Skocz do zawartości

Zdjęcie

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?


51 odpowiedzi na ten temat

#41 Share LukaszC5

LukaszC5

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 275 postów

Napisany 21 listopad 2015 - 18:32

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Jak oglądałem raporty z testów spalania podobnych ciągników różniących się tylko skrzynią bo jeden miał bezstopniową a drugi powershift to w cięzkich pracach bezstopniowa zużywała 2-4l więcej na hektar także przy większych gospodarstwach zbiera się z tego niezła sumka.

 



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
skrzynia bezstopniowa mit czy prawda? Dzisiaj, 18:16
  •  

#42 Share ptaszyna

ptaszyna

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1628 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:powiat toruński

Napisany 21 listopad 2015 - 18:58

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Tylko co to jest powerschift, to jest absolutne minimum, porównaj sobie skrzynie gdzie są 4 albo 6 biegów pod obciążeniem, do tego revers EH i Power schulte. Mam obydwie z opisanych skrzyń i robiąc proste doświadczenie polegające na wrzuceniu na luz jadąc z małej górki jest tak że w pierwszym wypadku ciągnik przyspiesza (jak na tradycyjnej prostej skrzyni) a w drugim zwalnia jak by jechał na lekko zaciągniętym ręcznym.



#43 Share 1734

1734

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 68 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 22 listopad 2015 - 11:55

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

To nie jest tak, że skrzynia bezstopniowa ma mniejszą sprawność np. jeżeli jedziemy równą prędkością i obciążenie jest równe to zużycie beztopniówki będzie większe, bo sprawność jest niższa, ale jak obciążenia się zmieniają i prędkości trzeba zmieniać to już tu bezstopniówka miej spali paliwa i w takich warunkach sprawność bezstopmiówki będzie wyższa. Dlaczego: bo wszystkie inne Manualne, z podwójnym sprzęgłem itp. raz, że ciężko im dobrać optymalną prędkość do obr. silnika a drugie każda zmiana biegów kosztuje dużo energi, która nie przekłada się na pracę, tylko jest stracona: na sprzęgle siły tarcia przy manualnych zatrzymanie się zmiana biegu i ponowna jazda. Czego nie mamy przy bezstopniówce przeniesienie napędu nie jest przerywane!!!



#44 Share LukaszC5

LukaszC5

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 275 postów

Napisany 22 listopad 2015 - 13:11

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

JD ma stopniową dwu sprzęgłową skrzynie biegów DirectDrive w której nie ma przerwy w przekazywaniu napędu.

Według mnie bezstopniówka ma sens tylko przy górzystym terenie i w transporcie.

 



#45 Share 1734

1734

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 68 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 22 listopad 2015 - 13:35

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

JD ma stopniową dwu sprzęgłową skrzynie biegów DirectDrive w której nie ma przerwy w przekazywaniu napędu.

Według mnie bezstopniówka ma sens tylko przy górzystym terenie i w transporcie.

Niestety znowu mit!

Przy zmianie biegów jedna tarcza puszcz a druga się zaciska, zanim silnik do Skrzyni biegów nie Wyrówna obrotów powstaje durze Tarcie i przerwa w płynnemu dostarczaniu Energi a wyniku tego straty!. nie tylko w Gorzystych ale na małych a też na równych gdzie jest zmienny opór ziemi albo na uwrociach, gdzie trzeba zwalniać prędkość lub przy samej zmianie kierunku jazdy tam wszędzie będzie lepsza bezstopniowa. A tak szczerz gdzie mamy pola ze włączymy jeden bieg i cały dzień na jednym biegu.



#46 Share czaczi87

czaczi87

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 20 postów

Napisany 23 listopad 2015 - 10:05

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Posiadam 2 ciągniki na bezstopniówkach - Case CVX 140 i Case Maxxum CVX 110 i w życiu nie zamieniłbym ich na powershifty. Mam różne pola, o różnej klasie i o zupełnie zróżnicowanej wysokości (okolice Olsztyna, warmińsko-mazurskie). W zasadzie mam tylko jedno pole w jednym kawałku 50ha, równe jak stół, ale nawet na nim w jednym miejscu jest duży spadek i powrót do płaskiego terenu. Poza tym to wszystkie pola mam w stylu góra-dół-pagórek, gdzieś jakieś oczko wodne, kępa drzew, itp.

 

Jak wygląda obsługa ciągnika z bezstopniówką i joystickiem multicontroller w Maxxumie (i wszystkich dzisiejszych case'ach z CVX) ? Zaraz po odpaleniu ciągnika wbijasz kierunek dźwigienką przy kierownicy, a potem wszystkim sterujesz przy użyciu josticka. Kierunek: tył-przód, 3 ustawione wcześniej prędkości, pierwsza para hudrauliki, tylny podnośnik, tempomat - te wszystkie funkcje masz pod prawą ręką, bez zdejmowania dłoni z manetki. Wszystkie inne masz na płaskim panelu obok multicontrollera. Kiedy np. z talrzówką dojeżdżasz do przeszkody (krzaki na środku pola), którą musisz ominąć i potem znowu po jej drugiej stronie zacząć to:

1) Zatrzymujesz się - nie wciskając sprzęgła czy hamulca, po prostu odpuszczasz nogę z gazu i ciągnik sam redukuje prędkość do pełnego zatrzymania

2) Wciskasz przycisk podnośnik-góra, maszyna się podnosi

3) Wciskasz przycisk kierunek-tył i wycofujesz ciągnik

4) Wciskasz przycisk kierunek-przód i objeżdżasz przeszkodę

5) Tak samo jak wcześniej wycofujesz się, wciskasz "do przodu" i jedziesz dalej

 

Zauważcie, że nie trzeba bawić się w zabawę pół-sprzęgłem, nie masz stresu, że np. będziesz miał zbyt dużą prędkość i np. walniesz w ścianę. Tu cała regulacja prędkością jest "sterowana" ruchem nogi na pedale gazu. Jest to regulacja bardzo płynna i dzięki temu bezpieczna. Oczywiście jeśli masz stopę z martwicą neuronów i depniesz całą siłą w pedał to ciągnik zareaguje tak, jak samochód z automatem po kickdownie - czyli jak najszybciej będzie chciał zwiększyć prędkość. Na szczęście nawet na to jest sposób. Wcześniej wspomniane przeze mnie 3 ustawienia prędkości (oraz dodatkowa regulacja agresywności skrzyni) pozwalają na bardzo precyzyjne sterowanie prędkością. Podam przykład: Na ciągniku masz zamontowany ładowacz czołowy i przewozisz na palecie wysoki, chybotliwy załadunek, który musisz ustawić w wąskim  przejściu. Nie chcesz przez przypadek przyspieszyć, więc w pierwszym trybie ustawiasz prędkość 0,4 km/h (super precyzja), w drugim trybie 5 km/h (powolne podjazd) i w trzecim 20 km/h (wyjazd po postawieniu palety). W każdym tym trybie dana prędkość jest maksymalna i sterujesz pedałem gazu tylko w danym zakresie. Dzięki skrzyni bezstopniowej masz pełną kontrolę nad pojazdem i to bez używania pół-sprzęgła.

 

Dla mnie kilkuprocentowa strata wydajności skrzyni jest małym problemem. Skrzynia bezstopniowa daje Ci pełną kontrolę nad prędkością ciągnika, w transporcie przy prędkości 40 km/h obroty ciągnika wynoszą 1400 rpm zamiast 2000, sterowanie jest bajecznie proste i wygodne. Jedyne wady to wyższa cena ciągnika i potencjalnie wyższe koszty naprawy. Jeżeli masz pola, które w jednym kawałku mają po 100 ha i są równe (trochę znajdzie się takich w Polsce) to bezstopniówka może nie być zasadna. Jeśli jednak masz zmienny teren to taka skrzynia będzie zbawieniem i mniej Cię jako operatora ciągnika wymęczy.

 



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
skrzynia bezstopniowa mit czy prawda? Dzisiaj, 18:16
  •  

#47 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 23 listopad 2015 - 10:47

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Kilkuprocentową stratę mocy ma skrzynia całkowicie mechaniczna. I to jest do przyjęcia. Tu należy się liczyć ze stratami do 25%. A to już dużo.



#48 Share czaczi87

czaczi87

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 20 postów

Napisany 23 listopad 2015 - 13:31

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

http://www.pan-ol.lu... ... rowski.pdf

 

Znalazłem takie opracowanie. Na moje rozumowanie to bezstopniowa skrzynia (a tak właściwie to skrzynia hybrydowa - przekładnia hydrostatyczna + mechaniczna przekładnia planetarna) ma niską sprawność przy prędkości do 2 km/h, następnie 4 km/h. Po czym stabilizuje się na poziomie 0,85 sprawności. Skrzynia powershift ma praktycznie ciągłą sprawność na poziomie 0,9.

 

Cytat z artykułu:

"Z przedstawionego porównania obydwu skrzynek przekładniowych wynika, że skrzynka hybrydowa ma w całym zakresie rozpatrywanych prędkości niższą sprawność od skrzynki typu „powershift”. Z kolei skrzynka hybrydowa dzięki bezstopniowej zmianie przełożenia umożliwia, mimo zmieniającej się siły uciągu, pracę silnika ciągnika ze stałą mocą odpowiednio wybraną z obszaru charakterystyki uniwersalnej silnika ze względu na kryterium pracy (np. najmniejsze zużycie paliwa, maksymalna wydajność pracy) lub pracę ciągnika ze stałą prędkością, co wymaga zastosowania odpowiedniego systemu sterowania skrzynką i silnikiem. W przypadku skrzynki „powershift”, ze względu na jej skokowe zmiany przełożenia przy odpowiednim układzie automatycznego sterowania, moc silnika będzie zmieniała się w pewnym zakresie przy zmianie siły uciągu."

 

Także, bezstopniówki bezsprzecznie mają niższą sprawność niż przekładnie powershift, ale podczas nominalnej pracy (dla mnie to 7-12 km/h w pługu czy talerzówce) strata nie jest duża i na pewno nie sięga 25% jak to zasugerował kolega wyżej. Z resztą jak wynika z tego artykułu bezstopniówki dzięki utrzymywaniu stałych obrotów silnika mogą uzyskać lepsze wartości spalania. Dla mnie osobiście wygoda użytkowania, precyzja i bezpieczeństwo pracy znacznie przemawiają za tego rodzajem przekładni.

 

Film przedstawiający budowę i działanie skrzyni CVT (CVX) w Case Magnum:



#49 Share 1734

1734

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 68 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 28 listopad 2015 - 20:35

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Ludzie przeliczcie sobie skrzynie manualna 3% straty nie licząc strat zmiany biegów których nie da się policzyć około śr. 12% w zależności od terenu daje nam średnio 14% a bezstopniową to 20% na ukl. hydraulicznym i ok 2% na układzie mechanicznym to średnio daje nam okl.11%

To o czym my mówimy pewnie ktoś mi powie ze manualna da nam śr.8% bod warunkiem ze będziemy jechać w optymalnych obr.silnika bez zmiany biegów!

Dlatego skrzynie bezstopniowe będą zawsze miej zużywały paliwa.

Niestety koszt ich jest zbyt duży!!!!! Tam są dwie pompy i sumowanie obr. przekładnia planetarna. Wszystkie skrzynie manualne powerschift itp. w produkcji są droższe. ale za bestopniowke chca jeszcze więcej to zarabianie na idiotach!!!!!!!!!!! Cena jest z prostotom nie adekwatna.



#50 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 29 listopad 2015 - 08:20

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Nie kolego, to skrzynia bezstopniowa zawsze będzie miała wyższe straty. Natomiast zużycie paliwa na hektar zależy od terenu. Na jednorodnych glebach i płaskim terenie skrzynia mechaniczna wykaże przewagę pod względem zużycia paliwa. Natomiast na pagórkach i zmiennej glebie ciągnik z mechaniczną zużyje więcej mimo większej sprawności skrzyni. I w drugą stronę, ciągnik z bezstopniową na równym spali dużo więcej, a na pagórkach mimo, że skrzynia bezstopniowa ma wyższe straty to ogólny rachunek i tak wyjdzie minimalnie na plus.



#51 Share 1734

1734

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 68 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 29 listopad 2015 - 10:26

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Nie kolego, to skrzynia bezstopniowa zawsze będzie miała wyższe straty. Natomiast zużycie paliwa na hektar zależy od terenu. Na jednorodnych glebach i płaskim terenie skrzynia mechaniczna wykaże przewagę pod względem zużycia paliwa. Natomiast na pagórkach i zmiennej glebie ciągnik z mechaniczną zużyje więcej mimo większej sprawności skrzyni. I w drugą stronę, ciągnik z bezstopniową na równym spali dużo więcej, a na pagórkach mimo, że skrzynia bezstopniowa ma wyższe straty to ogólny rachunek i tak wyjdzie minimalnie na plus.

 

przecież pisałem to już wcześniej.



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
skrzynia bezstopniowa mit czy prawda? Dzisiaj, 18:16
  •  

#52 Share Camel81

Camel81

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 26 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 09 marzec 2016 - 00:46

skrzynia bezstopniowa mit czy prawda?

Co o zużycia paliwa poprzez wyższe straty bezstopniówek to może i bym się zgadzał ale...

Praca ciągnikiem z bezstopniową skrzynią będzie bardziej efektywna co powyższe straty może narobić z nawiązką. 

 

 



Podobne tematy skrzynia bezstopniowa prawda