Skocz do zawartości
PiotrekMTZ

TURBO w MTZ 82

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
kursk2411    0
Napisano (edytowany)

Witam, pytanie do Seweryna. Ten korektor dawki jest podpięty bezpośredniego do listwy która ciąga sekcjami?

Edytowano przez kursk2411

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jak już wcześniej pisałem różnica w wałkach rozrządu pomiędzy zwykłym mtz-82 a TS jest . Dziś się o tym przekonałem osobiście dokonując pomiarów mikrometrem , różnica jest faktycznie tylko w wysokościach krzywek. Sprzedawca przekonywał mnie że i tak będą takie same , zdziwiony był niesamowicie jak okazało że się różnią. :) . Zobaczymy jak zamontuję jaka różnica będzie w pracy silnika. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Daj znać jak jak poskładasz bo na dniach zacznę składać silnik bo na razie wszystkie elementy są w warsztacie. Dałem wał do szlifu, głowicę do regeneracji i blok do osiowania. Od początku przygotowuje go pod pracę z turbo. Wałka miałem nie ruszać ale może warto. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

zbyszekbrzuze    110

Ja też się dołączam, dzisiaj wyjąłem wałek i wyszło, że ma lekko zużyte krzywki, jeszcze by pochodził, ale jeśli już rozebrany...

 

Ostatnio pooglądałem mój zestaw turbo i wychodzi, że nie pasuje mi tulejka łącząca turbo z kolanem, jest za duża i pod turbo muszę dokupić płytkę

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę że uruchomię go dopiero w przyszłym tygodniu ale dam znać. Mogę napisać kilka słów z moich doświadczeń z turbo , proponował bym założyć mniejszą turbinę do mtz. Znajomy ma turbo 7 oryginalne założone fabrycznie a ja mam od stara 742 moja jest troszkę mniejsza. Po podłączeniu manowakuometra u mnie turbo zaczyna dmuchać dużo szybciej i bez problemu dmucha 0.8 u niego jest taka leniwa że naprawdę musi traktor być baaardzo obciążony żeby mu nabiła 0.6 bar nawet podkręcona dawka paliwa nie dała nic. Turbo ma za duże zapotrzebowanie na spaliny i dlatego chyba tak jest. Proponuje żebyś sobie kupił manowakuometr glicerynowy bo w suchym wskazówka na wolnych obrotach drga. założysz sobie do traktora i zawsze będziesz widział czy turbo dobrze pracuje czy nie bije za dużo. 

 ZAKRES -1+1 BAR MANO-WAKUOMETR GLICERYNOWY 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jak wymieniasz wałek rozrządu to zerknij na koła zębate wizualnie nie sa zużyte ale niech jedna osoba założy klucz oczkowy na śrubę mocującą wałek i zablokuje go. A ty weź wówczas delikatnie poruszaj wałem i zobacz jak się zsumują wszystkie luzy jaka będzie różnica na wałku rozrządu. Dla porównania ja założyłem wszystkie nowe i luzu praktycznie nie ma wcale. Koła są drogie ale wiem gdzie można kupić oryginalne zupełnie nowe wszystkie koła wał, pośrednie, wałka i pompy wtryskowej , są to oryginały z lat 80 z resztą numery i oznaczenia są bite na każdym kole i są z tulejami tylko zakładać. Za cały zestaw myślę że wyjdzie do 200zł gdzie jedno pośrednie tyle kosztuje. Jeśli nie zdejmujesz głowicy to zdejmij klawiaturę wyjmij laski i od spodu po dociskaj popychacze do góry powinny się tam lekko przyblokować wówczas wysuniesz wałek bez problemu i wsuniesz nowy. Kolumnę kierowniczą musisz odkręcić i lekko odsunąć bo ci nie wyjdzie.Za kołem pośrednim jest podkładka dystansowa mosiężna lepiej założyć nową koszt żaden ale pewność jest .Jak widać u ciebie wizualnie zużycie wałka to tam jest już katastrofa , u mnie zużycie było w zależności od krzywki od 0.7 do 1.1 mm i na oko tego nie było widać. Nie pamiętam ale dopuszczalne zużycie to chyba 0.6 mm .A swoją drogą to wszyscy zmieniają tłoki tuleje wały panewki wszystko oprócz wałków traktory mają po 20 lat kilka remontów ale wałków nikt nie zmienia :blink: i nie kontroluje

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    573

Manometr lepiej kup dedykowany jest z trójnikiem najczęściej i dławikiem po to właśnie bu wskazówka nie drgała w rytm suwów ssania. 

