sumek666

Ceny gruntów rolnych

Polecane posty

Gość   
Gość
A zgodnie z ustawą:
Zwalnia się od podatku
następujące czynności cywilnoprawne:
1)
sprzedaż walut obcych;
2)
sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne
Ja nie widzę innej interpretacji niż taka że zwolnienie można zastosować pod warunkiem że sprzedawane grunty stanowią gospodarstwo rolne.
 
Gospodarstwo rolne może stanowić nawet i różne 3 działki
zakładając że gość ma tak:
1. 0,3 ha
2. 0,3 ha
3. 0,4 ha.
co da łącznie 1 ha
 
Więc kupując jedną z tych działek od gościa np. pozycja 2. 0,3 ha kupuję działkę stanowiącą gospodarstwo rolne.
 
I gdy kupię dodatkowo 1 ha gdzieś tam indziej od innego gościa podatek za tą 0,3 ha się nie należy.
 
 

A mi ktoś próbuje wmówić że podatek się należy od tej działki 0,3 ha

 

Weźcie powiedzcie czy ja zgłupiałem czy ta druga str.???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
robercikj100    1010

U mnie notariusze wyznają zasadę że musisz kupić min. 1 ha od jednego podmiotu zeby być zwolnionym z pcc. Ale z przytoczonego przez ciebie przepisu wynika że jednak nie koniecznie tak być musi.


AndrzejRo vel Anetka1 vel AleksanderX vel AndrzejLewoc to forumowy transwestyta!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Dobry bubel ta ustawa, a interpretacje jeszcze ciekawsze, najlepsze zdanie na czerwono zaznaczone na dole można przełożyć tak:

,,Pole sobie było gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, następnie podczas podpisu u notariusza na 2 sekundy przestało nim być, aby po chwili stać się ponownie.,, Dobry AS pisał tę interpretację.

 

Zwalnia się sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne

grunt stanowiący gospodarstwo - czyli jest nim nawet grunt 0,001 ha wchodzący w obszar gruntów o łącznej pow. 1 ha. 

,,Za gospodarstwo rolne uważa s obszar gruntów, o których mowa wart.1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej,,,

 

więc dla mnie jest to jasne że grunt 0,001 ha jeśli stanowi gospo powinien być zwolniony z PCC.

 

Jak kurna mają z tym problem i chcę ten ebany podatek to powinni dopisać w ustawie zwolnienie dotyczy sprzedaży własności

gruntów o pow. powyżej 1 ha fizycznych lub przelicz. oraz gruntów o mniejszej pow. niż 1 ha przelicz i fiz. pod warunkiem że łącznie stanowią gospodarstwo rolne i są sprzedawane razem na rzecz tego samego podmiotu, z zachowaniem w trakcie sprzedaży łącznej pow. nie mniejszej niż 1 ha przelicz lub fiz.

 

 

A tu ta śmieszna interpretacja:

Pismo
z dnia 13 marca 2020 r.
Zwolnienie z PCC sprzedaży gruntu rolnego.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.46.2020.1.LM

 

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2020 r. (data wpływu - 30 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży gruntu rolnego - jest nieprawidłowe.

 

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży gruntu rolnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza wraz z mężem zakupić grunt rolny o pow. 0,9451 hektara. Nieruchomość nie jest zabudowana budynkami. Zakupione grunty rolne powiększą gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni jest rolnikiem. Posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 36,2631 hektarów, z czego 8,6400 hektara jest jej własnością a 27,2631 hektara jest w jej posiadaniu na podstawie umowy dzierżawy.

Sprzedający rolnik posiada gospodarstwo rolne o powierzchni około 100 hektarów. Nabył prawo własności tej nieruchomości w drodze zakupu od A. w dniu 28 listopada 2007 r.

W wyniku zakupu gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni zostanie powiększone do powierzchni 37,2082 hektara. Gospodarstwo rolne będzie dalej prowadzone przez okres dłuższy niż 5 lat. W 2020 r. Wnioskodawczyni spełniła warunki do otrzymania pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz.UE.L 352 z 24.12. 2013, str. 9).

