Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Eksport rośnie

blog-0889344001441874568.jpg

Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej produkcja żywności na terenie naszego kraju wzrosła o 40%. W tym momencie polskie produkty trafiają na 70 rynków zbytu, spośród których wytypowano 13, na których prowadzone będą w najbliższym czasie akcje promocyjne, zachęcające do spożywania polskiej żywności. Polską żywność będziemy promować w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Singapurze, Indiach, Japonii, Chinach, Kanadzie, Algierii, RPA, USA, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Wietnamie i Iranie. Zdaniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi są to bowiem rynki, na których możliwości eksportowe są największe. Promocja ma ruszyć w przyszłym roku.

Polski eksport rolno-spożywczy szybko wzrasta. Najprawdopodobniej dlatego polscy rolnicy nie mają zbyt dużego problemu w związku z rosyjskim embargiem. W samym roku ubiegłym wartość naszego eksportu rolnego wyniosła blisko 22 miliardy euro. Nie jest jednak tak dobrze, jak mogłoby się wydawać. – Z powodu rosyjskiego embarga nastąpił spadek eksportu na rynek unijny w sektorze produktów mleczarskich, owoców i warzyw – twierdzi minister rolnictwa Marek Sawicki. – Wprawdzie odnotowaliśmy 40% wzrost eksportu w sektorze drobiu, ale nastąpił jednocześnie 10% spadek eksportu na rynek UE.

Dlatego konieczne stało się wypracowanie strategii promocji eksportu polskiej żywności na rynki spoza Unii Europejskiej oraz położenie nacisku na wzrost sprzedaży produktów wysoko przetworzonych. – Opracowaliśmy priorytety zagranicznych działań promocyjnych branży rolno-spożywczej i wytypowaliśmy 13 pozaeuropejskich rynków zbytu dla polskiej żywności. Kraje te to nasza szczęśliwa trzynastka – wyjaśnia Sawicki. W obręb promocji ma wejść również uczestnictwo w różnego rodzaju targach: – Będziemy uczestniczyli w najważniejszych targach SIAL w Paryżu, naprzemiennie z targami ANUGA w Kolonii oraz Alimentaria w Barcelonie. Ponadto, biorąc pod uwagę rosnący popyt na produkty ekologiczne, zasadna wydaje się także organizacja promocji polskich produktów ekologicznych na targach BIOFACH w Norymberdze, gdyż są to najważniejsze targi o tej tematyce w Europie – podaje minister.

Środki na te cele zostaną przeznaczane zarówno z budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Rynku Rolnego (które wspólnie przekażą sumę 5 milionów zł), jak i zasobów przedsiębiorców (tu kwota opiewa na 12 milionów zł). Możliwe jest też, że na tym fundusze się nie skończą, istnieje bowiem szansa na pozyskanie dodatkowych pieniędzy w ramach mechanizmów, którymi dysponuje resort gospodarki. Ministerstwo rolnictwa zwróciło się ponadto w sierpniu tego roku do organizacji branżowych, zasiadających w komisjach zarządzających Funduszami Promocji, o uwzględnienie działań promocyjnych zaplanowanych na rynkach wskazanych jako priorytetowe w planach finansowych Funduszy Promocji na 2016 rok.

Foto: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi



0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×