Budowa Przyczepy Jednoosiowej
 

Budowa Przyczepy Jednoosiowej

  • 7417 wyświetleń

budowa skrzyni załadowczej
długość 400cm,
szerokośc 190cm,
wysokość burt 60cm,
główna dolna prowadząca rama bedzie pochodziła od rozrzutnika polskiego (nowy typ)
wywrot tylko do tyłu z racji wąskich garaży i nie potrzeba sypac na boki tylko do tyłu
skrzynia wykonana z ceownika hutniczego 12cm i 8cm
podłoga z blachy 3mm
burty z blachy 2mm
profile na burty 5cm/5cm grubość 3mm

Z postepem wykonania dodam jeszcze kilka fotek z czasem :)

Wszystkie prawa autorskie ZASTRZEŻONE ! , ale tylko dla ,,JEŁOPÓW,, :)



Informacje o zdjęciu Budowa Przyczepy Jednoosiowej

Zrobione z Apple iPhone 4

  • 3.9 mm
  • 1/15
  • f f/2.8
  • ISO 160

Rekomendowane komentarze

  • Zaawansowany
  • 55diego55
  • 35 340

 

 

oś z kołami to już właśnie rozrzutnik polski  tak jak i dolna prowadząca rama

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
Gość Profil usunięty

Napisano

  • Gość Profil usunięty

Popełniłeś podstawowy błąd przy konstrukcji, mianowicie zastosowałeś ceownik zamiast profilu zamkniętego. Uzyskałbyś większą sztywność przy mniejszym ciężarze. A tak napakowałeś kupę stali, która nie daje nic oprócz zbędnego balastu.

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • 55diego55
  • 35 340

Jeżeli ceownik hutniczy 12cm to błąd to wiekszość polskich przyczep np d47 d55 d46 (autosan)

 

uważasz też za błąd? z takiego materiału były wykonywane i jężdżą po 30 lat i były uznawane za

 

jakościowo najlepsze i najtrwalsze!

 

pokaż mi przyczepe z Twojego profilu zamknietego która przeżyje tyle co polski autosan

 

 

Nie cytuj poprzedniego Komentarza !!

 

 

BARTEK333

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
Gość Profil usunięty

Napisano

  • Gość Profil usunięty

Czy przyczepy, które wymieniłeś są jednoosiowe?

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • bezeta10
  • 11 321

Moja przyczepa jedno osiowa waży 2,5T i jest z ceownika jest sztywna i nie uważam że jak bym robił z profila ze poszło by mniej materiału

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • napster2354
  • 3 104

Popełniłeś podstawowy błąd przy konstrukcji, mianowicie zastosowałeś ceownik zamiast profilu zamkniętego. Uzyskałbyś większą sztywność przy mniejszym ciężarze. A tak napakowałeś kupę stali, która nie daje nic oprócz zbędnego balastu.

Tutaj nie do końca masz rację z tą sztywnościa wszystko zależy od układu ramy trzebaby sprawdzić to wszystko w jakimś programie wytrymałościowym metodą elementów skończonych i wtedy sprawdziłby ramę pod kątem naprężeń jakie i gdzie się w niej generują  bo sama sztywność to za mało żeby stwierdzić czy coś jest dobre czy złe ale raczej sceptycznie podchodziłbym do profili zamknietych bo w takich konstrukcjach wychodzą drożej co nie znaczy że nie można z nich zrobić dobrej i wytrzymałej ramy pod przyczepę ale zwyczajnie się nie opłaca w wiekszości przypadków a co do tego czy to jedno czy dwu osiowe to nie ma za bardzo znaczenia w jednoosiowych tylko trudniej zrobić zaczep( chodzi o przypadek w którym rama wygląda jak w starym polskim rozrzutniku jednoosiowym czyli dwie belki są zagiete ku dołowi i dodatkowo ku sobie i na łączeniu ich jest zaczep)  bo działają tam wieksze siły niż w dwuosiowych ale nie ma rzeczy nie możliwych są tylko nieopłacalne.

