Skocz do zawartości

News

Autorzy tego bloga

Czy ciągniki rolnicze będą musiały mieć ABS?

monika_adag_88

1877 wyświetleń

blog-0614354001437574388.jpg

Skuteczne i bezpieczne – takie bowiem już niedługo mają być hamulce w ciągnikach rolniczych. W przyszłym roku w życie wejdzie nowe rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie układów hamulcowych pojazdów rolniczych. Ma ono zawierać dużo większe wymagania dotyczące skuteczności hamowania, norm bezpieczeństwa i stabilności niż do tej pory. W związku z tym nowe ciągniki będą musiały najprawdopodobniej zostać wyposażone w ABS.

 

W tym momencie systemy ABS w ciągnikach rolniczych są rzadkością. Jest to związane z istnieniem pewnych ograniczeń technicznych montażu systemów wynikających z przystosowania ciągników z hydraulicznym układem hamulcowym do przyczep. Wprowadzenie ABS do maszyn rolniczych będzie zatem oznaczał wzrost ich cen.

 

W związku z nowymi unijnymi ustaleniami przewiduje się jednak, że system ABS od 2016 roku stanie się obowiązkowy dla wszystkich nowych ciągników o maksymalnej prędkości powyżej 60 km/h. Od 2020 roku systemy te mogą stać się wymagane także dla ciągników „wolniejszych” – z maksymalną prędkością 40–60 km/h. Wszystko będzie zależało od tak zwanego studium wykonalności – Unia Europejska ma w planach zwrócić się do producentów ciągników rolniczych z zapytaniem, czy są w stanie montować takie układy w maszynach.

 

Należy w tym miejscu także podkreślić, że system ABS nie ma niestety znaczenia z punktu widzenia statystyk dotyczących wypadków z maszynami rolniczy. Pokazują one bowiem, że wypadków drogowych z udziałem ciągników jest stosunkowo mało, a jeśli już mają miejsce, to główną ich przyczyną jest prędkość.

 

Według danych KRUS w Polsce rocznie przy transporcie rolniczym zdarza się około 300 wypadków, z czego 10% to wypadki śmiertelne. Jednak tylko niespełna 1/3 z nich dotyczy bezpośrednio udziału maszyn rolniczych. Są to na przykład zderzenia z ciągnikami i kombajnami. Najczęściej przyczyną wypadków jest natomiast nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego, zsunięcie się pojazdu ze skarpy lub przewrócenie do rowu. Bardzo często wynikają one również z niewłaściwego przewożenia osób – na przyczepie czy błotniku.

 

Foto: pioter1222



3 komentarze


Rekomendowane komentarze

Lepiej późno niż wcale a ABS isntnieje już prawie  50lat.
Cena a czy ludzkie życie ma swoją cene ? Wiem, że dla niektórych nie ale wtedy to już patologia...

 

PS możecie uznać to za reklamę ale zobaczcie jaka jest różnica:

Więc według mnie zmiana przepisów na plus.

  • Like 1

Czego to nie wymyślą... Niech każdy ma sprawne światła w przyczepie i podlącza hamulce w miarę potrzeby to bezpieczeństwo na drodze by wzrosło ze 200 %. A tu jak zwykle chodzi o kasę, jak nie coraz bardziej wygórowane normy emisji spalin i konieczność upychania pod maskami filtrów dpf, doc itp to znowu abs w ciągniku. Jeszcze trochę i będą obowiązkowe poduchy powietrzne, esp i inne niepotrzebne pierdoły

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×