Skocz do zawartości

Zdjęcie

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych.


12 odpowiedzi na ten temat

#1 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 02 luty 2011 - 13:53

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. W tym temacie proszę specjalistów w dziedzinie elektromechaniki o dodawanie informacji i schematów połączeń najczęściej występujących urządzeń elektrycznych w ciagnikach i maszynach. Jest to temat wyłącznie dla użytkowników posiadających dużą wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie, dlatego proszę nie zadawać tutaj pytań. Wszystkie tego typu posty będą usuwane. Chcemy tutaj zgromadzić podstawowe informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Dzisiaj, 02:09
  •  

#2 Share wierzba1272

wierzba1272

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Nowe Miasto Lubawskie
  • Zainteresowania:Motoryzacja, Elektryka

Napisany 02 luty 2011 - 15:28

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Kilka schematów ma początek:

Podłączenie alternatora 6 diodowego:
Dodany obrazek

Podłączenie alternatora 9 diodowego:
Dodany obrazek

Podłączenie alternatora z wbudowanym regulatorem napięcia:
Dodany obrazek

Podłączenie dodatkowych odbiorników z użyciem przekaźnika:
Dodany obrazek

Podłączenie amperomierza jako wskaźnika ładowania:
Dodany obrazek
UDZIELAM PORAD TYLKO NA FORUM!!!
JEŻELI POMOGŁEM, KLIKNIJ ZIELONĄ STRZAŁKĘ!!!

#3 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 02 luty 2011 - 16:06

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Opis wyprowadzeń gniazda
Dodany obrazek

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


#4 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 11 marzec 2011 - 14:57

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Panowie, zaglądać raz na rok lub 2 do alternatora i go czyścić a w szczególności gdy cieknie z sprężarki, ostatnio naprawiałem 2 szt i oba jednakowe

Dodany obrazek
1szt, jak widać stojan jest przepiękny

Dodany obrazek Dodany obrazek
2szt, rzadko spotykany oryginał na częściach LUCAS .


Przeniosłem do tematu z poradami.

Edytowany przez Elektrotechnik, 11 marzec 2011 - 23:33.

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


#5 Share wierzba1272

wierzba1272

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Nowe Miasto Lubawskie
  • Zainteresowania:Motoryzacja, Elektryka

Napisany 13 czerwiec 2011 - 22:45

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych.

Kolejna część porad dla początkujących:
Poprawne wykonywanie instalacji w maszynach rolniczych:
1. Dobór odpowiedniego przekroju przewodu
Przekrój przewodu dobieramy w zależności od natężenia prądu płynącego przez ten przewód wyrażonego w amperach (A). Wartość tą dla konkretnego odbiornika/odbiorników można obliczyć ze wzoru:
I=P/U
Gdzie:
I- natężenie prądu (A)
P- moc odbiornika (W)
U- napięcie w instalacji (V)
W maszynach rolniczy przyjmuje się średnią wartość 5A/mm^2. Przekrój przewodu zależy także od jego długości:im jest dłuższy tym większe spadki napięć i wymagany jest większy przekrój, jednak nie są to zwykle zbyt duże różnice, więc wystarczy że zmieścimy się w podanych wyżej granicach. Jedynym wyjątkiem są przewody którymi płynie prąd rozruchowy przez kilka sekund i w takim przypadku przekrój przewodu nie musi zawierać się w podanych granicach.
2. Dobór odpowiedniej wartości bezpiecznika
Wartość bezpiecznika dobieramy w zależności od wartości(natężenia) prądu płynącego w obwodzie który zabezpiecza. Wartość tą obliczamy ze wzoru:
I=P/U
Gdzie:
I- natężenie prądu (A)
P- moc odbiornika (W)
U- napięcie w instalacji (V)
Gdy obliczymy natężenie prądu w obwodzie dobieramy bezpiecznik o mocy najbliższej otrzymanemu wynikowi zaokrąglając w górę Np. dla natężenia 6A stosujemy bezpiecznik 7.5 A a nie 5A itd.
3. Wykonywanie wiązek przewodów:
1) Stosujemy przewody przeznaczone do montażu w pojazdach samochodowych o oznaczeniu LGYs które mają zwiększoną odporność na czynniki atmosferyczne, temperaturę oraz działanie substancji chemicznych (olej napędowy, olej silnikowy itp.), w ostateczności mogą być zwykłe LGY, lecz będą mniej trwałe,
2) Przewody układamy w specjalnie przeznaczonych do tego peszlach (przeznaczone do motoryzacji są zwykle koloru czarnego i są bardziej "gumowate") które są odporne na działanie niekorzystnych czynników.
Przewody powinny być ułożone w peszlu w miarę jak najciaśniej a dodatkowy można je przed wsunięciem obkleić taśmą klejącą (spiralnie co kilka cm) co zapobiegnie przemieszczaniu się przewodów wewnątrz peszla i ich przecieraniu.
Końcówki peszli zarabiamy rurkami termokurczliwymi (najlepiej z klejem) na długości kilku cm. co zapewnia szczelność i pewność połączenia z przewodem oraz zabezpiecza przed dostawaniem się zanieczyszczeń do środka peszla.
4. Wykonywanie połączeń
1) Konektory zaciskamy specjalnie przeznaczonymi do tego zaciskarkami,a następnie zakładamy koszulkę termokurczliwą.
2) Na końcówki przewodów zaciskami tulejki cylindryczne albo dokładnie cynujemy.
3) Połączenia masowe wykonujemy najlepiej za pomocą konektorów oczkowych przykręconych do karoserii za pomocą śruby. Zapewnia to pewne i trwałe połączenie. Dla pewności działania oświetlenia warto podłączyć masę lampy dodatkowym przewodem do karoserii co zapewni pewne połączenie i zapobiegnie tzw. efektowi "choinki"
5) Przewody łączone na stałe łączymy w specjalnie przystosowanych do tego hermetycznych puszkach wyposażony w przelotkę w którą wkładamy peszel co zapewni hermetyczność połączenia. W miejscach gdzie nie można wykonać takiego połączenia stosujemy hermetyczne kostki łączeniowe zapewniające szczelność połączenia oraz umożliwiają szybki rozłączanie przewodów.
6) Przewody rozdzielamy na ich większą liczbę za pomocą przystosowanych do tego listew przyłączeniowych lub lutujemy je ze sobą i zabezpieczamy koszulką termokurczliwą.
7) Przy montażu przekaźników i przełączników w miarę możliwości starajmy się stosować kostki przyłączeniowe co ułatwia montaż/demontaż oraz serwisowanie instalacji.
5. Inne:
1) Zabezpieczenie (bezpieczniki) montujemy na początku instalacji jak najbliżej akumulatora.
2) Lepiej stosować skrzynki na bezpieczniki płytkowe (tzw.samochodowe) zapewniają one lepsze połączenie a więc i mniejsze spadki napięć.
3) Montując prądożerne odbiorniki lepiej stosować do ich podłączenia przekaźniki co zapewnia mniejsze spadki napięć oraz zabezpiecza wyłącznik przed wypaleniem styków.
4) Nie stosujemy w instalacjach elektrycznych taśmy izolacyjnej (poza wymienionymi przypadkami gdzie można ją stosować) gdyż pod wpływem czynników atmosferycznych oraz działania środków chemicznych szybko traci swoje właściwości.
5) Do przyczepiania instalacji do nadwozia stosujemy specjalne uchwyty lub mrozoodporne opaski zaciskowe tzw. trytytki
6) Nie oszczędzajmy na grubości przewodów lepiej zastosować większą średnice co zapewni pewny przepływ prądu bez spadków napięć.
7) Nie oszczędzamy na jakości materiałów instalacyjnych: peszlach przewodach, przełącznikach itd. Zapewni to poprawność działania instalacji przez długie lata.
8) Połączenia przed korozją można zabezpieczyć specjalnymi środkami konserwującymi, lub wazelina techniczną.

Przykład poprawnie wykonanej instalacji można zobaczyć na zdjęciach i filmach użytkownika @asharot

Jeśli ktoś ma jakieś pytania/ sugestie zmian zapraszam na priv!
created by ®wierzba1272


Edytowany przez Elektrotechnik, 22 luty 2015 - 13:15.

UDZIELAM PORAD TYLKO NA FORUM!!!
JEŻELI POMOGŁEM, KLIKNIJ ZIELONĄ STRZAŁKĘ!!!

#6 Share asharot

asharot

    Przyjaciel Forum

  • Members
  • PipPipPip
  • 4013 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Miasto Meneli wg B.Lindy

Napisany 15 czerwiec 2011 - 14:43

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Schemat świateł kierunku jazdy i świateł awaryjnych do C-360 i innych.
Mojego autorstwa oparty na przekaźnikach,
co likwiduje spadki napięć na przełącznikach,likwiduje wypalanie styków przełączników,lampy kierunkowskazów ostatniej przyczepy świecą mocnym światłem.


Dodany obrazek


Edytowany przez asharot, 15 czerwiec 2011 - 14:55.

Naklejki piktogramy: http://tiny.pl/g7fxv


#7 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 06 lipiec 2011 - 18:26

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Kolejny do kolekcji, tym razem ursus 3512
Dodany obrazek
Rozkręcony z powodu wytarcia pierścieni ślizgowych, 1 raz od zakupu ciągnika

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Dzisiaj, 02:09
  •  

#8 Share asharot

asharot

    Przyjaciel Forum

  • Members
  • PipPipPip
  • 4013 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Miasto Meneli wg B.Lindy

Napisany 09 lipiec 2011 - 08:09

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Schemat wskaźnika temperatury wody do zastosowania w C-360

Wykorzystałem wskaźnik od MF i czujnik temp. od ciężarowego Mercedesa.
Zalety:
1.gwint taki sam jak w oryginalnym czujniku 14x1.5mm
2.czytelny wskaźnik
3.wbudowany termostat do którego można podłączyć kontrolkę lub sygnał akustyczny
który załączy się gdy temp. cieczy osiągnie 1000
4.niskie koszty
-wskaźnik 25zł
-czujnik 12zł
-opornik 5groszy
Wad nie stwierdzono.

Dodany obrazek


Edytowany przez asharot, 09 lipiec 2011 - 11:53.

Naklejki piktogramy: http://tiny.pl/g7fxv


#9 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 28 październik 2011 - 12:03

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. W związku z licznymi pytaniami wysyłanymi do mnie na PW zamieszczam opis złącza ISO stosowanego w radioodbiornikach samochodowych. Myślę, że wielu użytkownikom ułatwi to podłączenie radia.
Dodany obrazek

#10 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 13 luty 2013 - 11:41

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Poniżej zamieszczam schemat wraz z krótką instrukcją diagnozowania usterek alternatora. Proszę się z nią zapoznać zanim zakłada się temat o alternatorze.
Dodany obrazek
Wszystkie napięcia mierzone są względem masy alternatora (pojazdu). Jeżeli mieszczą się w wyżej podanych granicach układ ładowania można uznać za sprawny. W przypadku gdy którekolwiek napięcie odbiega od podanych powyżej świadczy to o usterce układu ładowania, który wymaga szczegółowej diagnostyki za pomocą bardziej zaawansowanych przyrządów.

#11 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 13 luty 2013 - 12:20

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi prostowników do ładowania akumulatorów, podaję kilka istotnych wskazówek czym należy się kierować przy wyborze takiego sprzętu.
Należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakie będzie napięcie ładowanych akumulatorów. Z tego wynika czy potrzebujemy prostownika na napięcia 6V, 12V, 24V, czy może wystarczy nam prostownik na 12V, bo np. w pojazdach z instalacją 24V możemy ładować akumulatory oddzielnie. Kolejną rzeczą jest maksymalna pojemność akumulatorów jakie posiadamy. Bezpośrednio z tego wynika jaki prąd musi mieć kupowany prostownik. Ładuje się prądem równym C/10. Jednak nie jest to bezwzględnie wymagane. O ile nie zalecane jest przekroczenie tego prądu w górę, to możemy wybrać tańszy prostownik z mniejszym prądem, który tak samo naładuje akumulator, tylko w dłuższym czasie. Istnieją dwie metody ładowania akumulatorów ołowiowych. Pierwsza polega na ładowaniu stałym napięciem na poziomie 2,4v/ogniwo z ograniczeniem prądu w początkowej fazie ładowania do C/10. Prąd ten w trakcie ładowania maleje prawie do zera i w tym czasie następuje gazowanie ogniw. Druga metoda polega na ładowaniu stałym prądem równym C/10 do momentu osiągnięcia napięcia 2,3/ogniwo. Po tym czasie przechodzi się na stabilizację napięcia na poziomie 2,4V/ogniwo i następuje osiąganie pełnej pojemności. Po jej osiągnięciu napięcie zmniejsza się do poziomu 2,3V/ogniwo. Jest to tzw. ładowanie podtrzymujące. Jeżeli prostownik posiada taką funkcję to można dowolnie długo pozostawić akumulator podłączony do takiego prostownika bez obawy o jego przeładowanie. Jest jeszcze metoda będąca jakby połączeniem dwóch poprzednich, mianowicie ładuje się akumulator prądem C/10, (który nie jest stabilizowany, a jedynie zadany na początku ładowania) do napięcia 2,4V/ogniwo. Po osiągnięciu tego napięcia prostownik wyłącza się. Powyższe metody ładowania realizują prostowniki ze sterowaniem elektronicznym. W bardzo często spotykanych prostownikach bez elektroniki, ładowanie sprowadza się do podłączenia prostownika do akumulatora, ustawieniu odpowiedniego napięcia, włączeniu prostownika i ustawieniu prądu ładowania na poziomie C/10 (lub mniejszym) i ładowaniu do wystąpienia gazowania ogniw. Po wystąpieniu gazowania ładowanie należy bezwzględnie przerwać. Podsumowując powyższe, dobry prostownik powinien posiadać płynną regulację prądu ładowania, oraz automatyczne wyłączenie po osiągnięciu napięcia 2,4V/ogniwo. Osiągamy tutaj kompromis między skomplikowaniem konstrukcji prostownika (a co za tym idzie jego ceną), a optymalnym ładowaniem. Trzeba bowiem zaznaczyć, że 100% pojemności akumulatora osiąga się tylko jeżeli stosujemy drugą metodę ładowania, czyli stałym prądem z późniejszą stabilizacją napięcia. Dwie pozostałe umożliwiają uzyskanie około 90-95% pojemności akumulatora.

#12 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 14 luty 2013 - 12:24

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Podaję prawidłowy sposób dokonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych, czyli prądu i napięcia.
Dodany obrazek
Celowo nie ma podanego żadnego opisu do schematu, ponieważ jak ktoś chce się zabierać za pomiary musi znać oznaczenia stosowane w schematach elektrycznych.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Dzisiaj, 02:09
  •  

#13 Share DK94

DK94

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 157 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. Śląskie

Napisany 25 listopad 2013 - 20:00

Ogólne porady dotyczące instalacji elektrycznych. Schemat instalacji elektrycznej według obowiązujących kolorów przewodów.

Dodany obrazek

Informacje, porady i uwagi

1.
Przedstawiony schemat z odpowiednimi kolorami przewodów stosowanych do danego typu sygnału świetlnego występującego w instalacji elektrycznej przyczepy może przydać się przy całkowitej odbudowie lub budowie nowej instalacji, zastosowanie poprawnych kolorów zaoszczędzi nam czas w przyszłej eksploatacji np. podczas wymiany gniazda lub lampy. Zaprezentowany tutaj schemat kolorów może nie mieć odzwierciedlenia w starych instalacjach.
2. Nie powinno się mostkować pinów 5/58R z 7/58L po stronie przyczepy, ponieważ w przypadku ewentualnej awarii oświetlenia jednej strony druga strona pracuje niezależnie.
3 W przypadku podłączania dodatkowych obrysówek z tyłu przyczepy można zasilanie prawej obrysówki podłączyć do lewej natomiast lewą obrysówkę do prawej strony. Dzięki czemu w przypadku ewentualnej awarii jednej ze stron, strona uszkodzona jest oświetlana obrysówką zasilaną z strony przeciwnej.
4 Przewód niebieski (pin 2/54G) są to światła przeciwmgłowe, na schemacie jest on podciągnięty pomiędzy gniazdami, ale w własnej instalacji w przyczepie która jest z zwolniona z światła przeciwmgłowego możemy go wykorzystać jako zasilanie halogenów roboczych przyczepy pomocnych na przykład podczas cofania po zmroku.
5 Na schemacie masa jest poprowadzona przewodem (kolor biały) co zapewnia pełną poprawność działania instalacji i eliminuje w większym stopniu przypadek zaniku masy niż w przypadku masy na ramie przyczepy.

Edytowany przez DK94, 25 listopad 2013 - 20:30.


Podobne tematy schemat wskaźnik temperatury amperomierz alternator sześciodiodowy alternator dziewięciodiodowy podłączenie przekaźnika dobór przewodów gniazdo przyczepy prostownik