Skocz do zawartości

Zdjęcie

Regulacje pługa


840 odpowiedzi na ten temat

#541 Share Sunf

Sunf

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 364 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01 listopad 2015 - 18:10

Regulacje pługa

Czyli wychodzi że masz ścinacze za nisko ,ale podnieść sie ich nie da ,może za głeboko orzesz .

 

ale to wlasnie robi lewa strona tylko ;p



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Regulacje pługa Dzisiaj, 11:28
  •  

#542 Share jahooo

jahooo

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1763 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krasnystaw - lubelskie

Napisany 01 listopad 2015 - 19:13

Regulacje pługa

Na ile masz rozstawiony ten pług ? Może za wolno jeździsz? Kupiłeś nowy ?

Zderzaki musisz ustawić tak, aby na lewo i na prawo pług szedł prostopadle do ziemi. Inaczej będzie miał tendencję do uciekania , albo w stronę oranego, albo calizny. Nie może być różnicy na zderzakach.

W tym pługu raczej ciężko zapchać kółko, bo jest dość daleko odstawione od ramy.

Masz taki model ?

Nie wiem, jakim cudem zapychają ci się ścinacze, nie wyobrażam sobie tego, chyba, że orzesz mokrą glinę


#543 Share Tomasz78

Tomasz78

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01 listopad 2015 - 19:29

Regulacje pługa

Tez się zastanawiam jak to możliwe ,dlatego zostawiłem post bez odp. możne ktoś ma wiedzę większa ode mnie ,Ja mam taki kawalek pola (mursze ) ze oblepia się odkładnia ,ale wtedy przepycha ziemie a nie zapycha .



#544 Share Sunf

Sunf

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 364 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01 listopad 2015 - 19:55

Regulacje pługa

 

Na ile masz rozstawiony ten pług ? Może za wolno jeździsz? Kupiłeś nowy ?

Zderzaki musisz ustawić tak, aby na lewo i na prawo pług szedł prostopadle do ziemi. Inaczej będzie miał tendencję do uciekania , albo w stronę oranego, albo calizny. Nie może być różnicy na zderzakach.

W tym pługu raczej ciężko zapchać kółko, bo jest dość daleko odstawione od ramy.

Masz taki model ?

Nie wiem, jakim cudem zapychają ci się ścinacze, nie wyobrażam sobie tego, chyba, że orzesz mokrą glinę

 

Predkosc Orki 8 km/h

 

Zaznaczam problem jest tylko z jedna strona cyt. LEWA tak jakby nie ziemia nie odkladala sie albo wstrzymuje scinacz ziemie bo oblepia sie nie jest idealnie wytarty, odkladnice sa swiecace jedynie scinaczom brakuje polysku jeszcze ale to Tylko na TEJ LEWEJ STRONIE.

 

Ibis z odkladnicami xxl 3+1

 

 

#prawa strona idealnie moge odbierac od miedzy bez zadnej ingerencji to samo z poprzeczniakami a lewa odklada jak i prawa ale jak nawet slomy nie ma zaczyna momentami garnac ziemie i w efekcie przyblokuje przy kole albo wypucha na ostatni korpus i tak zatrzyma sie stos ziemi

 

Sprawdzalem zderzaki i wlasnie na tym zderzaku co sie spiera ta lewa strona  co tak dziwnie pracuje jest roznica o jakies 1 cm.

 

Wydaje mi sie ze wlasnie w strone calizny ucieka na takim ustawieniu zderzaka.

 


Edytowany przez Sunf, 01 listopad 2015 - 20:07.


