Skocz do zawartości

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie


36 odpowiedzi na ten temat

#1 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 06 czerwiec 2014 - 10:11

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Zastanawiam się nad małą innowacją w silniku mojego ursusa, chodzi mianowicie o wymianę starej "archaicznej " turbiny i zastąpienie jej jedną z obecnie dostępnych efektywnych turbo sprężarek oraz zastosowanie intercooler'a .
Zapytacie poco taka ingerencja w traktor skoro wszystko działa?
Zanim kupiłem moją szesnastkę, długo pytałem na forach o opinie o niej, sporo czytałem o jej wadach i zaletach, o szczegółach które psują ten traktor...
Z racji tego że jestem z natury analitykiem, z wykształcenia inżynierem rodzi się we mnie chęć poprawienia paru szczegółów w mojej maszynie i znając siebie może z mozołem ale dopnę swego ;)
Zorientowałem się że istnieją dwa podstawowe mankamenty tegoż traktor, trakcja- nie adekwatny uciąg do mocy silnika oraz niski przyrost mocy z turbiny, kosztem sporego wzrostu spalania.
Najpierw chciałbym się skupić na pierwszym problemie.
Piętą achillesową tego traktora jest wyżej wymieniona turbina, stara, nie efektywna, przez co szesnastka jest po prostu smokiem wypijającym tony paliwa ...

Naturalne jest że wymiana samej sprężarki i zainstalowanie intercooler'a nie ograniczy spalania, ale połączenie tych zabiegów z regulacją dawki paliwa myślę że da spokojnie pożądany efekt.

Zastanawia mnie bardzo czy któryś z użytkowników tej maszyny przeprowadzał już taki zabieg, celem ograniczenia zużycia paliwa, mając przy tym przyrost mocy ?

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 03:14
  •  

#2 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 06 czerwiec 2014 - 11:23

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie jakiego przyrostu mocy oczekujesz? na mniejsze spalanie nie licz, bo zadaniem turbosprezarki jest wtloczenie wiekszej ilosci powietrza do komory spalania, niz w przypadku silnika bez turbo. intercooler zas sluzy schlodzeniu tegoz powietrza, by w jednostce objetosci bylo go wiecej. wieksza ilosc powietrza pozwala na dokladniejsze spalenie paliwa, przez co moc wzrasta. jednak moze dojsc do sytuacji, ze nic nie wzrosnie, bo bedzie dostarczone za malo paliwa, by wykorzystac wieksza ilosc powietrza i w tym przypadku bedzie trzeba podkrecic pompe wtryskowa, by dostarczyc wiecej paliwa. oczywiscie spalanie sie zmniejszy, ale nie w sensie fizycznym, a w ilosci potrzebnego paliwa na wytworzenie 1 kilowata, badz jak kto woli konia mechanicznego. podstawowym problemem we wszystkich wiekszych ursusach nie jest nieefektywna turbina, a chroniczny brak odpowiedniej ilosci przelozen. nie jest normalne, by w zakresie 2,4-27,2 kmh bylo 8 czy nawet 6 biegow. przez to nie mozna dobrac odpowiednich (czyli takich, by moment obrotowy byl najwiekszy) obrotow silnika do wymaganej predkosci.
Piszę po polsku!

#3 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 06 czerwiec 2014 - 11:48

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Nie chodzi mi o wzrost mocy, moc niech zostanie na na obecnym poziomie, ten silnik jednak ma nominalne granice mocy, które już fabrycznie osiągały wartości graniczne, mi chodzi o zmniejszenie spalania, co jest do zrobienia, stosując wydajniejszą turbinę wraz z intercooler'em.
Wydajna turbina z intercooler'em spokojnie podniesie odpowiednie ciśnienie schłodzonego powietrza potrzebne do efektywniejszego wykorzystania wartości energetycznej dawki spalanego paliwa.
Zgadzam się z tobą w stu procentach, z biegami jest bieda straszna, żałosne że z całej kooperacji Polsko-Czechosłowackiej Ciężkich Ursusów i Zetorów właśnie skrzynia jest konstrukcji polskiej :(

#4 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 06 czerwiec 2014 - 12:08

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie nie uzyskasz mniejszego spalania, stosujac koler i inne turbo zwiekszysz moc. ursus ma pompe mechaniczna, sterowana cieglem. i pompa ta sie nie pyta, czy masz turbo czy intercooler czy nie masz nic. podaje tyle paliwa na ile ja ustawisz i final. gdyby bylo sterowanie komputerowe jak powiedzmy w systemach common rail, ze system steruje dawka paliwa w zaleznosci od dawki powietrza to moze cos bys zaoszczedzil. choc i tak pewnie nie, bo zadaniem intercoolera i turbosprezarki jest osiagniecie wyzszej mocy z danej jednostki paliwa.

zauwaz tez ze 1604 bez turba pali mniej niz z turbem, ale ma mniejsza moc. a dlaczego? dlatego ze wraz ze wzrostem ilosci powietrza musiala pojsc wieksza dawka paliwa. ale jak juz pisalem, nie jest to proporcjonalne. stosujac inne turbo i koler uzyskasz wieksza sprawnosc silnika, ale nie mniesze spalanie

Edytowany przez dexterek, 06 czerwiec 2014 - 12:13.

