Skocz do zawartości
Eryko

Jaki Alternator do MTZ?

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

A jaka może być przyczyna takiego niedomagania?

 

Pronar 82 (czyli prawie MTZ 82)

- alternator ładował na maksa - świeciły się wszystkie kontrolki od ładowania w skali (3 zielone i 1 czerwona)

- notorycznie przepalał się mostek zasilania instalacji (przy przełączniku rozruchu 12/24)

- przy dłuższej pracy cała kolumna kierownicy nagrzewała się, że wszystkie kontrolki przygasają.

 

Wstawiłem nowy regulator napięcia i wszystko padło - brak ładowania, kontrolki zgłupiały.

 

I jeszcze jak działa to sprzężenie, że jak alternator nie działa to obrotomierz rzekomo też?

Co masz na myśli pisząc mostek zasilania oraz, że kontrolki zgłupiały? To jest poważne forum, a Ty piszesz jak byś był w gimnazjum. Świecenie wszystkich kontrolek ładowania oznacza napięcie powyżej 15V, czyli ewidentnie uszkodzony regulator napięcia (zwarty). Po wymianie powinno być dobrze, musiałeś cos źle podłączyć. Co do obrotomierza, to nie jest to żadne sprzężenie. Po prostu sygnał pobierany jest bezpośrednio z uzwojenia pomijając prostownik. Obrotomierz jest w tym przypadku miernikiem częstotliwości napięcia przemiennego generowanego przez alternator. Ruski alternator ma magnes w wirniku, więc powinien się wzbudzić na tyle, żeby obrotomierz działał prawidłowo (nawet bez podłączonego regulatora).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
murtek    122

Ja w swoim MTZ 82 miałem orginalny ruski alternator (one są jakieś dziwne- nie mają szczotek) i tak co 4 lata siadał. W tym założyłem polski od jakiegoś ursusa i święty spokój.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

No to musiałeś mieć jakieś błędy w połączeniach. Ruskie alternatory są prawie niezniszczalne, i praktycznie bezobsługowe (raz na dwa lata wystarczy sprawdzić łożyska i wyczyścić wnętrze z kurzu i brudu sprężonym powietrzem, co zresztą dotyczy każdego alternatora).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

@Elektrotechnik mam taki problem już kiedyś o nim pisałem ale nie miałem pomiarów także nie za bardzo mogłeś mi pomóc . A więc gdy włączę wszystkie światła i halogeny to jest około 550 W i sprawdziłem napięcie to wynosi na wolnych obrotach (600 obr.) jest 10,5 V a na wysokich obrotach (2000-2200 obr.) 13,8 V . Dlatego jak dodawałem gazu to się lampy rozjaśniały i wskazówka pokazywała normalne obroty silnika. Dodam że alternator ma 1000 W przynajmniej jest na nim napisane także powinien sobie bez żadnego problemu poradzić z takim obciążeniem . Nowy alternator do Pronara 1025A kosztuje 300 zł ale sprzedawca powiedział mi że może tam regulator się popsuł koszt 11 zł . Czy wymieniałeś może już taki regulator i czy to włśnie może ta przyczyna spadku napięcia . Od razu napisze że paski są nowe i porządnie naciągnięte, alternator na koło na 2 paski także poślizgu napewno nie ma .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Nie kapuje tego.

 

Jest cale mnóstwo tematów o alternatorach na forum agrofoto.pl  . W każdym z nich przynajmniej raz Sz. P. Elektrotechnik, vcc, oraz takze ja i wielu innych zawsze zaczynamy od jednego: robić pomiar i podawać, druga sprawa: zaczynać od czyszczenia masy i PLUSA ( klemy, złącza) 

 

Wiec i tobie polecam.

 

Dodatkowo podaj wartości napięcia bez obciążenia. Jak zauważyłeś 550W to daje w przybliżeniu ok 45A. Warto się zastanowić np. czy przewód łączący alternator z akumulatorami nie jest za cienki? Dla mnie taki prąd to bardzo duży prąd. Tu potrzebny jest naprawdę porządny przewód i połączenia elektryczne, żeby to mogło działać przyzwoicie. 

 

Dla porównania podam, ze podobna moc ma silnik w rozruszniku Malucha. Zobacz jaki tam jest przekrój przewodu ( działa jedynie kilka sekund) a jaki jest u Ciebie, gdzie musi pracować znacznie dłużej.

 

Ta droga bym poszedł. Ja już kilka alternatorów zamontowalem w traktorach. Również w samochodzie walczyłem z ładowaniem. I doszedłem do jednego wniosku. Przewody minimum 10mm2 podłączone możliwie najkrócej do akumulatorów. Powiecie, po co taki kabel jak w fabryce dają mniejsze. Daja i po paru latach zaczynają sie problemy. Przeżyłem to w samochodzie. Stary diesel. Ciągle niedoładowany, mimo, ze napięcia były w normie. Założyłem porządne 10mm2 kable alternator-akumulator , do tego 35mm2 połączenie wprost Minusa akumulatora z blokiem silnika. Teraz na mrozie kreci jak szalony. Dobra rozpisałem się.

 

 

 

 

Ale jeszcze zrób pomiar pod pełnym obciążeniem:

 

Na wyjściu alternatora. Miedzy jego PLUS wyjściem, a obudowa alternatora. Założę się, ze tam napięcie będzie przynajmniej 1V większe.

 

Możesz tez zrobić pomiary miedzy MINUS akumulatora-obudowa alternatora, oraz PLUS akumulatora - wyjście prądowe alternatora. Będziesz miał pełen obraz.

 

Z regoly przy takich mocach o jakich piszesz wine ponosza zbyt duze spadki napiec na przewodach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tak jak Sz.P @karola 44 podejrzewam spadki napięć na połączeniach. Co do regulatora napięcia to podejrzewam, iż jest on sprawny. Świadczy o tym wzrost napięcia ładowania przy zwiększaniu obrotów silnika. Także najpierw sprawdź połączenia, masy, przeczyść złącza i zobacz czy będzie poprawa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

Otóż przeczyściłem wszystkie klemy od akumulatora, kable od masy i prądowe i żadnej poprawy nie ma . A napięcie bez obciążenie na wolnych obrotach 12,55 V a na wysokich obrotach 14,45 V , ale gdy włącze same światła przednie napięcie spada już do 11,68 V .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    10

Pomiaru dokonujesz na samym alternatorze czy np na rozruszniku czy akumulatorze, jak ma się sprawa przekładni pasowej, koło pasowe nie jest za duże, pasek się nie ślizga ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ZUCH1234    72

a ja załozyłem od golfa 3 diesla bosh i swietnie ładuje a starego nie małem kiedy naprawic bo były zniwa i w niedziele zakładałem goli do tej pory a jakie ładowanie :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

Pomiaru dokonujesz na samym alternatorze czy np na rozruszniku czy akumulatorze, jak ma się sprawa przekładni pasowej, koło pasowe nie jest za duże, pasek się nie ślizga ?

 

Pomiaru dokonuje na alternatorze ale na rozruszniku było podobnie, koła pasowe nie były nic ruszane wszystko jest oryginał, a paski są nowe i bardzo dobrze naciągnięte z resztą alternator ma koło na 2 paski i na pewno się nie ślizga .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Rav    0

ja tez z tym samym pytaniem u mnie znowu kontrolka od ładowania gaśnie na wolnych obrotach i trochę niby ładuje a na wysokich obrotach przestaje ładować kontrolka się zaświeca co może być tego przyczyno

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Panowie pomiary, pomiary i jeszcze raz pomiary. Będąc na miejscu i mając do dyspozycji sprzęt pomiarowy czasami ciężko jest postawić diagnozę a co dopiero przez internet. Stwierdzenie, że "niby ładuje" nic nam nie daje. Napisz też czy kontrolka zapala się pełnym światłem czy tylko częściowo. Musimy mieć więcej danych aby w miarę możliwości pomóc. @endrius jeżeli nie ma poprawy po przeczyszczeniu połączeń to pozostaje Ci wymienić regulator napięcia. Kosz jest niewielki, więc możesz spróbować. To, że ładuje 14,4V bez obciążenia, świadczyłoby o sprawnych diodach prostowniczych i uzwojeniach. A dzieje się tak, ponieważ w wirniku jest magnes i alternator wzbudza się na tyle aby dać napięcie 14,4V bez obciążenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

Regulator już kupiłem koszt 11 zł. więc chyba nie ma wyjścia i będzie trzeba wymienić .To od razu się zapytam jakie ma być prawidłowe napięcie bez obciążenia i z obciążeniem , na wolnych obrotach .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    10

Bez obciążenia nie więcej jak 14.5V pod obciążeniem (nie za dużym) nie mniej niż 14V

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

Ciąg dalszy moich problemów otóż dałem alternator do elektryka i okazało się że jest rozbita obudowa gdzie znajduje się łożysko i 2 uzwojenia były poluzowane. No więc kupiłem nowy alternator ale to nic nie pomogło dalej napięcie przy pełnym obciążeniu spada do 10 V na wolnych obrotach . Już sam nie wiem czego szukać, elektryk też rozkłada ręce, już wszystko po sprawdzał co tylko możliwe . Jeszcze jutro może akumulatory spróbuje nowe włożyć tylko nie wiem czy to sens jak na tych co są pali na dotyk .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Niech ten Twój elektryk sprawdzi ten nowy alternator na stole, bo możliwe jest, że przyczyna tkwi poza nim. Jeżeli jednak jest on uszkodzony to musisz go reklamować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
elektrotech    3

Podaj symbol alternatora który kupiles-ma wbudowany regulator?? masz wskaźnik ładowania>> zarówka???

 

wydaje mi sie że żle podłaczaony obwód ładowania niema bata

 

Alternator ze zintegrowanym regulatorem napięcia powinien mieć zaciski

B+ do którego podłacza się akumulator

D+ (wzbudzenie) do którego podłacza się kontrolkę ładowania (jeden koniec lampki do zacisku "+" akumulatora, a drugi do zacisku wzbudzenia alternatora - owego D+)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vcc    10

Się wtrącę,do kontrolki nie plus od akumulatora tylko plus po stacyjce :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Jeszcze proponowalbym nastepujacy zabieg. Skoro wydaje sie ze alternator niedomaga, a ze jest nowy musisz sam zdecydowac chocby ze wzgledu na jego ewentualna gwarancje.

 

Odlacz regulator napiecia calkowicie. Przgotuj sobie 3 zarowki 12V- niech to bedzie 5W, 10W i 21W. Polacz jedna szczotke wirnika z masa jakims kabelkiem. Na druga szczotke bezposrednio podaj napiecie z + akumulatora przez zarowke 5W. Wlacz pelne obciazenie elektryczne i zapal silnik. I obserwoj zachowanie sie napiecia na akumulatorze i jezeli mozliwe na wyjsciu alternatora. Powtorz pomiary z tymi zarowkami wszystkimi. Do czego daze. Wymusisz w ten sposob prad wzbudzenia na wirniku. Pod pelnym obciazeniem jezeli wciaz bedzie zbyt niskie ( ok 13.5V) sproboj wolna szczotke podlaczyc na ok 10-15 sek bezposrednio do + akumulatora. Oczywiscie obserwuj woltomierz aby nie dopuscic do zbyt mocnego przeciazenia alternatora.

 

W ten sposob jezeli wystarczy pradu i alternator podniesie napiecie to bedzie swiadczyc o nim dobrze. Wtedy mozna by wysunac teze, ze regulator nie jest w stanie podac odpowiedniego pradu na wirnik.

 

Koledzy zweryfikujcie moj pomysl. Taki test powinien byc zrobiony.

 

Do czego daze? A no do tego, ze nie nalezy wierzyc napisom na urzadzeniach elektrycznych w dzisiejszych czasach. Moze i maja ta moc, ale trzeba by sie dokladnie dowiedziec wg. jakich norm pomiary zostaly robione i w jakich warunkach. A moze to tylko czysto teoretyczne wyliczenia, ktore w rzeczywistosci nie maja prawa sie sprawdzic?

 

Wezmy dla przykladu dowolny instalacje w samochodach. Alternator o pradzie max. na poziomie 100A i polaczony z instalacja przewodem o przekroju 4-6mm2. No troche nie pasi. Sproboj podlaczyc taki przewod do spawarki o wydajnosci tych 100-120A i zobacz czy wytrzyma.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Twój pomysł jest dobry, z tym że sowiecki alternator nie ma szczotek (zakładam, że autor kupił oryginalny). Ma on wbudowany regulator napięcia. Kolejna sprawa to gwarancja. Jeżeli stwierdzą, że ktoś kombinował w alternatorze to będzie już po gwarancji. Najprostrzym sposobem (w warunkach domowych) byłoby sprawdzenie go w innym ciągniku (ze sprawną instalacją). Teoretycznie nowy alternator powinien działać, ale tylko teoretycznie. Pronar nie ma kontrolki ładowania, tylko diodowy wskaźnik napięcia. Alternator musi się wzbudzić nawet bez kontrolki, ponieważ ma on magnes w wirniku. Co do przewodu 6 mm2, jeżeli jest on krótki (a przeważnie tak jest w przypadku podłączenia alternatora) to można obciążyć go ciągłym prądem rzędu 60A. Chwilowy prąd może być jeszcze większy. A nie zdarza się tak, żeby alternator obciążony był długotrwale prądem 100A.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

Podaj symbol alternatora który kupiles-ma wbudowany regulator?? masz wskaźnik ładowania>> zarówka???

 

wydaje mi sie że żle podłaczaony obwód ładowania niema bata

 

Alternator ze zintegrowanym regulatorem napięcia powinien mieć zaciski

B+ do którego podłacza się akumulator

D+ (wzbudzenie) do którego podłacza się kontrolkę ładowania (jeden koniec lampki do zacisku "+" akumulatora, a drugi do zacisku wzbudzenia alternatora - owego D+)

Alternator ma wbudowany regulator . Na pewno jest dobrze podłączony nie ma innej opcji . Jest podobny wyglądem do tego http://www.allegro.pl/item916145444_alternator_mtz_i_t_25_litewski_certyfikat.html tylko mój jest 1000W i koło na 2 paski .

 

Dzisiaj włożyłem jeden nowy akumulator bo drugi jest w miarę dobry . Porobiłem jeszcze raz pomiary i jest lekkie polepszenie na 10,6 V.Tak więc czy to może być wina akumulatorów, dodam że ciągnik pali na dotyk. Tylko jedno mnie zastanawia dlaczego na rozruszniku jest większe na pięcie niż na alternatorze (tzn. przy pełnym obciążeniu na większych obrotach na alternatorze było 11,44 V, a na rozruszniku 12,3 V).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Jeżeli na wyjściu alternatora masz niższe napięcie niż na akumulatorach, to sprawdź dokładnie przewody, oraz przełącznik rozruchu 12/24V. W tym przełączniku są styki, które rozłączają obwód ładowania w trakcie rozruchu. Możliwe, że właśnie tam jesty przyczyna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Kiedy dokladnie - po wlaczeniu jakiegoo obwodu- jest zanik napiecia? Rozumiem, ze sytuacja niedomagan pradowych jest norma gdy do standardowego oswietlenia dolaczycz oswietlenie robocze- zapewne wykonane we wlasnym zakresie?

 

Moze porob pomiary. Odpal daj troche gazu i bez wlaczonych odbiornikow. Wlaczaj odbiorniki i obserwoj woltomierz. Staraj sie to robic w roznych konfiguracjach obciazenia. Moze jakis obwod ma zwarcie , czy pobiera zbyt duzo pradu. Jak wyglada sytuacja z bezpiecznikami- nie sa podwatowane wzgledem oryginalnych? Jest niemozliwe, zeby tak napiecie siadalo. 

 

Albo cos pobiera zbyt duzo pradu, albo wlaczenie jakiegos obwodu powoduje zalaczenie sie czegos innego. Masz tam jakies pompy, silniki elektryczne? Swiece zarowe, plomieniowe? Jakies sterowanie na przekaznikach- Moze ktorys styk sklejony.

 

Dobrze by bylo zrobic pomiar pradu jaki podaje alternator.

 

Albo podmienic akumulatory oba na inne! Moze jakiegos przebiciua dostaja, zwarcia przy napieciu ladowania. 

 

Ten traktor odpala z 12V, czy z 24V? Moze jak jest cieply odlaczyc oba oryginalne akumulatory i podstawic taki z samochodu i sprawdzic. Przypiac go poprostu jako 1x12V.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrius    9

@Elektrotechnik spróbuje jeszcze ten przełącznik 12/24 V może rzeczywiście w nim coś się przetopiło .

 

@Karola44 Wszystkie odbiorniki tzn. halogeny są oryginalnie nic nie robiłem przy nim . Alternator na wolnych obrotach silnika bez żadnego obciążenia pokazuje napięcie 12,40 a na wysokich obrotach 14,45 V. Ale gdy włączę same światła krótkie bądź długie napięcie spada już do 11,45 V i tak jest przy każdym osobno włączanym oświetleniu , A jak wszystkie naraz to już do 10 V . I te akumulatory jeszcze sprawdzę ale myślę że to chyba nie jest tego przyczyną .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×