Skocz do zawartości

Zdjęcie

Ładowanie akumulatora.


59 odpowiedzi na ten temat

#21 Share bukat82

bukat82

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 198 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Połódniowy wschód, na wschód od HOLLYWOOD

Napisany 24 luty 2016 - 10:44

Ładowanie akumulatora.

Akumulatory ołowiowe ładuje się metodą CC/CV, prądem C/10

 

Przedłóż na polszczyznę popularno - podwórkową, czyli po chłopsku, o co kaman :wacko:

 

[C10]  zakładam że to chodzi o prąd 10 godzinny ;) a CC/CV?


Edytowany przez bukat82, 24 luty 2016 - 21:52.

Początek drogi to dzień narodzin. I od tej chwili powoli starzejemy się, dla jednych kwiaty, innym piach w oczy, lecz wszystkich równo na końcu czeka krzyż...


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ładowanie akumulatora. Dzisiaj, 17:48
  •  

#22 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 27 luty 2016 - 16:00

Ładowanie akumulatora.

Chodzi  o ładowanie stałym prądem do napięcia 2,3-2,4V/ogniwo, a później ładowanie stałym napięciem 2,4V/ogniwo.



#23 Share MasterRoj

MasterRoj

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 80 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:mechanika, elektryka

Napisany 01 czerwiec 2016 - 22:21

Ładowanie akumulatora.

Jak to w praktyce zrealizować stałopradowo a potem stałonapięciowo, jakie napięcie dla aku 12V i 6V bo skąd mam wiedzieć ile ogniw w środku siedzi.



#24 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 01 czerwiec 2016 - 22:58

Ładowanie akumulatora.

Konkretne napięcia ładowania podaje producent akumulatorów aczkolwiek 14.4V jest bezpiecznym napięciem i takowego napięcia należy się trzymać. Z prądem ładowania wtedy można dać sobie spokój.



#25 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 02 czerwiec 2016 - 08:57

Ładowanie akumulatora.

Chyba sam nie wierzysz w to co napisałeś, albo nigdy nie ładowałeś akumulatora. Nie będę teraz opisywał zależności podczas ładowania, ale podam tylko, że rozładowany akumulator o pojemności 72Ah potrafi pobrać prą ponad 100A przy napięciu 14,4V. A taki prąd skróci żywotność o 90%. W praktyce rzadko występują tak mocne prostowniki, ale dużo jest urządzeń Bester o prądach wyjściowych 35A, a ładowanie takim prądem też znacząco skróci żywotność akumulatora. Więc jednak przejmowałbym się prądem jaki pobiera akumulator podczas ładowania.

Jak to w praktyce zrealizować stałopradowo a potem stałonapięciowo, jakie napięcie dla aku 12V i 6V bo skąd mam wiedzieć ile ogniw w środku siedzi.

Ogniwo kwasowo-ołowiowe ma napięcie 2V. Więc używając prostej matematyki na poziomie szkoły podstawowej można obliczyć ilość ogniw w danym akumulatorze. Co do samej realizacji, to najpierw stabilizuje się prąd na poziomie C/10, a później przechodzi się na stabilizację napięcia. Tak więc widać, że ładowanie akumulatora nie jest tak prostą czynnością jakby się mogło wydawać. I właśnie stąd wynikają różnice, że jednemu akumulator działa 10 lat, a drugiemu rok.



#26 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 02 czerwiec 2016 - 23:24

Ładowanie akumulatora.

Więc w takim razie jak regulujesz prąd ładowania alternatora?


Edytowany przez bears, 02 czerwiec 2016 - 23:32.


#27 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 29 czerwiec 2016 - 20:55

Ładowanie akumulatora.

Nie reguluje się tego prądu. Alternator zawsze ładuje na full mocy, dlatego odpalenie pojazdu z mocno rozładowanym akumulatorem drastycznie skraca żywotność tego akumulatora. Po prostu układ został zaprojektowany do krótkiego rozruchu, co za tym idzie do małej głębokości rozładowania akumulatora. Wtedy dopuszczalny prąd nie jest przekroczony. Aczkolwiek najnowsze regulatory napięcia są już wyposażone w regulację prądu na podstawie stopnia rozładowania akumulatora.



#28 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 30 czerwiec 2016 - 19:43

Ładowanie akumulatora.

Nie ładuje na "full mocy" tylko daje tyle ile potrzebują odbiorniki, racją jest to że duży prąd skraca żywotność akumulatora ale dość że nie robimy tego nagminnie to dodatkowo tak wysokie prądy o których piszesz występują przez pierwsze kilka sekund, dalej prąd bardzo drastycznie spada a napięcie rośnie więc taka sytuacja nie robi mu krzywdy, ewentualnie niewielką. Producenci podają prócz C/10 również C/5 i mniej co bezpośrednio jest uzależnione z czasem ładowania akumulatora. 

