Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Ciągnik koncepcyjny Valtra ANTS — spojrzenie w przyszłość

Zaloguj się, aby obserwować  
agrofoto

777 wyświetleń

Valtra_Logo.jpg


Na swojej 60-tej rocznicy firma Valtra przedstawiła wizję swojej przyszłości prezentując ciągnik koncepcyjny ANTS. Nazwa ANTS jest grą słów— litery A, N, T i S pochodzą od produkowanych obecnie Serii ciągników Valtra, ale „ants” to również po angielsku „mrówki”. Mrówka jest owadem społecznym, a w dodatku jest bardzo silna jak na swoje wymiary. Cechy pracowitej mrówki są dobrze widoczne w modelu koncepcyjnym ANTS.

W 2050 r. liczba ludności na naszej planecie będzie wynosić około dziewięciu miliardów, jednak gruntów rolnych będzie mniej niż dziś. Rolnicy będą potrzebować zaawansowanych technologii, aby wykarmić coraz liczniejszą populację a poza żywnością będą też wytwarzać energię. Koncepcja ANTS pozwoli stawić czoła wyzwaniom przyszłości, szanując jednocześnie tradycje firmy Valtra. Będzie to ciągnik dynamiczny, przyjazny, łatwo przystosowywany do potrzeb, inteligentny, zwrotny i lekki jak na swoją moc.

ANTS to rozwiązanie modularne, na które składają się dwa moduły podstawowe: „żołnierz” o mocy ok. 100 kW i „robotnica” o mocy 200 kW. Oba mogą pracować razem lub indywidualnie. Gdy wykonywana praca wymaga nadzoru człowieka, do każdego modułu można zamontować kabinę. Do ciężkich prac wymagających udziału operatora moduły można złączyć w jedną całość, co polega na zmniejszeniu rozstawu tylnych kół jednego modułu, wsunięciu ich między koła przednie drugiego modułu i połączenie przegubem. Tak utworzony pojazd to „królowa”, o łącznej mocy 400 kW.

Kabinę stanowi kapsuła, którą można montować na każdym module. Kabina jest obrotowa i można ją ustawić z przodu, z tyłu lub na górze modułu podstawowego. Kabina jest opuszczana na ziemię, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę podczas najbardziej niebezpiecznej czynności dla operatora ciągnika, czyli wsiadania do kabiny lub wysiadania z niej.

Obsługa maszyny przez operatora jest maksymalnie uproszczona. Większość poleceń jest wydawana głosowo. Informacje istotne dla wykonywanego zadania są wyświetlane na szybach kabiny, służących wtedy za wyświetlacz przezierny. Maszyna jest wyposażona w zaawansowane funkcje komunikacyjne. Kompozytowa konstrukcja kabiny zapewnia bezpieczeństwo, a operator ma nieograniczoną widoczność we wszystkich kierunkach. Znany z ciągników Valtra układ TwinTrac został rozwinięty do maksimum, ponieważ za sprawą ruchomej kabiny ciągnik koncepcyjny ANTS tak naprawdę nie ma ustalonego przodu ani tyłu.



Silnik i paliwo dostosowane do potrzeb

W kolejnych dekadach nastąpi ogromny postęp w technikach energetycznych. Pojazd będzie napędzany silnikami elektrycznymi, a zasilający go prąd będzie można dostarczać z różnych źródeł, na przykład wydajnych akumulatorów, ogniw paliwowych, turbogeneratorów lub wysokiej klasy silników spalinowych, zdolnych maksymalnie wykorzystać produkowany w gospodarstwie biogaz i biopaliwa. Źródło zasilania będzie można modułowo wymieniać zależnie od potrzeb.

Konstrukcja podstawowej maszyny będzie lekka. Koła są osadzone na półosiach, które pełnią funkcję aktywnego zawieszenia, umożliwiają regulowanie prześwitu oraz pozwalają opuszczać i podnosić pojazd. Prześwit minimalny jest używany podczas jazdy po drogach i zapewnia maksymalną stabilność. Z kolei duży prześwit przydaje się podczas jazdy w terenie. Inteligentne koła mają możliwość zmiany szerokości (a tym samym powierzchni styku z podłożem), aby zapobiec ugniataniu gleby. System ANTS będzie na bieżąco analizować strukturę i skład podłoża i na tej podstawie dobierać optymalną powierzchnię styku. W miarę poszerzania kół ustawienia zawieszenia będą coraz bardziej agresywne, natomiast podczas jazdy po drogach koła będą zwężane dla najlepszego prowadzenia.