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
Gość Profil usunięty

Napisano

  • Gość Profil usunięty

Widać, że nie masz pojęcia o konstrukcjach. Przyczepa dwuosiowa jest wykonana z ceownika, bo taka rama jest bardzo podatna na siły skrętne. Widziałeś kiedyś ramę ciężarówki z profilu zamkniętego? Rama z profilu zamkniętego w przyczepie dwuosiowej natychmiast by popękała podczas jazdy na nierównościach. Natomiast przyczepa jednoosiowa podparta jest w trzech punktach i w ramie nie występują siły skrętne. Dlatego można ją zrobić z profilu zamkniętego o grubości ścianki dużo mniejszej niż jakby zastosować ceownik. Rama jest sztywna i bardzo lekka.

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • 55diego55
  • 35 340

jak naładujesz towaru 4t i bedziesz jechał po dołach zaczenie to siupać skakać i tereaz

Twoje ,,siły skrętne,, zamienią się na naciskowe  sie połamnie wszystko w h0j i d*pa z całej roboty z profila, nie mozna zastąpić czegoś co jest niezastąpione, z ceownika ramy pod przyczepe są najpewniejsze czy to jedna oś czy dwie czy tandem zawsze wytrzyma. z profila zamknietego masz zazwyczaj robione burty w przyczepach niby 4m na 0,5m a widziałem ze u niektórych powyginane w banan niby grubość od 2-3mm a sie potrafi przegąć to rama się nie przegnie ?

Przyczepa którą robie nie ma żadnej amortyzacji cała siła bedzie naciskać na koła i rame więdz niech ona sobie waży te 400 kg wiecej ale nie myśle o tym czy ta konstrukcja z profila zamkniętego napewno wytrzyma.

 

pozdrawiam :)

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • napster2354
  • 3 104

Widać, że nie masz pojęcia o konstrukcjach. Przyczepa dwuosiowa jest wykonana z ceownika, bo taka rama jest bardzo podatna na siły skrętne. Widziałeś kiedyś ramę ciężarówki z profilu zamkniętego? Rama z profilu zamkniętego w przyczepie dwuosiowej natychmiast by popękała podczas jazdy na nierównościach. Natomiast przyczepa jednoosiowa podparta jest w trzech punktach i w ramie nie występują siły skrętne. Dlatego można ją zrobić z profilu zamkniętego o grubości ścianki dużo mniejszej niż jakby zastosować ceownik. Rama jest sztywna i bardzo lekka.

xD no raczej wątpię że Ty masz pojęcie sądząc po tej wypowiedzi :P po pierwsze to chodzi o momenty skrecające wystepują one również w przyczepach jednoosiowych powiem więcej są wieksze niż w dwuosiowych skręcanie występuje w większości konstrukcji i to nie działa tak ze jak rama jest prostokątna podparta w 4 punktach to nie ma skręcania wogóle ono jest choć przeważnie nie wielkie i z tym natychniastwym pekaniem to tez nie jest tak jak piszesz (generalnie to i tak najpierw beda znaczne ugięcia i skręcenia a dopiero potem po przekroczeniu sił krytycznych pękanie chyba że przełom bedzie spowodowany zmęczeniem materiału wtedy jest troszke inaczej )  bo w takich konstrukcjach liczy sie napreżenia zredukowane na początku i dopóki nie przekroczą dopuszczalnych naprężeń zredukowanych mozna uznac ze jest bezpiecznie ale nalezy jeszcze posprawdzac najbardziej narażone elementy pod innymi względami np na samo skręcanie  i wtedy właśnie dobrze widać ze jeśli maksymalne napręzenia styczne nie przekraczają dopuszczalnych to konstrukcja jest pod tym względem bezpieczna. Co do tego że rama jest sztywna to takie coś występuje tylko w teorii i służy tylko łatwiejszego wytłumaczenia niektórych zjawisk i jeszcze do paru innych celów , zawsze w takich ramach będą jakieś ugięcia bo w konstrukcjach  stalowych to jest norma . to sa takie podstawy wspomniane mimochodem kazde zagadnienie wytrzymalościowe jest trudne dlatego wszystkiego nie tłumaczyłem, jęsli uważasz inaczej to spoko ale mów co konstruowałeś z podobnych konstrukcji to bede sie trzymał z daleka. Nie widziałem ram cieżarówek z profila zamknietego ale to jest spowodowane kosztami. Jak nie wierzysz mi że są momenty skręcające w jednoosiowej przyczepie to popatrzsobie na nią od przodu narysuj na kartce i jeśli znasz przynajmniej minimalne podstawy to zobaczysz że jest tam i skręcanie i gięcie i wiele innych nie wspomniach przez Ciebie ale to szczegół :P

