Skocz do zawartości

Zdjęcie

TURDUS - cała prawda o tym oleju


124 odpowiedzi na ten temat

#61 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 26 wrzesień 2010 - 21:16

TURDUS - cała prawda o tym oleju Tyle, że w starszej konstrukcji dopuszczalne luzy mogą być dwukrotnie większe, inne rozwiązania konstrukcyjne oraz mniej wysilona konstrukcja. Stare pojazdy jeździły ze stopniem sprężania 6, a spróbuj uruchomić silnik nowej konstrukcji gdy spadnie on do takiej wartości.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
TURDUS - cała prawda o tym oleju Dzisiaj, 16:45
  •  

#62 Share hubertuss

hubertuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 4182 postów

Napisany 27 wrzesień 2010 - 05:56

TURDUS - cała prawda o tym oleju W dzsiejszych czasach praktycznie silników z takim stopniem spręzania juz się nie uzywa chyba tylko kosiarki ogrodowe bo nawet polonez czy maluch miał większy. Co do diesla ten miał od zawsze wysoki stopień sprężania. do sprzetów takich jak c 330 czy podobne nie ma sensu lać dobrego oleju, ale w nowszych i bardziej wysilonych konstrukcjach naprawde nie warto oszczędzać w sumie niewielkich pieniędzy.

#63 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 27 wrzesień 2010 - 09:44

TURDUS - cała prawda o tym oleju Tu się zgadzam.

#64 Share rafal4610

rafal4610

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 982 postów

Napisany 06 listopad 2010 - 15:19

TURDUS - cała prawda o tym oleju to do ciągnika ford z 85r. lać turdusa czy coś lepszego? Mam zalany turdusem 15w40 i zastanawiam sie jak bedzie z odpalaniem w mrozy. bedzie raz w tygodniu przywoził rolke i czasami odśnieżał

#65 Share UrsusCzesio

UrsusCzesio

    KPK Kumurun Team

  • Members
  • PipPipPip
  • 2781 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Lutówko gm Sępólno powiat sępoleński

Napisany 06 listopad 2010 - 17:21

TURDUS - cała prawda o tym oleju http://www.orlenoil....ctwo,1,288.html Jestem ciemny w temacie olejów ale ten superol mnie wkurza latem jest jak woda zimą jak smar nie moge ciagników odpalić. Nie mogą ruszyc wałem. Co powiecie o oleju powyzej podanym?
Mój Wladimirec podbija świat

#66 Share Arek

Arek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3726 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:ziemia Łowicka

Napisany 06 listopad 2010 - 20:03

TURDUS - cała prawda o tym oleju @rafal4610
A jakie masz lepsze oleje od turdusa powertec? Turdus to naprawdę dobry olej i nie odstaje niczym od zachodnich droższych olei.

#67 Share rafal4610

rafal4610

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 982 postów

Napisany 07 listopad 2010 - 11:18

TURDUS - cała prawda o tym oleju dzięki za odpowiedź. Poczytałem ten temat i zacząłem mieć wątpliwości...

#68 Share wsiok

wsiok

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 182 postów

Napisany 06 luty 2011 - 23:18

TURDUS - cała prawda o tym oleju UrsusCzesio ja bym lał pólsyntetyk to prawda ze jest rzadszy ale przy rozgrzanym silniku nie robi się rzadki jak woda co jest normalką wsród minerałów i superoli a u mnie do silnika dostała sie ropa ok 2l i nie rozszczelniło silnika tylko pokrywe klawiatury ale była klejona silikonem jakims kiepskim a wy jakich silikonów używacie czy czegos innego??

#69 Share Rolnik1111

Rolnik1111

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 349 postów

Napisany 16 marzec 2011 - 17:28

TURDUS - cała prawda o tym oleju Powinno się używać sylikonów do wysokich temperatur.

#70 Share Symferopol

Symferopol

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 11 postów

Napisany 27 lipiec 2011 - 20:55

TURDUS - cała prawda o tym oleju

czy turdusa można stosować do benzyniaków, a konkretnie mogę zalać turdusem poloneza, wcześniej był lany lotos mineralny, oraz czy do starej c 330 (15 lat temu był remont silnika) mogę zalać turdusa, bo mam ten olej w cenie superolu

Możesz, ale są lepsze oleje do osobówek niż Turdus. Większość nowszych typów olei są kompatybilne dla diesli i benzyny. Klasa API literka [C] jest dla silników Diesla, literka [S] jest dla silników Benzynowych. Turdus SHPD jest w klasie: API CH-4/CG-4/CF/SL, TURDUS MD w klasie: CG-4/SJ cyli MD jest klase nizszy niz SHPD. SL czy SJ to juz są dobre klasy dla przeciętnych osobówek. Do swojego ursusa tez możesz śmiało lać turdusa czy inny olej w podobnej klasie. Przecież czym wyższa klasa oleju tym lepiej chroni twój silnik.

