Skocz do zawartości
Adrian7245

Będą sie zgrywać?

Polecane posty

Adrian7245    0

Witam mam problem. Posiadam Zetora 7245 i mam z przodu opony 11.2-24 i tył 16.9-28. Chciałbym załózyć na tył opony 18.4-28. Bedzie sie zgrywać z przodem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

Na zetorach może i się nie znam ale powinno być OK, a z przodu to te 11,2/24 to masz nowe czy już mocno zjechane? Sam musisz wiedzieć czy przedni napęd jest dużo szybszy od tyłu czy nie, różnie to dobierane jest w ciągnikach, w tych zetorach były chyba wersje z kołami 30' cali tył? albo 34' i przód 13,6? no to jeśli tak to odpowiednikiem 13,6/24 i 16,9/34 jest 11,2/24 i 16,9/30 a więc jak masz 28' i założysz większy balon powinno się zgrywać, no i jeszcze jedna sprawa to są balony i balony w danym rozmiarze, ale na tak małej feldze i niższym ciśnieniu to ta 18,4 jak się będzie uginała to na pewno minimalnie tylko będzie wyższa od 16,9

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na pewno sie NIE będą zgrywać... jak chcesz mieć szerszą opone to kup zamiennik o takiej samej wysokości opony...

16.9 r28 to masz zamiennik 480/70 R28 czyli opona ma 48 cm szerokości czyli jest szersza od opony 18.4 bo ona ma 44 cm szerokości

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

FINN    988

w fabryce takie załozyli czyli takie mają być... bo to jest kwestia dobrania trybów w skrzyni... ale jeszcze jest jeden sposób na odpowiedz na te pytanie sprawdzic w instrukcji obsługi lub w innym źrudle sposoby zestawiania opon...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sebe1033    62

tryby to są bodajrze 2 rodzaje do przedniego napędu ale to ciężkiej serii, w tej nic się nie zmienia

 

wg instrukcji jak z przodu są

11,2-24 to z tyłu mogą być 16,9-28 lub 16,9-30 albo 12,4-36

 

a jak z przodu

12,4-24 to z tyłu 13,6-36 lub 16,9-34

 

więc tak 18,4 (-16,9) będzie o 1,5 cal wyższa ale w porównaniu do 16,9-30 gdzie felga jest o 1 cal wyższa to różnica to tylko 0,5 cal

 

czyli jakieś 1,3 cm czyli powinno się zgrać spokojnie ale ten rozmiar co Chcesz jest dostępny wogóle :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
szczewko    31

@sadek ta tabela odnosi sie bodajze do ciezkich modeli ursusa i zetora a wiec 914,1014 itd. no chyba ze sie myle to mnie poprawcie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

Jak ma się odnosić do ciężkich ursusów jak tu o felgach 30 cali, przecież przedni napęd używa się na luźnym terenie w polu i tam poślizg jest niwelowany, że nie będą się zgrywać to chyba tylko może głosić takie pierdoły ktoś kto nie robił z 4x4 przecież w polu to przednie koła widać jak podcina cały czas a czasami aż się kopią, bo przód zawsze idzie 3-7% szybciej a więc mamy aż 4-5% tolerancji, analizując już wyposarzenie samych zetorów, to o ile pamiętam to "fabryka dawała" od 11,2/24 przód do 16,9/30 jak i 12,4/24 do 16,9/30 i wielu userów narzekało że na tym ostatnim zestawie zetor 7340 aż jęczy przedni napęd jak jedzie po twardej drodze bo jest dużo za szybki, tak samo w proximach masz opcję przy tych samych przednich kołach jest w opcji 18,4 tył a standard 16,9, a więc można zakładać śmiało takie z tyłu zawsze to przedni napęd będzie odciążony, :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zetor10045    11

Jeśli chcesz tak bardzo zamienić na szersze z tyłu to wydaje mi się że było by dobrze jeśli byś miał z przodu 12,4 wtedy nie było by takiej różnicy, ale Ja bym pozostał przy obecnych rozmiarach :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PALAX    30

Z przedmówcą się nie zgodzę że przednie opony idą szybciej od 3-7%. Dlaczego? Bo gdyby tak było przednie koła kopały by nam koleiny. Chyba że ktoś ma źle zgrane rozmiary opon, bądz jak to bywa przy dokładce przodka do 902 lub pochodnych żle dobrane koła zębate. Można prosto spradzić zgranie opon. Wystarczy wjechać na asfalt bądż na twardą nawierzchnie np betonową. Jedziemy wolno z włączonym przodkiem. Prawidłowo patrząc z boku to przednie koła tak jakby są pchane przez tył, przez co zostawiają ślad po bieżniku. Dodatkowym argumentem zaprzeczającym tej teorji szybszego przodka jest fakt np. Ciągniemy duży ciężar za napędem 4x4 na asfalcie i w takim wypadku to przód przenosił by większą moc. Co doprowadziło by do uszkodzenia napędu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

@Palax - brednie wypisujesz, albo w ciągniku tył z przodem mylisz! Powodzenia z ciąganiem dużego ciężarku z 4x4 na asfalcie :)

Gdyby przód był pchany przez tył to w polu tył dopiero by się kopał, a zawsze przód idzie 3-7% szybciej bo jest lżejszy i ma mniejsze koła a więc może się uślizgnąć po to żeby tył się nie uślizgiwał, a gdyby przód i tył w 100% się zgrywał idealnie to wyobraź sobie jak byś się zawracał gdy jadąc po łuku przednia oś robi dużo większe koło musi iść szybciej, a jak będzie szła tak samo jak tył to skręcając ciągnik z trudem by zawracał koła by talerzowały i bardziej szedł prosto niż skręcał :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PALAX    30

FERDEK kto pisze brednie to nie wiem, ale z pewnością nie ja. Sam sobie zaprzeczasz, cytuje:

Gdyby przód był pchany przez tył to w polu tył dopiero by się kopał, a zawsze przód idzie 3-7% szybciej bo jest lżejszy i ma mniejsze koła a więc może się uślizgnąć po to żeby tył się nie uślizgiwał.

Powiedz mi jak może kopać się przód skoro tył go pcha :) . Jak przód by szedł szybciej na luźnej ziemi mielibyśmy efekt kopania się. Bo przecież według Twego rozumowania on szybciej idzie od tyłu, to tył ma lekko, co? Dlatego cała moc w normalnych warunkach jest przenoszona na tył a dopiero jak tylnie koło trochę zaczyna mieć poślizg, przód zaczyna nam ciągnąć. Może tego nie widziałeś bo za kierownicą tego nie zobaczysz. Daj komuś jechać i sam popatrz. Piszesz że jak by było jak ja twierdzę to ciągnik by nie skręcał. Widze że nie znacz podstaw mechaniki. Powiedz mi dlaczego ciągnik z włączonym przednim napędem skręca z większym promieniem? Dlatego bo przód trochę hamuje wolniej obracając się. Jakby przód jechał szybciej od tyłu to promień skrętu powinien być mniejszy, bo mielibyśmy efekt wciągania. :) Sprawdz sam. Dlaczego ciągnik z turem z włączonym napędem przednim jadąc zostawia kratę tylnych opon poślizgniętych na drodze. Bo jak dociążysz przód to on ma dobra przyczepność i tylne koło lekko boksuje. Inny przykład. Jadąc drogą włącz przód, co się stanie. Ciągni tarpnie i jakby nam zwolni. W pracy na polu jest odwrotnie, po włączeniu poczujemy przyspieszenie, ale dlatego bo tył miał poślizg którego gołym okiem nie zobaczysz. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

Różnie to w różnych ciągnikach jest rozwiązane, może i masz racje może i ja mam racje, w polu po włączeniu przodu ciągnik idzie szybciej i to jest bardzo odczuwalne na wyższych biegach więc wnioskuje że w moim ciągniku przód idzie szybciej :)

Poza tym oś w ciągniku ani przednia ani tylna nie jest zblokowana na stałe, mamy mechanizmy różnicowe i uślizg jednego z kół bardziej odczuwalny a niżeli cała oś by się uślizgła, podajesz przykład z ładowaczem czołowym, a przecież jadąc z pełną łychą z turem przednie koła są bardzo ugięte, a tył prawie w powietrzu, a więc zmienia się średnia tych kół, nie wydaje mi się żeby przód szedł wolniej, ponieważ każdy większy uślizg jednego z przednich kół przenosił by się na spadek prędkości ciągnika, a tak przednie koła fruwają a ciągnik idzie jak przecinak, więc takie dziwne rozwiązania to były stosowane ale w ciągnikach LTZ, a w większości ciągników mamy zblokowany mechanizm 4x4, nie mylić z AWD z samochodów :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PALAX    30

Jeżeli ciągnik ma fabryczne opony bądz identyczne jak zaleca tabela doboru opon producenta ciągnika to jest tak jak ja twierdzę że przód trochę wolniej kręci się. Co do jazdy z ładowaczem czołowym maiłem na mysli z pusta łyżką, ale czy z pełną łychą koła tylne nie boksują? Po polu ciągnik idzie jak przecinak bo dla tylnej osi pomaga przednia. Tylne koła cały czas mają poślizg tyle że w dobrych warunkach mało widoczny dla oka ludzkiego. Powiedz czy widziałeś w swoim ciagniku aby ślad kratki pozostawiony na polu przez przenie koła był zruszony a tylny nie. Raczej jest odwrotnie, to tylny jest zruszony. W samochodach SUV pomiędzy mostami jest dodatkowy dyferencjał i osie różnie pracują względem siebie. Ale np w typowych terenówkach np. NISSAN NAVARA, FORT RENGER osie przy włączonym napędzie 4x4 są połączone na stałe. I odradzam skręcanie z włączonym napędem, wiem co mówię bo mam takiego picapa.

 

A co myślisz o promieniu skrętu z właczonym mostem przednim? Bo jakoś tego argumentu nie podważasz. Czyżby u ciebie w ciagniku było inaczej jak we wszystkich.

Kilka lat temu u mego sąsiada w zetorze 7245 miał takie opony jak kupił 12,4 R24 16,9 R28 przednie koła bardzo szybko mu się zdzierały bo mialy większą średnicę i kręciły się szybciej jak tył myslę o prętkości obwodowej nie obrotowej. Mechanik doradził mu żeby te 12,4 zamienił na 11,2 R24 tył pozostał 16,9 R28. Efekt kilka lat już śmiga i oponki równo się ździerają z tyłem. :)

Adrian7245 jeśli chcesz załążyć szrsze opony do swego zetora 7245 na tył to proponuję byś założył 480/70 R28 mają taką samą średnicę z racji niżeszgo profilu i obwód także bardzo zbliżony. Jeśli założysz 18,4 R28 to nie zgrasz z przodkiem. Możliwe że do tych na tyle 18,4 R28 pasowały by 12,4R24 na przodzie. Jeśli chcesz to mogę podać ci numer do doradcy michelin/ kleber to Ci doradzi lepiej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Przód idzie szybciej niż tył, w instrukcjach obsługo JD piszą o tym. Życzę powodzenia przy skręcaniu ciągnikiem z włączonym przodem i wolniejszym od tyłu. Zobacz jaką drogę ma pokonać przód na zakręcie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

@Palax pomyśl logicznie ciągnik ma mały uślizg tylnych kół w ciężkiej pracy ale jak jedzie pusty nie ma tego uślizgu, a daj mu teraz wolniejszy przód to tak jakby na hamulcu był i tył pchał przód i się podcinał tak? Bo tak rozumujesz, to teraz co będzie lepsze minimalny uślizg przedniej lżejszej osi na mniejszych kołach, czy uślizg tylnej głównej osi napędowej, w samochodach terenowych to jest zupełnie co innego i nie wiem jak tam jest rozwiązane, ale nigdy nie uwierzę w brednie że w normalnym ciągniku 4x4 ( są wyjątki LTZ) przód idzie wolniej, przecież cały nacisk maszyny idzie na tylną oś, jak i zaparcie z przyczepą czy agregatem ciąganym ciągnik aż dęba staje, więc po jakiego grzyba byłby potrzebny przedni napęd żeby szedł wolniej, przód jest zawsze odciążony i ma przedziwdziałać uślizgu tylnych kół a nie powodować cały czas uślizg, tak jak jadę ciągnikiem z 4x4 z podniesioną maszyną podcina przednie klocki a tylne nie co Ty na to?

Pisałeś że jak włączysz 4x4 na asfalcie to ciągnik zwalnia - tak bo jedzie jak na hamulcu, bo skrzynia jęczy i przedni napęd ślizga się bo szybciej idzie dając duże obciążenie na silnik szczególnie tym większe obciążenie im większa prędkość

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
macin87    40

Przód idzie zawsze szybciej niż tył. Gdyby przód szedł wolniej to na jaka cholerę ma wyhamowywać całość zestawu- obciąża dodatkowo silnik, skrzynie i nie pozwala wykorzystać max przyczepności tylnej osi, a jak każdy wie to tył ma największą przyczepność przód tylko pomaga ją zwiększyć i wyciąga tył podczas powstawania poślizgu. Co tu dużo gadać przód ratuje tył w ekstremalnych warunkach

@zorzyk akurat przy skręcie to odpowiada mechanizm różnicowy tu dochodzi inny aspekt a głównie położenie kontowe przegubu w porównaniu do położenia drugiego- Mówiąc prościej oś przednia (skrętna) zmienia prędkość kuł podczas skrętu i dochodzą do tego jeszcze przeguby. Jeżeli przegub jednej strony zmienia położenie względem drugiego mamy pulsacyjne zwiększenia i zmniejszania obrotów na osi- mowa o przegubach typu Kardan