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
Gość Profil usunięty

Napisano

  • Gość Profil usunięty

Widzę, że jesteś teoretykiem, więc dalsza dyskusja nie ma sensu. Podam jeszcze tylko jeden przykład. Przyczepa stoi na 4 kołach na równym podłożu. I teraz jedno koło najeżdża na 20 cm przeszkodę. I co się stanie? Ano wygina się rama. A co się stanie jak koło od jednoosiowej przyczepy najedzie na taką samą przeszkodę? Nic. Przechyli się cała przyczepa. W ramie nie wystąpią większe naprężenia niż jakby przyczepa jechała po równym podłożu. Wszystkim, którzy są odporni na wiedzę polecam wypróbować to w praktyce na równym placu. Tyle z mojej strony.
 
A tu sam się zakręciłeś w tym co piszesz:
 

skręcanie występuje w większości konstrukcji i to nie działa tak ze jak rama jest prostokątna podparta w 4 punktach to nie ma skręcania wogóle ono jest choć przeważnie nie wielkie


Właśnie w ramie podpartej w 4 punktach jest duże skręcanie i dlatego jest ona z ceownika. Natomiast przy podparciu w 3 punktach skręcanie prawie nie występuje i można ją wykonać z profila zamkniętego. To jest właśnie to o czym piszę powyżej.

