Skocz do zawartości

Zdjęcie

Konie mechaniczne a moment obrotowy


127 odpowiedzi na ten temat

#121 Share melon10641

melon10641

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 881 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Zamość

Napisany 29 marzec 2011 - 14:12

Konie mechaniczne a moment obrotowy No tak 60tka ma 190Nm a 3512 165Nm bynajmniej tak wynika z konedty a moc nie wiele się różni.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Konie mechaniczne a moment obrotowy Dzisiaj, 15:23
  •  

#122 Share sisuTL100JD5720

sisuTL100JD5720

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 50 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice Włoszczowy
  • Zainteresowania:rolnictwo, mechanizacja, elektronika, :D NH :D

Napisany 29 marzec 2011 - 19:41

Konie mechaniczne a moment obrotowy jak dla mnie kluczowa role z cała stanowczościa odgrywa POJEMNOŚĆ silnika

#123 Share tomi382

tomi382

    NIEZALEŻNY

  • Members
  • PipPipPip
  • 1460 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice Ząbkowic Śląskich

Napisany 29 marzec 2011 - 22:30

Konie mechaniczne a moment obrotowy POjemność odgrywa rolę jeżeli chodzi o żywotność silnika.

Edytowany przez tomi382, 29 marzec 2011 - 22:31.


Wiadomość z agroFakt.pl agrofakt

  • agroFakt.pl
  • agroFakt.pl
Konie mechaniczne a moment obrotowy Dzisiaj, 15:23
  •  

#124 Share hin

hin

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 113 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:mazowieckie
  • Zainteresowania:baaaardzo rozległe :)

Napisany 18 czerwiec 2012 - 12:43

Konie mechaniczne a moment obrotowy Pozwolę sobie odkopać nieco temat i podyskutować.
Więc po pierwsze primo: pojemność skokowa silnika nie ma żadnego związku z jego żywotnością. Błędnym jest powszechne przekonanie że "mniej wysilone" silniki czyli uzyskujące mniejszą moc z jednostki pojemności skokowej są bardziej żywotne. Żywotność silnika- mocno upraszczając- zależy od tego jak został zaprojektowany, wykonany, z jaką dokładnością i z jakich materiałów. Pomijam takie oczywiste aspekty jak użytkowanie i serwisowanie.

Drugie primo: silnik C360 jest po prostu mniej sprawny w wyższych obrotach, przez co w tym zakresie jego maksymalny moment obrotowy spada i co za tym idzie moc maksymalna nie jest wiele wyższa niż w AD3.152. W Perkinsie maksymalny moment obrotowy (czyli ten występujący w średnich obrotach) jest niższy (przegrywa przede wszystkim pojemnością skokową) ale w wyższych obrotach nie spada tak bardzo przez co jego moc maksymalna nie jest wiele niższa od C-360.

Trzecie primo: Pojemność skokowa. Co nam daje pojemność skokowa? Energia jaką wytwarza (a uściślając przetwarza- z wiązań chemicznych w reakcji utleniania) silnik bierze się bezpośrednio ze spalania paliwa. Nie z żadnych "bajerów" typu turbo SCR itp. Jednak żeby spalić paliwo potrzebujemy tlenu. Tlen mamy w powietrzu, ale tylko 21%. Żeby efektywnie spalić kilka g paliwa potrzebujemy duuuużo tlenu. Mówiąc wprost dawkę paliwa musimy wymieszać z dużą ilością powietrza. Na co nam pozwala pojemność skokowa? Im większa pojemność, tym więcej powietrza silnik "zasysa" (tu też uproszczenie- silnik nie "zasysa" powietrza tylko jest nim zasilany przez ciśnienie atmosferyczne) co pozwala na spalenie większej ilości paliwa i co za tym idzie, wygenerowanie większej ilości energii. Przy czym sama pojemność skokowa nie jest tu najważniejszym parametrem, gdyż większą ilością powietrza -> tlenu możemy także zasilić silnik dzięki różnego rodzaju sprężarkom (turbosprężarki, sprężarki mechaniczne) czy instalacjom podającym np podtlenek azotu (gaz zawierający 50% tlenu więcej od powietrza atmosferycznego). W ekstremalnych (sport) zastosowaniach stosuje się paliwa zawierające same w sobie tlen (etanol). Ważna jest także sama konstrukcja silnika i jego osprzętu: przede wszystkim głowicy i kanałów dolotowych, wydechowych, układów dolotowych i wydechowych, układu rozrządu- chodzi o to aby to powietrze w drodze do komory spalania miało jak najmniej "oporów".

Ostatnie primo: maksymalna moc i moment obrotowy to wyrażenie zdolności do wytwarzania energii w różny sposób, w różnych jednostkach. Generalnie silnik spalinowy jest najbardziej sprawny właśnie w tym zakresie obrotów w którym generuje najwyższy maksymalny moment obrotowy. W tym zakresie spala najmniej paliwa w stosunku do ilości generowanej energii. W wyższych obrotach silnik generuje coraz mniejszy moment obrotowy jednak ilość cykli pracy w jednostce czasu (na przykład na minutę) się zwiększa więc jego "siła" nie spada a rośnie. Weźmy dla przykładu popularnego Perkins-a AD3.152. Maksymalny moment obrotowy już przy 1300 obrotach. Silnik wykonuje 1950 cykli pracy na minutę. Powyżej 1500 obrotów moment obrotowy, a więc "siła" każdego cyklu nieznacznie ale stopniowo spada. Moc maksymalną osiągamy przy 2250 obrotach przy których mamy "moc" każdego cyklu nieco już słabszą, ale na tą samą minutę tych cykli mamy już 3375. Spada niestety jednak sprawność więc wzrasta zużycie paliwa.


EDIT: sprostowanie: Perkins AD3.152 przy 1300 obr/ min wykonuje 1950 a nie 975 cykli pracy na minutę a przy 2250 obr- 3375 cykli pracy na minutę (a nie 1687,5). W tekście już zmieniłem.

Edytowany przez hin, 18 czerwiec 2012 - 20:15.


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Konie mechaniczne a moment obrotowy Dzisiaj, 15:23
  •  

#125 Share ursuss

ursuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 511 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie aleksandrów

Napisany 18 czerwiec 2012 - 13:07

Konie mechaniczne a moment obrotowy Nie jestem znawcą ale na pewno mylisz się co do sposobu w jaki powietrze dostaje się do cylindra nie jest to zasługa ciśnienia atmosferycznego ale właśnie zaciąganie przez tłok kiedy opada do dołu. Wystarczy przytkać kolektor ssący i zobaczysz...

#126 Share FOX2

FOX2

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 88 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 18 czerwiec 2012 - 13:34

Konie mechaniczne a moment obrotowy Właśnie, że jest. Przepływ powietrza jest wymuszony przez różnice ciśnień. Gdyby nie było zewnętrznego ciśnienia (atmosferycznego), silnik by nigdy w życiu nie pracował. Zasysanie, o którym Pan pisze, jest efektem wyrównywania ciśnień między cylindrem, a otoczeniem silnika.
"It is hard to fail, but it is worse never to have tried to succeed" - Theodore Roosevelt

#127 Share hin

hin

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 113 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:mazowieckie
  • Zainteresowania:baaaardzo rozległe :)

Napisany 18 czerwiec 2012 - 14:12

Konie mechaniczne a moment obrotowy Jeśli otworzymy kran z wodą z wodociągu, ta woda nam z tego kranu zacznie lecieć pomimo że powietrze w którym żyjemy tej wody nie zasysa...

Tak naprawdę zależy jak na to spojrzeć. Można uprościć i powiedzieć że silnik "zasysa" powietrze, jednak zrozumienie zjawiska ciśnienia atmosferycznego pod kątem zasilania silnika powietrzem pozwala dużo lepiej i łatwiej zrozumieć wiele spraw związanych właśnie z funkcjonowaniem tegoż silnika.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Konie mechaniczne a moment obrotowy Dzisiaj, 15:23
  •  

#128 Share ursuss

ursuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 511 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie aleksandrów

Napisany 18 czerwiec 2012 - 14:40

Konie mechaniczne a moment obrotowy Dziękuje za objaśnienie. Choć jest to pewna gra słów bo zależy jak zdefiniujemy ssanie czy zasysanie bo według mnie można tak nazwać proces powstawania podciśnienia w cylindrze podczas zejścia tłoka na dół. A co do ciśnienia atmosferycznego wiem już że się myliłem bo jednak ma ono znaczenie.

Edytowany przez ursuss, 18 czerwiec 2012 - 14:40.



Dodaj odpowiedź



  

Podobne tematy

Tylko na agroFakt.pl: Jaki międzyplon na słabych glebach? zobacz »