Skocz do zawartości

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie


36 odpowiedzi na ten temat

#21 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 10 czerwiec 2014 - 08:30

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie kolego @XMK13 a na jakiej podstawie uwazasz, ze pompa rotracyjna czy w ogole jakakolwiek inna da mniejsze spalanie? moim zdaniem zadna inna pompa, czy to z mana, mercedesa, perkinsa czy cumminsa nic nie da (pomijajac sprawe montazu). na kazdej rzedowej czy rotacyjnej pompie mozna ustawic dawke paliwa i jesli ktos chce zeby mu mniej ciagnik palil, niech ta dawke zmniejszy. niech jednak nie oczekuje, ze mocy bedzie mial tyle samo, co przed zmiana. szukamy mozliwosci poprawienia spalania i mocy w polskiej 16tce, ktos, kto opracowywal ten silnik wraz z zasilaniem, doladowaniem, nawet i 50 lat temu mial 100 razy wieksze doswiadczenie i mozliwosci mechaniczno-techniczne, niz my obecnie w naszych rolniczych warsztatach. jedyne co mozna tak naprawdę zrobic, to wykonac pelna kapitalke silnika, nowe tloki, tuleje, pierscienie, glowica pompa i turbo do superfachowca, nowe koncowki wtryskiwaczy i tyle. wiadomo, ze to wszystko za darmo nie jest, jednak to jedyna droga, by wycisnac z 16ki ile sie da, przy minimalnym spalaniu, jakie ten ciagniik oferuje. pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniej jakosci ogumienia, jak ktos w orce lata na slick`ach i twierdzi, ze mu duzo pali, coz mozna takiemu delikwentowi powiedziec...?? dochodzi jeszcze odpowiednie cisnienie w kolach, ale to juz inny temat.

Edytowany przez dexterek, 10 czerwiec 2014 - 08:48.

Piszę po polsku!

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 12:03
  •  

#22 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 10 czerwiec 2014 - 09:57

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Zaczynając ten temat, kalkulowałem na ile proc. mi się uda to całe założenie... Będąc pewien że jest spora szansa na sukces w tej materii, postanowiłem to zrobić ;)
Odpowiadając:
Sprężarka K27... z tego co się dowiedziałem jest dziełem Czeskich inz. nie wiem czy to kopia, choć jest to wielce prawdopodobne znając tamte realia i system.

Co do wysterowania, sprężarki, użyję "mikrokontrolera" opartego na Raspberry Pi do którego zresztą sam pisałem oprogramowanie pod "common rail" dla silnika SW400 Leyland'a (Praca inż)
Doładowanie w żadnym wypadku nie może być ustawione na sztywno, tak jak wyżej z pomocą sterowania.

Ostatnio wiele sporo rozmawiałem ze znajomym z WAT'u który zajmuje się min. doładowaniami do silników wysokoprężnych i tak jak część z was tu pisze żeby uwidocznić faktyczny spadek spalania w tym silniku niezbędne jest niestety połączenie takich elementów jak :
1. wymiana pompy na wtryskowa z rozdzielaczem
2. wymiana turbiny na sprężarkę VNT z upustem
3. instalacja intercooler'a

Jak już widać z "prostej z pozoru wymiany sprężarki" żeby uzyskać pożądany prze zemnie efekt, robi duża przeróbka całego systemu zasilania silnika...
Rodzi się teraz istotne pytanie czy skala jaką zakładałem na początku jest adekwatna do moich możliwości tak technicznych jak i finansowych, bo co tu ukrywać to są już spore kwoty nakładu na poszczególne elementy...
Istotne jest także że gro z was nie jest przekonanych czy efekt końcowy przyniesie zamierzony efekt... Mając na uwadze że jak większość z was nie dysponuję laboratorium a tylko własnym warsztatem ;)

#23 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 10 czerwiec 2014 - 10:25

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie do celow naukowych bardzo prosze, mozna i silnik od miga dwudzestego pierwszego wsadzic, mozna robic cuda, ale w dobie pelnego rynku ciagnikow uzywanych wszelkiej masci, zabawa z turbinka o zmiennej geometrii lopatek zakladanej w domowych warunkach, by potem tym pewnie pracowac w polu, to ja bym sie w to nie bawil. choc jak mowie, do celow naukowych, jak najbardziej
Piszę po polsku!

