Skocz do zawartości

Zdjęcie

Fasola jaś


4 odpowiedzi na ten temat

#1 Share gigany

gigany

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 64 postów

Napisany 12 lipiec 2014 - 21:14

Fasola jaś Witam
Chciałbym się dowiedzieć czegoś o uprawie fasoli jaś (tyczny, nie karłowaty, czy jest to opłacalne na nie wielkiej powierzchni (ok 20ar)? kiedy siać? w jakich odległościach? jakie środki chwastobójcze? i jaka agrotechnika i zabiegi pielęgnacyjne? czy ta uprawa jest podobna do uprawy fasoli karłowatej?
Przepraszam, że tyle pytań i z góry dziękuje za pomoc

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Fasola jaś Dzisiaj, 17:23
  •  

#2 Share przemoj1

przemoj1

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 71 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 17 lipiec 2014 - 20:55

Fasola jaś siać najlepiej siewnikiem punktowym co 45 cm z rozstawem nasion ok 15-18 cm, nasiona zaprawić zwykłą zaprawą zbożową, przed siewem dursban na szkodniki no i co najważniejsze opryski na chwasty chociaż przy tak małym areale tradycyjny ''motykol'' zastąpi środki ochrony roślin przed chwastami :D

#3 Share gigany

gigany

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 64 postów

Napisany 24 lipiec 2014 - 11:06

Fasola jaś Dzięki za odpowiedź przemoj1
mam jeszcze pytanie odnośnie tej "konstrukcji" ze sznurków po której pnie się fasola tj jaka jest wysokość, jak są przymocowane te sznurki do ziemi i kiedy należy te sznurki zamontować?
Kiedy się ją sieje? ile wynosi czas wegetacji?
Jak wyglada zbiór?
Jakie nawozy i w jakich dawkach?

Edytowany przez gigany, 24 lipiec 2014 - 13:12.


Wiadomość z agroFakt.pl agrofakt

  • agroFakt.pl
  • agroFakt.pl
Fasola jaś Dzisiaj, 17:23
  •  

#4 Share qomar

qomar

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 55 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 08 marzec 2016 - 10:20

Fasola jaś

Witam !

 

Mam małe pytanie do praktyków uprawy fasoli "Piękny Jaś" Tyczna - a mianowice o ceny i plonowanie tej uprawy w ostatnim czasie. Pozwoliłem sobie na małą rozpiske "przychodów-rozchodów" jeśli chodzi o tą uprawe i wyszło coś takiego :

 

 

powierzchnia uprawy - 7h gleba iV klasa (IVa)

 

uprawa miałaby być prowadzona na kołkach co 5 m i wiązaniu sznurkiem plus około 1000 tyczek

 

koszt :

 

Nawozy : Superfosfat 1,5 t (100-200 kg/h)  około 1500 zł

Siarczan potasu 1,5t (100-200 kg/h) około 4500 zł

Wapnowanie - 1t/h x 7 = 1500 zł

Przedsiewnie - 100kg/h saletry x 7 = 800 zł

materiał siewny - 800 kg x 8zł = 6400 zł

zaprawa - około 100 zł

 

i część którą trzeba by było rozłożyć na kilka lat np 7 czyli zakup palików i tyk

na ten areał potrzeba by było około 6200 palików w cenie 1000zł za 400 ( cena z przypadkowego ogłoszenia ale dużo można wykonać taniej na własną ręke)

czyli około 15000 zł / 7 lat (bo tyle mam nadzieje będą służyły a przynajmniej ich więksa część) = około 2200 zł na rok

 

reasumując = koszta 17 000 zł średnia za rok (w tym w pierwszym roku 30 000 jako koszt całkowity zakupu kołków i palików)

koszta pracy = sadzenie 3 dni po 8h 

              podwiązywanie 2 dni po 8h

              zbiór                 7 dni po 8 h

              łuskanie            7 dni po 8h

czyszczenie przebieranie 7 dni po 8h

 

czasy podane dla pracy 3 osób = 26 dni x 8h = 208h x 8 zł/1h = 1664 zł x 3 os = 4992 zł

oczywiście pasowałoby jakiś oprysk na to ale chciałbym żeby ktoś bardziej doświadczony napisał coś  tym oraz o kosztach tego zabiegu na h również doliczam "pożyczenie uli na zapylenie" 200 zł / koszta paliwa 1000 zł na czyszczenie przejazdów plus amortyzacja sprztu 200 zł/h

 

łącznie po stronie kosztów : 4992 + 1400+1000+200+30000 = 37500 a w latach następnych --> 22500 / rok ( minus koszt zakupu palików)

 

Po stronie przychodów - plon licze na 1,2t/h x 7 = 8,2t x 8zł/kg = 65600 zł - 37500 = 28100 zł

 

prosze o konstruktywne komentarze bądź poprawki w obliczeniach

 

pozdarwiam


Edytowany przez qomar, 08 marzec 2016 - 10:26.


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Fasola jaś Dzisiaj, 17:23
  •  

#5 Share sylweklubelak

sylweklubelak

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 188 postów

Napisany 09 marzec 2016 - 21:15

Fasola jaś

ja w tym roku planuje hektar i wiem ze kupa roboty bedzie a 7?

-po pierwsze kto bedzie za 8 zl zapierdalal?

-po drugie nawet jak znajdziesz ludzi to nie troje a 7-8 ci trzeba zeby to w miare szybko wbic slupy, rozciagnac drut i podwiazac a potem luskac

-potem przerwa w oczekiwaniu na chwasty i albo opryski dadza rade albo motyka  bedzie potrzebna to trzy osoby musialyby 24 h na dobe plewic zeby to ogarnac i to byloby ciezko.

-a poza tym nikt z wynajmu nie bedzie pracowal tak jak ty tylko odwalic godz i na piwo :) moze ukraincy ale lepszy zarobek maja na owocach

-znalezc ludzi do pracy to wbrew pozorom najwiekszy problem, przynajmniej u mnie pow bilgorajski

A co do reszty to nawozy nie beda strasznie drogie odzywki tez ,gorzej juz na robaka i grzyba.

Fajny film jest na you tubie''fasola na podkarpaciu'' tez sie zastanawiam czy nie dac tak rozstawu zeby srodki traktorem robic, musi miec slonce i przewiew fasola.

tylko tam slupy maja bardzo wysoko mysle ze wystarczy tyle zeby 170-180 wzrostu zawodnik mogl sznurek przywiazac.

Zycze powodzenia ale moge sie zalozyc o caly moj przyszly plon ze w 3 osoby 7 ha nie zrobisz :)

 

 


a i kup sobie program ochrony roslin. Warzywa



Podobne tematy fasola

Tylko na agroFakt.pl: Groźny szkodnik w uprawach grochu! zobacz »