Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Zyski w górę, dobra perspektywa rozwoju w 2016 r.

agrofoto

537 wyświetleń

blog-0165648001463661326.jpg

URSUS SA, największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I kwartał bieżącego roku skonsolidowanymi przychodami na poziomie 74,36 mln zł, tj. 6,3% spadku rdr, przy ponad 10% wzroście przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym i czasowym spowolnieniu sprzedaży za granicą. Zysk netto Grupy wzrósł o 4,1% do poziomu 4,65 mln zł. Spółka planuje w br. wprowadzenie nowych produktów na rynek polski, gdzie widać dynamiczny wzrost popytu na ciągniki URSUSA oraz rozwój sprzedaży eksportowej.

Weszliśmy w nowy rok z dobrym portfelem zleceń i perspektywą kolejnych projektów. Wyniki I kw. br. potwierdziły skuteczność w realizacji strategii i właściwe kierunki rozwoju. Sprzedaż w kraju – po rozbudowie oferty i wprowadzeniu nowych flagowych produktów – rośnie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Realizowane w ubiegłym roku kontrakty zagraniczne umocniły pozycję spółki na rynku afrykańskim, czego efektem są kolejne projekty w toku – komentuje Karol Zarajczyk, Prezes URSUS S.A.
Grupa URSUS zakończyła I kw. 2016 r. wynikiem przychodów na poziomie 74,36 mln zł, tj. 6,3% spadku rdr. Sprzedaż krajowa w omawianym okresie wyniosła 31,3 mln zł, tj. wzrost o 10,3% rdr, natomiast sprzedaż eksportowa osiągnęła poziom 43,05 mln zł, tj. 15,6% spadku rdr, pochodna czasowego spowolnienia sprzedaży zagranicznej w związku z harmonogramem realizacji umów w Afryce.

ROŚNIE SPRZEDAŻ KRAJOWA I UDZIAŁ W RYNKU

Wzrost przychodów ze sprzedaży krajowej spowodowany jest głównie zwiększeniem popytu na produkty spółki w kraju i w efekcie wzrostem przychodów ze sprzedaży ciągników w Dywizji w Lublinie (o 43% z 18,7 mln zł do 26,7 mln zł). Spółka odnotowała również wzrost udziału rejestracji ciągników URSUS w ogólnej liczbie rejestracji z 3,5% w 2015 roku do 6,0% w I kw. 2016 r. (dane według CEPiK - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Według danych z CEPiK do końca kwietnia 2016 r. udział ciągników URSUS wyniósł 6,5%.
Na przychody ze sprzedaży krajowej w głównej mierze wpływają tempo realizacji wniosków oraz dopłaty w ramach unijnych programów. W naszej ocenie uruchomienie dopłat w ramach nowej perspektywy na lata 2014-2020 powinno rozpocząć się w I półroczu 2016 r., co będzie miało istotny wpływ na wyniki spółki w całym 2016 r. Liczymy na to, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział ciągników URSUS w całym rynku sprzedaży – mówi Karol Zarajczyk, Prezes URSUSA.

SPRZEDAŻ EKSPORTOWA ZGODNIE Z ZAŁOŻENIAMI

Obniżenie sprzedaży eksportowej w I kw. br. o 15,6% rdr do poziomu 43,05 mln zł wynika z wysokiej bazy sprzedażowej w I kw. 2015 r., kiedy spółka zrealizowała znaczącą część umowy z firmą METEC w Etiopii w kwocie 42,9 mln zł. W I kw. br. URSUS realizował kontrakt z etiopską firmą ESC i zaliczył przychód w kwocie 37,2 mln zł. 6 maja 2016 r. spółka otrzymała ostatnią płatność z tytułu realizacji umowy z ESC w kwocie 50,2 mln zł.

ZYSKI W GÓRĘ, WPŁYW ZDARZEŃ JEDNORAZOWYCH

W I kw. br. Grupa URSUS osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 14,7 mln zł, tj. wzrost o 7% rdr. Marża na poziomie zysku brutto ze sprzedaży w I kw. 2016 r. wyniosła 20% wobec 17% w ubiegłym roku.
Na działalności operacyjnej Grupa wykazała zysk na poziomie 3,3 mln zł, w porównaniu do 4,4 mln zł wykazanego w I kw. 2015 r., pochodna uwzględnienia w kosztach sprzedaży wartości kosztów transportu związanych z realizacją umowy z etiopską spółką ESC, w wysokości 3,5 mln zł. Koszty transportu, zgodnie z zapisami umowy ze spółką ESC, były na nią refakturowane.
Negatywny wpływ na wynik netto Grupy w I kw. 2016 r. miał wzrost kosztów finansowych o 1,4 mln zł - różnice kursowe z tytułu zobowiązań kredytowych w walucie EUR (w wartości 936 tys. zł). Pozytywny wpływ na wynik finansowy Grupy w I kw. miało rozliczenie terminowej transakcji walutowej typu forward, na sprzedaż kwoty 15 mln USD. Rozliczenie transakcji skutkowało zwiększeniem przychodów finansowych Grupy w I kw. 2016 r. o 3,7 mln zł. Na koniec marca br. Grupa wykazała zysk netto w wysokości 4,65 mln zł, co stanowi wzrost o 4,1% rdr.

DALSZY ROZWÓJ OFERTY I UMACNIANIE POZYCJI W AFRYCE

Zwiększenie przychodów ze sprzedaży ciągników w kraju w I kw. br. jest efektem konsekwentnej pracy nad odbudową pełnej oferty ciągników przeznaczonych do sektora rolniczego, komunalnego i leśnego. W II kw. 2016 r. spółka ma zamiar wprowadzić kolejny model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych oraz wzbogacić swoją ofertę produktową o ciągniki z zakresu mocy 50-60 KM o wersję bez kabiny – typu „ROPS”. Oferta ciągnikowa spółki jest uzupełniana w wysokiej klasy maszyny rolnicze i komunalne, sygnowane marką URSUS. W I kw. 2016 r. spółka wprowadziła na polski rynek nowy model prasy walcowo-łańcuchowej rolującej bele z docinaczem (model Z-597).
W marcu na XXII Międzynarodowych Targach Techniki Rolniczej AGROTECH URSUS pokazał pierwszy zabudowany na własnej transmisji VIGUS ciągnik URSUS C-3150V POWER. Firma chce montować transmisje VIGUS seryjnie do swoich ciągników, a także włączyć je do oferty jako oddzielny produkt i sprzedawać producentom ciągników w kraju i za granicą.

Na sprzedaż krajową w głównej mierze wpływają: tempo realizacji wniosków oraz dopłaty w ramach unijnych programów PROW. W ocenie Zarządu uruchomienie dopłat w ramach nowej perspektywy PROW na lata 2014-2020 powinno rozpocząć się w I półroczu 2016 r., co będzie miało istotny wpływ na wyniki spółki w 2016 r. W kwietniu br. URSUS S.A. podpisał umowy z Credit Agricole Bank Polska S.A. oraz SGB-Bank S.A. o współpracy w zakresie finansowania zakupu fabrycznego produktów Ursusa. Produkty kredytowe dostępne w ramach kredytu fabrycznego pozwolą rolnikom na szybszy zakup maszyn oraz dopasowanie warunków finansowania do indywidualnych potrzeb i możliwości klienta. Spółka oczekuje wzrostu zainteresowania swoją ofertą w br. w ramach nowej perspektywy unijnej wykorzystania środków na modernizację rolnictwa.
Spółka aktywnie działa również w zakresie handlu zagranicznego i pozyskiwania nowych odbiorców. Strategia URSUS S.A. zakłada odbudowę kontaktów i relacji z partnerami handlowymi URSUS, a także pozyskanie nowych odbiorców. Istotnym partnerem są firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty URSUSA.

Spółka podejmuje także działania zmierzające do odbudowy pozycji marki URSUS na rynkach pozaeuropejskich. Do 31 marca 2016 r. URSUS zrealizował wszystkie wysyłki w ramach umowy z etiopską spółką ESC. 17 marca 2016 r. URSUS S.A. poinformował o podpisaniu aneksu do umowy, na dodatkową partię sprzętu obejmującą 27 ciągników, 54 przyczepy do transportu trzciny cukrowej oraz części zamienne, o łącznej wartości 5,02 mln USD. Spółka zamierza zrealizować wysyłki w II i III kw. 2016 r. 22 października 2015 r. URSUS podpisał ze spółką The National Service Corporation Sole (SUMA JKT) w Tanzanii, umowę na sprzedaż 2 400 ciągników rolniczych, oprzyrządowania i części zamiennych (wartość umowy to 55,0 mln USD). Dostawy w ramach realizacji tej umowy będą realizowane partiami do końca III kw. 2016 r. Aktualnie URSUS S.A. jest w trakcie przygotowań do realizacji pierwszych wysyłek w ramach umowy z SUMA JKT.



0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×