Potwierdzeniem zakupu będzie akt notarialny sporządzony u notariusza. Notariusz oświadczył, że z tytułu zawartej transakcji pobierze podatek od czynności cywilnoprawnych, ponieważ zakupiony grunt rolny ma powierzchnię mniejszą niż 1 hektar. Bez zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych akt notarialny nie będzie podpisany, transakcja zostanie zrealizowana w miesiącu lutym 2020 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy z tytułu tej transakcji Wnioskodawczyni będzie podlegała zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych?

2. Czy Wnioskodawczyni należy się zwrot pobranego przez notariusza podatku?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1. Notariusz niesłusznie chce pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 z tytułu zakupu ziemi rolnej. Notariusz błędnie interpretuje przepis art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawych nie wynika, że zakupione gospodarstwo rolne musi mieć powierzchnię większą niż 1 hektar. Warunkiem, stanowiącym podstawę do zwolnienia z podatku jest między innymi to, aby grunt będący przedmiotem obrotu zarówno przed i po transakcji stanowił gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przepis wyraźnie traktuje o sprzedaży własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne, a nie będących gospodarstwem rolnym. Wnioskodawczyni po gruntownej analizie nigdzie nie znalazła zapisu że tylko zakup gospodarstwa rolnego o powierzchni większej niż 1 hektar zwalnia ją od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy co oznacza, że każdy zakup, nawet mniejszych gruntów niż 1 hektar daje prawo do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy przy spełnieniu dodatkowych warunków, tj. powiększenia gospodarstwa do powierzchni ponad 11 hektarów, nie więcej niż 300 hektarów, prowadzenia gospodarstwa przez następne 5 lat oraz otrzymane zwolnienie z podatku będzie stanowiło pomoc de minimis, zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 9 pkt 2 ustawy. Zdaniem Wnioskodawczyni spełnia ona wszystkie warunki.

Wnioskodawczyni przywołała wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 października 2018 r. sygn. akt. I SA/Go 237/18 wskazując na podobieństwo swojej sprawy do sprawy, w stosunku do której orzekał Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Wnioskodawczyni wskazuje za ww. wyrokiem, że istotą zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest to, aby nabywane grunty rolne w chwili ich sprzedaży stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, tzn. wchodziły w skład takiego gospodarstwa rolnego. Tym samym pojedyncza nieruchomość (grunt rolny) będąca przedmiotem sprzedaży może mieć mniejszą powierzchnię niż 1 hektar.

Grunt rolny podlegający zakupowi, zarówno przed transakcją stanowi część gospodarstwa rolnego, jak i stanowić będzie część gospodarstwa rolnego po transakcji.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz.UE.L 352 z 24.12.2013, str. 9) - w opinii Wnioskodawczyni spełnia ona wszystkie warunki.

Podkreślić należy, że do końca 2015 r. od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnione były czynności cywilnoprawne, których przedmiotem było przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi (z wyjątkiem budynków lub ich części znajdujących się na obszarze miast), w drodze umów: sprzedaży, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności, darowizny (w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy), zamiany (do wysokości wartości rynkowej nieruchomości). Zwolnienie z opodatkowania przysługiwało pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym w chwili dokonania czynności nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Istotą tak skonstruowanego zwolnienia było zapobieżenie rozdrobnieniu gospodarstw rolnych oraz jak najefektywniejsze wykorzystanie istniejących terenów rolniczych. Adresatami zwolnienia były osoby tworzące lub powiększające gospodarstwa rolne.

Jednak normodawca uznał, że zwolnienie to było nadużywane przez przedsiębiorców nabywających grunty gospodarstw rolnych na cele inwestycyjne. Z tych też względów, dokonano zmiany przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dlatego też od 1 stycznia 2016 r. zwolnieniu z opodatkowania podlega wyłącznie sprzedaż własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem, że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne. Oznacza to, że sprzedaż gruntu, który nie stanowił części gospodarstwa rolnego, włączonego następnie do gospodarstwa rolnego nabywcy, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zwolnienia ma zastosowanie pod warunkiem osiągnięcia limitów obszarowych gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia. Winno ono mieć powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha.

W konstrukcji zwolnienia wskazano również czynnik czasu, ponieważ gospodarstwo rolne powinno być prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Co istotne z treści przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że wskazane warunki winny być spełnione łącznie, aby zastosowanie zwolnienia z opodatkowania było dopuszczalne.