Samodzielna mrówka- robotnica

Moduł „robotnicy” ma moc 200 kW i jest zdolny do samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań. Typowy moduł „żołnierza” ma zamontowaną kabinę i służy do wykonywania najróżniejszych zadań w gospodarstwie i wokół niego. Z tego względu wyposażono go w podwójny wysięgnik teleskopowy, umożliwiający montaż różnego rodzaju akcesoriów osprzętu. Pojazd potrafi „klękać”, co bardzo ułatwia pracę w trudno dostępnych miejscach. Przeważająca część mechanizmów jest sterowana elektrycznymi silnikami i serwomotorami. W zastosowaniach wymagających podłączenia tradycyjnej hydrauliki wykorzystywany jest wodny układ hydrauliczny.

Ramę nośną stanowi centralna szyna, biegnąca przez całą długość pojazdu. Na szynie można montować kabinę i różnego rodzaju maszyny.

Ciągnik koncepcyjny ANTS został wykonany w skali 1:5 przez firmę Lighthaus z Gothenburga we współpracy z działem projektowym Valtra. Model zaprezentowano podczas obchodów 60-tej rocznicy firmy Valtra. Traktor koncepcyjny będzie pokazywany na licznych targach rolnych i wystawach maszyn rolniczych w 2011 r., takich jak AGROTECH, Agritechnica i SIMA.


www.valtra.pl

Valtra Inc. doskonali, produkuje, sprzedaje i serwisuje ciągniki Valtra. Valtra jest czołowym producentem ciągników w krajach skandynawskich i drugą pod względem popularności marką w Ameryce Łacińskiej. W ubiegłym roku całkowita produkcja w Finlandii i Brazylii wyniosła 21 000 ciągników. Valtra jest marką o światowym zasięgu, należącą do AGCO.

O firmie AGCO
AGCO, Your Agriculture Company, (NYSE: AGCO) została założona w 1990 roku i oferuje pełną linię produktów, w tym ciągniki, kombajny, maszyny do zbioru zielonek, opryskiwacze, sieczkarnie polowe, maszyny uprawowe oraz części do nich. Oferta AGCO obejmuje czołowe marki maszyn rolniczych, takie jak: Valtra®, Challenger®, Fendt® i Massey Ferguson®, które są rozprowadzane przez ponad 3000 niezależnych dealerów i dystrybutorów w ponad 140 krajach świata. AGCO zapewnia finansowanie zakupów indywidualnych poprzez AGCO Finance. AGCO ma siedzibę w Duluth w stanie Georgia, USA. W 2009 roku AGCO mogło poszczycić się sprzedażą w wysokości 6,6 mld dolarów netto. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.AGCOcorp.com.

Zaloguj się, aby obserwować  


1 komentarz


Rekomendowane komentarze

Piękna to wizja ale , tak myślę, jeszcze długo pozostanie wizją ,co najwyżej jakieś niewielkie ilości takich maszyn lub raczej urządzeń będą pracować na doświadczalnych polach.
Jednak ,według mnie , ważniejszą sprawą niż automatyzacja jest zapewnienie źródeł paliwa .
Wykorzystywanie ziemi uprawnej do produkcji paliw jest
wielką pomyłką.Drożejąca żywność na rynkach światowych i jej niedobory są na to dowodem.Dodatkowo , aby wyprodukować surowiec na paliwo tzw."ekologiczne" i następnie go przerobić na to paliwo trzeba zużyć dużo więcej energii (czyli też paliwa)niż przy produkcji paliwa z ropy.Następnym minusem tzw. ekopaliw jest zły wpływ na instalacje paliwowe w ciągnikach i maszynach rolniczych, które są bardziej podatne na awarie i starzenie się.Dopóki będzie to możliwe nie będę używał "ekopaliw".

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×