Piszę po polsku!

#5 Share Alchemik

Alchemik

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 116 postów

Napisany 06 czerwiec 2014 - 12:33

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie dexterek:
"nie uzyskasz mniejszego spalania, stosujac koler i inne turbo zwiekszysz moc"
Wszystko zależy od doładowania jakie będzie generować nowa turbosprężarka, jej sprawności w porównaniu ze stara i poprawności dobrania dawki paliwa do masy powietrza aktualnie zasysanego, kata wtrysku.
Moc i sprawność mogą być i mniejsze i większe. Pytanie: Jaka faktycznie ma efektywność turbosprężarka zamontowana seryjnie i co możemy w to miejsce lepszego założyć?

dexterek:"stosujac inne turbo i koler uzyskasz wieksza sprawnosc silnika, ale nie mniesze spalanie"
- chyba jak silnik ma większa sprawność po modyfikacji, to robiąc dokładnie tą samą prace co wcześniej spalimy mniej paliwa? ;)


Zefir- masz upatrzoną już jakąś inna turbosprężarkę?
Warto chyba iść przy takiej operacji raczej w coś z zaworem wastegate (wbudowanym w turbosprężarkę, albo coś do czego montuje się zewnętrzny), bo turbosprężarki działające bez nich, przepływ spalin mają ograniczony wielkością muszli wydechowej i nie potrzebnie silnik musi przepychać spaliny na darmo przez zwężenie, albo niepotrzebnie nabijają wysokie ciśnienie.

Edytowany przez Alchemik, 06 czerwiec 2014 - 12:55.


#6 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 06 czerwiec 2014 - 12:47

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Będę się upierał ;) że zastosowanie wydajnego "systemu" turbo zastępującego przestarzałą sprężarkę K27-2966 U... przyniesie pożądany efekt obniżenia spalania.
Większe ciśnienie, na kilku zakresach pracy (obroty : 700 -> 2200 ) przyczyni się do zwiększenia sprawności energetycznej spalania a co za tym idzie sądzę że będzie można znacząco zmniejszyć dawkę jednostkową paliwa na wtryski, a co w dalszej kolejności będzie skutkować zachowaniem mocy przy znaczącym ograniczeniu spalania.

#7 Share dexterek

dexterek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 588 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubuskie
  • Zainteresowania:technika rolnicza, uprawa, energetyka jądrowa, off-road

Napisany 06 czerwiec 2014 - 12:48

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie kolego @Alchemik: 1. zalozmy ze turbo podaje 2 m3/min powietrza i my zmienimy ja na taka ktora bedzie podawac 4 m3/min wiec w komorze spalania bedzie wiecej powietrza. ale co nam da 2x wiecej powietrza, skoro nie mamy paliwa, zeby je wykorzystac? zakladajac ze sprezarka fabryczna daje za malo powietrza, by wykorzystac paliwo wtryskiwane do komory, mozemy zalozyc lepsza, ale po to by, uzyskac wieksza moc przez lepsze wypalenie paliwa a nie ograniczyc jego zuzycie.
2. sprawnosc to ilosc pracy do ilosci paliwa, czyli im mocniejszy jest silnik, przy tej samej dawce paliwa. nie zas jak twierdzisz ilosc zuzytego paliwa na jednostke pracy

kolego @zefir: oczywiscie ze sie zwiekszy sprawnosc energetyczna, bo wzrosnie moc, ale spalanie nie spadnie. jezeli chcesz obnizyc spalanie, zmniejsz dawke paliwa i bedzie po sprawie.

dochodzi jeszcze jeden bardzo wazny aspekt: turbosprezarka jest napedzana spalinami, wiec jej efektywnosc bedzie znaczaco rosla wraz ze wzrostem obrotow i ilosci spalin. gdyby sprezarka byla pedzona z walu, to wtedy faktycznie moc by rosla juz od najnizszych obrotow silnika i wtedy mozna by znalezc moment w ktorym mocy jest wystarczajaco duzo dla danych obrotow silnika.

Edytowany przez dexterek, 06 czerwiec 2014 - 12:59.

Piszę po polsku!

#8 Share Alchemik

Alchemik

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 116 postów

Napisany 06 czerwiec 2014 - 13:13

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Ale po co mamy montować turbosprężarkę która daje większe ciśnienie??? Mamy założyć turbosprężarkie która wepchnie w silnik tą samą masę powietrza jak wcześniej jak najmniejszym kosztem energii z silnika. Zachowując dalej proporcję masa powietrza/ masa paliwa - uzyskamy tą samą moc. Zakładając chłodnicę powietrza za turbosprężarką też podniesiemy sprawność układu, bo ta sama masa powietrza będzie zajmowała mniejszą objętość (niższe ciśnienie, które musi nabić turbosprężarka)

#9 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 06 czerwiec 2014 - 13:15

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie @Alchemik
Myślałem właśnie nad czymś co będzie miało "upust" oraz "VNT"
Pierwsze zabezpieczy przed nadmiernym "rozdmuchaniem" a drugi da możliwość wielozakresowej pracy.
@dexterek
Tak jak napisałem wyżej sprawność sprężarek na niskich zakresach rozwiązano jakiś czas temu, zmienną geometrią łopatek wirnika "VNT"

#10 Share seweryn20

seweryn20

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 7612 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:B-B

Napisany 06 czerwiec 2014 - 13:21

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie A co po ciśnieniu i większej ilości powietrza kiedy paliwa dostaje tyle samo? Może jeszcze w silniku wolnossącym był by z tego efekt. Zniwelujesz podciśnienie w kolektorze ssącym i poprawisz napełnianie cylindra świeżym powietrzem. Ale w uturbionym zwiększenie ciśnienia doładowania nie dostosowując do nowych warunków ilości paliwa mija się z celem. Druga sprawa nic nie da znów zwiększenie mocy silnika pozostając przy maszynach które były przystosowane do wcześniejszej mocy silnika. Niewykorzystane.
Zefir zmienna geometria tak ale nie w silniku który ma zakres obrotów od 500-2400. W samochodzie ten zakres wynosi z 5000 więc różnica w ilości spalin jest znacząca. W ciągniku turbo i tak pracuje całkiem fajnie w całym zakresie obrotów. Pomijając fakt że najbardziej dla niego są ważne obroty odpowiadające największemu momentowi obrotowemu.

Edytowany przez seweryn20, 06 czerwiec 2014 - 13:24.

KPK Kumurun Team

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 03:14
  •  

#11 Share XMK13

XMK13

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1243 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 06 czerwiec 2014 - 13:36

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie W praktyce można zmniejszyć zużycie paliwa podnosząc moc silnika. Ciągnik pracujący z maszyną gdy wykorzystuje 90% mocy spali więcej niż mocniejszy ciągnik z tą maszyną wykorzystujący 80% mocy. Odnosi się to jednak do pracy z dużym do maksymalnego obciążenia silnika.

#12 Share seweryn20

seweryn20

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 7612 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:B-B

Napisany 06 czerwiec 2014 - 13:51

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Ale znów korzystając z większej maszyny wykorzystującej 90% mocy silnika zrobisz szybciej niż mniejszą o mniejszym zapotrzebowaniu. Ciągnik na godzinę spali trochę więcej ale pracuje krócej. Zysk to czas i czasem paliwo. Więc po co kombinować z ciągnikiem jakieś dziwne czary mary? Lepiej utrzymywać go w maksymalnej sprawności i jak najlepiej wykorzystywać w pracy. Tym bardziej że silnik ma już wiekową konstrukcję, jego oprzyrządowanie jest proste i mało precyzyjne, ma już turbinę. Wiele nie zmienisz tym bardzie działając na wyczucie metodą "bo tak mi się wydaje"
KPK Kumurun Team

#13 Share leszekd

leszekd

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 827 postów

Napisany 06 czerwiec 2014 - 19:40

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie A poco tam cokolwiek zmieniać ja nie widzę tego aby 16 paliła jakieś może paliwa. Wystarczy to co jest mieć sprawne i jest fajnie pali tyle ile ma zrobić. Na pewno mniej jak nowe konstrukcje. Inaczej jak silniki w nowych traktorach.

#14 Share XMK13

XMK13

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1243 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 06 czerwiec 2014 - 19:42

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Chodzi mi o to, że mocniejszy ciągnik ma więcej zapasu mocy przy dużej maszynie jak mniejszy ciągnik przy takiej samej maszynie.

