Skocz do zawartości

Zdjęcie

Zabezpiecz się przed zimą. Zadbaj o maszyny. Zapis webinarium z ekspertami Grene


1 odpowiedzi na ten temat

#1 Share AF_Mirek

AF_Mirek

    Użytkownik

  • Root Admin
  • PipPip
  • 74 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 05 luty 2015 - 10:14

Zabezpiecz się przed zimą. Zadbaj o maszyny. Zapis webinarium z ekspertami Grene

 

Eksperci: Karol Biernat, Mariusz Pajor przedstawiciele ROW z firmy Grene,

  1. Przygotowanie maszyn rolniczych do zimy – Mariusz Pajor
  2. Jak przygotować ciągnik do sezonu zimowego – Karol Biernat

Karol Biernat: Dobry wieczór państwu! Jesteśmy przedstawicielami firmy Grene. Zajmujemy się obsługą gospodarstw wielkoobszarowych, ale jeśli jakiś rolnik indywidualny zwróci się do nas o pomoc  przy wyposażeniu budynków inwentarskich też chętnie pomożemy. Dziś wspólnie z firmą Agrofoto zapraszamy Państwa na webinarium, w którym poruszymy temat zabezpieczenia maszyn ze szczególnym naciskiem na ciągniki rolnicze, które są pozostawione na okres tzw. zimowania i te używane zimą.

I.Przygotowanie maszyn rolniczych do zimy

  1. Oczyszczenie maszyny
  2. Naprawa – konserwacja
  3. Przegląd podzespołów
  1. Przekładnie łańcuchowe
  2. Przekładnie pasowe
  3. Układ hydrauliczny
  4. Silnik
  5. Instalacja elektryczna
  6. Układ jezdny
  1. BHP i ochrona środowiska

Mariusz Pajor:

1. Oczyszczenie maszyny: Oczyścić należy wszystkie podzespoły, które w czasie pracy ulegają zanieczyszczeniu, można to zrobić za pomocą wody lub sprężonego powietrza. Pozostawienie resztek organicznych sprzyja procesom korozyjnym a także żerowania różnego rodzaju gryzoni. Gryzonie mogą uszkodzić : instalacje elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne, a także elementy uszczelniające. Po umyciu danej maszyny, przygotowaniu jej do przezimowania dobrze jest zostawić trutkę pod daną maszyną, po to, że jak gryzoń będzie przechodził to taką trutkę zje, nie pójdzie pod naszą maszyną.

 

2. Naprawa – konserwacja : Pęknięcia oraz zarysowania powodują gromadzenie się zanieczyszczeń, co przyczynia się do korozji w tych miejscach. Warto od razu takie miejsce zabezpieczyć przez namalowanie farbą antykorozyjną. Środki smarne stanowią ochronę antykorozyjną węzła tarcia, dlatego po umyciu maszyny należy nasmarować maszynę według schematu zamieszczonego w instrukcji urządzenia. Pamiętajmy, że środki smarne mają ochronić naszą maszynę, tak więc dobrze jest wysmarować, żeby wypchać ten stary, zużyty smar oraz wszystką wodę, która podczas mycia się tam dostała.

 

3.A. Przekładnie łańcuchowe : W skrzyniach przekładniowych należy wymienić olej, sprawdzić, czy nie ma żadnych przecieków. Jeżeli są jakieś przecieki, to uszczelnić. Łańcuchy oczyszczamy naftą, a następnie smarujemy smarem grafitowym. Zostawimy poluzowane lub zdejmujemy z maszyny. Jak już je zdejmiemy z maszyny, to najlepiej schować do magazynu.

 

3.B. Przekładnie pasowe : Zabezpieczenie przekładni pasowych polega na umyciu w ciepłej wodzie z dodatkiem mydła lub 10% spirytusie glicerynowym. Jak mamy dany pas trzeba zwrócić uwagę, czy nie ma jakiś popękań, jeżeli są np. na pasie grafitowym, to należy wymienić, a jeżeli tylko jest ucszczerbiony, to należy te strzępy obciąć i pas nadaje się dalej do użytkowania. W czasie przechowywania pasa na maszynie luzujemy jego naciąg.