Wnioskodawczyni wskazuje, że zwolnienie określone w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie dotyczy przeniesienia własności budynków mieszkalnych lub ich części, a także budynków gospodarczych lub ich części znajdujących się na terenie gospodarstwa rolnego. Zwolnienie z opodatkowania obejmuje tylko grunty stanowiące gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami. Warunkiem, od którego spełnienia uzależnia się zastosowanie zwolnienia, jest to, aby w wyniku dokonania sprzedaży zostało utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne.

W opinii Wnioskodawczyni, ustawodawca wprowadzając zmianę w ustawie, na żadnym etapie nie wskazał, że intencją było zakup gruntów rolnych większych niż 1 hektar.

Ad. 2. W ocenie Wnioskodawczyni, w przypadku odpowiedzi, że podatek został błędnie pobrany, zostanie zwrócony przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na jej wniosek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy podstawę opodatkowania - przy umowie sprzedaży - stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku (art. 10 ust. 3 ww. ustawy).

W związku z powołanymi powyżej przepisami należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a cyt. ustawy i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym, a w przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza (jako płatnika) jest pobór tego podatku.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem, że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz.UE.L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Zwolnienie zawarte w powołanym powyżej art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne), nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne, a w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Ostatnią przesłanką determinującą skorzystanie z omawianego zwolnienia od podatku jest spełnienie warunków do przyznania pomocy de minimis, a więc zawarcie się kwoty zwolnienia (ulgi podatkowej) w przysługującym podatnikowi limicie pomocy de minimis w rolnictwie.

W przypadku niedotrzymania któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni planuje nabyć wraz z mężem grunt rolny o pow. 0,9451 hektara. Potwierdzeniem zakupu będzie akt notarialny sporządzony u notariusza. Sprzedający rolnik posiada gospodarstwo rolne o powierzchni około 100 hektarów; nabył prawo własności tej nieruchomości w drodze zakupu od A. w dniu 28 listopada 2007 r. Wnioskodawczyni jest rolnikiem i posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 36,2631 hektarów, z czego 8,6400 hektara jest jej własnością a 27,2631 hektara jest w jej posiadaniu na podstawie umowy dzierżawy. W wyniku zakupu gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni zostanie powiększone do powierzchni 37,2082 hektara. Gospodarstwo rolne będzie dalej prowadzone przez okres dłuższy niż 5 lat. W 2020 r. Wnioskodawczyni spełniła warunki do otrzymania pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz.UE.L 352 z 24.12. 2013, str. 9).

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że warunkiem, stanowiącym podstawę do zwolnienia z podatku jest między innymi to, aby grunt będący przedmiotem obrotu zarówno przed i po transakcji stanowił gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, tzn. wchodził w skład takiego gospodarstwa. Jej zdaniem każdy zakup, nawet mniejszych gruntów niż 1 hektar daje prawo do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy przy spełnieniu dodatkowych warunków, tj. powiększenia gospodarstwa do powierzchni ponad 11 hektarów, nie więcej niż 300 hektarów, prowadzenia gospodarstwa przez następne 5 lat oraz otrzymane zwolnienie z podatku będzie stanowiło pomoc de minimis, zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 9 pkt 2 ustawy. Zdaniem Wnioskodawczyni spełnia ona wszystkie warunki.

Z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić, gdyż w analizowanej sprawie Wnioskodawczyni nie nabyła gospodarstwa rolnego.

Dokonując analizy zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 2 ustawy wskazać należy, że ustawodawca wyraźnie w treści cytowanego powyżej przepisu wskazał, że zwolnienie to dotyczy umowy sprzedaży gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Artykuł 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333) stanowi, że opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wskazane w treści art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnienie przedmiotowe wskazuje jednoznacznie, iż zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Wnioskodawczyni w opisie zdarzenia przyszłego wskazała, iż nieruchomość rolna, która będzie przedmiotem nabycia ma powierzchnię 0,9451 ha, a zatem mniej niż 1 ha.