Co do "najnowszych" regulatorów to takowego zostały stworzony grubo ponad 10 lat temu i w wielu samochodach do dziś używane, prócz regulacji prądu ładowania na podstawie napięcie akumulatora zawierały również takie opcję jak zależność prądu ładowania od temperatury na zewnątrz czy chociażby brak takowego ładowania podczas rozruchu samochodu czy w samochodach sportowych brak takowego ładowania od pewnej granicy obrotów silnika więc nie mam pojęcia o jakich najnowszych nowinkach piszesz.


Edytowany przez bears, 30 czerwiec 2016 - 19:44.


#29 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 01 lipiec 2016 - 07:54

Ładowanie akumulatora.

Rozładowany akumulator 80Ah może pobierać ponad 100A nawet przez godzinę, więc np. 80A alternator ładuje całą mocą. I tak jak napisałem może to trwać godzinę i więcej, więc nie jest to kilka sekund. A regulatory z regulacją prądu, mimo tego, że wynalezione dawno dopiero teraz są częściej stosowane i o to mi chodziło.



#30 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 01 lipiec 2016 - 09:13

Ładowanie akumulatora.

Rozładowany akumulator 80Ah może pobierać ponad 100A nawet przez godzinę, więc np. 80A alternator ładuje całą mocą. I tak jak napisałem może to trwać godzinę i więcej, więc nie jest to kilka sekund. A regulatory z regulacją prądu, mimo tego, że wynalezione dawno dopiero teraz są częściej stosowane i o to mi chodziło.

Nie pisz bajek bo jakikolwiek akumulator małej pojemności może pobrać te 100A  ale co najmniej przez pierwsze kilka sekund, nie wiem jak chcesz wpompować 100A przy napięciu ładowania 14.4V w akumulator o pojemności 80Ah. Łamiąc prawa fizyka i ładując taki akumulator prądem ładowania na poziomie 100A i napięciem kilkukrotnie większym od znamionowego naładował byś taki akumulator w niecałą godzinę, oczywiście wszystko hipotetycznie bo w rzeczywistości po kilku minutach albo i sekundach takiej zabawy wylądował byś na oiomie z ciężkimi oparzeniami chemicznymi na całym ciele. Zejdź na ziemię..



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ładowanie akumulatora. Dzisiaj, 17:48
  •  

#31 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 01 lipiec 2016 - 11:29

Ładowanie akumulatora.

Jeżeli wiesz co to jest to kup sobie miernik cęgowy i zmierz prąd ładowania (o ile jeszcze będziesz umiał go włączyć i ustawić). Nie będę z tobą dyskutował ani niczego udowadniał, bo zasób wiedzy może masz niewielki, ale za to doświadczenie praktyczne zerowe.



#32 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 01 lipiec 2016 - 12:55

Ładowanie akumulatora.

Jeżeli wiesz co to jest to kup sobie miernik cęgowy i zmierz prąd ładowania (o ile jeszcze będziesz umiał go włączyć i ustawić). Nie będę z tobą dyskutował ani niczego udowadniał, bo zasób wiedzy może masz niewielki, ale za to doświadczenie praktyczne zerowe.

Nie muszę tego mierzyć bo o tym mówią prawa fizyki i proste obliczenia, samo to że ładując akumulator prądem 100A przez godzinę przy napięciu 14.4V co jest oczywiste nie możliwe bo prąd przy takowym napięciu nie byłby większy niż 1A. W przypadku głęboko rozładowanego akumulatora tak duży i stały prąd ładowania na poziomie 100A doprowadzi do nagłego wzrostu napięcia na akumulatorze co przełoży się bezpośrednio również na nagły spadek prądu ładowania. Każdy kto kiedykolwiek ładował akumulator wie o tym że wraz ze wzrostem napięcia spada prąd ładowania co jest widoczne już od pierwszych kilkunastu sekund ładowania. Nie ma możliwości przynajmniej na planecie ziemia aby zwykły akumulator samoczynnie pobierał 100A przez godzinę. Kolega miał by rację gdyby nie istniało prawo Ohma a napięcie akumulatora przez tą godzinę nie uległo by zmianie.  Czym tak duży prąd ładowania (nawet ponad 100A) i czas (nawet przez 1 godzinę) jest wyznaczony? Potrafi to jakoś kolega udowodnić za pomocą wzorów i praw fizyki bo w cuda już od dawna przestałem wierzyć.



