Przez
maarianek88
Witam
W miniony weekend miałem przyjemność ustawienia kąta wtrysku w ciągniku LTZ 457, silnik T40 czyli rusek 4 cylindrowy. Opowiem jak i co po kolei.
Na kole pasowym znajdują się znaki GMP i początku tłoczenia, na korpusie silnika jest znacznik (blaszka nacięta na końcu). Aby upewnić się że znacznik pokazuje dobrze, zdemontowałem pokrywkę zaworów z 1 cylindra, zdjąłem sprężynę zaworu przy suwie sprężania (żeby zawór nie wpadł do środka tylko oparł się o tłok), założyłem miernik zegarowy na zawór i ustawiłem tłok w GMP, Znacznik na korpusie silnika pokrył się z kreską na kole pasowym odpowiadającą pozycji GMP. Tak więc wszystko było OK. Złożyłem wszystko i przystąpiłem do regulacji kąta wtrysku. Zdemontowałem pokrywkę wlewu oleju zasłaniającą koło z oczkami służące do regulacji. Na kole nastawczym z otworami znajdują się oznaczenia literowe i na flanszy pompy wtryskowej też są oznaczenia. Do wstępnego ustawienia należy zgrać litery B na kole i B na flanszy, wtedy też jedna ze śrub mocujących powinna wkręcić się w otwór przy literze B, a druga powinna wkręcić się po przekątnej koła nastawczego. Z takim ustawieniem ciągnik powinien odpalić. Po odpaleniu sprawdziłem na lampie stroboskopowej jak zgrywają się znaki na kole pasowym ze znacznikiem, okazało się że trzeba trochę wyprzedzić zapłon. Wystarczyło przekręcić koło nastawcze odrobinę w prawo tak aby udało się wkręcić śrubę mocującą w pierwszy otwór na prawo od litery B na kole nastawczym (takie przestawienie o jeden otwór odpowiada przestawieniu kata wtrysku o 3 stopnie). Znacznik na korpusie pokrył się ze znakiem początku tłoczenia paliwa na kole pasowym i na tym zakończono procedurę ustawienia.