Skocz do zawartości
klimas78

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V.

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Silnik
klimas78    0

Koledzy mam pytanie czy dało by się coś dołożyć do silniczka wycieraczek 12V ,aby go założyc do instalacji 24v tak żeby się nie spalił.

Posadam silniczek 12v ,a nie chce naciągać się na niepotrzebne koszty.

Pozdrawiam.<Marcin>.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W grę wchodzi jedynie przetwornica impulsowa 24/12V. Jednak jej koszt będzie porównywalny z nowym silnikiem na 24V.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wpsowa692    1

można podpiąć pod jedną baterię,tą która jest podłączona do masy.Oczywiście przez osobny bezpiecznik i włącznik wtedy będzie zasilana na 12v(zakładam że masz dwa akku)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Wiedziałem, że prędzej czy później znajdzie się "fachowiec" z taką poradą jak powyżej. Jest to najgorszy z możliwych sposobów na rozwiązanie problemu kolegi @klimas78. Bardziej obciążony będzie zawsze jeden akumulator, co spowoduje że drugi szybko zrówna się z nim pojemnością i po niedługim czasie obydwa akumulatory będą do wyrzucenia. O wiele lepszym rozwiązaniem (aczkolwiek o najmniejszej sprawności) byłoby zastosowanie rezystora dużej mocy, na którym odłoży się część napięcia i zasilanie całości napieciem 24V. Jednak koszt takiego rezystora też byłby znaczny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
macin87    42

Tylko ile on rocznie będzie używał tej wycieraczki :) Akumulator nie wiele straci na tym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Jaki znaczny? Niech poszuka starej kabiny od Kamaza i przy silniczkach wentylatora znajdzie rezystory dużej mocy. Obroty wentylatorów były regulowane przy ich wykorzystaniu. Można zastosować regulator wentylatora nagrzewnicy( ze szrotu - taki ze spiralką. może założyc 12Voltowy silniczek pod 24V ale wtedy pogubi pióra :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Ja pisałem o nowych elementach. Ale rzeczywiście jeżeli dobrze poszukać to na złomie można znaleźć odpowiednie części za parę groszy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Jezeli lubi zabawy w lutowanie to w kazdej nocie katalogowej stabilizatora napiecia LM7812 znajduje sie schemacik jak podlaczyc do stabilizatora tranzystor , aby zwiekszyc obciazalnosc prdowa ukladu. Mysle, ze to jedyne sluszne rozwiazanie jeszeli chodzi o koszty.

 

Drugie rozwiazanie to dzielnik napiecia, gdzie rezystorem moze byc zarowka halohenowa. Teraz trzeba wiedziec jaki prad pod bciazeniem( podczas normalnej pracy silniczka + kilka %) potrzebuje uklad. I zastosowac odpowiednia zarowke. Wydaje mi sie, ze to powinno zadzialac. Standrdowa zarowka H4 ma wystarczajaca moc. Na 100% znajdzie w domu kilka z przepalonym wluknem od swiatel mijania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uzyc wlukna od swiatel drogowych.Dobrze jest sprawdzic zarowke 12V i 24V.

 

Ostatecznym, ale i nie najdrozszym rozwiazaniem jest wykonanie prostego regulatora PWM opartego na NE555. Wyjscie np. na FET (BUZ11) . Koszt mysle nie wiekszy jak 10 zl. Dobrze jezeli czestotliwosc wyjsciowa ni ebedzie wieksza niz 100Hz. Mysle , ze optymalnie silnik si ezachowuje przy f=70-100Hz.

 

Jak widzisz dowolnosc rozwiazan jest ogromna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marex    0

Podejdźmy do sprawy racjonalnie ja bym proponował jednak wybrać się na złom i tam poszukać rezystora dużej mocy to będzie najprostrze rozwiązanie.

Dla zwykłego śmiertelnika zabawa ze stabilizatorem i tranzysorami może przerosnąć jego możliwości (dla niektórych jest to czarna magia) to samo dotyczy regulatora PWM.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Rozwiązanie ze stabilizatorem nie będzie zbyt optymalne ze względu na moc traconą w tranzystorze. Silniki od wycieraczek pobierają około 2A, więc moc tracona wyniesie 25W. Przy tej mocy tranzystor musiałby mieć spory radiator. Chyba żeby przykręcić tranzystor do jakiejś metalowej części pojazdu. W tym rozwiązaniu nie trzeba nawet ukłdu 7812. Wystarczy stabilizator na diodzie Zenera z tranzystorem w układzie wtórnika emiterowego. Koszt takiego rozwiązania to: tranzystor 2N6282 - 5 zł zł, dioda BZX 13V - 0,20 zł, rezystor

1,5 kOHM - 0,04 zł.Tak jak kolega @karola44 myślę, że regulator PWM jest optymalnym rozwiązaniem jeżeli chodzi o koszty i prostotę rozwiązania. W takim układzie można by pokusić się jeszcze o regulację prędkości pracy wycieraczki. Jednak tak jak zauważył @marex są to rozwiązania dla osób posiadających trochę wiedzy z elektroniki, i niestety dla większości jest to nie możliwe do wykonania we własnym zakresie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Tak wiec najlepszym, najszybszym i najtanszym rozwiazaniem jest uzycie zarowki samochodowej.

 

Dla silnika wtedy nie bedzie mialo wiekszego znaczenia, czy zostanie zasilony 10V czy 15V. Przy obu tych napieciach powinien pracowac bezproblemowo. Oczywiscie moze sie toobjawiac w predkosci obrotowej osi, ale jak sie nie ma co sie lubi, to sie lubi co sie ma.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wpsowa692    1

witam chyba nieuważnie przeczytaliście pytanie podejrzewam że koszt przetwornicy byłby wyższy niż koszt silniczka na 24v.co do żarówki to z przyczyn praktycznych odpada wyobraźmy sobie używanie wycieraczki w nocy chyba nie musze pisać dlaczego natomiast do opornika jak najbardziej się przychylam.Pozdrawiam WP. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Zarowke wkladasz w jakies ciemne pudeleczko, lub montujesz zdala od wzroku :). Na zarowce wydzieli sie ok 20-40% mocy wiec nawe nie bardzo sie bedzie zazyc :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez mkkk
      Moja ladowarka w czasie jazdy gaśnie. Przejrzałem cały układ paliwa, nowa pompka,filtr, czujnik na pompie wtryskowej,elektryk sprawdził instalację. Pozostała mi chyba pompa wtryskowa do sprawdzenia.Czy ktoś może mi poradzić?
    • Przez radek5314
      Czy ktos moze polecic dobra chemie do mycia ciagnikow i maszyn  przed zima, cos mniej zracego niz Dimer, chodzi tu o zaschniete błoto?
    • Przez wesolyzetor
      Problem dotyczy chłodni do mleka Wsk Krosno , dzieje się to od pewnego czasu chodzi o to że agregat w chłodni raz się sam włącza prawidłowo a nieraz nie (trzeba uruchomić samemu) co to może być ?
    • Przez patryk159
      Witam bardzo serdecznie wszystkich!
      Tak jak w temacie prosze wszystkich którzy mieli lub widzieli gdzies na stronie www wszelkiego rodzaju pomoce naukowe pomocne w nauce elektroniki ciągnikowej. prosze podawac linki/pliki pdf. Z góry dziekuje:D
       
    • Przez Krol295
      Witam od okolo tygodnia w new hollandzie 8560 ford wentylator nie chcial sie zalączać po zapaleniu ciagnika gdy sie uderzylo piescia gdzies pod wentylator zaczal chodzic . Jednak wczoraj podczas pracy ciagnika wentylator stanał, najpierw chodzil jak by nie mial sily i od tamtej pory nie da sie go uruchomic a jak da to zaraz znowu przestanie. Czy da rade to naprawic czy pozostaje kupno nowego ?
×