#15 Share nunu85

nunu85

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1164 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 06 czerwiec 2014 - 20:41

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie próbować nikt Ci nie zabroni, ale cudów nie oczekuj.

gdyby turbo w 16było niewydajne, to traktor na obrotach musiałby kopcić na czarno.
jeśli czarnego dymi nie widać, znaczy ze turbina pompuje wystarczajaco dużo powietrza, by spalanie było efektywe.

wiec jeśłi chcesz zmieszyć spalanie (kosztem mocy oczywiście), to daj zmniejszyc dawke na pompie.

s
gdzies w innym temacie przeczytałem, ze do tej pory jeździłęś tylko 60-tką, to i sie nie dziwie, ze po przesiadce uważasz, zę spalanie jest duże.
Niemniej uwierz, te ursusy nei palą bardzo dużo.
A jeśłi twoj ma za duzy apetyt, to daj pompe wtryskową do regulacji i ewentualnie naprawy. To jest zdecydowanie bardziej odpowiedzialne za spalanie niż taka a nie inna turbina.

Edytowany przez nunu85, 06 czerwiec 2014 - 20:45.


#16 Share Alchemik

Alchemik

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 116 postów

Napisany 08 czerwiec 2014 - 00:13

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie W dużym skrócie, bo nie mam dużo czasu:
Łatwiej wytworzyć więcej koni w silniku, niż sprawić by na ich wytworzenie potrzeba było mniej paliwa. Nie koniecznie może to być opłacalne i jest wiele pułapek po drodze. Na dokładkę przez przypadek zawsze idzie coś zniszczyć.

Zostając głównie przy turbosprężarce, pomijając inne obszary gdzie można zamoczyć palce typu układ rozrządu, układ zasilania w paliwo, stopnie sprężania, kształty kolektorów itp.:

Opłacalność mocno zależy od tego co można zrobić w własnym zakresie i niskimi kosztami.
W zmienną geometrię nie wiem czy jest sens się pchać.
Parę pytań:
-Jak kolega Zefir myślał sterować zaworem WG / zmienną geometrią?
-Doładowanie ustawione na sztywno na jednym poziomie, czy coś ambitniejszego?
-Mechanicznie zmontowanie układu, pod kątem nowej turbo sprężarki, intercoolera z uwzględnieniem poprawy przepływów itp w całość nie stanowi problemu?

Jeśli doładowanie na sztywno, to do ugrania jest praktycznie tylko niższe spalanie na wysokich obrotach, w okolicy mocy maksymalnej, ale nie będzie to dużo...


-Doborem maszyn itp. jest już ciągnik wykorzystany jak należy?
-Co ten ciągnik robi? Brakuje mu mocy i ma ciężko, czy moc jest nie wykorzystana i nam nie zależy na maksymalnej mocy?



Ta turbosprężarka K27-2966 to nie jest przypadkiem jakaś licencja BorgWarner (KKK), bo odlew wygląda bardzo podobnie do niektórych K27 KKK?
Jeśli tak, może można podmienić samą muszle na taką z WG z bliźniaczej turbiny?
Swoją drogą jeśli to KKK to całkiem zła ona nie jest...

Osobiście założyłbym duży intercooler jeśli ciągnik głównie pracuje w polu i ewentualnie podniósł leciutko dawkę paliwa.
Turbo sprężarkę podmieniłbym ewentualnie na inną gdy poprzednia przenosiła by się "do krainy wiecznego doładowania"
Sporo czasu pójdzie na wyszukanie odpowiedniej turbosprężarki. (Jest odwaga na nadciśnienie przy niższych obrotach niż z obecną turbosprężarką, większy max. moment obrotowy?)

Edytowany przez Alchemik, 08 czerwiec 2014 - 00:21.


#17 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 08 czerwiec 2014 - 07:47

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Ja bym jeszcze spróbował wymianę pompy wtryskowej na rozdzielaczową. Umożliwi to automatyczną regulację KWW względem dawki paliwa i obciążenia silnika.

#18 Share XMK13

XMK13

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1243 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 08 czerwiec 2014 - 12:30

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie To dobry pomysł. Pompa np. z Perkinsa powinna dać niższe spalanie.

#19 Share seweryn20

seweryn20

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 7612 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:B-B

Napisany 08 czerwiec 2014 - 15:24

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Lub może obniżyć spalanie. Traktował bym to raczej jako doświadczenie którego póki nie zrobisz nie będziesz znał efektu.
W każdym razie nie jestem przekonany czy warto kombinować.
KPK Kumurun Team

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie Dzisiaj, 03:14
  •  

#20 Share XMK13

XMK13

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1243 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 08 czerwiec 2014 - 19:30

U-R-S-U-S 1604/1614 - Technicznie W silnikach 3 cyl. Ursusa (Perkinsa) były montowane pompy rozdzielaczowe, ale można też kupić zwykłą sekcyjną pompę. Wydaje mi się, że spokojnie można zmienić pompę wtryskową i osiągnąć oczekiwany efekt. Jedynym problemem jest montaż.

Podobne tematy ursus 1604 1614 silnik turbo traktor ciągnik