#33 Share MasterRoj

MasterRoj

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 80 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:mechanika, elektryka

Napisany 01 lipiec 2016 - 20:18

Ładowanie akumulatora.

Rozwińcie te prawa fizyki i proste obliczenia  podajcie przykładowe wyliczenia co by udowodniły twierdzenia



#34 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 01 lipiec 2016 - 21:05

Ładowanie akumulatora.

Nie muszę tego mierzyć bo o tym mówią prawa fizyki i proste obliczenia, samo to że ładując akumulator prądem 100A przez godzinę przy napięciu 14.4V co jest oczywiste nie możliwe bo prąd przy takowym napięciu nie byłby większy niż 1A. 

Nie trzeba nic rozwijać, powyżej już wszystko zostało napisane i o tym mówią prawa fizyki. Wynika z tego, że do połączenia alternatora z akumulatorem wystarczy przewód 0,5 mm2, bo prąd i tak nie będzie większy niż 1A. Tylko ciekawi mnie dlaczego w np. autach dostawczych, gdzie alternatory mają prąd wyjściowy 150A i akumulatory 100-120 Ah topią się przewody 25 mm2, jak prąd nie jest większy niż 1A.



#35 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 01 lipiec 2016 - 22:04

Ładowanie akumulatora.

Nie trzeba nic rozwijać, powyżej już wszystko zostało napisane i o tym mówią prawa fizyki. Wynika z tego, że do połączenia alternatora z akumulatorem wystarczy przewód 0,5 mm2, bo prąd i tak nie będzie większy niż 1A. Tylko ciekawi mnie dlaczego w np. autach dostawczych, gdzie alternatory mają prąd wyjściowy 150A i akumulatory 100-120 Ah topią się przewody 25 mm2, jak prąd nie jest większy niż 1A.

Mówią o tym że sprawny i naładowany akumulator z napięciem na poziomie 14V nie pobiera więcej niż 1A, pisałem już to wcześniej że prąd ładowania jest duży tylko w przypadku głębokiego rozładowania akumulatora i tylko przez krótki czas co związane jest z szybkim wzrostem napięcia akumulatora a przewody nie topią się tylko od złego dobrania ich przekroju do przekazywanego prądu. 



#36 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 02 lipiec 2016 - 08:28

Ładowanie akumulatora.

Tylko, że w tym temacie rozchodzi się o rozładowany do zera (pojemności, a nie napięcia) akumulator o pojemności około 100Ah, który tak jak napisałem wcześniej może pobierać prąd 100A. Więc nie wiem po co piszesz o naładowanym akumulatorze skoro nie ma to żadnego związku z tematem.



#37 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 02 lipiec 2016 - 11:56

Ładowanie akumulatora.

Wracasz do punktu wyjścia, taki prąd może oczywiście pobrać a nawet i większy ale nie przez nawet godzinę! Zwykła instalacja w samochodzie takiego obciążenia przez nawet godzinę nigdy nie wytrzyma pomijam fakt że alternator wyzionął by ducha już po kilku minutach, może ocalały by te chłodzone cieczą. Nie na darmo większość połączeń chociażby w samochodach pomiędzy alternatorem a akumulatorem/rozrusznikiem nie są wykonywane przewodami 25mm2 +, po prostu tak duże prądy przez dłuższy czas tam nie płyną więc nie ma potrzeby stosowania tak grubych przewodów.



#38 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 02 lipiec 2016 - 13:00

Ładowanie akumulatora.

Jakbym nie miał praktycznych przykładów to nawet bym o tym nie wspominał. Ale miałem takie przypadki wielokrotnie, prądy mierzyłem osobiście i wiem co piszę.



#39 Share bears

bears

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów

Napisany 02 lipiec 2016 - 18:08

Ładowanie akumulatora.

Zapewne akumulator w pojeździe testowym nadawał się co najwyżej na złom? Wtedy to było by jeszcze do zrozumienia, napięcie na akumulatorze nie wzrastało więc prąd nie malał a wszystko zmieniało się w ciepło. Ciekawe jak to przeżyła instalacja. W przypadku sprawnego akumulatora nie ma szans.



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ładowanie akumulatora. Dzisiaj, 17:48
  •  

#40 Share MasterRoj

MasterRoj

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 80 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:mechanika, elektryka

Napisany 26 lipiec 2016 - 21:24

Ładowanie akumulatora.

Podaj jakeś przykłady dobrych prostowników co idze w sklepe kupić.



Podobne tematy