Na marginesie (nie koniecznie w twoim przypadku):
Możesz poprawić własności oleju dodając troche syntetyka. Wbrew obiegowym opiniom miesznaie olei syntetycznych z mineralnymi jest dozwolone i nie wpływa negatywnie na silnik tak powstaje przecież półsyntetyk, a możesz dać 10% syntetyka i 90% mineralnego. Syntetyk lepiej chroni silnik jak minerałka. Można przechodzić z syntetycznego na mineralny i odwrotnie - bez szkody dla silnika. Jeżeli sprzedawca lub serwisant twierdzi co innego to jest niedoinformowany.

Pod Płockiem są firmy które kupują przepracowane oleje, regenerują /odwirowują cząstki stałe/ mieszają z bazami olejów oraz dodatkami uszlachetniającymi i sprzedają. Jest duże prawdopodobieństwo że z takich zakładów /nie koniecznie Płockich/ mamy NIBYTURDUS lub inny olej. Zeby to udowodnić potrzebne certyfikowane labolatorium.

Z takich olejów robią najczesciej hydraulike i superole - trzeba uważać !
Dlatego uważaj na takie firmy jak SPECOL czy SILESIA, co tam się dzieje i z czego robią oleje oni tylko wiedzą.

Polskie firmy godne polecenia:

Platinum ULTOR CG-4 15W-40 x Orlen Oil Sp. z o.o., KRAKOW/POLAND
Platinum ULTOR CH-4 15W/40 x Orlen Oil Sp. z o.o., KRAKOW/POLAND
Platinum ULTOR PLUS 15W/40 x Orlen Oil Sp. z o.o., KRAKOW/POLAND
Tedex Diesel Truck FE (SHPD) Motor Oil x TEDEX Production Sp. z o.o., WARSZAWA/POLAND
Turdus Powertec CI-4 15W/40 x Grupa Lotos SA., GDANSK/POLAND

Edytowany przez Symferopol, 02 styczeń 2012 - 19:00.


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
TURDUS - cała prawda o tym oleju Dzisiaj, 16:45
  •  

#71 Share Symferopol

Symferopol

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 11 postów

Napisany 27 lipiec 2011 - 21:47

TURDUS - cała prawda o tym oleju

Oleje syntetyczne po wyprodukowaniu to tylko rok można stosować.

3 lata po wyprodukowaniu

Z tego co wiem to jest...
Superol CC 30
Superol CC 40
Superol CC 50
Superol CD 30
Superol CD 40
Superol CD 10W
Superol CD 10W30

...i tylko ten ostatni jest wielosezonowy, przedostatni zimowy, a reszta to letnie które tracą pompowalność przy temperaturach rzędu -15 do -20 st.C (nie mylić z temperaturą płynięcia) także każdy rozruch zimą na tych olejach to sukcesywne zarzynanie silnika :)

Superol CD ma TBN powyżej 11 mg KOH/g także wlanie po nim np. Turdusa SHPD 15W40 który ma zbliżone własności myjąco-neutralizujące nie powinno mieć negatywnych skutków. Myślę że podobnie po Superolu CC (TBN pow. 8 mg KOH/g) z tym że w połowie okresu eksploatacyjnego wypadało by zmienić jeszcze raz filtr oleju lub nawet skrócić czas do następnej wymiany.

Organoleptyczne sprawdzanie lepkości (potocznie gęstości) oleju w temperaturze pokojowej zupełnie mija się z celem. Temperatura robocza oleju w silniku to zwykle ok. 90 - 110 st.C przy której lepkość zmienia się diametralnie i pozornie "gęstszy" olej w bańce może okazać się bardziej "wodnisty" po rozgrzaniu w silniku.

Żeby nie maczać palców w oleju, producent podaje typową charakterystykę danego produktu włącznie z lepkością w 100 st.C i szeregiem innych danych wg których można sobie wybrać lepszy, bardziej optymalny olej dla naszych potrzeb.