 

3.C. Układ hydrauliczny: W układzie hydraulicznym powinien zostać wymieniony olej oraz filtry. Wszystkie elementy odsłonięte robocze tłoczyska wymagają pokrycia smarem i jeżeli jest to możliwe należy ustawić tłoczysko maksymalnie wciągnięte do cylindra. Przewody hydrauliczne pozostawiamy bez ciśnienia.

3.D. Silnik : W silniku wymieniamy olej oraz filtry. Układ chłodzenia zalewamy płynem o niskiej temperaturze zamarzania. Zostawienie układu chłodzenia pustego, nie zabezpieczamy go, powoduje to, że para wodna, która się dostaje koroduje no i taki układ może być . Jeżeli wypuszczamy płyn z danej maszyny to potrafi gryzoń wejść do tego układu, do tej chłodnicy. Z powodu zalewania takiego układu wodą, całe zanieczyszczenia idą w układ.  Tak więc warto zainwestować w płyny chłodnicze, bo na pewno to zabezpieczy. Wymieniamy filtry paliwa oraz zalewamy zbiornik do pełna.

 

3.E. Instalacja elektryczna : Konserwacja alternatora oraz rozrusznika polega na oczyszczeniu zewnątrz oraz przemyciu benzyną ekstrakcyjną. Pamiętajmy, lać  tylko po samej powierzchni. W akumulatorze sprawdzamy poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełniamy wodą destylowaną. Akumulator przechowujemy naładowany w suchym i ciepłym miejscu, ładujemy przynajmniej raz na trzy miesiące. Zaciski zabezpieczamy wazeliną techniczną.

 

3.F Układ jezdny : W układzie jezdnym sprawdzamy stan bieżnika oraz jak wygląda stan opon. Jeżeli jest to możliwe zmniejszamy obciążenie opon poprzez postawienie maszyny na klockach drewnianych oraz zdjęcie wszystkich zbędnych obciążników lub innych urządzeń. Ustawiamy maszynę na paletach lub deskach, żeby nie miała styczności bezpośrednio z ziemią.

 

BHP i ochrona środowiska : Prowadzone czynności konserwujące powinny być zgodne z elementami bezpieczeństwa oraz higieny pracy. Pamiętajmy o zakładaniu rękawic, okularów, stroju roboczego. Nie wylewajmy oleju bezpośrednio na ziemię, do ścieków. Na miejscu, gdzie wylano olej nic nie urośnie, a składniki oleju przedostaną się do wód. Dzięki zastosowaniu powyższych elementów maszyny rolnicze na długo pozostaną sprawne i będą służyły przez wiele sezonów.


Karol Biernat: Teraz przejdziemy do przygotowania ciągników do sezonu zimowego. Drodzy użytkownicy Agrofoto zapraszamy do zadawania pytań w czasie trwania prezentacji, postaramy się na te wszystkie pytania jak najlepiej odpowiedzieć. Przechodzimy do prezentacji pt. „Jak przygotować ciągnik do sezonu zimowego.”  Mówimy tutaj o ciągniku, który będzie na tzw. przezimowanie, ciągnik ten będzie stał w okresie ok. 3-4 miesięcy. Zima to okres, kiedy większość rolników ma czas na przegląd maszyn rolniczych oraz ciągników, lecz nie ma ku temu warunków, głównie ogrzewanego warsztatu, a przy mrozach dochodzących do -20 C po prostu jest to niemożliwe. Dlatego należy jak najwcześniej zabezpieczyć maszyny, żeby na wiosnę nas nie zawiodły. Najlepiej zaraz po wykonaniu prac polowych, gdyż najlepiej pamiętamy jakie zespoły robocze ostatnio nie funkcjonowały najlepiej. Dzisiaj przedstawimy kilka rad odnośnie zabezpieczenia ciągnika przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi jakie mamy zimą i wczesną wiosną.

 

Jak to zwykle bywa brudne trzeba umyć. Przygotowanie ciągnika rolniczego do konserwacji i przechowywania zaczynamy od dokładnego umycia całej maszyny. Służą do tego różnego rodzaju myjki ciśnieniowe oraz odpowiednie środki do mycia zimną lub gorącą wodą. Środki, jak i myjki ciśnieniowe mamy w swojej ofercie. Trzeba pamiętać, żeby uważać zwłaszcza na urządzenia elektryczne, takie jak: komputer, w nowszych ciągnikach: uszczelki, przekładnie, korki wlewu oleju i zbiornika paliwa, filtry i układ wydechowy silnika. Nie należy lać wody pod wysokim ciśnieniem, ani zbyt gorącej wody, by nie spowodować więcej szkód niż pożytku. I trzeba pamiętać, by maszyna zdążyła wyschnąć, nim wstawimy ją do garażu. Następnie zabezpieczamy wszystkie ślady korozji oraz złuszczonej powłoki malarskiej, którą odtłuszczamy i malujemy gotowymi farbami według kolorów producentów dostępnych w naszej sieci sklepów

Silnik – w silniku spuszczamy oczywiście olej, wymieniamy na nowy. Żeby to zrobić prawidłowo należy silnik rozgrzać, żeby olej odpowiednio zleciał. Wymieniamy olej oraz filtry. Zużyty olej zawiera szkodliwe związki chemiczne, kwaśne produkty spalania oraz inne zanieczyszczenia, które gromadzą się w oleju w trakcie eksploatacji, tworzą środowisko korozyjne i pozwalają w układzie na tworzenie się różnych związków korozyjnych. Będą niekorzystnie wpływać na elementy silnika. Te zanieczyszczenia i związki przyczyniają się do szybszego zużycia korozyjnego powierzchni cylindra i czopów wału korbowego, dlatego zawsze przed sezonem zimowym warto wymienić ten olej. Jak z doświadczenia wiem, nie każdy to robi, bo ciągnik ma przejechane dopiero 50 czy 70 motogodzin ale wiemy, że jak ciągnik będzie stał 3-4 miesiące, naprawdę warto wymienić ten olej.

 

Świeże, czyste filtry lepiej tolerują gęściejsze paliwo – Jak wiemy, każdy filtr ma swoją przepustowość. Filtr, który będzie miał 100 motogodzin czy 200 motogodzin nie będzie już miał tej odpowiedniej przepustowości i zimą, kiedy będziemy chcieli odpalić ten ciągnik. Aczkolwiek rozmawiamy o ciągnikach, które stoją 3-4 miesiące, ale ten filtr zawsze lepiej jest wymienić.

 

Zalewamy ciągnik paliwem zimowym stosunkowo wcześniej, by zdążyło wypełnić przewody paliwowe oraz filtry. Najlepiej spuścić stare paliwo do zera. Wtedy mamy pewność, że ten ciągnik, gdy go zapalimy pochodzi przykładowo 5-10 min, a wszystkie przewody paliwowe oraz filtry wypełnią się paliwem zimowym. Zbiornik paliwowy zalewamy do pełna paliwem, co uniemożliwia się skraplaniu pary wodnej. Wymieniamy lub oczyszczamy filtr powietrzny. W przypadku czyszczenia sprężonym powietrzem zawsze od strony wewnętrznej. Zawsze czyścimy filtry od strony wewnętrznej, czyli tam gdzie nie zasysają, tylko z drugiej strony. Warto też wyczyścić filtry kabinowe. Filtry kabinowe powinno się czyścić jak najczęściej, ale gdy będziemy czyścić wszystkie filtry sprężonym powietrzem musimy pamiętać, żeby to robić z drugiej strony, niż je wyjmujemy po prostu. Pasy myjemy wodą z dodatkiem nieagresywnych środków myjących i przechowujemy poluzowane. Idealną sprawą byłoby też wyjąć je w ogóle, zdemontować te pasy z maszyny, lecz z doświadczenia wiem, że mało osób stosuje się do takiej praktyki.

Układ chłodzenia : Układ chłodzenia zalewamy płynem o niskiej temperaturze zamarzania, w naszych warunkach klimatycznych około -30C. Płyn, który posiadamy w sprzedaży zapewnia optymalną temperaturę pracy w każdych warunkach – unikalna receptura chroni silnik przed przegrzaniem w okresie letnim oraz przed zamarzaniem w układzie w okresie zimowym do -35C. Specjalny pakiet dodatków antykorozyjnych i uszlachetniających zapobiega korozji układu chłodzenia zapewniając prawidłową pracę silnika przez wiele lat. Jeśli mamy taką potrzebę możemy sami sobie przygotować mieszankę, musimy pamiętać tylko o tym, żeby robić to z wodą destylowaną w proporcjach rozcieńczania w stosunku 3 : 1 naszego koncentratu, uzyskujemy temperaturę krystalizacji -64C. Rozcieńczanie w stosunku 1 : 1 naszego koncentratu uzyskujemy temperaturę krystalizacji -35C. Rozcieńczanie w stosunku 1 : 1,5 = -25 C. Rozcieńczanie w stosunku 1 : 2 uzyskujemy temperaturę krystalizacji -17C. Płyn zaleca się wymieniać co 3 lata lub 3 tys mth (motogodzin).

 

Akumulator – Oczyszczamy klemy, sprawdzamy poziom elektrolitu, który powinien wynosić od 1 cm do 1,5 cm powyżej płyt, uzupełniamy tylko woda destylowaną. Sprawdzamy napięcie – prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić od 13,8 d 14,8 V.

 

Akumulator przechowujemy zawsze w stanie naładowania. Zacisk akumulatora, klemy smarujemy wazeliną techniczną. Powierzchnia wieczka powinna być czysta, ponieważ gromadząca się na niej woda, wilgoć i różnego typu zabrudzenia mogą powodować zwarcia i samowyładowania akumulatora. Trzeba również dbać o stałe utrzymanie akumulatora w odpowiednim stopniu doładowania, czyli nie pozostawiajmy akumulatora do wyładowania całkowitego, bo to może mu bardzo zaszkodzić. Akumulator może się zasiarczyć. Podczas mrozów przydaje się prostownik, którym można doładować akumulator w przypadku problemów z rozruchem. W naszej ofercie znajdziecie państwo prostowniki standardowe, z rozruchem oraz z mikroprocesorem. W niektórych, zwłaszcza starszych ciągnikach przed rozruchem należy pamiętać, żeby wcisnąć pedał sprzęgła – zmniejsza to opór stawiany rozrusznikowi i obniża poziom poboru prądu z akumulatora. Akumulator nie powinien być przeciążany, a zatem w czasie odpalania silnika powinno się wyłączać wszelkie urządzenia elektryczne, które pobierają prąd np. dmuchawy, światła, radio można wyłączyć. Należy również zachować przerwy pomiędzy ewentualnymi kolejnymi próbami uruchomienia silnika, bowiem ich brak może doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora.  Akumulator ma wtedy bardzo duży pobór prądu i musi sobie chwilę odpocząć, żeby się zregenerować.

 

Smarowanie i ogumienie - Smarujemy ciągnik zgodnie z instrukcją obsługi taką ilością smaru, która pozwala na wypchanie zanieczyszczeń, agresywnych substancji i wody, która mogła przypadkiem dostać się podczas mycia. Jeśli to możliwe odpalamy ciągnik raz w miesiącu w celu podładowania akumulatora, nasmarowania silnika, innych jego podzespołów, jak sprężarka od klimatyzacji. Uwaga! Po odpaleniu zostawiamy ciągnik na dłuższą chwilę, by silnik się odpowiednio nagrzał. Jeśli nie stawiamy ciągnika na klockach, po odpaleniu należy rozgrzać olej w układzie hydraulicznym i można zmienić położenie ciągnika ruszając do przodu lub w tył, zmieni się pozycja opon, na których stoi, żeby te 4 miesiące nie stał wciąż w tej samej pozycji. Opona może się odkształcić i zmienić swoją strukturę. Dla odciążenia opon najlepiej jest ustawić ciągnik „na klockach”. Jeśli wiemy, że on będzie stał 3-4 miesiące ustawiamy go „na klockach”, mamy problem z głowy. Zmniejszamy ciśnienie w oponach do minimalnego zalecanego.

 

Dzisiejsze ciągniki rolnicze to nowoczesne i drogie maszyny, dlatego musimy o nie dbać przez cały rok ale w sezonie agrotechnicznym jest bardzo mało czasu, dlatego listopad i grudzień to najlepszy czas, by zadbać o ciągniki, wykonać potrzebne naprawy. Stosowanie się do tej krótkiej instrukcji, jak wyżej, zapewni długi i bezawaryjny czas użytkowania twojego ciągnika a zimą maszyna bez stresu zapadnie w sen zimowy, by wiosną wypoczęta obudzić się bez problemów do pracy.


Karol Biernat : Przechodzimy do następnej części prezentacji, mianowicie : Bezproblemowa praca ciągnikiem zimą

 

 Najważniejsze przygotowanie ciągnika do pracy zimą. W celu łatwego uruchomienia ciągnika podczas zimy, musimy pamiętać o podstawowych zasadach oraz podzespołach.

Po uruchomieniu silnika pozostawiamy go na wolnych obrotach najlepiej około 900 obrotów na minutę do czasu rozgrzania się olejów. Niskie temperatury powietrza w okresie zimowym przekładają się na wzrost gęstości oleju w silniku i układzie przeniesienia napędu, co z kolei prowadzi do zwiększenia oporów działania wybranych elementów roboczych silnika w czasie jego uruchamiania. Także warto tutaj zostawić ten ciągnik na jakiś krótki czas, żeby on rozgrzał te oleje, chodzi też tutaj o oleje hydrauliczne, przekładniowe, o skrzynie biegów w ciągnikach. Żeby to wszystko zaczęło dobrze funkcjonować, olej musi mieć swoją gęstość.

 

Silnik – stosujemy oleje o niskiej temperaturze pracy tj. 0W, 5W, 10W, 15W, wiedząc, iż 0W i 5W jest przystosowany do pracy w temperaturze do -30 stopni. 10 W do -25 stopni i 15 W do  -20 stopni. U nas najbardziej popularnymi olejami silnikowymi jest olej 10W 40 przystosowany do temperatury w zakresie pracy od -25 do +40 stopni, jest to olej półsyntetyczny. Drugim równie popularnym olejem  stosowanym w ciągnikach troszeczkę starszych i które mają większą liczbę motogodzin jest olej 15W 40, jest to olej mineralny i on przystosowany jest do pracy w temperaturze od -20 do +40 C.

 

Układ paliwowy zalewamy paliwem zimowym i wymieniamy filtry paliwowe. To jest ważna sprawa, jeżeli ktoś chce użytkować ciągnik rolniczy sprawnie w sezonie zimowym, żeby jednak to paliwo było z tym dodatkiem zimowym. W innym razie będzie to zamarzało. Wymieniamy filtry paliwowe. Filtry paliwowe wymieniamy na nowe, mają lepszą przepustowość. Silnik będzie bez problemu wtedy pracował. W chłodnicy sprawdzamy poziom płynu chłodniczego oraz temperaturę zamarzania.

 

Układ chłodzenia w nowoczesnych silnikach – tutaj chciałbym zaznaczyć i obalić pewne mity związane z zakrywaniem chłodnic papierowymi tekturami, czy czymś podobnym, gdyż układ chłodzenia w nowoczesnych silnikach jest tak skonstruowany, aby radził sobie z prawidłową temperaturą silnika sam, zarówno w gorące lato, jak i w mroźną zimę. Ingerencja kierowcy jest praktycznie zbędna, jeśli cały układ chłodzenia jest w 100% sprawny. Nie ma mowy o problemach z przegrzaniem, jak i nagrzewaniem się jednostki podczas siarczystych mrozów. Jeśli jednak wyraźnie widać, że w okresie zimowym czas nagrzewania silnika jest bardzo długi albo silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy, to przyczyną może być uszkodzony termostat. W takim przypadku nie zamyka się on do końca i tym samym powoduje wykorzystanie chłodnicy. Dobry termostat powinien się w ogóle nie otworzyć i wtedy chłodnica działa, jak tektura. Przepuszcza nam dalej to zimne powietrze i w ogóle nie dochodzi do niej woda. Płyn jest grzany tylko w bloku silnika. Jeśli zaś układ chłodzenia działa prawidłowo, zasłaniania chłodnicę i nie da żadnych pozytywnych wyników. Jeśli jednak zdecydujemy się na zasłonięcie chłodnicy, nie zasłaniajmy jej szczelnie. Zimą w pracach wykorzystujemy ciągnik do produkcji zwierzęcej, a jak wiemy nie zawsze pracuje nam w lekkich warunkach.  Dlatego czasem może się zdarzyć tak, że przy jakiejś wycinarce, czy przy wozie paszowym zauważymy i zagotujemy silnik.

 

Akumulator – sprawdzamy stan naładowania oraz ładowanie alternatora, który powinien podawać prąd w przedziale 13,8 do 14,8 V. Jest to ważny element, dlatego żeby nie mieć problemów, jeśli używamy codziennie i jest on używany przez godzinę, czy dwie powinien spokojnie dać radę naładować akumulator. Sprawdzamy połączenia elektryczne i w razie potrzeby dokręcamy i zabezpieczamy przed wodą. Uszczelki czyścimy i zabezpieczamy smarem silikonowym, wtedy możemy bezproblemowo otwierać drzwi i różne inne elementy, np. tylną szybę. Warto w użytkowaniu tego ciągnika rolniczego zimą podkreślić to, że te ciągniki pracują nie zawsze w lekkich warunkach i dbałość o te elementy, które wyżej przedstawiliśmy na pewno odzwierciedli się tym, że ten ciągnik będzie nam służył nie przez jedną, czy dwie zimy, ale długie lata. Ważnym elementem wspomagającym rozruch silnika są świece żarowe, płomieniowe lub grzałki elektryczne. Należy te elementy sprawdzić przed zimą, żeby później nie mieć niemiłych niespodzianek, gdy ciągnik jest nam potrzebny praktycznie codziennie. Warto pamiętać o nie przekraczaniu 10 sekund pracy rozrusznika. Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony, to następna próba powinna być wykonana przynajmniej po jednej minucie przerwy. Z tego względu, że możemy po prostu spalić rozrusznik, albo też uszkodzić akumulator, o czym była mowa wcześniej. Na tą chwilę to wszystko, zapraszamy do zadawania pytań. 


Jarek: Podobno nie powinno się przykrywać ciągnika plandeką na zimę - dlaczego?

Karol Biernat: Jeżeli musimy przechowywać traktor na dworze, trzeba pamiętać o tym, żeby nie przykrywać przez całą zimę. W ten sposób zaburza się przepływ powietrza, pod przykryciem tworzy się też para, która nie ma ujścia i powoduje korozje części ciągnika. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku byłoby częściowe jakby przykrycie ciągnika, ale na pewno nie szczelne. Możemy przykryć go plandeką ale nie w ten sposób, żeby nie dochodziła do niego woda, ale żeby miał też jakieś odparowywanie.

 

Mateusz: Czy można jakoś zabezpieczyć kosiarkę?

Karol Biernat : Kosiarkę możemy zabezpieczyć na wszelkie sposoby, najlepiej jeśli jest garażowana i stoi na jakiejś palecie, nie ma bezpośredniego kontaktu z podłożem. Kosiarkę smarujemy według instrukcji użytkowej. Wymieniamy olej, przekładnie, popuszczamy paski.

 

Łukasz: Jak zabezpieczyć prasą belującą ?

Karol Biernat : Prasę belującą możemy zabezpieczyć w różne sposoby. Generalnie chodzi o to, żeby łańcuchy, jeżeli jest to prasa łańcuchowa były nasmarowane, jeśli jest to prasa pasowa też trzeba nasmarować wszystkie łańcuchy. Smarujemy prasę i najlepiej, jeśli jest to prasa garażowana. Jeśli nie ma takiej możliwości przykrywamy ją plandeką, ale trzeba to zrobić umiejętnie, żeby do tej prasy był też dostęp powietrza, żeby ta prasa oddychała. Smarujemy, oliwimy wszystkie łańcuchy, zabezpieczamy je smarem grafitowym.

 

Krzysztof: Czym zabezpieczyć talerze w talerzówce na zimę, jeżeli ta jest cały czas pod chmurką?

Karol Biernat : Talerze w talerzówce najlepiej jest zabezpieczyć farbą podkładową, czyli tzw. minią, to jest najpewniejsze zabezpieczenie wszystkich maszyn uprawowych, które są przechowywane pod chmurką. Oczywiście smarujemy łożyska i inne podzespoły.

 

Kuba Mikołajczyk: Co ile miesięcy powinno się zmieniać olej?

Mariusz Pajor: Tutaj do tego pytania musiałbym się spytać - Jaki olej? Czy to jest olej silnikowy, czy olej przekładniowy? Jeżeli chodzi o olej silnikowy, w zależności, jaki to będzie olej – mineralny czy . Jeżeli to będzie mineralny, to najczęściej daję 250 megagodzin, jeżeli to będzie olej syntetyczny to nawet co 500 megagodzin powinien być wymieniany.

 

PIOTREKT6050: W jaki sposób zabezpieczyć lakier i czy jest to potrzebne?

Mariusz Pajor : Najlepiej schować maszynę pod jakąś wiatę, aby zabezpieczyć przed deszczem i śniegiem. Jeżeli będzie na to cały czas padał, oczywiście ten lakier nam wyblaknie, a jeżeli są jakieś pęknięcia musimy to zabezpieczyć poprzez odpowiednie wyczyszczenie, zamalowanie minią a później nałożenie odpowiedniego lakieru i odpowiednią barwą.


MARCIN: Czy zmieniamy płyn chłodniczy?

Mariusz Pajor : Płyn wymieniamy co trzy lata, najlepiej sprawdzić jaki jest jakościowo ten płyn, jaką ma temperaturę zamarzania. Możemy wziąć glikometr, będziemy wiedzieć czy się nadaje, czy się nie nadaje.

 

Marcin: Czy z ciągnika nie używanego i stojącego 'pod chmurką' dłuższy czas wyjmować akumulator?

Karol Biernat : Generalnie, jeśli nie używamy ciągnika dłuższy czas nieważne czy to zima, czy lato powinniśmy ten akumulator doładowywać średnio raz w miesiącu, góra dwa razy, co dwa miesiące. Gdy nie będziemy go ładować akumulator się zasiarczy. Wyjmowanie akumulatora zimą ma oczywiście sens. Wyjmujemy go zimą, chowamy do ciepłego miejsca, akumulator będzie w lepszych warunkach i mniej będzie oddawał tą energię, gdyż zimą traci dużo więcej energii, ale trzeba pamiętać o tym, żeby doładowywać ten akumulator co jakiś czas.

 

Dawid: Jakie oświetlenie zakupić do ciągnika?

Karol Biernat: Teraz nowością u nas w Grene są lampy ledowe do wszelkich ciągników, przyczep, lampy robocze świecące światłem skupionym, rozproszonym. Jest to bardzo fajna sprawa z tego względu, że te lampy potrzebują bardzo mało energii i różnią się od standardowej, zwykłej żarówki przede wszystkim poborem energii i żywotnością. Myślę, że warto zakupić takie lampy. Nasz akumulator będzie w dużo lepszej kondycji, nie będzie tak mocno obciążony.

 

Wojciech: Czy można smarować olejem wytarte z lakieru części maszyn? Czy jest to jakieś zabezpieczenie antykorozyjne?

Mariusz Pajor : Zabezpieczenie tak, ale jakim olejem. Na pewno nie olejem spalonym, najlepiej byłoby olejem pochodzenia roślinnego, olej taki jest rzadki, wypływa z tych elementów i zanieczyszcza. Jeżeli to robić, to na pewno olejem pochodzenia roślinnego, aby nie zanieczyszczać środowiska.

 

 

Marcin: Czy olej rzepakowy nadaje się do konserwacji sprzętu?

Mariusz Pajor: Tak, oczywiście. Olej rzepakowy nadaje się do konserwacji sprzętu. Jest to olej pochodzenia roślinnego i on nie zanieczyszcza nam gleby.

 

Jarek: Czym rozcieńczać koncentrat płynu do chłodnic wodą z kranu czy destylowaną?

Mariusz Pajor: Oczywiście destylowaną, ponieważ nie zawiera żadnych związków, tylko musi być to woda czysta



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Zabezpiecz się przed zimą. Zadbaj o maszyny. Zapis webinarium z ekspertami Grene Dzisiaj, 06:28
  •  

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Zabezpiecz się przed zimą. Zadbaj o maszyny. Zapis webinarium z ekspertami Grene Dzisiaj, 06:28
  •  

#2 Share AF_Mirek

AF_Mirek

    Użytkownik

  • Root Admin
  • PipPip
  • 74 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 05 luty 2015 - 10:55

Zabezpiecz się przed zimą. Zadbaj o maszyny. Zapis webinarium z ekspertami Grene

MARCIN: czy do ciągnika stosuje się opony zimowe"

Karol Biernat:  W zasadzie do ciągnika nie stosujemy opon zimowych, są standardowe opony i jeśli ciągnik będzie normalnie użytkowany zimą nic tym oponom na pewno się nie stanie.

 

Janek: Jak zabezpieczyć wał posiewny ?"

Karol Biernat:  Wał posiewny zabezpieczamy tutaj oczywiście smarując go dobrze by było  chociaż wiemy, że jest to niemożliwe, żeby ten wal stał też pod dachem generalnie najlepszym zabezpieczeniem byłoby wymalowanie po prostu pistoletem i minią, farbą podkładową.

 

Kuba: Czy lepszy będzie zamiast samostartu np. Plak ?

Karol Biernat :  Na pewno plak nie jest zalecany do tego typu rzeczy. Wiemy, że gdzieś, ktośtam stosuje ten plak, do samostartu my nie polecamy tego na pewno, polecamy oryginalne środki.

 

Jarek: A czy jest konieczna do ledów jakaś specjalna instalacja elektryczna?

Karol Biernat: Nie, ledy montujemy normalnie, żadna specjalna instalacja elektryczna nie jest  potrzebna, mamy ledy 12 V i na instalację 24 V.

 

Jarek: A czy są jakieś łańcuchy na koła na zimę do ciągnika?

Karol Biernat: Tak, są takie łańcuchy na koła do ciągnika. Generalnie, jeśli ktoś używa takich łańcuchów, głównie przydają się przy pracach z odśnieżaniem, jeśli odśnieżymy jakieś dojazdy do pryzym, do obór i innych rzeczy, do których zimą musimy dojechać to łańcuchy raczej nie będą potrzebne ale i tak są łańcuchy na koła do ciągnika.

 

Wojtek: Czy dobrym rozwiązaniem jest montaż grzałki płynu chłodniczego w ciągniku?

Karol Biernat : Myślę, że nie zaszkodzi zamontować taką grzałkę w ciągniku. Generalnie posiadamy też takie w naszej ofercie. Myślę, że jeśli ciągnik będzie miał tutaj dobre świece żarowe, to nie ma konieczności, montowania takiej grzałki.

 

Janek: Jak zabezpieczyć wnętrze przyczepy ?

Karol Biernat : Najlepiej by było, żeby co roku było po prostu odświeżone, wymalowane farbą antykorozyjną, czyli tzw. minią. To najlepsze zabezpieczenia przyczepy, można przykryć plandeką ale nie da takiego efektu i na pewno nie zabezpieczy metalu.



Podobne tematy