Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Sprzedaż ciągników rolniczych w marcu 2013: Słaby pierwszy kwartał

Zaloguj się, aby obserwować  
agrofoto

3146 wyświetleń

logo_agritrac.jpg



W pierwszym kwartale nie udało się poprawić rekordowych wyników sprzedaży ciągników rolniczych z 2012 roku. Słabszy był każdy z trzech kolejnych miesięcy i na koniec marca ilość zarejestrowanych maszyn jest o ponad 18 proc. niższa niż przed rokiem.

W marcu polscy rolnicy zarejestrowali 1662 nowe ciągniki rolnicze. To wynik o 44 proc. lepszy od lutowego, ale jednocześnie o blisko 20 proc. gorszy od ubiegłorocznego. Jest to jednocześnie najsłabszy marzec od 2009 roku, kiedy to rolnicy kupili 1837 nowych traktorów. Rosnąca sprzedaż w marcu jest zjawiskiem naturalnym dla tego rynku, jednak kończący się strumień pieniędzy z unijnego wsparcia jest wyraźnie odczuwalny dla producentów traktorów. To już piąty miesiąc z rzędu, kiedy rolnicy rejestrują mniej maszyn w porównaniu do ubiegłego roku.

Styczeń był słabszy o ponad 21 proc., w lutym sprzedaż nieznacznie wzrosła jednak rynek nadal był pod kreską o 13 proc. Pierwszy kwartał zamknął się sprzedażą na poziomie 3838 sztuk, czyli o 862 sztuk mniej niż w takim samym okresie 2012 roku.
„Wyniki sprzedaży ciągników rolniczych nie są dla nikogo zaskoczeniem. Rolnicy bardzo przyzwyczaili się do finansowania inwestycji przy unijnym wsparciu i kiedy to się kończy sprzedaż automatycznie spada. Również aura pogodowa nie stanęła po stronie producentów maszyn. Z pewnością przedłużająca się zima powodowała mniejsze zainteresowanie rolników zakupami nowych ciągników” – mówi Mariusz Chrobot, wiceprezes Martin & Jacob.

John Deere goni lidera
Stale niekwestionowanym liderem polskiego rynku jest marka New Holland, która zarejestrowała na koniec I kwartału 725 nowych ciągników. Jednak niebiesko-białe ciągniki liderują również pod względem największych spadków (-178 szt.). O ile w styczniu i lutym te spadki sięgały dwudziestu kilku sztuk, o tyle w marcu sprzedaż zmalała o blisko 28 proc. (-127 szt.). Zupełnie inaczej radzi sobie John Deere – w każdym z trzech miesięcy I kwartału amerykańskie ciągniki sprzedawały się lepiej niż przed rokiem. Dzięki temu – w stosunku do ubiegłego roku - poprawił udział rynkowy o blisko 4 proc. i zajął drugie miejsce w kwartalnym zestawieniu (+67 szt.). Czeski Zetor był trzecią najczęściej wybieraną marką przez polskich rolników w pierwszych trzech miesiącach 2013 roku. Pomimo spadków sprzedaży w porównaniu do 2012 roku (-73 szt.), wzrósł udział rynkowy o ponad 1 proc.

Ursus nie zwalnia tempa
Nie przestaje zaskakiwać sprzedaż najbardziej znanej rolniczej marki w Polsce – Ursus. Do końca marca rolnicy zarejestrowali ich 126 sztuk, co dało firmie ponad 3 proc. udział w rynku. Co jednak ważniejsze, sprzedaż Ursusa była lepsza od zeszłorocznej w każdym z miesięcy i obecnie jest to marka, która najbardziej zwiększyła sprzedaż w odniesieniu do tego samego okresu poprzedniego roku (+101 szt. | + 404%)

Zetor Proxima 85
Bardzo dobre wyniki Ursusa są efektem umiejętnego dopasowania produktu dla rynku. Ich model Ursus 10014H był najczęściej kupowanym ciągnikiem o mocy powyżej 100 KM. W I kwartale tego roku rolnicy zarejestrowali 61 sztuk tego modelu i był to zarazem najlepiej sprzedający się model Ursusa. Ta sprzedaż pozwoliła zadowolić się czwartym miejscem
w zestawieniu najczęściej kupowanych traktorów. Na pierwszym miejscu znalazł się 82-konny Zetor 85 Proxima, który został zarejestrowany w ilości 117 szt. Kolejne dwa miejsca należały do ciągników New Holland seria TD 5000. I tak odpowiednio TD5050 o mocy 95 KM znalazł 80 nabywców, a model TD5030 – 75.

Rosną maluchy i siłacze
Tradycyjnie najczęściej wybieranymi traktorami były te o mocy pomiędzy 76 a 100 KM, jednak to właśnie w tym segmencie nastąpiły najwyraźniejsze spadki sprzedaży (-33 proc.). To, co ciekawe, to wyraźnie lepsza koniunktura na traktory najmniejsze – do 50 KM i te największe – powyżej 200 KM. Pierwszej grupie lideruje japońska marka KUBOTA, a sam segment wzrósł o blisko 9 proc. W mocy królewskiej największą sprzedaż odnosi John Deere, a sprzedaż całego segmentu była lepsza od ubiegłorocznej o 32 proc.

Sprzedaż spada prawie w całym kraju
Sprzedaż traktorów spadła w 11 z 16 województw, w tym w województwach o największej liczbie rejestracji. Najwięcej maszyn rolnicy tradycyjnie zarejestrowali w województwie mazowieckim i wielkopolskim. Na trzecim miejscu znalazło się województwo łódzkie. Województwa, w których sprzedaż rosła to kujawsko-pomorskie, świętokrzyskie, śląskie, zachodniopomorskie i opolskie.
Koniec złotych czasów? Ostatnie lata trochę rozpieszczały producentów pod względem sprzedaży. Unijne wsparcie w finansowaniu maszyn szybko nauczyło rolników, że warto inwestować w modernizację gospodarstw, ale też stwarzało dla samego rynku sytuację niepewną, bo kreowaną trochę nienaturalnie. Teraz, kiedy środki na modernizację kończą się, a w nowym rozdaniu unijnego budżetu będzie ich również mniej, coraz większe znaczenia będzie nabierała dokładna analiza rynku i potrzeb, bo też rolnicy zaczną dokładniej przyglądać się każdej wydawanej złotówce.

Sprzedaż nowych ciągników rolniczych od stycznia do marca 2013 (mierzona liczbą rejestracji)

Przechwytywanie.JPG


Źródło: Martin & Jacob, badanie AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK

Zaloguj się, aby obserwować  


0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×