Są jeszcze CB 30/40/50 :)
CB/SC 15W40
CC 15W40
CD 15W40

Oleje Superol CB są olejami przeznaczonymi są do silników wysokoprężnych, bez doładowania,
produkowanych w latach 1949-1964, pracujących w warunkach lekkich i umiarkowanych obciążeń.

Oleje Superol CC są olejami przeznaczonymi do silników różnych typów,
produkowanych w latach 1964-1970, eksploatowanych w samochodach ciężarowych i ciągnikach w warunkach
umiarkowanych i ciężkich obciążeń mechanicznych i cieplnych.

Oleje Superol CD przeznaczony do silników wysokoprężnych różnych typów, konstrukcji lat 80-tych, doładowanych i wysokodoładowanych,
pracujących przy małych i dużych obciążeniach. Klasa wprowadzona w 1955 r.

Oleje klasy CE przeznaczone sa do silników z zapłonem samoczynnym wyprodukowanych po 1983 roku, z
doładowaniem o dużej mocy, wolno i wysokoobrotowych pracujących w warunkach wysokich obciążeń
cieplnych i mechanicznych. Może zastępować oleje w klasie CC i CD.

Tak się ludziska przyzwyczaiły jeszcze od swoich ojców, dziadów, wujów lać Superol i dalej leją i lać będą jakby czas się zatrzymał :)
Do ciągnika z lat 90 nie zastosowałbym gorszego oleju jak klasy CE lub CF.

To były klasy olejów przestarzałych, teraz nowsze:

Oleje klasy CF Do stosowania w silnikach terenowych z wtryskiem pośrednim i innych silnikach Diesla używających oleju napędowego z zawartością powyżej 0,5% siarki wagowo. Może zastępować oleje w klasie CD. Klasa Wprowadzona w 1994 roku.

Oleje klasy CF-2 Do mocno obciążonych, 2-suwowych silników Diesla. Mogą zastępować CD nowszego typu. Wprowadzona w 1994 roku.

Oleje klasy CF-4 Do wysokoobrotowych, 4-ro suwowych silników, również z turbodoładowaniem. Mogą być używane zamiast olejów CE. Wprowadzona w 1990 roku.

Oleje klasy CG-4 Do mocno obciążonych wysokoobrotowych, 4-ro suwowych silników spełniających normy w zakresie emisji spalin z 1994. Do używania z olejem napędowym o zawartości siarki do 0,5% wagowo. Mogą być używane zamiast olejów CD, CE i CF-4. Wprowadzona w 1995 roku.

Oleje klasy CH-4 Do wysokoobrotowych, 4-ro suwowych silników spełniających normy w zakresie emisji spalin z 1998. Specjalnie opracowane do używania z olejem napędowym o zawartości siarki do 0,5% wagowo. Mogą być używane zamiast olejów CD, CE, CF-4 i CG-4. Wprowadzona w 1998 roku.

Oleje klasy CI-4 Do wysokoobrotowych, 4-ro suwowych silników spełniających normy w zakresie emisji spalin z 2004. Do stosowania z olejem napędowym o zawartości siarki do 0,5% wagowo. Oleje CI - 4 wspomagają stabilność pracy silników z systemem recyrkulacji gazów spalinowych. Mogą być używane zamiast olejów CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4. Wprowadzona w 2002 roku.


No to dobra wiem teraz jakie mam do wyboru odmiany Superolu, a teraz przydał by się jakiś konkret: Który wybrać aby można było na nim śmiało zrobić 200 motogodzin bez większej szkody dla jednostki napędowej ??? :D

A może jednak coś innego ?

Silnik nie jest stary ma niecałe 7 lat , pierwsze 3 pracował na takim samym typie oleju jak został zalany w fabryce, po skończeniu się zapasu dostał Superol i przy regularnych wymianach pracuje na nim 4 lata, więc moim skromnym zdaniem nagaru pewnie trochę ma , ale jak by go wypłukało to mu to nie zaszkodzi a nawet pomoże (czysty układ olejowy przyczyni się do lepszego smarowania silnika a więc pozytywnie wpłynie na jego żywotność [nie jestem specjalistą ale takie mam zdanie ])


No właśnie, typowe...
Przeczytaj powyżej, do twojego sprzętu Superol się nie nadaje owszem będzie jeździł, ale nie wiadomo ile...

#72 Share Uziu92

Uziu92

    Uziu92

  • Members
  • PipPipPip
  • 2844 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Siedlce
  • Zainteresowania:Żona, rolnictwo, motoryzacja - piękne, szybkie auta i te wolniejsze też :) , mechanikowanie i loty w kosmos :D

Napisany 27 lipiec 2011 - 21:55

TURDUS - cała prawda o tym oleju u mnie na turdusie chodza wszystkie ciagniki a ford focus diesel narazie zadnych skutkow ubocznych brak :)

Mocy, wrażeń i emocji dostarczają: Ursus C-330, Ursus  C-360, Massey Ferguson 6475, Claas Dominator 96


#73 Share Symferopol

Symferopol

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 11 postów

Napisany 27 lipiec 2011 - 22:20

TURDUS - cała prawda o tym oleju

KiedyS rozmawiałem ze znajomym który zajmuie się wymianą oleji róznych marek powiedział że turdus to jest w sumie olej najgorszy z podobnych typu delvac rimula i takie tam. Swoją drogą dziwie się ludziom kupującym sprzęt za spore pieniądze, że oszczędzają na oleju max kilkadziesią zł. Ja w sprinterze i mf-ie używam oleju shell rimula ultra 10 w 40. W sprinterze taki lał serwis w mf sam zaczołem go lać nie wiem na jakim był wcześniej.
Co do wycieków i bicia (normalnie rewelacyjna teorja o tym biciu) czasy gdy silniki składano na uszczelki z korka lub kartonu po butach juz mineły i pojazdy te skończyły w hutach lub leżą gdzieś pod płotem. Napewno w silniku który zostal złożony fabrycznie lub przez kogos kto ma o tym pojęcie nic nie wycieknie podobnie jeśli chodzi o luzy itd jeśli juz są żaden olej ich nie skasuje. Są to teorie z czasów kiedy wchodziły syntetyki i nikt za bardzo nie wiedział co to będzie.
Co do czystości silnika nie zalezy to tylko od oleju ale np paliwa itd. Duzym plusem zaastosowania półsyntetyku nawet w starszym ciagniku jest łatwiejszy rozruch zimą.
Co do przechodzenia w starszych silnikach na lepszy olej to oczywiscie nie powinno się tego robić ale tylko w tych które praktycznie chodzą już resztkai sił. Jeśli silnik jest ok bez problemów można przejść z minerału na półsyntetyk.


Bo Turdus czy to MD czy SHPD jest odpowiednio 2 i 1 klasę niższy jak Delvac czy Rimula. One nie mogą ze sobą konkurować.
W tej klasie co MOBIL DELVAC MX 15W-40 API: CI-4 czy Shell Rimula R4 15W-40 z polskich olei masz:

PLATINUM ULTOR PLUS 15W-40 API: CI-4
Tedex Diesel Truck FE SHPD 15W-40 API: CI-4
TURDUS POWERTEC 15W-40 API: CI-4

Co do przechodzenia z mineralnego na półsyntetyk, przykład mojego brata - wbrew obiegowym opiniom przeszedł po moich namowach i nie żałuje.
Sprzęt z 2003 r. duuży przebieg, 4 lata lał mineralnego MOBIL DELVAC MX 15W-40 API: CI-4, od 2 lat leje półsyntetyka, wybór padł też na Mobila Delvac XHP Extra 10W-40
Po pierwszej wymianie oleju filtr był zapchany, a to ze względu na duże właściwości płuczące. Przy następnych było już czyściutko. Na tym półsyntetyku robi dłuższe przebiegi jak na minerałce, a i silnik pracuje z wyższą kulturą - normalna sprawa. Polecam wszystkich przechodzenie z mineralnych.

Brat eksperymentalnie jako patriota zalał kilka razy silnik Polskim olejem firmy SPECOL SHPD 15W-40, niestety ten olej i jego parametry można włożyć między bajki. W jego subiektywnej opinii dobry olej jak ktoś chce wykończyć silnik.

Edytowany przez Symferopol, 02 styczeń 2012 - 19:11.


#74 Share Geo

Geo

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 550 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Białystok
  • Zainteresowania:Ciekawostki naukowe i nie tylko

Napisany 11 październik 2011 - 08:07

TURDUS - cała prawda o tym oleju

a co można podrobić w superolu? Czy jest coś gorszego?


Oczywiście, że jest. Różnego rodzaju oleje roślinne, pokosty i kupa innych niesmarnych rzeczy. Na szczęście już rzadko można takie oleje spotkać, ale znam przynajmniej jeden przypadek kiedy taki olej popsuł na amen hydraulikę w Ursusie 914. Po zalaniu takiego pseudoleju z beczki, po kilku tygodniach pracy podnośnik przestał podnosić. Mechanik jak rozebrał wszystko do remontu to się odrobinkę załamał. Wszystko było zaklejone mazią podobną do pokostu tyle że cholernie lepką i włóknistą. Nie można tego umyć, bo nie sprawdził się żaden rozpuszczalnik. Tak właśnie działają sterole roślinne. Po złożeniu wszystkiego do kupy podnośnik działał tylko kilka dni. Znów trzeba było rozbierać i czyścić każdą część ręcznie, łącznie ze wszystkimi zaworami, przewodami, zębatkami nie mówiąc o obudowie. Do dziś ciągnik nie jest do końca sprawny, a "olej" był zalany kilka lat temu.
Poza tym porządny superol nie jest taki zły, a raczej nie był. Kiedyś był tylko superol i na takim oleju przejeździł pierwszy mój T25 (około 20 lat) i długo też jeździł drugi T25. Teraz jeździ już na Turdusie jak pozostałe moje traktory.

#75 Share Ferdek07

Ferdek07

    Ferdek07

  • Members
  • PipPipPip
  • 7703 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 18 listopad 2011 - 15:01

TURDUS - cała prawda o tym oleju polecacie przechodzenie na oleje płsyntetyczne czy po przebiegu 1400mtg taka operacja nie zaszkodzi jeśli sprzęt cały czas latał na minerałce 15w40 api CI, mobil do mojego dojca poleca olej http://mobil.pl/Pola...-esp-15w40.aspx
i dedykuje http://mobil.pl/Pola...xtra-10w40.aspx
co to jest ten mobil ESP ma API CJ ale na allegro są te mobile mx bez ESP natomiast mobil półsynentyczny występuje w różnych rodzajach XHP, XHP LE czy mogę zalać tego mobila 10w40 extra a taki z shp mógłby zaszkodzić?
czy pozostać przy mineralce i zmieniać w miarę częściej, a tak w ogóle co ile zmieniać minerał, teraz przeciągnołem chyba ze 450mtg tyle mi naleciało w niecały rok delvac jest w miarę dostępny i tańszy od tego "dedykowanego" akrosa turbo

#76 Share Arek

Arek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3726 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:ziemia Łowicka

Napisany 18 listopad 2011 - 17:11

TURDUS - cała prawda o tym oleju

czy pozostać przy mineralce i zmieniać w miarę częściej, a tak w ogóle co ile zmieniać minerał, teraz przeciągnołem chyba ze 450mtg tyle mi naleciało w niecały rok delvac jest w miarę dostępny i tańszy od tego "dedykowanego" akrosa turbo


Lej olej takiej jakości jak zaleca instrukcja i zmieniaj tak jak nakazuje instrukcja :P

#77 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 18 listopad 2011 - 17:45

TURDUS - cała prawda o tym oleju Olej klasy 5W jest odpowiedni do jakości oleju przy pracy silnika w temperaturze od -25 do -30, a klasy 25W od -10 do 0. Im wyższa liczba przed W, tym w niskiej temperaturze olej jest gęstszy.
Natomiast liczba po W odnosi się do letniej klasy lepkości- tzn. 20, 30, 40, 50, 60- temperatura 100-150.

#78 Share turion23

turion23

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 222 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 15 marzec 2012 - 09:56

TURDUS - cała prawda o tym oleju witam.Mam zamiar zalac do swoich dwóch casów 1056 i 845 Turdusa no i do new hollanda1530 ale w nim półsyntetyk obecnie jest zalany.Czy mogę tym olejem zalac silniki w tych maszynach?olej kupiony będzie oczywiscie od producenta a nie z beczek bo w swoim mitsubishi to na elfie 5W30 śmigam.

#79 Share mtracz

mtracz

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3275 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 15 marzec 2012 - 21:54

TURDUS - cała prawda o tym oleju A dlaczego w tym New Holland chcesz przejść z półsyntetyka na mineralny?
Jakieś szczególne powody?

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
TURDUS - cała prawda o tym oleju Dzisiaj, 16:45
  •  

#80 Share turion23

turion23

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 222 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 19 marzec 2012 - 11:07

TURDUS - cała prawda o tym oleju nie mam żadnych powodów ale skoro we wszystkich swoich maszynach mam zamiar stosowac turdusa wiec i do kombajnu chciałbym go wlac.

Podobne tematy