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • napster2354
  • 3 104

Obie można wykonać i z ceownika i z profila zamkniętego kwestia tylko to dobrze policzyć przykłąd z dwuosiową na przeszkodzie bardzo łądnie pokazuje pare zjawisk nie wszystkie będą bardzo widoczne jak jest dobrze resorowana i niezaładowana bo wtedy znaczną część ugięc przejmnie zawieszenie  wtedy powino być widać małe skęcanie na podłużnej belce ( tej dalej od przeszkody) i ugięcie ( spowodowane momentem gnącym ) na drugiej belce podłużnej . Z tym skręcaniem będzie tak że jeśli się zastosuje ceownik to będzie się bardziej skręcał ale w zakresie sprężystym czyli nic się nie stanie bo po zjechaniu rama wróci do pierwotnej formy  natomiast profil zamknięty nie będzie się chciał tak łatwo poddawać odkształceniom powodowanym skręcaniem  w wyniku czego belki poprzeczne bedą bardziej obciążone momentami gnącymi i mogą pojawić się ugięcia  ale to tez niwielki problem jeśli pozostaną w zakresie sprężystym jednak pojawia się kolejny problem w tym przypadku a mianowicie wieksze   obciążenia spoin łaczących belki poprzeczne z podłużnymi ( jak rama jest z ceownika to ceownik sie lekko skręci i siły w spoinach bedą mniejsze naatomiast gdy rama jest z profila zamknietego to beda zdecydowanie mniejsze katy skrecenia i wtedy wieksze siły bedzie musiała przenieść spoina ). Tak a propo to teraz zauważyłem że troszke się chyba nie zrozumieliśmy bo mowiliśmy skrecanie a tutaj jeszcze trzeba okreslic co to znaczy czy mowiąc skrecanie mamy na mysli kąt skrecenia jaki wtedy powstaje czy moment skręcający bo to zasadnicza rożnica. Profile zamkniete sa bardziej odporne na skrecanie czyli mozna przyłożyć wiecej momentu skręcającego nie powodując żadnego kąta skręcenia a profile otwarte zachowuja sie inaczej czyli szykciej generuje sie kat skrecenia  obie te sytuacje maja pewne następstwa w konstrukcjach o nich napisałem wyżej . W przypadku przyczepy jednoosiowej jak najedzie na taka przeszkode działaja tam momenty skręcające ale nie ma ugieć  tak wiec rama cały czas zachowuje swoj kształ ( no powiedzmy że można takie przyblizenie przyjąc jak jest nie obciaązona )  newralgicznym punktem przyczepy jednoosiowej jest miejsce w którym dwie podłóżne belki sa zagiete ku sobie i ku dołowi tam sa najwieksze naprężenia  bo jest tam giecie skrecanie i scinanie i w czasie jazdy do przodu rozciaganie  a podczas hamowania sciskanie i teraz jesli jest tam odpowiednio zagiety profil otwarty  to latwo jest przeniesc te obciażenia  natomiast jak mamy profil zamkniety pojaiwa sie pewien problem czyli zagiecie tego profila nie jest proste to fakt jest kosztowne i nie mozna tez zbytnio zaginac profila zamknietego bo edzie mial bardzo duze naprezenia własne i tutaj jest głowny problem bo jesli okaze sie ze nie beda niwelowac naprezen dostarczonych przez sily zewnetrzne to jest powazne ryzyko uszkodzenia konstrukcji owszem powiecie ze mozna profil przeciac i przyspawac pod odpowiednim katem jednak to tez nie jest latwe bo wtedy wszystkie te obciazenia musi przeniesc spoina  i jesli założymy sobie konstrukcje z profila zamknietego to okaze sie ze nie da sie wykonac takiej spoiny ktora przeniesie te wszystkie obciazenia bo poprosty braknie nam przekroju(w ceowniku można łatwo ten przekrój zwiekszyc i bez problemowo wykonac taka spoinke ) zeby takowa soine wykonac oczywiscie sa sposowby radzenia sobie z tym bowystarczy ze belki nie beda zagiete ku dołowi i przyczepka bedzie podpieta na zaczep transportowy wtedy miejsce o ktorym pisałem jest obciazone belikatnie inaczej bo niema takich koncentracji naprezen i nie potrzeba bardzo wyginac profili  jednak pojawia sie kolejny problem tym razem juz w ciagniku a mianowicia nosnosc zaczepu transportowego czyli pionowa siła jaka może przeniećs taki zacze zwykle jest niewielka To tak po krotce opisany problem ktory ma bardzo wiele rozwiazań  dla mnie jednym z wazniejszych aspektow jest cena wiadomo ze nie zawsze jest najwazniejsza bo jesli zalezy nam np na wadze to wtedy na pewno nie wygra najtańsze rozwiazanie  chyba ze delikatnie nagniemy zasady i obnizymy nieco współczynniki bezpieczenstwa na tyle ze konstrukcja bedzie bezpieczna jednak nie koniecznie ze tak powiem wieczna bo jeszcze nalezy brac pod uwage wytrzymałość zmeczeniową dlatego po uwzglednienu wielu czynnikow (nie wszystkie wymieniłem ) ale najwazniejsza w tym przypadku dla mnie byłaby cena i trwałość konstrukcji a także łatwość wytworznia jej w domowych warunkach zdecydowałbym sie najrawdopodobniej na ceownik ale na pewno przeliczylbym jaka różnica cenowa byłaby pomiedzy jednym a drugim rozwiazaniem. Zdaję sobie sprawę że pisze bardzo chaotycznie i cieżo mnie zrozumieć no niestety dary do tłumaczenia nie posiadam :(

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • 55diego55
  • 35 340

na tym filmie to nie są przypadniem dwa ceowniki na zimno gięte i zespawane ze sobą czy mi sie tylko tak wydaje ?

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza
  • Zaawansowany
  • napster2354
  • 3 104

No i to jest too czym wspomniałem po lewo mamy profil otwarty dokładamy mniej wiecej taki sam moment jak na profil zamkniety i uzyskujemy wiekszy kat skrecenia w przypadku profilu otwartego :D

Udostępnij ten komentarz


Link do komentarza

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj