Skocz do zawartości
jaro

Ciągniki gąsienicowe

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
jaro    163

Panowie-ostatnio sporo kręci się po drogach sprzętu na gąsienicach-nie mogę takiego tematu znaleźć więc zakładam nowy-jest wśród nas jakiś fachman który zrobiłby krótki wykład na temat właśnie Detów,Stalińców i innych spychów ?-tzn. moc,uciąg,zdjęcia itp. mile widziane

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

Budowa układu gąsiennicowego (budowa gąsienicy, koła napędowego, koła prowadzącego, napinanie układu):

Koła napędowe- najczęściej spotykane kryteria podziału to: a)sposób współpracy koła napędzającego z gąsienicą: współpracujące z tuleją ogniwa gąsienicy, współpracujące z grzebieniem ogniwa; b)liczba wieńców zębatych koła napędzającego: z jednym wieńcem, z dwoma wieńcami; c)technologia wykonania: odlewane, odkuwane, składane.

Podstawą do projektowania koła napędzającego gąsienicę jest wymagana prędk jazdy ciągnika

Gąsienice- podział ze wzgl na materiał wykonania: metalowe, gumowo-metalowe, gumowe (wciaz jest aktualny grand na wynalezienie [polskiego] kuczukowatego materialu do produkcji gasiennic dla czolgow).

Metalowe są najczęściej stosowane w ciąg. gąsienicowych. Składają się one z ogniw łączonych przegubem o jednym stopni swobody. Ogniwa tych gąsienic mogą być wykonane jako jedna całość bądź składane z kilku elementów.

Metalowo-gumowe stosowane są w celu wyeliminowania bezpośredniej współpracy elementów metalowych i zmniejszenia tarcia. W wyniku tego uzyskuje się znaczne zmniejszenie hałaśliwości, złagodzenie uderzeń dynamicznych, podwyższenie sprawności gąsienicy zmniejszenie jej zużycia zwłaszcza w czasie pracy na podłożach piaszczystych.

Gumowe, jednym z rozwiązań tych gąsienic jest taśma gumowa wzmocniona kilkoma warstwami tkaniny wykonanej z włókien sztucznych o dużej wytrzymałości. Taśma ta na powierzchni stykającej się z podłożem posiada występy rozłożone w sposób podobny jak na ogumieniu terenowym z bieżnikiem o profilu otwartym.

Napinanie układu- koła napinające ukł gąsienicowego spęłniają3 funkcje: napinanie gąsienicy, zabezpieczenie jej przed nadmiernym obciążeniem, prowadzenie jej. Duży wpływ na zużycie się części ukł jezdnego, a zwłaszcza gąsienicy, ma jej napięcie. Zbyt duże napięcie powoduje zwiększony moment tarcia w przegubach gąsienicy i zwiększone obciążenie innych elementów ukł gąsienicowego. Przy zbyt małym napięciu występuje nadmierne falowanie obciążonych siłą napinającą odcinków gąsienicy. Rezultatem tego jest również zwiększona praca tarcia w przegubach prowadząca do ich zużywania się i do powiększania strat w ukł gąsienicowym.

Koła dociskające- służą do przeniesienia na gąsienicę a przez nią na podłoże sił działających na ciągnik(sił ciężkości, niektórych sił masowych, poprzecznych). Poza tym umożliwiają przetaczanie się ciągnika po gąsienicy.

 

Mechanizmy skrętu ich wady i zalety

Mechanizmy skrętu stosowane w pojazdach gąsienicowych można podzielić na:

1)zmiana prędk jednej gąsienicy nie wpływa na zmianę prędk drugiej gąsienicy:

a)ze sprzęgłami bocznymi

b)z przekładniami planetarnymi.

2)zmiana prędk jednej gąsienicy wpływa na zmianę prędk drugiej gąsienicy:

a)z pojedynczym doprowadzeniem mocy,

b)z podwójnym doprowadzeniem mocy.

Ze sprzęgłami bocznymi- sprzęgła cierne wielotarczowe pracujące na sucho(liczba tarcz 10-11) hamulec cierny taśmowy działający na bęben napędzany sprzęgła. Rzadko sprzęgła boczne elektromagnetyczne połączone ze zwykłymi hamulcami bębnowymi lub elektromagnetycznymi. Zalety- stabilność prostoliniowej jazdy, jazda krzywoliniowa-nieduże obciążenie silnika, prosta konstrukcja i naprawa. Wady- znaczne zwolnienia w czasie wykonywania skrętu, znaczne zużywanie się elementów ciernych.

Z przekładniami planetarnymi- konstrukcja identyczna jak w sam os. Mogą być jedno i dwubiegowe. Drugi bieg różnicuje prędk skrętu. Mogą być dwie skrzynie biegów(1z jednej str pojazdu, druga drugiej str)-żadko spotykane. Zalety- stabilność prostoliniowej jazdy, niezbyt duże zwiększenie obciążenia silnika przy jeździe po zakręcie, duża trwałość, łatwa obsługa, mniejszy wysiłek kierowcy przy skręcaniu, mniejsze gabaryty mostu napędowego. Wady- duży koszt.

Z pojedynczym doprowadzeniem mocy- zalety- zwykły mechanizm różnicowy z hamulcami zwykłymi bębnowymi. Wady- niestabilność ruchu prostoliniowego, skłonność ciągnika do zarzucania.

Z podwójnym doprowadzeniem mocy- zalety-mniejsza niestabilność przy ruchu prostoliniowym(mniej niż w pojedynczym), mniejszy moment hamowania przy skręcaniu, mniejsza skłonność do zarzucania. Wady- duży najmniejszy promień skrętu, większe obciążenie silnika i ukł napędzającego gąsienicę, wyższy koszt wykonania.

 

stalince, dety itp (bez nowoczesnych CATow) to ciagniki zaliczane do ciagnikow melioracyjnych (nie rolniczych) dlatego klasy uciagu sa dosc ciekawe :lol:

jak znajde to wrzuce gdzies tabele, z owymi klasami.

gdzies pisalem w innym temacie, ze wyliczone jest, ze max sila uciagu jest przy poslizgu tylko 5%

 

znalazlem taka (moja byla fajniejsza :D ), ale na tej tez widac jak sie ma chociazby 12'tka do deta :)

http://img189.imageshack.us/img189/6763/tabelkapz.jpg

z ciekawosci jak bede sie nudzil to chyba fendta 936 policze, ciekawe jak sie bedzie mial do tych stalincow :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

brzozak2    236

o to bardzo ciekawe wyzwanie, w jaki sposob rozwiążesz roznicowanie predkosci gasiennic? skoro do lasu to zastanawiales sie w jaki sposob mozna zwiekszyc manewrowalnosc takiego pojazdu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jaro    163

Wiesz @brzozak-niedokładnie o to mi chodziło biggrin.gif -mam na stanie parę książek o ciągnikach (w tym i gąsienicowych) bardziej chodziło mi o informacje jakie ciągniki do Polski importowano (swego czasu prenumerowałem czasopismo "Traktor" i zapamiętałem jakieś takie malutkie jugosłowiańskie ciągniczki gąsienicowe-ale jak się one nazywały ???),jakie produkowano,jakich używano do odśnieżania a jakich do melioracji itd.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Może o rumunka ci chodzi

http://www.allegro.pl/item879053503_spycharka_rumunek_651.html

Z radzieckich to tzw stalińce czyli Modele CZTZ(transkrypcja)T100,130, 160 - produkowane Czelabińsku, za Uralem, oraz wersja

http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=256&catid=2&Itemid=13

W Charkowie produkowali gąsienicową wersję XT3 T150 - z kierownicą.

http://www.xtz.ua/eng/production_and_manufactures/tractors/gusenichnie/t-150-05-09.html?searchString=T-150

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jaro    163

Nie był to zdecydowanie "rumunek"-to było takie malutkie "coś" i pamiętam że jugosłowiańskie.Znasz może jakieś forum o ciekawych pojazdach gąsienicowych-czasami widuje się takie w reportażach z Alaski czy Syberii...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Ale łobuz :lol: . Pójdę do piwnicy i poszperam w zabytkowym podręczniku traktorzysty, może coś znajdę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal651    8

Może o rumunka ci chodzi

http://www.allegro.pl/item879053503_spycharka_rumunek_651.html

Z radzieckich to tzw stalińce czyli Modele CZTZ(transkrypcja)T100,130, 160 - produkowane Czelabińsku, za Uralem, oraz wersja

http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=256&catid=2&Itemid=13

W Charkowie produkowali gąsienicową wersję XT3 T150 - z kierownicą.

http://www.xtz.ua/eng/production_and_manufactures/tractors/gusenichnie/t-150-05-09.html?searchString=T-150

 

Heh, rumunka w minione wakacje w akcji widziałem, jak sypali piach na drogi dojazdowe na łąki a on rozsuwał. Taki niepozorny a szedł jak w masło :lol: Np kupę po wysypaniu kamaza to praktycznie na 2 razy brał i równo, tylko część co na boki się rozjechało to jeszcze zostawała :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Odnalazłem . Podręcznik Traktorzysty, wydanie drugie , rok 1957.

Fajne rzeczy zawiera: - dość dokładne charakterystyki techniczne kołowych ciągników: Ursus C-45(na kołach żelaznych i ogumionych), Zetor25, Zetor25K, przekroje, wyposarzenie,bsługa, regulacje,usuwanie usterek, narzędzia, części zamienne.

Takie same dane dotyczące ciągników gąsienicowych: KD-35(określony jako Kirowiec), KDP-35, DT-54, Zetor-Super, S-80(określany w książce jako Staliniec).

Wszystko poparte rycinami, a druga częśc książki dotyczy zasady uprawy, czyli jak ustawiać maszyny, opis różnych maszyn rolniczych. Życzyłbym współczesnym ciągnikom takich instrukcji obsługi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kuras    2

napęd ma być za pomocą tylnego mostu od samochodu i skręt za pomoca hamulców ...rama z wózkami już zrobiona ;) a wczoraj zrobiliśmy jedną gąsienicę ...żmudna praca ale efekt końcowy super...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

dobry pomysl wykorzystac gotowe elementy mostu, w tym mechanizm roznicowy ;)

jaki hamulec zrobisz, bo beben czy tarcza moze byc za slaby, najlepiej jakies tasmowe by sie zdaly, chyba.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kuras    2

hamulce bębnowe ...myslę że przy srednicy koła napędowego tzw gwiazdy 32 cm to powinny wyrobić ...pojazd nie bedzie ciężki ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

opory ruchu gasiennicy przy skrecie sa masakryczne, ale przy malej masie pewnie sie uda.

czekamy na relacje z pierwszych prob. powodzenia ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Któryś z nowych ciągników miał rozwiązanie zmniejszające opory gąsienicy. Polegało to jakby na podparciu się środkowymi rolkami jezdnymi i zmniejszenie powierzchni współpracy gąsienicy, która stoi w miejscu. Ciągnik lżej zawracał i mniej rył przy nawrocie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

tylko to juz wyzsza szkola jazdy, trudne, ale oczywiscie wykonalne. na przestrzeni lat powstalo wiele rozwiazan i patentow w tym zakresie, poniewaz istotnie jest to bardzo duzy problem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
brzozak2    236

no i jest, gratuluje :blink:

napisz z jakich podzespolow zbudowales pojazd, o ile oczywiscie nie wolisz tego pozostawic w tajemnicy.

 

klekot widze ze jakis tdi z grupy VAG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kuras    2

silnik z VW Caddy 1.9D 64 km + skrzynia biegów jako redukcyjna oraz podstawowa 4 biegowa + wsteczny od samochodu terenowego...max prędkosć to około 20 km\h ...ciagniczek jest w trakcie budowy... pierwsza próba wypadła pomyślnie ładnie skręca uciąg niezły ... tylko ten brak kierownicy :blink: ...pozostało dobrać odpowiednią pompe hydrauliczna podnośnika i napędu silnika hydraulicznego wyciągarki ...a jednak... powstał mini pojazd gąsienicowy made in Poland zbudowany w garażu przez rolnika :huh: ...może koś widział coś podobnego ?...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×