Skocz do zawartości
Thomas2135

Jak podłączyć ten silnik.

Polecane posty

Thomas2135    1222

Witam otóż mam do podłączenia silnik 12V prądu stałego(silnik wycieraczek z malucha). Posiadam do tego podwójny włącznik wciskany chyba dwuobwodowy. Silnik musi pracować na lewych i prawych obrotach(wiem, że żeby je zmienić należy zmienić biegunowość). Prawe obroty mogę podłączyć bez problemu ale jak to podłączyć, żeby uzyskać lewe obroty?

Trzeba jakiś przekaźnik zastosować?(Po co stosuje się przekaźniki?) Układ będzie zamontowany w ciągniku pod oddzielną skrzyneczką z bezpiecznikami.

Przykładowy schemati opis działania włącznika w linku.

123616466148.JPG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Praca silnika chwilowa, czy ciągła, w czym to będzie pracowało? Przekaźniki są po to by zmniejszyć prądy(ampery) płynące przez styki przełączników, więc je chronią.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Thomas2135    1222

Silnik będzie pracował raptem kilkanaście sekund co jakiś czas. Jego praca będzie raczej lekka, będzie napędzał niewielką przekładnię zębatą(ślimakowej musiałem się pozbyć). Jak to podłączę to wrzucę do galerii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Może wystarczy przełącznik do podnoszenia szyb samochodowych. On zamienia bieguny, styki są dość mocne i można kupić w sklepie elektroniki lub na szrocie za parę zł. Po puszczeniu klawisza przełącznika silnik będzie stawał natychmiast, bo przełącznik zwiera styki silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Thomas2135    1222

Ciekawy pomysł ale zależałoby mi na wykorzystaniu tego włącznika który mam. Te przyciski od szyb są trochę małe. A tak w ogóle czy ten mój włącznik da się tak podłączyć?

Pytam, bo jak na próbę podłączyłem przewód zasilający do + i - akumulatorka wkrętarki to wszystko działało, ale gdy już podłączyłem do instalacji w ciągniku to przycisk od prawych obrotów działał a od lewych robił zwarcie.

A może dać dwa przewody zasilające(po jednym do każdego przycisku) ze zmienioną biegunowością. Nie będzie to robić zwarcia?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

schemat.jpg

 

Zrob tak. Ale pod warunkiem ze oba przelaczniki sa normalnie otwarte.

W ten sposob na silnik podawane sa napiecia w odwrotnej polaryzacji. Wazne , aby w tym samym momecie nie zostaly wcisniete oba jednoczesnie. Dla pewnosci zaloz na kablu plusowym( miedzy zasilaniem, a przelacznikami) bezpiecznik 5-8A

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marcin974    25

Tam są 3 szczotki chyba i trzeba odlaczyc tą z masą i nie będzie zwarcia, nie praktykowałem ale gdzieś czytałem o tym...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andrzej2110    529

Ja nic nie odłączałem. Na silniku mam 4 styki. Znalazłem 2 na których silnik się kreci i tam podłączyłem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Thomas2135    1222

Oba włączniki są normalnie otwarte, dopiero po wiśnięciu zwierane są styki. Karola44 mam nadzieję, że to podłączenie zadziała. A ten mój włącznik przypomina sterownik(pilot) suwnic. W silniku wycieraczek są 2 szczotki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

Bedzie dzialac. Poprostu bedzie zmieniac polaryzacje. Popatrz sobi en aten rysunek dla poszczegolnych przelacznikow. Jak beda sie na silniku ukladac napiecia. Zauwazysz , ze raz plus bedze na czarnym przewodze, raz na zielonym. Z minusem tak samo. Ale pamietaj o bezpieczniku. I bardzo wazne!! O ile dobrze pamietam to chyba jedna czczotka w silniku jest podlaczona do jego obudowy kabelkiem. Obie szczotki nie moga miec przejscia do obudowy, co za tym idzie do masy pojazdu. Bo wtedy przy zmianie polaryzacji zrobisz zwarcie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andrzej2110    529

karola44 według ciebie należało by ten silnik odizolować od maszyny?? Ja nic takiego nie robiłem i jest dobrze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Thomas2135    1222

Karola44 dobrze napisał, że szczotka jest podłączona do obudowy.Takie podłączenie jakie zaproponował Karola44 robiłem ale przez tę szczotkę to niedziałało. Przy zmianie polaryzacji prąd z plusa przechodził na obudowę robiąc zwarcie. Sam przed chwilą do tego doszedłem i odłączyłem szczotke od obudowy. Teraz wszystko jest dobrze. Bezpiecznik też zastosowałem.

Dzięki za pomoc koledzy.

 

Potrzebuję jeszcze tylko zmniejszyć do ok6-8 napięcie dochodzące do silnika, żeby zmniejszyć jego obroty(wiem, że spadnie trochę moment obrotowy ale silnik mało to odczuje). I tu moje pytanie czy można by zastosować do tego pokrętło(przełącznik)wentylatora nagrzewnicy, czy zastosować jakieś rezystory?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zorzyk2    50

Jeśli z przełącznikiem masz sprzęgniętą spiralkę z drutu oporowego, lub rezystor, to tak. Przy układzie elektronicznym, też powinno działać, tylko przełącznik musi być przed przełącznikiem zmiany kierunku obrotów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
karola44    0

najszybciej to pokombinuj z roznymi zarowkami 12V . Np 40W lub halogenowa 55W. Napewno znajdziesz jedna H4 lub R2 z przepalonym wluknem od swiatel mijania. Wlukno od swiatel drogowych bedzie mysle odpowiednie. To standardowa procedura obnizania obrotow wentylatorow nagrzewnic w starych autosanach:) .

Jezeli chcesz zrobic plynna regulacje i ni eboisz sie lutownicy to np. na elektroda.pl w szukajke wpisz migomat. Znajdziesz wszystko na ten temat.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez mkkk
      Moja ladowarka w czasie jazdy gaśnie. Przejrzałem cały układ paliwa, nowa pompka,filtr, czujnik na pompie wtryskowej,elektryk sprawdził instalację. Pozostała mi chyba pompa wtryskowa do sprawdzenia.Czy ktoś może mi poradzić?
    • Przez radek5314
      Czy ktos moze polecic dobra chemie do mycia ciagnikow i maszyn  przed zima, cos mniej zracego niz Dimer, chodzi tu o zaschniete błoto?
    • Przez wesolyzetor
      Problem dotyczy chłodni do mleka Wsk Krosno , dzieje się to od pewnego czasu chodzi o to że agregat w chłodni raz się sam włącza prawidłowo a nieraz nie (trzeba uruchomić samemu) co to może być ?
    • Przez patryk159
      Witam bardzo serdecznie wszystkich!
      Tak jak w temacie prosze wszystkich którzy mieli lub widzieli gdzies na stronie www wszelkiego rodzaju pomoce naukowe pomocne w nauce elektroniki ciągnikowej. prosze podawac linki/pliki pdf. Z góry dziekuje:D
       
    • Przez Krol295
      Witam od okolo tygodnia w new hollandzie 8560 ford wentylator nie chcial sie zalączać po zapaleniu ciagnika gdy sie uderzylo piescia gdzies pod wentylator zaczal chodzic . Jednak wczoraj podczas pracy ciagnika wentylator stanał, najpierw chodzil jak by nie mial sily i od tamtej pory nie da sie go uruchomic a jak da to zaraz znowu przestanie. Czy da rade to naprawic czy pozostaje kupno nowego ?
×