#24 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 10 czerwiec 2014 - 11:31

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Ale zauważ, że kolega @Zefir jest wykształcony w tym kierunku, i jak potrafi wykonać sterownik silnika z CR, to z takim bez problemu sobie poradzi. Ja proponuję zamiast zwykłej rozdzielaczowej pompy wtryskowej wstawić tam np. VP44 i sterować elektronicznie. Z tym także nie powinien mieć żadnych problemów. Jedynym problemem może być jedynie dostęp do hamowni. Ona w zasadzie jest niezbędna żeby optymalnie dobrać turbosprężarkę. Ale to też jest do obejścia, kwestią są tylko koszty wynajęcia takiej hamowni na WOM.

#25 Share jahooo

jahooo

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1755 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krasnystaw - lubelskie

Napisany 10 czerwiec 2014 - 13:43

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Hmm, trochę racji w tym jest, że cudów nie da się uzyskać. Po podniesieniu mocy silnika, uwidocznią się inne wady 16xx. Można dopracować silnik (duży koszt) aby zwiększyć sprawność, czyli zmniejszyć spalanie, ale pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć. Tzn. konstrukcji skrzyni biegów, jakości wykonania, uzytych materiałów. Ten ciągnik ma duże straty własne/opory robocze. Byłoby to dobrze widać na hamowni, gdyby porównać moc uzyskiwaną z silnika z mocą uzyskiwana na kołach.
Można się pobawić. Za cenę tych eksperymentów można pewnie kupić nowszy i lepszy ciągnik, ale kto bogatemu zabroni ?? :D

#26 Share XMK13

XMK13

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1243 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 10 czerwiec 2014 - 22:01

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie

kolego @XMK13 a na jakiej podstawie uwazasz, ze pompa rotracyjna czy w ogole jakakolwiek inna da mniejsze spalanie?

To "prawda ogólna", że pompa rozdzielaczowa jest oszczędniejsza od sekcyjnej. Teraz już nie pamiętam dlaczego. Silniki Perkinsa i MWM - uznane za najoszczędniejsze silniki swoich czasów - miały właśnie pompy rozdzielaczowe.

#27 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 11 czerwiec 2014 - 08:46

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Wysterowanie (...) nie stanowi dla mnie problemu,temat jest mi bliski i spokojnie do ogarnięcia, chodzi właśnie o warunki do dobrania odpowiedniej sprężarki, pompy itp. Czyli Hamownia jest nieodzowna w takim wypadku...
Mając na uwadze fakt że ten traktor ma już niebawem mieć masę roboty do wykonania w polu, mało logiczne się teraz wydaję ażebym (o ile w ogóle, bo się przeraziłem kosztami i nakładem pracy jaki trzeba włożyć...) grzebał, rozbierał, itd.. przy silniku.
Mając trochę czasu, wolnych środków, dostęp do hamowni myślę że można by było jeszcze sporo uzyskać ze starego Z 8602 ograniczając przy tym jego apetyt na ropę.

#28 Share paktofonikas1987

paktofonikas1987

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3019 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Podlasie

Napisany 11 czerwiec 2014 - 09:39

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Szybkie pytanie: czy 16 pociągnie kompaktową talerzówkę 4m ( na wózku oczywiście), ziemie od piachu do gliny

sprzedam

Ciągnik Zetor ZTS 16245    www.olx.pl/oferta/ciagnik-zetor-zts-16245-nie-1634-case-fendt-john-deutz-ursus-1614-CID757-IDcIy4R.html

 


#29 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 11 czerwiec 2014 - 10:08

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Z czwórką sobie poradzi, ja miałem nadzieję że z BDT-7(ponad sześć metrów) dam rade pociągnąć ale niestety. Optimum to cztery metry.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 12:03
  •  

#30 Share Alchemik

Alchemik

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 116 postów

Napisany 11 czerwiec 2014 - 18:54

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Od biedy za hamownię może robić przyczepa z ładunkiem i równa długa droga. Przy rozpędzaniu na wysokim biegu (długi czas rozpędzania) z niskich obrotów do maksymalnych, mierząc prędkość obrotową (kół, lub silnika)-jak zmienia się w czasie, można przeliczyć i wyrysować przebieg momentu obrotowego (ale na kołach - tylko, że tu nie ma dużych prędkości pojazdu i przebieg będzie bliski temu na silniku). Jak będziemy korzystać nawet w różnym czasie z tej samej przyczepy ( ciśnienie opon, ten sam ładunek) wyniki powinny być wystarczająco porównywalne. Będziemy mieli wtedy porównanie czy już mamy tą moc co wcześniej, czy jeszcze zmieniać ustawienia
Na początek zmierzył bym bez modyfikacji ciśnienie doładowania jakie w przybliżeniu, przy jakich obrotach pod obciążeniem się pojawia. (kiedy "budzi się" ta turbosprężarka która jest i kiedy pompuje)
Jak będzie sterowanie elektroniczne i ma być VNT to od razu też robiłbym pedał przyspieszenia elektroniczny.
Na początek jak jest nawet pompa czysto mechaniczna podkręcić dawkę na pompie paliowej i sterować jej dźwignia serwomechanizmem.
Mierzyć przynajmniej elektroniką na bieżąco:
doładowanie
położenie pedału przyspieszenia
obroty silnika
+ ewentualnie
temperaturę w dolocie
temperaturę spalin
i ewentualnie sporo innych

Obserwując zadymienie, jeżdżąc do i z powrotem z naszą przyczepą tworzyć mapy
doładowania i dawki paliwa.
Dla spokoju można zamontować przepustnicę do awaryjnego gaszenia jak silnik zacznie się rozbiegać :)

VNT się dużo nie interesowałem, bo ostatnio bliżej mi do silników benzynowych. Największa VNT garretta mi się kojarzy to GT2559V (trzeba by chociaż popatrzeć przy jakich silnikach pracują), ale mapy kompresora nie widziałem i nie wiem czy na pewno spokojnie starczy do osiągnięcia mocy maksymalnej.
Większe turbosprężarki ze zmienną geometrią ma chyba Holset (VGT)
Pytanie jeszcze jaką sprężarkę za ile dostaniemy?
Dobrze byłoby obmierzyć wymiary wirników oryginalnej sprężarki, albo je znaleźć.

W VP 44 bym się nie pchał, tylko w miej awaryjną odmianę (z innego forum: "właściciele silników z VP44 dzielą się na tych którzy ją naprawiali i na tych którzy będą naprawiać"). Może coś starszego, ale na elektronice którą łatwiej wysterować?
Do zabaw z kątem wtrysku i jego optymalizacji w celu uzyskania niskiego spalania już na pewno byłaby potrzebna prawdziwa hamownia i to na sporo godzin. Wtedy próbować i tworzyć własne mapy ....
Przy zmianie pompy wtryskowej pewnie i wtryskiwacze inne trzeba by dobrać (Co tam podejdzie?).
Jak jest doświadczenie i dostęp do mocno tanich "gratów" może warto i tu wpakować common rail (wielofazowy wtrysk i mnóstwo możliwości)?

Ale to wszystko jest dla kogoś komu grzebanie sprawia radość i nawet jak pieniądze nigdy się nie zwrócą będzie zadowolony, że stworzył coś swojego.
Przy okazji tego grzebania można dorzucić Nm i KM

#31 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 12 czerwiec 2014 - 15:23

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie pewnie, ze mozna tak sobie hamownie z przyczepka zorganizowac, ale ja bym chyba wolal sie w tym czasie piwka napic, bo jak mialbym ochote bawic sie w to, co opisal kolega @Alchemik, to bym sie wybral na polibude na budowe maszyn, a nie na rolnictwo:)
Piszę po polsku!

#32 Share qawsedr

qawsedr

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 35 postów

Napisany 22 czerwiec 2014 - 11:59

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie

W silnikach 3 cyl. Ursusa (Perkinsa) były montowane pompy rozdzielaczowe, ale można też kupić zwykłą sekcyjną pompę. Wydaje mi się, że spokojnie można zmienić pompę wtryskową i osiągnąć oczekiwany efekt. Jedynym problemem jest montaż.

Z daleka słychać gdy ktoś ma zamontowaną w silniku 3 cyl. Perkinsa pompę rzedową. Moim zdaniem wpływa na to predkość podawania paliwa do cylindra. Czy koś jest w stanie wskazać, jak prędkość podawania okreslonej dawki paliwa do cylindra wpływa na osiągi silnika?

#33 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 22 czerwiec 2014 - 12:12

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Co rozumiesz przez predkość podawania? Cisnienie wtrysku?
Piszę po polsku!

#34 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 22 czerwiec 2014 - 12:35

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Nie ma czegoś takiego jak prędkość podawania paliwa. Prędkość ruchu tłoczka w pompie w położeniu końcowym i tak wynosi zero, zarówno w pompie rzędowej jak i rotacyjnej. Natomiast przewaga rotacyjnej jest taka, że automatycznie zmienia się kąt wyprzedzenia wtrysku zależnie od dawki paliwa i tylko to powoduje różnice w pracy silnika.

#35 Share Alchemik

Alchemik

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 116 postów

Napisany 24 czerwiec 2014 - 12:34

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Jakby znaczenie miał tylko kąt wtrysku to życie projektujących silnik i układy zasilania byłoby proste. Mimo takiego samego kąta i tej samej wtryskiwanej dawki czas wtrysku może być różny. Na dokładkę jeszcze nawet jak wtrysk trwałby tak samo długo to może mieć różny przebieg. Opisują to krzywe rozkładu ilościowego w czasie wtrysku. Najłatwiej to zobaczyć po kształtach "fali" poruszających elementem tłoczącym w pompach VE, gdzie przy praktycznie identycznej pompie, mamy różnicę praktycznie tylko w kształcie "fali". Na przebieg wtrysku ma wpływ bardzo wiele czynników wzajemnie na siebie oddziałujących (nawet długość, czy grubość przewodów zasilających wtryskiwacze)
Mamy też charakterystyki prędkościową pompy, ale nie wiem czy pytającemu o to chodziło.
Jest też coś takiego jak prędkość wypływu paliwa, ale tego bardziej używa się do opisu wtryskiwaczy.


/

pewnie, ze mozna tak sobie hamownie z przyczepka zorganizowac, ale ja bym chyba wolal sie w tym czasie piwka napic


Jeden lubi ogórki, a drugi ogrodnika córki. :)

/
Założyciel tematu jeszcze myśli nad jakimiś zmianami i orientował się w temacie?
Czy temat umarł?
Ta turbosprężarka w tym silniku to najprawdopodobniej jakaś pochodna K27 KKK, bo można spotkać, że zestawy naprawcze łożyskowania turbosprężarki na zagranicznych aukcjach do KKK niby pasują też do Zetora. Chyba że to błędna informacja spowodowana zbieżnością nazw. Jeśli da radę podpasywać, na próbę szedłbym w podmianę muszli turbiny z wersji z zaworem WG

Edytowany przez Alchemik, 24 czerwiec 2014 - 12:43.


#36 Share qawsedr

qawsedr

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 35 postów

Napisany 25 czerwiec 2014 - 21:21

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Przez prędkość podawania paliwa rozumiem, podanie takiej samej dawki paliwa w różnym czasie, w odniesieniu do stopnia OWK. Nie chodziło mi o charakterystykę prędkościową pompy.
Zarówno w pompie rzędowej jak i rotacyjnej VE koniec tłoczenia następuje przed osiągnięciem przez tłoczek położenia końcowego.
W pompie DPA stosowanej w silnikach perkins, początek tłoczenia paliwa zależy od dawki jak również prędkości obrotowej.
Są również pompy rzedowe ze zmiennym poczakiem tłoczenia, zależnym od dawki paliwa.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 12:03
  •  

#37 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 29 czerwiec 2014 - 10:14

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Witam
Mam pytanie, czy istnieje rozpiska (mapa) momentu obrotowego dla tego ciągnika: (1604/1614) silnik Z 8602.12 ?
Czy ktoś z was może posiada takie dane ?

... znalazłem dane dla dwóch wartości :

przy: 1600rpm ->moment obrotowy to: 520Nm
przy: 2200rpm ->moment obrotowy to: 482Nm

Potrzebuje przynajmniej siedmiu wartości w skali: 600-2200 rpm.
rpm - 600
rpm - 800
rpm - 1000
rpm - 1200
rpm - 1400
1600 - to już mam
rpm - 1800
rpm - 2000
2200 - to już mam

Ewentualnie maksymalnej mocy na danych obrotach, wtedy to sobie już wyliczę.

@Alchemik, temat nie umarł, zbieram dane ...

Podobne tematy ursus 1604 1614 silnik turbo traktor ciągnik