#545 Share Tomasz78

Tomasz78

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01 listopad 2015 - 20:02

Regulacje pługa

To przeszlifuj ścinacze papierem ściernym do czystego i po problemie



#546 Share jahooo

jahooo

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1763 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krasnystaw - lubelskie

Napisany 01 listopad 2015 - 20:14

Regulacje pługa

Przyszło mi coś innego do głowy - na pusto sprawdź, jak masz ustawione ramiona podnośnika - czy są symetrycznie względem środka ciągnika. Być może masz nierówno ustawione ramiona na ściągaczach i w jedną stronę szerokość pierwszej skiby oraz szerokość orki są prawidłowe, a w drugą już nie, a regulacja jest przecież wspólna dla lewej i prawej strony. Jeśli zmienisz kąt natarcia odkładni , to ziemia nie ucieka już tak lekko i może ją pchać. Najpierw w górę. Pomyśl, co się będzie działo, jeśli zamiast kąta 15 stopni będzie to 5 stopni, czyli prawie prostopadle do kierunku jazdy (to taki przypadek ekstremalny). Dodaj do tego lekkie pochylenie pługa  w stronę zaoranego i ziemia nie ma gdzie uciekać, idzie w górę w stronę ścinaczy a duża część zamiast być odkładana na stronę oraną, ucieka w stronę calizny. Zamiast pługa masz w ten sposób radło. Ibis ma dość mały kąt spływu z odkładnicy, z tego co widzę



#547 Share Sunf

Sunf

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 364 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01 listopad 2015 - 20:32

Regulacje pługa

Przyszło mi coś innego do głowy - na pusto sprawdź, jak masz ustawione ramiona podnośnika - czy są symetrycznie względem środka ciągnika. Być może masz nierówno ustawione ramiona na ściągaczach i w jedną stronę szerokość pierwszej skiby oraz szerokość orki są prawidłowe, a w drugą już nie, a regulacja jest przecież wspólna dla lewej i prawej strony. Jeśli zmienisz kąt natarcia odkładni , to ziemia nie ucieka już tak lekko i może ją pchać. Najpierw w górę. Pomyśl, co się będzie działo, jeśli zamiast kąta 15 stopni będzie to 5 stopni, czyli prawie prostopadle do kierunku jazdy (to taki przypadek ekstremalny). Dodaj do tego lekkie pochylenie pługa  w stronę zaoranego i ziemia nie ma gdzie uciekać, idzie w górę w stronę ścinaczy a duża część zamiast być odkładana na stronę oraną, ucieka w stronę calizny. Zamiast pługa masz w ten sposób radło. Ibis ma dość mały kąt spływu z odkładnicy, z tego co widzę

 

ustawiam tak aby byl w osi ciagnika



#548 Share mlody28

mlody28

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 postów

Napisany 02 listopad 2015 - 12:59

Regulacje pługa

@AlaCapone - ale na jaką odpowiedź czekałeś? ja Ci zacytowałem wyżej instrukcję. Nie ma tam słowa o punkcie ciągu (w całej instrukcji nie ma). Poczytaj sobie w podanej przez @seweryn20 instrukcji o wykorbieniu (czyli o tej śrubie o której ty piszesz że jest od punktu ciągu) i tam też nic nie ma o punkcie ciągu tylko o zużytych elementach pługu, że niby w zależności od zużycia masz tą śrubą od wykorbienia korygować ustawienia. I jest napisane że w C-360 lepiej jest zwężyć rozstaw kół dla lepszej współpracy pługa z narzędziem. Ale ja rozumiem że to tylko instrukcja a nie praca naukowa i mógł to pisać jakiś debil, zresztą instrukcje bardzo często są nieprecyzyjne niezależnie od tego czy to pralka czy pług.

 

Ja Ci teraz przyznaje rację że ta śruba ma jakiś wpływ na prowadzenie ciągnika i pługa, bo widzę różnicę.

 

A wiadomo że jak puścisz pług ug2 na łańcuchach to pług poleci w stronę niezaoranego.



#549 Share jahooo

jahooo

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1763 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krasnystaw - lubelskie

Napisany 02 listopad 2015 - 13:51

Regulacje pługa

UG2 dobrze ustawiony możesz orać bez łańcuchów. Co najwyżej może go lekko znosić na dużych pochyłościach. Gdyby to co napisałes było prawdą, to pług trzeba by wiązać (konny) łańcuchami do konia, a rolnik po godzinie orki nie czułby rąk.



