Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Kampania na finiszu. Oto najnowszy sondaż agroFakt.pl

agrofoto

2350 wyświetleń

blog-0680805001445617115.png

Kampania wyborcza dobiega końca. Od północy obowiązywać będzie cisza wyborcza. Zobacz najnowszy i ostatni przed wyborami, sondaż poparcia dla partii politycznych.

Zjednoczona Prawica 16%, PO 5% – na granicy progu wyborczego z wynikiem blisko dwukrotnie mniejszym niż PSL 9% i KORWiN 9%. KUKIZ’15 – z poparciem 12% drugą siłą w parlamencie – tak wyglądałby Sejm, gdyby posłów wybierali tylko mieszkańcy wsi.

Ogólnopolskie badania zrealizowano w dniach 19 – 22 października na próbie 3 100 dorosłych osób. Sondaż, na zlecenie agroFakt.pl przeprowadziła agencja Martin&Jacob, która od kilkunastu lat bada i analizuje rynek rolniczy w Polsce.

AFakt-sondaz-CZWARTEK1.png

To już drugi przed wyborami sondaż przygotowany na zlecenie „agroFakt.pl”. Pierwszy przeprowadzono w dniach 8 – 14 października na próbie 3 600 dorosłych osób.

SONDAŻ-1.jpg.png
- To nie są zmiany o charakterze fundamentalnym. Są jednak rzeczy, na które należy zwrócić uwagę – komentuje wyniki dr hab. Robert Alberski z Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. - Ważna jest tendencja. Te parę procent różnicy ma znaczenie, bo właśnie od takich przepływów elektoratów zależeć będzie kształt nowego sejmu.

Rzeczywiście nawet drobne różnice będą ostatecznie decydować o ilości mandatów i kształcie przyszłego rządu, czy koalicji. To, co szczególnie wyraźnie nasuwa się po porównaniu obydwu badań to – przede wszystkim – spadek poparcia dla Zjednoczonej Prawicy i PO. W wypadku partii wciąż jeszcze rządzącej ten spadek pokazuje, że Platforma na wsi w zasadzie się nie liczy.

– Wyborcy PO to zamożni ludzie, którzy na wieś trafili z blokowisk wielkich miast. Wśród zwykłych rolników ta partia nie cieszy się praktycznie żadnym zainteresowaniem – tłumaczy dr Olgierd Annusewicz z Zakładu Socjologii i Psychologii Polityki Uniwersytetu Warszawskiego. - Zresztą kampania PO na wsi była delikatnie mówiąc niewidoczna – dodaje.

Z jednej strony kampania, z drugiej krytyczna ocena rządów koalicji PO – PSL dodaje Robert Alberski.

- Nastąpiło naturalne znużenie władzą sprawowaną przez dwie kadencje, widoczne we wszystkich grupach społecznych - przekonuje politolog.

W tym kontekście dziwić może nieco lepszy, niż w pierwszym sondażu, wynik PSL. Zdaniem naszych komentatorów, nagły wzrost poparcia może być efektem naturalnej mobilizacji elektoratu ludowców, a także tego, że w ostatnim okresie, kampania PSL nabrała tempa i wyrazistości. Uwagę ekspertów wzbudziła szczególnie druga debata telewizyjna, w której prezes stronnictwa pokazał się z bardzo dobrej strony.

Janusz Piechociński poruszył kluczowe tematy i jako jedyny dotykał problemów wsi – wyjaśnia dr hab. Rafał Chwedoruk politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Prezentował się jako polityk poważny, racjonalny i zdystansowany, a właśnie takie cechy docenia wiejski wyborca. Rolnicy najczęściej prezentują konserwatywny sposób oceny polityki i polityków, i oczekują w tym względzie odpowiedzialności, a nie happeningów.

Problem w tym, że happeningi są czasami potrzebne. Bez nich kampania wyborcza wydaje się bardzo mdła, a właśnie taka była obecna kampania. Kampania, która jak pokazują nasze badania, na dwa dni przed wyborami, nie zdołała sprawić, by 21% rolników sprecyzowało swe wyborcze plany.



0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×