Turbosprężarka tkr7 jest dedykowana do silników d-260 jeśli ma w którymś z d-24 to jest ona tam błędnie zamocowania ma myć tkr6. która w d-240 z korektorem bije 1,2 bara. 

Co do wałków w ts gdy się tym interesowałem to mówili ze są takie same.  Fazy ma na bank te same a ciekawe ile większy wznios krzywki nie zdziwił bym się jeśli o wartość jaka ustawia się większe luzy w ts.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie kolega seweryn20 ma racje tkr6 powinna być a co do tych wałków to możliwe że też. Tylko mi najbardziej chodzi o to że ludzie sprzedający wmawiają nam ciemnotę że wszystkie są takie same. A serwis nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć czy są takie same czy nie w końcu pada odpowiedź że różnią się twardością materiału z którego są wykonane. Tak samo jak termostat od ursusa c330 który według wielu sprzedawców pasuje do mtz, w naszej agromie na stanie mieli 12szt i wszystkie zakładałem wymieniając co chwilę bo przekonywali mnie że na 100% pasują. Tak pasują ale okazało się że podczas dokręcania obudowy termostatu w ostatnich 3 mm termostat opierał się o ściankę głowicy i otwierał się lekko. Nie wiem jak u innych ale w moim mtz tak było, udało mi się dopasować termostat od fergusona i teraz temperatura działa jak w samochodzie ,szybko się rozgrzewa i trzyma ok 85st  . 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    244

Od jakiego fergusona dopasowałeś ? Bo u mnie nie ma termostatu, a pasowałoby w końcu założyć

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Ja to zrobiłem jakieś 1,5 roku temu a było to tak że wpadłem do agromy z gębą bo mi już nerwy puściły 12 razy jeździłem i na końcu okazało się że i tak by nie pasował. Poprosiłem o kilka termostatów i wkładałem do środka , trafiłem jeden który idealnie pasował w obudowę sprzedawca powiedział że to od fergusona. Tam w środku obudowy jest taka faska , lekko na frezowane gniazdo i on tam wszedł super. Pojechałem do domu włożyłem go w środek i na styku obudowy z termostatem nawierciłem 3 małe otworki wyczyściłem do srebrnego aluminium posmarowałem czarnym silikonem dookoła i wsadziłem ten termostat następnie wkręciłem trzy wkręty które miały od spodu płaskie łebki. One docisnęły termostat do obudowy i tak już jest 1.5 roku super. silnik popracuje chwilę i już widać jak rośnie temperatura. 


Wizualnie wyglądał tak ale od jakiego fergusona to nie wiem , nie pamiętam . Najlepiej, jak będziesz w agromie to poproś o obudowę termostatu i kilka termostatów od fergusona i moment dopasujesz. Myślę że warto 

post-92781-0-12206700-1483559539_thumb.jpg

Edytowano przez hurlimannD70

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    110

Mój ojciec zawsze mówi,że ruski nie powinny przekraczac 80 stopni bo biorą olej, ale ja jako mechanik twierdzę, że powyżej 80 silnik najmniej pali i jest mocny.

 

To mówicie, że warto zmieniać ten wałek? 

Jeszcze muszę wykombinowac rurki smarowania turbo, bo jak zobaczyłem cene 130zł za jedną i 70 za drugą, to przypomniałem sobie o migomacie w garażu.

A i tak te oryginalne nie podejdą, bo mam stary typ bloku i podstawy bąka.

 

 

Przed remontem jezdzil tak: 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Poczekaj dwa dni z tym wałkiem , dziś dużo zrobiłem przy silniku i myślę że do soboty będę mógł coś powiedzieć na temat pracy na nowym. Na filmiku nie bardzo można zobaczyć jak on przyspiesza , czy dymi itp. Widać natomiast ze musisz pomyśleć nad układem kierowniczym. Wstawię filmik z moim dziadkiem jak go uruchomię. 

 


Złączki zrobisz sam wytnij kawałek blaszki o grubości ok 3 mm w kształt uszczelki która przychodzi między turbo a przewód smarowania. Następnie użyj jako wzór tej uszczelki do wywiercenia otworów. Kup dwie małe złączki z gwintami zewnętrznymi do łączenia zakutych węży hydraulicznych , obetnij gwint z jednej strony przyłóż do tej blaszki i pospawaj , najlepiej palnik i mosiądz. Złączka gotowa , kolejna to nawierć otwór w śrubie zasilającej chłodnicę olejową przy bąku w drugiej złączce też obetnij gwint przyłóż i pospawaj razem i masz kolejną złączkę. 


Teraz tylko agroma i zakuj sobie z kolankami cienki wężyk hydrauliczny pasujący na tamte gwinty. Koszt ok 50zł a wężyk poprowadzisz np między kolektorem wydechowym a głowicą i fajnie to wygląda


Powrót mam podobnie , blaszkę wyciąłem jak w tamtym przypadku tylko tu przyspawałem kawałek rurki cienkościennej i dałem gruby wąż i póki co to podłączyłem taką chamówę bo włożyłem bezpośrednio do wlewu oleju i owinąłem to czymś tam. I tak już jeżdżę trochę czasu ale mam zamiar to przerobić robiąc otwór w szyjce wlewu oleju lub pokombinować w oryginalnym miejscu.  

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    110

Z wałkiem poczekam jeszcze kilka dni.

Na razie skrobię nagar z wnętrza silnika i wybieram szlam oleisty z kanałów chłodzenia, a jeszcze trzeba dotrzeć zawory, sprawdzić łożyska w pompie wtryskowej, napędzie wspomagania, sprzęgło poprawić, zrobić coś z ośką pośrednią sprężarki, bo lał się olej.

Zalewałem zawory to na 1 i 4 garze trzymały 20 dni ropę, na 2 i 3 puszczają.

Ja wzoruję się trochę na tym co tu piszą:

 

http://fermer.ru/forum/rtm-remontno-traktornaya-masterskaya/62825

 

Mam inspirację:

post-10681-0-70987200-1483566980.jpg

post-10681-0-95500500-1483566999.jpg

 

jeszcze coś:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

One tak tłuczą , tylko na filmie wydaje się że jakoś nadzwyczaj mocno ci wali ona. Albo to wina jakości nagrania i tak dziwnie słychać albo ... Łożyska , do sprawdzenia także luz na korbowodzie , nie pamiętam ale tam w głowicy sprężarki chyba był wkręcany zaworek . Może on ci się lekko wykręcił , zobacz czy na pusto też tłucze. Mnie trochę korci żeby założyć sprężarkę na pasek w miejscu starej . I zastanawiam się jak chodzą te w mtz 50 przy skrzyni czy one też tak tłuczą. Przy okazji zobacz luz na tulejach korbowodów , ostatnio w mojej okolicy zrobili remont . Nowy wał oryginał nowe zestawy naprawcze , nowa głowica . Silnik lepiej palił ciśnienie oleju super , tylko tak jakoś stukał . No ale stwierdzili że musi się ułożyć he , tak im się ułożył że pękł wał po dwóch dniach. Tulejki słabe były na korbowodach dostał lepszego sprężania i jak wcześniej stukał trochę to teraz napie...ł  tłokiem w głowice i coś musiało ustąpić. A jak ty turbo chcesz to lepiej spać spokojnie i zobaczyć , jedna tulejka to koszt ok 10 zł . Problem w tym czy będziesz miał czym je sam rozwiercić do rozmiaru sworznia 


A napęd pompy wspomagania ... Dobrze ze wspomniałeś bo składam to zobaczę , nigdy tam nie zaglądałem i wstyd ale nie wiedziałem że tam są łożyska . Nie zastanawiałem sie nigdy nad tym :(


A i jeszcze jedna rzecz , jasna oczywiście ale żebyś nie zrobił tak jak ja kiedyś. Zdemontowałem filtr powietrza  i postawiłem go z boku coś tam robiłem . Kolega niechcący go przewrócił i to trochę mocno. Nie pomyślałem i założyłem go , uruchomiłem silnik i po chwili jazdy pożegnałem się z turbiną. Coś tam musiało się ruszyć i turbo wciągnęło na wirnik . Nie wiem co to było ale przy takich obrotach jakie ma turbo wystarczy liść czy kawałek kory i lipa. Teraz  tuż przed turbo mam założoną metalową  siateczkę wymontowaną ze starego przepływomierza. nie widać jej oczywiście bo jest w przewodzie ale jestem już spokojny że nic tam nie wleci


Jak zrobię to wstawię filmik jak chodzi mój dziadek. Wspomaganie mam zrobione z części ze starego bizona tanio i szybko. siłownik skrętu to siłownik motowidła , orbitrol z bizona tylko do niego też trzeba zastosować dzielnik strumienia oleju też z bizona bo olej słabo przepuszcza i pompa w mtz o dziwo jest za wydajna i olej się gotował . Dokupiłem tylko ośkę i podstawę do orbitrola. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    110

Dobrze że dajesz mi takie rady, widzę, że miałeś trochę przygód. Tak jak by żelazo cie nie lubiło. Wspomaganie to plan dalszy. Sprężarka po nabiciu powietrza cichnie, ale ma spory luz na cienkiej ośce. Czekam na efekty remontu, bo też nie chcę wydawać kasy niepotrzebnie, za to mogę sobie coś innego kupić.
U mnie sprężarka mocno wpływała na pracę silnika, przerywał

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    244

w MTZ-50 z napędem od skrzyni też się sprężarka tak tłucze, zwłaszcza jak dobija ciśnienie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

w MTZ-50 z napędem od skrzyni też się sprężarka tak tłucze, zwłaszcza jak dobija ciśnienie

Dziękuję , oszczędziłeś mi czasu i rozczarowania bo dostałem taką sprężarkę i chciałem montować . Więc teraz kolejny szalony mój pomysł , spróbować zrobić sprężarkę na pasek ze sprzęgłem elektromagnetycznym. Fajnie by było jak by się udało to zrobić i załączać by można było włącznikiem w kabinie

http://fermer.ru/forum/rtm-remontno-traktornaya-masterskaya/62825?page=9

Ktoś tu roztrząsał temat tłoków do MTZ-ta 

Fakt ktoś zadał konkretne pytanie ale nikt nie odpowiedział . A szkoda

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbyszekbrzuze    110
Napisano (edytowany)

A to zauważyliście?

Под турбину на двигателях ММЗ усиливают коленвал, поршня имеют жаропрочные вставки, распред вал стоит на пяти опорах вместо трех, в блоке цилиндров установлены форсунки, которые маслом охлаждают поршня, в головке блока впрессованы сёдла клапанов, на Д243 седел нет... Это только по двигателю, а еще есть отличия по топливной..

 

Ja jakos w to nie wierze, chyba, że w tych 130 konnych

Edytowano przez zbyszekbrzuze

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ten silnik 130 i 136 koni ma grubszy wał i wałek rozrządu wspiera się w pięciu miejscach a tłoki tak jak w d-245 mają wtopioną wkładkę metalową na pierwszym pierścieniu żeby się nie wypalił. Według mnie tłoki różnią się tylko wkładką metalową i ilością pierścieni komora taka sama. Ale to moje zdanie i nie chce robić tutaj na forum burzy. I jako ciekawostkę napiszę że dziś warzyłem tłoki i korbowody przed składaniem i z ciekawości położyłem tłok stary na 5 pierścieni. Okazało się że stary jest sporo lżejszy od tego na 3 pierścienie, możliwe że ogólnie jest denko grubsze i dodatkowa ta wkładka na pierścień. Dysze studzące olejem tłoki to na pewno są . 

 

Pod silników turbinowych zwiększenie MMP wał korbowy, wkładki tłokowe są odporne na wysoką temperaturę, wał rozdzielcza wyróżnia się na pięciu filarach zamiast trzech, w bloku cylindrów zamontowane dysze, które chłodzone olejem tłok w głowicy wciśnięte w siodłach zaworów, siodła na D243 nie jest ... To jest tylko silnik i nadal istnieją różnice w paliwie ..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziś zamontowałem nową pompę oleju smarującego panewki. Super  :D . Cieszyłem się przykręcając ją , w tym czasie kolega powoli obracał wałem żeby zęby dobrze weszły. Brakowało mi ok 2 mm żeby ją dociągnąć i szczęście że kolega kręcił wałem bo w pewnym momencie patrzę a tu smok się buja . A jak dokręciłem to w jednym położeniu wału wyraźnie odczuwalny był opór podczas kręcenia. Okazało się że nowa pompa olejowa ma delikatnie krzywo koło zębate osadzone. Jak to trzeba 10 razy oglądać części które się montuje. Dodam że pompa kosztowała mnie prawie 200 zł  .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
slawek80    5

Nie tylko Ty tak miałeś . Jak kupiłem nową pompę to zębatka miała ze 2 mm bicia. Części zamienne to szajs, ale nie ma wyjścia i trzeba je kupić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    573

Tłoki w silnikach 130-konnych są całkowicie inne, kompletnie inny kształt komory spalania i stopień sprężania zwiększony do 17,1.

Sprężarka jako tako się nie tłucze a tylko jej napęd zębatki im większe ciśnienie tym bardziej i cichnie po otwarciu zaworu i spadku ciśnienia na samym kompresorze.

Po prostu ciśnienie nad tłokiem po przekroczeniu przez wał GMP działa na niego z drugiej strony stukając w momencie gdy przeskoczy o luz na zębatkach.

Silnik d-243  jest tylko w wersji wolnossącej 245 i jego wersje wszystkie. W zależności od mocy na pewno są już dość spore różnice.

Za pamięci ostatnio  się sprawa ujawniła  ts ma inne zębatki pompy oleju. Pracuje ona szybciej ma większy wydatek przez to.  Na 100% przez jet-oil który żre sporo oleju.

Co do jakości niestety ruskie części trzeba oglądać. Mi teraz urwały się widełki w docisku sprzęgła który wymieniałem w lecie i rozciekł wąż od manometru ciś. oleju na zakuciu. Poza tym od poniedziałku przy pługu i prawie 400 km natłuczone.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No będę się spierał do upadłego . W tłokach zmieniono komory spalania ze względu na emisję spalin euro na dowód tego jako załącznik przedstawię silnik 4 cylindry o mocy 136 koni mechanicznych. Te silniki występowały również w wersji  Euro 0 w której komora spalania była jak w d-240 d-243 d-245 , jeśli silnik ma być w euro 2 czy 3 to żeby spełniły te normy zmieniono kształt komory spalania i jest ona szersza i zastosowano inne wtryskiwacze do tych komór.  

 

Oto silnik 136km 


A to zestaw naprawczy do tego silnika w euro 0 proszę zwrócić uwagę do jakich typów silników ten zestaw pasuje. 


A to tłok do d-245.9 o mocy 136 km ale w wersji euro 3 . Tak i teraz widać różnicę w komorze spalania ale ten sam silnik w euro 0 też ma 136 koni i tłoki jak d-243 i d-240 .  


Komora spalania w mtz z 1979 roku ma 38mm i silnik w emisji euro 0 o mocy 136 km też ma 38mm , silnik który ma euro 3 ma komorę 42 mm . 

post-92781-0-31727200-1483701252_thumb.png

post-92781-0-61268700-1483701471_thumb.png

post-92781-0-00876300-1483701961_thumb.png

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×