#550 Share mlody28

mlody28

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 postów

Napisany 02 listopad 2015 - 14:00

Regulacje pługa

ale ja nie pisze ze ucieka nie wiadomo gdzie, ucieka w pewne swoje położenie ale wtedy już nic nie jest w osi ciagnika ani łącznik ani przeguby odnośnika nie sa równo od wom itd.



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Regulacje pługa Dzisiaj, 11:28
  •  

#551 Share AlaCapone

AlaCapone

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1240 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie
  • Zainteresowania:Interesują mnie głównie kobietki i
    sporty ekstremalne

Napisany 02 listopad 2015 - 14:28

Regulacje pługa

@AlaCapone - ale na jaką odpowiedź czekałeś? ja Ci zacytowałem wyżej instrukcję. Nie ma tam słowa o punkcie ciągu (w całej instrukcji nie ma). Poczytaj sobie w podanej przez @seweryn20 instrukcji o wykorbieniu (czyli o tej śrubie o której ty piszesz że jest od punktu ciągu) i tam też nic nie ma o punkcie ciągu tylko o zużytych elementach pługu, że niby w zależności od zużycia masz tą śrubą od wykorbienia korygować ustawienia. I jest napisane że w C-360 lepiej jest zwężyć rozstaw kół dla lepszej współpracy pługa z narzędziem. Ale ja rozumiem że to tylko instrukcja a nie praca naukowa i mógł to pisać jakiś debil, zresztą instrukcje bardzo często są nieprecyzyjne niezależnie od tego czy to pralka czy pług.

 

Ja Ci teraz przyznaje rację że ta śruba ma jakiś wpływ na prowadzenie ciągnika i pługa, bo widzę różnicę.

 

A wiadomo że jak puścisz pług ug2 na łańcuchach to pług poleci w stronę niezaoranego.

W poście #509 prosiłem Cię o oryginał, bądź scan instrukcji, na którą się powołujesz.

 

Teraz ponawiam moją kolejną prośbę z postu #536

1) Chciałbym dowiedzieć się skąd czerpiesz swoje wiadomości na temat punktu ciągu. Może to być Twoja wiedza oparta na doświadczeniu, ale wtedy musisz umieć ją obronić.

2) Powiedz, jak dokonuje się ustawienia punktu ciągu? Podpowiem co go wyznacza? Czy luz na ramionach dolnych ma jakikolwiek wpływ, aby go prawidłowo wyznaczyć? Byłoby dobrze, gdybyś podparł odpowiednimi rysunkami, ale niekoniecznie może być tylko wywód słowny, oby dość zrozumiały.

 

Piszę tylko po to, aby ktoś kto czyta te nasze wypociny coś pojął o regulacji pługa, czy punkcie ciągu.


Nie dyskutuj z głupszym, bo sprowadzi cię do swojego poziomu i pokona cię swoim doświadczeniem.

#552 Share mlody28

mlody28

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 postów

Napisany 02 listopad 2015 - 15:39

Regulacje pługa

Może mam Ci jeszcze przesłać pocztą oryginał z przybitą pieczątka producenta - no nie przesadzaj, pisze Ci że zacytowałem istotny fragment, do oryginału link podał Ci  seweryn20. Nie chce mi się z Tobą bawić w czepianie się i chwytanie za słówka. Więc najlepiej skończmy ten temat.

 

Widok 60-tki ze skręconymi kołami w bruździe to bardzo częsty widok, nagminny, choćby na youtube można obejrzeć masę filmików (większość)


Edytowany przez mlody28, 02 listopad 2015 - 15:58.


#553 Share Sunf

Sunf

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 364 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 02 listopad 2015 - 16:28

Regulacje pługa

jakis ekspert jest mi stanie pomoc jeszcze?:P



#554 Share AlaCapone

AlaCapone

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1240 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie
  • Zainteresowania:Interesują mnie głównie kobietki i
    sporty ekstremalne

Napisany 02 listopad 2015 - 16:28

Regulacje pługa

@młody napisz, jak dokonuje się ustawienia punktu ciągu?


Nie dyskutuj z głupszym, bo sprowadzi cię do swojego poziomu i pokona cię swoim doświadczeniem.

#555 Share a1fe26c2

a1fe26c2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 935 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 02 listopad 2015 - 17:43

Regulacje pługa

mlody28 - ja dzisiaj kilka godzin orałem i przednie koła w bruździe szły prosto. Jednak kilka lat wstecz, zanim w moje ręce nie wpadła instrukcja obsługi pługa U013 wyprodukowanego przez Bomet, też jeździłem z kołami mocno skręconymi.


Mistrzem jesteś w tym, co robisz codziennie! Kiedy wszyscy myślą tak samo, to pierwszy krok do katastrofy.


#556 Share mlody28

mlody28

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 postów

Napisany 02 listopad 2015 - 19:26

Regulacje pługa

Heh nie wiem jaki jest związek firmy Bomet z Unią Grudziądz ale instrukcje to mają miejscami żywcem zerżniętą od instrukcji Unii. Przy tym fragmencie o wykorbieniu nawet rysunek pługa jest identyczny jak w mojej instrukcji z 80 roku ;)

 

Czyli napisz co zrobiłeś? po prostu wkręciłeś tę śrubę od wykorbienia? a rozumiem że ustawiałeś to w ten sposób że poluzowałeś łańcuchy i tak kręciłeś śrubą aż pług nie uciekał na boki?



#557 Share volvo1150

volvo1150

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 304 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Lubelskie

Napisany 02 listopad 2015 - 19:51

Regulacje pługa

pług ucieka na boki jak łańcuchy źle skręcone lub ślizgacze czy tam płozy jak tam kto tonazywa trzeba podłożyć coś pod ślizgacz i wtedy będzie pług trzymać równo



#558 Share Tomasz78

Tomasz78

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2192 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 02 listopad 2015 - 20:52

Regulacje pługa

Czasem mam wrażenie że pisze z gim-bazą a słowa te kieruję do młodego ,,napisze raz ,chłopie ograni się ,a nie dyskutuj jak nie masz pojęcia,jak na początku próbowałem Tobie pomoc, tak teraz mnie irytujesz ,jeśli nie chłoniesz wiedzy to pozostaje ci metoda prób i błędów 

Sunf    Jachooo dał Tobie instrukcję i zgodzę się z nim ,to jedno a z tym co ja radziłem to tez nie żart ,wyszlifuj ,przejedz kilka razy i bedziesz widział czy to pomoże .



#559 Share a1fe26c2

a1fe26c2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 935 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 02 listopad 2015 - 21:05

Regulacje pługa

Regulacja według tej instrukcji sprowadza się do symetrycznego ustawienia cięgien dolnych podnośnika i ustawienia osi wykorbionej. Cięgna dolne mam trochę luźne, ale bez przesady. Tym samym punkt zaczepu wypada w osi podłużnej ciągnika.


Mistrzem jesteś w tym, co robisz codziennie! Kiedy wszyscy myślą tak samo, to pierwszy krok do katastrofy.


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Regulacje pługa Dzisiaj, 11:28
  •  

#560 Share AlaCapone

AlaCapone

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1240 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie
  • Zainteresowania:Interesują mnie głównie kobietki i
    sporty ekstremalne

Napisany 02 listopad 2015 - 23:55

Regulacje pługa

Najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy niewiele wiedzą. Potrafią krytykować, ale sami nie są w stanie myśleć.

Postaram się na ile zdołam przedstawić: W jaki sposób wyznacza się punkt ciągu, za co odpowiada, jak prawidłowo ustawić ten punkt, czym jest linia ciągu?

 

Ustawianie punktu ciągu jest ostatnim etapem, ale najistotniejszym prawidłowego ustawienia pługa. Większość problemów z orką zależy właśnie od tego ustawienia,

 

Poprzedzone musi być przygotowaniem ciągnika do orki, poziomowaniem poprzecznym i podłużnym pługa oraz ustawieniem pierwszej skiby. W nowoczesnych pługach ustawienie pierwszej skiby nie jest zależne z ustawianiem punktu ciągu i dokonuje się hydraulicznie.

 

Jeżeli chcesz ustawić prawidłowo punkt ciągu wsporniki boczne dolnych ramion lub łańcuchy muszą być luźne (nawet można na początku rozłączyć aż do prawidłowego ustawienia, potem zostawiamy taki luz, jaki zaleca producent pługa (pozwalający na swobodne ruchy na boki).

 

Prawidłowe ustawienie punktu ciągu skutkuje prostolinijnością jazdy, statecznością ciągnika i brakiem jakiejkolwiek integracji kierowcy w tor jazdy ciągnika.

 

punkt ciągu.jpg

 

Z punkt ciągu jest miejscem przecięcia się przedłużenia linii wzdłuż dolnych ramion

PZ centralny punkt pługa przeważnie wypada na środku ramy pługa, na której zamocowane są korpusy

M środek tylnej osi ciągnika

strzałka oznacza kierunek ciągu ciągnika  (jeśli nie jest na wprost oznacza kierunek ściągania przednich kół)

Linia ciągu to linia poprowadzona od punktu PZ do punktu Z

 

Prawidłowe ustawienie punktu ciągu!

Jeżeli ta linia przebiega przez punkt M to znaczy, że pług jest ustawiony prawidłowo, zaś ciągnik nie będzie ściągany w żadną ze stron. Puszczenie kierownicy nie skutkuje zmianą kierunku jazdy.

 

Jak sprawdzić poprawność ustawienia punktu ciągu?

Odłącz wsporniki boczne dolnych ramion lub łańcuchy zależnie od tego co posiadamy. Jeśli pług przemieszcza się, w którąkolwiek stronę to oznacza złe ustawienie.

Jeśli linia ciągu przebiega przez środek tylnej osi (punkt M) pług prowadzi się prostolinijnie za ciągnikiem. Więcej po odblokowaniu wsporników bocznych ramion dolnych nawet odjęcie łącznika górnego (dotyczy orki przy pozycji kopiującej) pług nadal idzie w linii i nie ściąga ciągnika w żadną ze stron.

 

Po czym poznać złe ustawienie punktu ciągu?

Ciągnik skręca w lewo lub w prawo a pług jest ściągany na zaorane, albo caliznę.

punkt ciągu_2.jpg

 

Jaki wpływ na punkt ciągu ma luz dolnych ramion?

Przy pługach obrotowych ten luz musi być dość duży, zaś przy zagonowych im mniej skib tym mniejszy luz.

punkt ciągu_3.jpg

 

Czym dokonuje się zmiany punktu ciągu?

W starszych pługach szczególnie produkcji polskiej ustawia się go tzw. wykorbieniem.

W nowoczesnych pługach szczególnie obrotowych dokonuje się to hydraulicznie i nie ma wpływu na zmianę ustawienia pierwszej skiby.

punkt ciągu_4.jpg

 

Miejsce punkt ciągu jest uzależnione od ilości korpusów, im mniej tym punkt ciągu znajduje się bliżej lewej strony ciągnika.

Zmiany rozstawu kół dokonuje się jeśli standardowo nie można prawidłowo ustawić pierwszej skiby (pierwsza skiba = długość lemiesza).

 

Trudno w jednym poście zawrzeć wszystkie informacje, dlatego mam świadomość pewnych braków.

*Rysunki czasem są niedokładne, za co przepraszam, jednakże przedstawiają istotę ustawiania punktu ciągu


Edytowany przez AlaCapone, 04 listopad 2015 - 00:23.

Nie dyskutuj z głupszym, bo sprowadzi cię do swojego poziomu i pokona cię swoim doświadczeniem.

Podobne tematy sciaga plug