - zabezpieczyć i odnowić maszyny aby nie rdzewiały,
      - farba na maszynach nie wyblakła za 2 lata. Maszyny będą pracowały w różnych warunkach deszcz, słońce, mróz
      - nie dało się tak łatwo sprzętów uszkodzić, zadrapać, porysować etc.. Wiadomo są to sprzęty rolnicze nie samochód wiec nikt nie będzie na nie dmuchał i chuchał.
       
      No i teraz od początku:
      To że trzeba oczyścić materiał ze rdzy i starych odprysków farby (czy cała farbę zdzierać?), potem odpylić i odtłuścić benzyną ekstrakcyjną to to wiem. Dalej nie wiem jaki podkład użyć? PROTECT 360 - PODKŁAD EPOKSYDOWY ANTYKOROZYJNY, Unikor C, Urekor S Podkład Antykorozyjny śnieżki?  coś innego? - w żadnym ze sprzętów nie uda mi się w 100 % pozbyć rdzy czy to w zakamarkach czy innych miejscach trudno dostępnych. Piaskowanie odpada. Więc z tego co się orientuje inne podkłady odpadają.
      Dalej czy jak już podkład wyschnie to go mam zmatowić papierem? nakładać jeszcze inny podkład? chciałbym użyć farby poliuretanowej, bo z tego co się orientuje jest  najlepsza do maszyn, ciężko ją uszkodzić i takie tam . Tylko że jest jedno ale, na stronach producentów unikor-u urekor-u (swoją drogą to czym się te dwa podkłady różnią?)  nigdzie nie jest wyszczególnione że można na nie kłaść farbę poliuretanową. więc jak to jest?

      Więc podsumowawszy gdyby ktoś mądry mógł napisać co i jak zrobić aby było dobrze i dlaczego akurat tą farbę czy podkład użyć a nie inny  to był bym ogromnie wdzięczny.
    • Przez patrykrolnik11
      Witam,mam problem .Rozcieńczam farbę chlorokauczukową podczas malowania, i gdy dużo dodam farbę to farba spływa. Jeśli doleję mało  robi się pajęczynka. Proszę o pomoc !
    • Przez sandrii
      Witam czy da się jakoś przerobić ten siewnik konny na siewnik do kukurydzy czytałam stare wpisy ale żeby dopytać co i jak stworze nowy wpis 
      i dokładnie co to jest ten górny wysiew?
    • Przez ursucolo1214
      Witam, ja zapytaniem czy da się przerobić Tur 1 na 3A z siłownikiem od cyklopa.

      Tur ten będzie pracował przy Ursusie c330. chcę już zlikwidować linkę z tego tura na rzecz właśnie tego siłownika 

      i też mam tutaj drugie zapytanie jaki by był najlepszy rozdzielacz dwusekcyjny do tego 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v