Aby sprawdzić zobaczcie na wałki od WOMu nigdy nie da się ich zlożyć aby były w innej linii

 

Dodam jeszcze coś od siebie: jeżeli jest tak że przód ciągnie szybciej niż tył to jest wg mnie głupie. Przecież w pracy w polu zawsze mamy jakiś poślizg może to być jedna oś lub dwie zależy od jakiej pracy to zależy. Ale jak by napędy chodziły równo to przecież było by ok., bo w polu dajmy na to jedna z osi łapie poślizg to druga jej pomaga wyrównać prędkość (zredukować poślizg), no i na twardej nawierzchni (gdzie przyczepność jest 100 razy lepsza niż na miękkiej) wyrównanie prędkości dało by też lepszy efekt bo podczas lekkiej pracy z napędem zmniejszyło to by zużycie opon i lżejszą pracę podzespołów

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Ty mi nie tłumacz tego o czym uczyłem się ponad 30 lat temu. Wiadomo, że chodzi o różnicę w promieniu zataczania kół przedniej i tylnej osi.

Co do twoich przemyśleń, to weź pod uwagę różnice w promieniu i powierzchni przylegania( a zatem przyczepności)kół obu osi i to że przednie koła jako pierwsze, poruszają się po pulchnej, nierównej glebie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jakieś nowoczesne teorie probójecie uskuteczniać hehe. Proste że przód się kręci szybciej, jakby miał mniejszą prędkość po odbwodzie ciągnik byłby hamowany. Nijak to się nie ma do logiki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LowRider    33

Witam mam problem. Posiadam Zetora 7245 i mam z przodu opony 11.2-24 i tył 16.9-28. Chciałbym załózyć na tył opony 18.4-28. Bedzie sie zgrywać z przodem?

 

Najlepiej jakbyś miał instrukcję obsługi z wypisanymi wszystkimi przełożeniami (przekładnie główne, zwolnice, sprzęgło przystawki przedniego napędu) i policzyłbyś sobie prędkość kół przednich i tylnych na podstawie tych przełożeń i obwodu statycznego wybranych przez ciebie opon.

Koła przednie mają być szybsze w granicach 1-7 a najlepiej 3-5%

 

Kubota w modelu M128X ma takie rozwiązanie, że przy kacie skrętu wyższym niż 35 stopni przód przyśpiesza o 60% w celu zmniejszenia promienia skrętu.

 

Sam zmieniałem w Ursusie koła z rozmiaru 320/85R24 i 460/85R34 na 420/70R24 i 520/70R38. Wcześniej dla nowych opon przód był szybszy około 1%, ale jak opony się zdarły do końca to hamował i było słychać wycie podczas jazdy z wyższą prędkością. Obecnie dla nowych kół przód jest szybszy ok 3% i znacznie lepiej się zachowuje.

Edytowano przez LowRider

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PALAX    30

Widzę że nie przekonałem Was. Jak będę miał chwilę to nagram wam filmik i dam na do poglądania. Jak zachowuje się koło w moim Fendzie, Case i MF 5435 to zrozumiecie kto ma racje.

 

Ja cały czas mam na myśli prętkość obwodową, a nie obrotową koła. Bo koło przednie faktycznie obraca się szybciej od tylnego. Jednak pomimo to w przeliczeniu obwodowej prętkości koła przedniego do tylnego koła. To tylne koło ma większą prętkość obwodową. Cały czas mam to na myśli, choć może żle wysławiałem się.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LowRider    33

@PALAX mylisz się w całej rozciągłości tematu i nie musisz nikogo przekonywać ;)

 

Podczas jazdy do przodu wszystkie koła pokonują taką samą drogę, ale podczas skrętu przednie koła muszą pokonać większą drogę od tylnych i włączony przedni napęd zwiększa promień skrętu tym bardziej im jest wolniejszy.

 

Zajrzyj sobie do instrukcji MF, Fendta i poczytaj co tam pisze na temat zmiany rozmiaru kół (o ile jest taki punkt).

JD zaleca na przykład żeby przednie koła miały wyższą prędkość obwodową o 1-7%

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Co? Prędkość obwodową? Pierwsze słysz- weź ty to wyjaśnij ;[ ;)

 

Droga jaka przebywa zewnetrzna powierzchnia opony przełożona na ruch po plaszczyznie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Slawek0    1

Witam!

Mam CASE 5150. Jeździł on na oponach, przód: 540/65/24 i tył: 600/65/38 i wszystko było w porządku. Nie dawno wymieniłem opony z przodu na: 480/70/24 , pojeździł tydzień i poszła zębatka od załączania przedniego napędu w skrzyni biegów. Czy mogło to być od nie zgrywania się opon tył - przód ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×