Biorąc powyższe pod uwagę, na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że skoro nabywana nieruchomość nie spełnia definicji gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym - jest mniejsza niż 1 ha - to umowa sprzedaży tejże nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w związku z niespełnieniem warunków zwolnienia przewidzianych treścią art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawczyni nabywa bowiem wyodrębnioną część, która nie stanowi na moment transakcji gospodarstwa rolnego.

Analizowany przepis jednoznacznie wskazuje na nabycie gruntów rolnych stanowiących gospodarstwo rolne, a nie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. To oznacza, że aby zwolnienie mogło zostać zastosowane przedmiotem umowy sprzedaży musi być grunt, który stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Dodatkowo, należy przypomnieć, że notariusz, jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, stosownie do przepisu art. 8 Ordynacji podatkowej, jest zobowiązany do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Na podstawie art. 30 § 1 i § 3 Ordynacji podatkowej płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w ww. art. 8, odpowiada całym swoim majątkiem za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 3c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych płatnicy nie odpowiadają za podatek niepobrany, jeżeli wykażą brak swojej winy w niepobraniu tego podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na to, że w niniejszej interpretacji uznano stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania numer 1 za nieprawidłowe, odstąpiono od odpowiedzi na pytanie nr 2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawczynię wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte będzie wiążące po zakończeniu ścieżki procesowej. Zauważyć przy tym należy, że orzeczenie to nie jest prawomocne, a Organ nie podziela stanowiska w nim zawartego, czemu dał wyraz w niniejszej interpretacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agrest    25611

Nie wiem czy dobrze myślisz bo ja widzę istotną różnicę pomiędzy :

zwolnieniem z podatku od sprzedaży

a

zwolnieniem z podatku od kupna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Nie ma podatku przy kupnie, ten podatek jest przy sprzedaży a obciążony jest nim kupujący.

 

Kolejne art. tej ustawy to regulują.

https://www.lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-czynnosci-cywilnoprawnych/

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5 podatnik jako podmiot na którym ciąży obowiązek podatkowy
, ciąży:

1)
przy umowie sprzedaży - na kupującym;
Edytowano przez damianzbr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Pewnie dlatego jest tak zrobione aby nikt nie zaniżał ceny transakcji cywilnoprawnych.

 

Sprzedający nie ma potrzeby zaniżać oficjalnej ceny bo nie na nim ciąży obowiązek podatkowy, a kupujący nie che tego robić aby w przypadku zwrotu mógł odzyskać faktycznie zapłaconą kwotę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

W linku jest o dochodowym. podatek CC to co innego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agrest    25611

Pobieżnie przeczytałem tą interpretację prawną i wychodzi na to że zakupiona działka ma spełniać definicję gospodarstwa rolnego - a więc równa lub większa niż 1ha .

I biorąc Twój przykład z 3 działkami o sumarycznej powierzchni 1ha, łącznie stanowią one gospodarstwo rolne. Natomiast każda z osobna przy sprzedaży nie spełnia już definicji gospodarstwa .

17 godzin temu, damianzbr napisał:

 

Podkreślić należy, że do końca 2015 r. od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnione były czynności cywilnoprawne, których przedmiotem było przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi (z wyjątkiem budynków lub ich części znajdujących się na obszarze miast), w drodze umów: sprzedaży, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności, darowizny (w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy), zamiany (do wysokości wartości rynkowej nieruchomości). Zwolnienie z opodatkowania przysługiwało pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym w chwili dokonania czynności nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Istotą tak skonstruowanego zwolnienia było zapobieżenie rozdrobnieniu gospodarstw rolnych oraz jak najefektywniejsze wykorzystanie istniejących terenów rolniczych. Adresatami zwolnienia były osoby tworzące lub powiększające gospodarstwa rolne.

Jednak normodawca uznał, że zwolnienie to było nadużywane przez przedsiębiorców nabywających grunty gospodarstw rolnych na cele inwestycyjne. Z tych też względów, dokonano zmiany przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dlatego też od 1 stycznia 2016 r. zwolnieniu z opodatkowania podlega wyłącznie sprzedaż własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem, że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne. Oznacza to, że sprzedaż gruntu, który nie stanowił części gospodarstwa rolnego, włączonego następnie do gospodarstwa rolnego nabywcy, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
miwigos    3522
58 minut temu, damianzbr napisał:

Pewnie dlatego jest tak zrobione aby nikt nie zaniżał ceny transakcji cywilnoprawnych.

