Skocz do zawartości

Polecane posty


mechas    0

Witam ;)

Jak wiadomo , silnik elektryczy trójfazowy jest zabezpieczony tzw. przewodem zerowym. Kiedy z jakiegoś powodu przewód fazowy dotknie PRAWIDŁOWO podłączonego przewodu zerowego , wówczas zadziała ( rozłączy ) najbliższy bezpiecznik. Pytanie jest takie : czy bezpieczniki działają w ,,drugą stronę " ? Czy jeżeli przewód zerowy dotknie PRAWIDŁOWO podłączonego któregokolwiek przewodu fazowego to bezpiecznik również zadziała ? Czy prąd popłynie przewodem zerowym ?

Zapraszam do dyskusji :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

adikpl1    179

To nie robi żadnej różnicy. W chwili gdy przewód neutralny dotknie fazowy popłynie prąd zwarciowy który stopi bezpiecznik (biezpiecznik topikowy)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jacus    100

myslalem ze teraz wszedzie sa bezpieczniki automatyczne. u nas zaklad energetyczny zrobil akcje przy okazji wymiany przewodow napowietrznych na kablowe i nakazal wymiane wszystkich zabezpieczen na automaty . zalozenie zabezpieczen na zewnatrz budynkow-oczywiscie na koszt wlasny.straszyli ze prad odetna i prawie wszyscy przerobili,czesc starszych osob nie przerobila ,ale teraz nikt nic o sprawie nie wspomina,wiec nie wiem czy ta akcja byla calkowicie zgodna z prawem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

PiotereK    0

Bezpieczniki topikowe są tak samo dobre jak popularne S-ki, a moim zdaniem nawet lepsze. Jeśli ktoś w starej instalacji ma takie nie musi ich wymieniać na nowe nadmiaroprądowe ( no chyba że ma takie "widzi mi się" ;) ) lecz jeśli ktokolwiek robi instalację elektryczną od podstaw nie może zakładać bezpieczników topikowych, muszą być nadmiaroprądowe. A do silnika trójfazowego nie musi być podłączony przewód N niebieski, on tam nie jest potrzebny, musi być doprowadzony przewód PE, żółto zielony ( ochronny )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kuki19    2

S-y to jedna wielka kicha bo raz wyrzyuci a 2 razy spali esa i tyle, no chyba ze dorgiego esa założyć, co do bezpieczników to nie ważne ważniejsze jaka jest instalacja elektryczna i kto to tworzył bo "znawcy" co to robią to za wino potrafią zero puścić najsłabszym czy najcieńszym starym kablem a prąd nowymi kalblami co jest samobójstwem, bo to zero powinno być podłączone zawsze najmocniejszym kablem zeby w razie spięcia spaliło kabel prądowy a nie odpaliło mase i bił prąd, skoro już jest taki temat to mnie ciekawi w jaki sposób silnik 3 fazowy może chodzić bez masy bo mi tak betoniarka chodza i miaa ciagle pryebicie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

PiotereK    0

Silnik trójfazowy nie potrzebuje przewodu tzw masy. Mu wystarczą 3 fazy, gdyż on obraca się dzięki przesunięciu fazowemu, a w silnikach jednofazowych przesunięcie fazowe jest uzyskiwane przez zastosowanie tam cewki. A jeśli masz przebicie na silniku to znaczy że gdzieś faza musi obudowy dotykać, może jakiś przewód przetarty. W dawnych instalacjach było powiedziane, że przewód N miał mieć większy przekrój niż fazowe, ale w dzisiejszych przepisach tego nie ma...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Panowie pojęcia "masa" używa się w instalacjach stałoprądowych w pojazdach (i nie tylko). W instalacjach elektroenergetycznych są przewody: N-neutralny, PE-ochronny, lub PEN-ochronno-neutralny. Nie ma tam żadnej masy. To tak dla ścisłości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach



PiotereK    0

Sądzę że była i to nawet 15 lat temu, tylko że w tamtych czasach nie było oddzielnie przewodu ochronnego PE, tylko był ochronno neutralny- PEN, w tamtych czasach występowały sieci TN-C, a teraz zazwyczaj TN-S, lub rzadziej TN-C-S.

 

Ale niech kolega elektrotechnik się wypowie ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

smiarek    0

witam, to co napisał @Elektrotechnik od 15lat istnieje napewno chociaż dowodów na to niemam. a odnośnie tego co napisał @Pioterek to przewód neutralny N lub PEN jest konieczny przynajmniej w silniku, który ma skojarzone uzwojenia w "gwiazdę" (np. podczas rozruchu).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

PiotereK    0

Powiedz mi gdzie przy połączeniu silnika w gwiazdę używasz przewodu N?? Lub PEN?? Łączysz tylko uzwojenia U2 z V2 i z W2, nie jest tam potrzebny żaden przewód N...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Mi chodziło o to żeby nie mylić pojęcia "masa", którą jest np. karoseria pojazdu z obudową np. trójfazowego silnika elektrycznego, która to obudowa żadną masą nie jest. A co do przewodów to od zawsze istnieją: N, PE, PEN, tylko tak jak napisał @PiotereK dawniej przewody PE i N nie były rozdzielone i była sieć czteroprzewodowa TN-C, a nie tak jak teraz pięcioprzewodowa TN-S, z osobnym przewodem N i PE.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

smiarek    0

sorry, mój błąd z tym. ale wydaje mi się że w każdej konfiguracji podłączasz przewód N lub PEN do silnika w celu uziemienia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

mechas    0

No dobrze, a jeżeli zwarcie nastąpi na odcinku łączącym słup energetyczny - budynek prywatny ? Jeżeli przewód zerowy zostanie z jakiegoś powodu zerwany , a odcinek tego przewodu od strony budynku dotknie któregokolwiek przewodu fazowego ( przewody fazowe nie uszkodzone ) to co się wtedy stanie ? Czy prąd popłynie przewodem zerowym w instalacji budynku ? ( Instalacja czteroprzewodowa )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty
No dobrze, a jeżeli zwarcie nastąpi na odcinku łączącym słup energetyczny - budynek prywatny ? Jeżeli przewód zerowy zostanie z jakiegoś powodu zerwany , a odcinek tego przewodu od strony budynku dotknie któregokolwiek przewodu fazowego ( przewody fazowe nie uszkodzone ) to co się wtedy stanie ? Czy prąd popłynie przewodem zerowym w instalacji budynku ? ( Instalacja czteroprzewodowa )

Jeżeli nastąpi opisany przez Ciebie przypadek, to w żadnym wypadku nie popłynie prąd w przwodach zerowych budynku, ani nie wystąpi niebezpieczne napięcie na bolcach zerujących w gniazdach. W kazdym budynku znajduje się tzw. główny punkt uziemiający, do którego podłączone są przewody N i/lub PE, oraz wszystkie metalowe elementy budynku (instalacje wodne, CO, elementy zbrojenia), i który połączony jest z ziemią przez główne uziemienie. W takim przypadku zadziała zabezpieczenie nadmiaroprądowe w stacjii transformatorowej bo nastąpi zwarcie przewodu fazowego z ziemią. Kolego @marcin1212, skąd Ty taką teorię wziąłeś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

marcin1212    0

A jak nie ma uziemienia??

Kolego @marcin1212, skąd Ty taką teorię wziąłeś?

Za duzo fajek dzisiaj spaliłem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Zawsze jest. Lepsze lub gorsze, ale zawsze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

marcin1212    0

Ja nie mam chyba głównego punktu uziemiającego, ale jak dotykam monitora jedna reką a drugą grzejnika to mnie prąd "kopie"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

darek1972    45

Opisana sytuacja gdy prąd popłynie w uziemienie miała miejsce w naszyn gospodarstwie jakieś 20 lat temu. Rejon przebudowywał linię niskiego napięcia z drewnianych na betonowe słupy, a nasze zabudowania są jako ostatnie i aby uziemienie było prawidłowe od ostatniego słupa zakopano nam na podwórku i polu jakieś 30 metrów płaskownika. Podłączenie ze stojaka do liczników wykonywał sam kierownik ekipy i WALNĄŁ przy liczniku przewód fazowy na neutralny. Efekt był taki że po włączeniu transformatora obora mało się z fundamentów nie wyrwała za sprawą ryku całego bydła trwało to kilka sekund i ojciec nie wie czy to wyłączyło jakieś zabezpieczenie w tranformatorze czy ten który go włączył słyszał ten ryk. Stado przeżyło bez szwanku nie licząc urazu do prądu, przez 2 lub więcej lat ojciec musiał kosić trawę przy drutach ogrodzenia bo zostawał " metrowy pas ochronny". Końcową imprezę którą chciał przygotować ojciec sponsorował ów kierownik i potem jeszcze przez kilka lat odwiedzając nas jak był w okolicy nigdy nie zajechał z pustymi rękami. Prawdę mówiąc to ten kierownik jakoś dziwnie szybko zaczął siwieć. Ale się rozpisałem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

mechas    0

Jeżel wystąpiła taka sytuacja jak opisana powyżej to znaczy że nie zadziałało żadne zabezpieczenie ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

PiotereK    0
sorry, mój błąd z tym. ale wydaje mi się że w każdej konfiguracji podłączasz przewód N lub PEN do silnika w celu uziemienia.

 

Nie ma sprawy. Zależy w jakiego typu sieci podłączasz ten silnik, jeśli jest wyodrębniony przewód PE to nie podłączasz do silnika przewodu N.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty
Ja nie mam chyba głównego punktu uziemiającego, ale jak dotykam monitora jedna reką a drugą grzejnika to mnie prąd "kopie"

To raczej ładunki elektrostatyczne. W monitorze na anodzie przyspiesząjacej występuje napięcie 40 kV. To powoduje, że się elektryzujesz. A gdy dotkniesz grzejnika to ładunki odpływają do ziemi.

A co do sytuacji, którą opisał @darek1972, jedynym logicznym wytłumaczeniem jest to, że w tym przypadku przewody N znajdujące się za licznikiem nie były podłączone do uziemienia, i dlatego wystąpiło na nich napięcie (chyb, że coś źle zrozumiałem).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

darek1972    45

Z tego co dowiedziałem się od ojca to był przewód N podłączony do rury wodociągowej z własnej studni a że nie było żadnego kontaktu z N z lini zasilającej za sprawą zamienionych przewodów. Moim zdaniem część tego prądu traktowała nasze stado a życie im uratowało właśnie to zakopane u nas uziemienie. Obecnie na całą sytuację zareagowałby ten wyłącznik nadmiarowo-prądowy jak się nie pomyliłem w nazwie, ale wówczas tego chyba jeszcze nie znano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez Adrian3210
      Witam. Mam problem z chłodnią do mleka. Problem wygląda następująco. Agregat nie załącza się za pierwszym razem. Słychać pykanie, aż za 4 czy za 5 pyknięciem załączy się. Chłodnia to Alima Bis 400l
    • Przez rolnikus21
      Witam.
      Chce założyć nową instalcję w paszarni. Problem polega na tym że nie wiem jakim wykonac to kablem. Paszarnia jest oddalona o jakieś 70m więc ze względu na koszty mam zamiar zrobić to przewodem aluminiowym 35mm2. Ale teraz nie wiem czy ma być to przewód cztero czy pięciożyłowy ? 
       
    • Przez rosiu_xd
      Witam serdecznie, ostatnio dorwałem stary odkurzacz do prac w garażu, i po podłączeniu, silnik zionął ogniem, i od razu wyciągnąłem wtyczke z kontaktu, po rozebraniu, okazało się że spuchł ten element, wnioskuje że to kondensator, szukałem takiego czegoś w interecie żeby po prostu go przelutować, ale nie mogłem znaleźć, wiec może ktoś z was zna się na tym i pomoże, co z tym zrobić Pozdrawiam

    • Przez AdamCzarnecki
      Potrzebuje informacji jak uszczelnić silnik RTO przy wyjściu wału korbowego na sprzęgło. Czy powinna tam znaleść się uszczelka? ( zdjęcie : https://zapodaj.net/f1e2db7daf1d3.jpg.html ) . Jeśli ktoś będzie mi w stanie pomóc będe wdzięczny.
       
    • Przez grego
      Witam, udało mi się dostać stary dystrybutor do paliwa Adaprim 1031 (jeszcze Czechosłowacki bez elektroniki) ale coś jest tam kombinowane z kablami widać, że był inaczej podłączony niż na schemacie, a i to zostało wyrwane. Przewody w tej puszce moge podłączyć według schematu ale co dalej jak go zasilić? Według schematu jedno wejście jest na siłę i idzie na silnik i są jakieś dwa wejście tak jakby na 230V nie wiem dlaczego tak jest, aktualnie jedno jest zaślepione i było to jakoś na krótko podłączone. Zastanawia mnie jak dystrybutor ma odłączyć/załączyć silnik skoro zasilanie jest bezpośrednio z zewnątrz? Może ma być jeszcze jakiś dodatkowy zewnętrzny przekaźnik? Ma ktoś coś podobnego lub wie o co w tym chodzi?
       
       


×