News

Autorzy tego bloga

Czy ciągniki rolnicze będą musiały mieć ABS?

blog-0614354001437574388.jpg

Skuteczne i bezpieczne – takie bowiem już niedługo mają być hamulce w ciągnikach rolniczych. W przyszłym roku w życie wejdzie nowe rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie układów hamulcowych pojazdów rolniczych. Ma ono zawierać dużo większe wymagania dotyczące skuteczności hamowania, norm bezpieczeństwa i stabilności niż do tej pory. W związku z tym nowe ciągniki będą musiały najprawdopodobniej zostać wyposażone w ABS.

 

W tym momencie systemy ABS w ciągnikach rolniczych są rzadkością. Jest to związane z istnieniem pewnych ograniczeń technicznych montażu systemów wynikających z przystosowania ciągników z hydraulicznym układem hamulcowym do przyczep. Wprowadzenie ABS do maszyn rolniczych będzie zatem oznaczał wzrost ich cen.

 

W związku z nowymi unijnymi ustaleniami przewiduje się jednak, że system ABS od 2016 roku stanie się obowiązkowy dla wszystkich nowych ciągników o maksymalnej prędkości powyżej 60 km/h. Od 2020 roku systemy te mogą stać się wymagane także dla ciągników „wolniejszych” – z maksymalną prędkością 40–60 km/h. Wszystko będzie zależało od tak zwanego studium wykonalności – Unia Europejska ma w planach zwrócić się do producentów ciągników rolniczych z zapytaniem, czy są w stanie montować takie układy w maszynach.

 

Należy w tym miejscu także podkreślić, że system ABS nie ma niestety znaczenia z punktu widzenia statystyk dotyczących wypadków z maszynami rolniczy. Pokazują one bowiem, że wypadków drogowych z udziałem ciągników jest stosunkowo mało, a jeśli już mają miejsce, to główną ich przyczyną jest prędkość.

 

Według danych KRUS w Polsce rocznie przy transporcie rolniczym zdarza się około 300 wypadków, z czego 10% to wypadki śmiertelne. Jednak tylko niespełna 1/3 z nich dotyczy bezpośrednio udziału maszyn rolniczych. Są to na przykład zderzenia z ciągnikami i kombajnami. Najczęściej przyczyną wypadków jest natomiast nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego, zsunięcie się pojazdu ze skarpy lub przewrócenie do rowu. Bardzo często wynikają one również z niewłaściwego przewożenia osób – na przyczepie czy błotniku.

 

Foto: pioter1222

Zaloguj się, aby obserwować  
Gość monika_adag_88

2201 wyświetleń

Zaloguj się, aby obserwować  


3 komentarze


Rekomendowane komentarze

Lepiej późno niż wcale a ABS isntnieje już prawie  50lat.
Cena a czy ludzkie życie ma swoją cene ? Wiem, że dla niektórych nie ale wtedy to już patologia...

 

PS możecie uznać to za reklamę ale zobaczcie jaka jest różnica:

Więc według mnie zmiana przepisów na plus.

  • Like 1

Czego to nie wymyślą... Niech każdy ma sprawne światła w przyczepie i podlącza hamulce w miarę potrzeby to bezpieczeństwo na drodze by wzrosło ze 200 %. A tu jak zwykle chodzi o kasę, jak nie coraz bardziej wygórowane normy emisji spalin i konieczność upychania pod maskami filtrów dpf, doc itp to znowu abs w ciągniku. Jeszcze trochę i będą obowiązkowe poduchy powietrzne, esp i inne niepotrzebne pierdoły

×

Ważne informacje

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony Agrofoto.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Korzystanie z Agrofoto.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności i plików cookies.