 

Sprzedający nie ma potrzeby zaniżać oficjalnej ceny bo nie na nim ciąży obowiązek podatkowy, a kupujący nie che tego robić aby w przypadku zwrotu mógł odzyskać faktycznie zapłaconą kwotę.

A niby dlaczego zwrot ,jak zapłacil to jego

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agrest    25611

Pewnie w wypadku gdyby zaistniały przesłanki do unieważnienia aktu notarialnego

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
elamir    1

Jak wycenia ziemię kowr przy sprzedaży z pierwokupu swojemu dzierżawcy? Są to ceny mniej więcej podobne do regionu, czy wyższe/niższe? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość
Dnia 25.04.2020 o 17:04, Agrest napisał:

Pobieżnie przeczytałem tą interpretację prawną i wychodzi na to że zakupiona działka ma spełniać definicję gospodarstwa rolnego - a więc równa lub większa niż 1ha .

I biorąc Twój przykład z 3 działkami o sumarycznej powierzchni 1ha, łącznie stanowią one gospodarstwo rolne. Natomiast każda z osobna przy sprzedaży nie spełnia już definicji gospodarstwa .

 

No niby tak, ale to jest dla mnie chore. Ustawa przed 2015 r. zwalniała z tego podatku rolników. I teraz też do urwy nędzy powinno tak być.

Po za tym ja to interpretuję

Zwalnia się od podatku
następujące czynności cywilnoprawne:
1)
sprzedaż walut obcych;
2)
sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne
stanowiących gospodarstwo rolne. więc skoro 0,3ha stanowiło przed zakupem i będzie stanowiło gospo rol po zakupie nie powinno być podatku.
 
Ale moje interpretacje i naczelników to wiesz, można se d. podetrzeć i nic więcej. Tylko sąd i to nie pierwszej instancji a może w ogóle nie krajowy sąd.
Tak jak było z tą rejestracją anglików w PL. Gość parę lat walczył i przed zagranicznym światowym sądem doszedł swojej racji i udowodnił tym bezmózgom że można rejestrować angliki w PL.
 
 
A ty co inaczej interpretujesz ten zapis?  To powiedz wskaż w którym momencie ten grunt 0,3 ha przestał stanowić gospodarstwo rolne. Potrafisz udowodnić kiedy to było i jak długo to trwało?? Tu nie ma złośliwości takie  normalne pytanie (w razie jak byś se pomyślał że skacze do ciebie)
Dnia 25.04.2020 o 17:26, miwigos napisał:

A niby dlaczego zwrot ,jak zapłacil to jego

Oj nie chodzi tylko o pole. np. może to być samochód czy lodówka, czy koń. Było ostatnio na FB na grupie że baba chciała oddać konia z powodu ukrytych wad i rządałą zwrotu kasy. Więc jakby na umowie spisali że koń poszedł za 5 tys. a faktycznie dało byto 10 tys. To chłop z chęcią by przyjął konia a babie oddał 5 tys zgodnie z pisemna umową.

 

Więc PCC płaci kupujący, za sprzedającego. Baba na umowie nie godziła się na zaniżenie wartości bo w razie rękojmi nie dostały by pełnej kwoty którą faktycznie zapłaciła. A chłop nie kombinował z zaniżaniem ceny na umowie, bo PCC od jego konia płaci kupująca baba.

Edytowano przez damianzbr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Agrest    25611

Powiem ci że nie zagłębiam się w te kruczki. nie jestem typem wojownika z systemem;)

Wiem jedynie że z pierwszych akapitów ustawy może wynikać co innego niż po zagłębieniu się w dalszą część i odnośniki do zmian przeprowadzanych w czasie. Jest to wszystko tak spisywane, żeby przeciętniak nic nie skumał i prawnik był potrzebny.

Więc stwierdzenie

2)
sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne
po przeczytaniu całej ustawy może okazać się zupełnie czym innym, w tym wypadku prawdopodobnie po tej zmianie z 2016r
 
 
 

edit

no jednak stanowiących gospodarstwo rolne - czyli w świetle definicji gruntów równych lub większych od 1ha, bo 0,99ha już gospodarstwem nie jest.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pawel29    76

Panowie jak teraz jest z przepisami związanymi z kupnem ziemi? kto może ją kupić?

