Skocz do zawartości
kamillus72

Dlaczego Bizony są podobne do niektórych kombajnów New Holland?

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Bizony

kamillus72    0

jak jestem na allegro i przeglądam kombajny to mnie zastanawia dlaczego new Hollandy są podobne do bizona może wy macie jakieś informacje na ten temat bo mnie to strasznie ciekawi ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

szczupak    1

tez mnie to ciekawi a jeszcze bardziej jest podobny do fahra 1000, zreszta ktos na af powiedzial takie znamienne slowa ktore mi utkwily w glowie: nh, od tego sie zaczelo i na tym sie skonczylo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

piotrek30    0

Z tego co kiedyś wyczytałem w Agromechanice to Bizon wzorował się na New Holandach i np taka sama wadliwość półosi i wogóle wygląd jest podobny. Z kolei gdzieś wyczytałem ze Bizona giganta robiono na wzór jakiegoś Fahra tylko nie pamiętam jakiego modelu( nawet na początku produkcji miały taki sam układ hydrostatyczny)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl


szczupak    1

chodzi ci o fahra 1302 hydromat to chyba z artykulu o gigancie z rpt, mialy ten sam silnik hydrauliczny

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


szczupak    1

no ale rekord i dynamic to juz chyba wlasna produkcja bo bs-a mozna porownac do claasa commandora a sampo z nazwy nie jest polski :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

piotrek30    0

Sampo jest z Finlandii. Więkdzośc maszyn produkowanych w Polsce jest od kogoś zerznięta. Chyba tylko naprawdę polską maszyną był ciągnik C-325 który był zbudowany od podstaw w Polsce

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach



Pawel20    49

12 lat temu gdy mój tata z wujem szukali używanego kombajnu do kupna, pewien handlarz polecił im Claysona -New Holland mówiąc, ze części do niego będą pasowały w bardzo dużym stopniu od polskich bizonów. Słyszałem tez taka anegdotę, że polscy konstruktorzy kupili właśnie na zachodzie Claysona rozebrali go na części i złożyli z niego później 2 bizony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

skiet135    5

Więc tak bizon ZO40 a właściwie KZS-3 powstał na bazie Claysona M133 i później za sprawą polskiej myśli technicznej przechodził zmiany w kolejne modele. A jeśli chodzi o Bizona Giganta bazował on na kombajnie Fahr M 1600 Hydromat. A jeśli chodzi o Bizona BS jest to polska konstrukcja z układem młócącym zaczerpniętym z kombajnów Claas Comandor ,Bizon Dynmaic jest mieszanką Rekorda i prototypowego BX 120 No i ostatni z produkowanych Bizon Sampo powstał na wzór kombajnów Sampo Rosenlew.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

koses    2

ale nie tylko Polacy korzystają z myśli technicznej innych producentów bo po co wymyślać od nowa koło skoro ktoś je już wymyślił, cały zachód kupuje licencje albo gotowe elementy maszyn i teraz właściwie to niewiadomo co kombajn czy ciągnik ma wyprodukowane we własnej fabryce a co zostało zakupione w innych firmach (skrzynie -ZF, przednie mosty -CARRARO,hydraulika -BOSCH, a o silnikach to już nie wspomnę )a rekord ma skrzynię firmy ZF ,silnik LEYLAND ,więc trzeba bazować na dobrych rozwiązaniach tak jak kiedyś wymyślony system omłotu w młocarniach stosowany do dziś we większości kombajnów

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

lordhagen    280
no i boli mnie trochę to ze nie mogli sami zrobić kombajnu tylko zerżnęli go z nh

 

Pomijając wydajność i te sprawy a wczuwając się bardziej w fana tych maszyn - może gdyby sami skonstruowali, a nie wzorowali się na NH, to nie mielibyśmy teraz takiej pięknej maszyny jak Bizon Z056? :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


MECHANIZATOR    156
Więc tak bizon Z040 a właściwie KZS-3 powstał na bazie Claysona M133 i później za sprawą polskiej myśli technicznej przechodził zmiany w kolejne modele. A jeśli chodzi o Bizona Giganta bazował on na kombajnie Fahr M 1600 Hydromat. A jeśli chodzi o Bizona BS jest to polska konstrukcja z układem młócącym zaczerpniętym z kombajnów Claas Comandor ,Bizon Dynmaic jest mieszanką Rekorda i prototypowego BX 120 No i ostatni z produkowanych Bizon Sampo powstał na wzór kombajnów Sampo Rosenlew.

 

 

no prawie dobrze :D

 

na przełomie lat 60tych i 70tych w polsce ludowej produkowano jedynie kombajny Vistula (bazowane konstrukcyjnie częściowo na kombajnach radzieckich ale w znakomitej większosci rozwiązań kombajn był polski) niestety miał on niską wydajność wyrażaną w przepustowości młocarni mianowicie 3kg/s uwczesne władze (wtedy władza miała wpływ na takie rzeczy) dała polskim konstruktorom rok na opracowanie konstrukcji polskiego kombajnu o przepustowości młocarni 5kg/s - skonstruować kombajn od podstaw w rok bez komputerów itd - diabelskie wyzwanie - jednak polscy inżynierowie byli na tyle bystrzy że sami nie kombinowali tylko odwołali się do sprawdzonych konstrukcji zachodnich (po co wydawać kase i marnować czas na przeprowadzanie testów badań i eksperymentów - budować nie wiadomo ile prototypów skoro kombajn o takiej wydajności dużo inaczej wygladać nie bedzie) i w ten sposób zakupiono 3 kombajny Clayson M133, John Deere (niestety nie znam typu) i jeszcze jeden nieznanej mi marki - po przeprowadzeniu testów polowych w polskich warunkach uznano ze M133 będzie bazą do skonstruowania polskiej maszyny - rozebrano go na częsci wszystko zmierzono rozrysowano itd następnie konstruktorzy zrobili kilka zmian które ich zdaniem mogły ułatwić produkcję seryjną a nie wpływały na warunki eksploatacji maszyny. nastepnie na podstawie zgromadzonej dokumentacji zbudowano prototyp i nazwano go KZS-3 BIZON a kolejne kombajny to już polska myśl techniczna

 

jedno jeszcze małe sprostowanie - kombajny Sampo były produkowane na licencji firmy sampo-rosenlew czyli full legal czego nie mozna powiedzieć o wczesniejszych konstrukcjach

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

skiet135    5

Tak jeszcze dodając to radziecki przodek Vistuli był tak na prawdę wzorowany na kombajnie IH-123 SP czyli też nie projekt własny.

Wracając do kombajnów na licencji Sampo to też mi się obiło o uszy że skończyło się to jakąś aferą ale nie jestem pewien.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


barthez96    1

Słyszałem kiedyś o Bizonie Rekinie ale nie wprowadzono go do sprzedaży bo miał dużo wad konstrukcyjnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z tym Rekinem to nie wiadomo jak było do końca. Ja sądzę że to władza niedopuściła do produckji tego kombajnu, bo jak wiemy ówczesny system opierał się na PGR-ach, a w całym RWPG tylko u nas nie udało się całkowicie skolektywizować (czyli że wszędzie tylko PGR-y i SKR-y i żadnej prywaty) więc władza utrudniała jak tylko mogła życie rolnikom (oczekiwanie kilka lat na upragniony ciągnik, problemy zkupnem nawozu, itp.). Ale tak było głównie do 1980, kiedy władzę przejął Jaruzelski i pozwolił na rozwijanie prywaty.

Inny jest fakt że w latach 80-tych powstał Z020, który też miał przenzaczenie takie jak Rekin. Więc ja myślę że to było właśnie tak jak powiedziąłem.

 

 

 

Adwokatem nie jestem, ale będę bronił Bizona.

Mówi się że Bizon Z040 to kombajn skopiowany z Claysona M133. Ja bym tak pochopnie nei mówił, bo wtedy na rynku było wiele kombajnów podobnych do Claysona (Claas, JD, Fahr, Fortschritt) które były bardzo do siebie podobne, ale nigdzie nie pisze że są ze sobą powiązane w jakiś sposób. Nie mówię że czegoś nie skopiowano z Claysona (np.: młocarnia) ale architektura Bizona to wynik ówczesnej stylistyki. Poza tym myśle że Bizon ma więcej do Fortschritta niż Claysona, a wnioskuje to po tych zdjęciach:

http://www.bizon.agroport.pl/images/z057.jpg

http://www.fortschritt-landmaschinen.de/E512-Spezial-Dateien/image486.jpg

 

Podobieństwo jest bardzo duże, bo ten Fortschritt ma identyczny pomost załadowczy jak Z040 (taka sama liczba operatorów, gardzieli do worków, itp). A z tego co czytałem na niemieckich stronach E-512 nie był rzadną kopią, tylko był wynikiem badań i prac z prototypem E-510, którego zdjecie jest w internecie. Możliwe też, że to właśnie E-512 był 3 komabjnem obok Claysona i JD, testowanym przez ekipę z FMŻ w celu opracowania KZS-3. Prawdopodobieństwo jest tym większe że E-512 był produkowany od 1964 roku, a więc trochę wcześniej niż zaczęto produkować Z040.

 

Tak więc sądzę że Z040 mógłbyć na czymś wzorowany (Fortschritt E-512 i Clayson M133), z tym że np.: młocarnia mogła być całkowicie skopiowana z M133.

 

 

PS- mała poprawka odnośnie Dynamica- to jest połączenie BS-a z Sampo. Dynamic ma napędy w hederze identyczne jak w 2020 a nawet cały heder. WIęc jak szukacie części do hederu Dynamica to jest duże prawdopodobieństwo że bedą pasowały od Sampo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Jaruzelski podobnie dbał o rozwój prywatnych gospodarstw jak Breżniew,Honecker i Castro.Skutecznie pomagało mu w tym ZOMO,ORMO i WRON o czym warto wspomnieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Mi tam wtedy było gorzej,może dlatego że do tych organizacji i im podobnych nie należałem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez ursusikc330m
      Leyland po założeniu nowych końcówek wtryskiwaczy kopci na niebiesko,na tych starych chyba mniej kopcił niż na tych nowych.Zauważyłem jeszcze że z pod kolektora wydechowego lekko wydostaje się coś podobne do oleju
    • Przez ursusikc330m
      Wymieniłem w silniku SW 400 pierścienie na tłokach i panewki korbowodowe i mam pytanie czy nie zaszkodzi to silnikowi bo,dużo osób twierdzi że leylanda trzeba remontować całego a nie na raty i teraz sam nie wiem czy dobrze zrobiłem
    • Przez ursusikc330m
      Potrzebne mi są jakieś rysunki albo jakieś fotki prawego boku bizona a dokładnie chodzi o regulacje obrotów bębna bo przy moim jest widełki zostały wyrzucone a reszta dźwigienek została przyspawana do ramy kombajnu(Przeróbka poprzedniego właściciela).Chcę to przywrócić do oryginału ale nie wiem od czego zacząć.
    • Przez Jacek3p
      Witam koledzy , na pewno już nie jeden z was myślał nad tym jak poprawić napęd w naszych bizonach bo skrzynia jak wiadomo masakra przesiadłem się z forszaj 512 gdzie skrzynia była dużo lepsza i co najważniejsze na zwolnicach ale teraz jest bizon i mowa tutaj o nim
    • Przez Mareczek78
      Bizona z056 mam dwa sezony - czeka trzeci i pora dopracować skrzynię biegów.
      Ogólnie mam do niej kilka zastrzeżeń a mianowicie:
      - czasem zgrzyta przy włączaniu biegu (ale myślę ze to wina sprzęgła i mam zamiar też je skontrolować)
      - ciężko wchodzą biegi szczególnie uciążliwie 1 i wsteczny. Wstecznego czasem nie idzie wcisnąć. Muszę wiec włączyć bieg 1 i mocnym ruchem na wsteczny. Znajomy mechanik twierdzi że to łożyska mają luz i wałki się "opuściły", ale stwierdzi dokładnie przyczynę jak przyjedzie.
      - na trzecim biegu dzwoni coś w przekładni jakbym "szklanki w kartonie wiózł". Myślałem że to tarcze ręcznego hamulca tak dzwonią, bo już nie miały okładzin, ale nie - zmieniłem tarcze, ale efekt dźwiękowy pozostał. Nawet jak przyhamuję ręcznym to i tak nic to nie daje, więc dzwoni coś innego.
      - zdjąłem pokrywę skrzyni, spuściłem olej i niespodzianka - w skrzyni znalazłem kilka nitów stalowych o grubości ok 8mm. Są ścięte ew. zerwane. Co w skrzyni może być nitowane?
×