Bo u mojego brata wyszła taka sytuacja: jest on na zusie i nie pracuje w rolnictwie a parę ha ziemi ma na siebie od 2012 roku, które ja dzierżawię bez umowy a on składa o dopłaty wykształcenie ma wyższe nie rolnicze i ziemia do zakupu jest w tej samej gminie gdzie jest zameldowany i mieszka od urodzenia a do zakupu jest 9ha.

Czy według tej ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego będzie mógł kupić tę ziemie? I czy musi pisać do KOWR o zgodę na kupno?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
miwigos    3522
Napisano (edytowany)

A kto kupuje brat czy TY

Edytowano przez miwigos

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
miwigos    3522

Jak niema ziemi na własność to do KOWR,a uprawnienia ma ,natariusz wszystko wyjaśni

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pawel29    76

Ma na własność 6 ha które ja od niego dzierżawę A on składa o dopłaty. Wykształcenia rolniczego nie ma jest magister administracji. Czy jest w ogóle możliwość żeby taka osoba mogła kupić jeżeli kowr nie będzie tego chciał kupować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez karol
      Zapraszam do wypowiadania się na temat prowadzenia rozrachunków z tytułu VAT w gospodarstwach rolnych. Jakie są Wasze doświadczenia?
    • Przez kuba9449
      Cześć, mam problem. Posiadam gospodarstwo które zakładał mój dziadek i "baza" jest w tym samym miejscu niezmiennie od lat. Mam dom i budynki gospodarcze, chciałbym postawić dodatkową halę na maszyny i tu zaczyna się problem. Gmina opracowuje mpzp i w miejscu mojego gospodarstwa chce dopuścić jedynie zabudowę mieszkaniową, składałem pisma o zmianę przeznaczenia terenu lecz były odrzucane bez podania powodu. Gmina nie wydaje teraz wz ze względu właśnie na opracowywany mpzp. Czy macie pomysły jak to "ugryźć"?
    • Przez oscak11
      Witam , zastanawiam się nad otwarciem warsztatu . Z jakiej opcji najlepiej skorzystać czy z dotacji czy poprostu z własnych funduszy . Wpadłem na ten pomysł ponieważ zajawkę do napraw mam od swojego ojca . Myślę nad rozbudowalą warsztatu i założeniem działalności.  Pracuje za granicą mam trochę oszczędności i teraz dylemat , rozbudowa z oszczędności czy z dotacji . Jak to ugryźć.  Mój ojciec naprawia traktory ,, po godzinach ,, ma też gospodarstwo . Wiedzę posiadam na temat naprawy traktów  lecz zawsze mogę liczyć na mojego ojca . W okolicy nie ma mechaników więc myślę, że cały ten pomysł mógł by wypalić. Nie było jescze okresu żeby w kolejce nie stał 1 lub 2 traktory . Ludzie w obrębie 60 km przyprowadzają traktory do nas ponieważ w okolicy nie ma dobrych mechaników . Jak najlepiej zacząć  . Był bym wdzięczny za wszelkie porady .
    • Przez armia100
      Witajcie! Potrzebuje porady... Czy istnieją jakieś przepisy dotyczące odległości stawu od drogi? Odnośnie zwykłej działki, wiem, że niestety nie jest to precyzyjnie uregulowane. A co z działką, która jest drogą (działka jest prywatna, jednak w księdze wieczystej jest zapis, że jest to droga). Sąsiad zrobił staw niespełna pół metra od granicy i wszystko byłoby w porządku, gdyby nie zadomowiły się tam bobry, które zaczęły podkopywać swoje jamy pod droga, która się osuwa. Droga jest moim dojazdem do domu. Sąsiad twierdzi, że to nie jego problem. Co zrobić w takim przypadku?
      Pozdrawiam
    • Przez Okisz
      Czesc,
      Czy bedąc czynnym płatnikiem VAT mogę wystawić fakturę rolnikowi ryczałtowemu? 
      Znajomy chciałby kupic odemnie soję, natomiast ja potrzebuje mieć na tą sprzedaż fakturę. 
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj