Skocz do zawartości

Zdjęcie

Masa, a moc


55 odpowiedzi na ten temat

#21 Share tom007

tom007

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 42 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pomorze

Napisany 29 październik 2009 - 19:20

Masa, a moc @brzozak2 nie porównuj kombajna z ciagnikiem;) oczywisie jezeli na tych samych koloach postawisz 3 tonowy ciagnik i 5 tonowy no to normalne jest ze w duzym bagnie utopi sie szybciej ten ciezszy...ale jezeli da sie jezdzic po wierzchu i trzeba cos pociagnac to ja bym wolal ten ciezszy. a tak po za to ze wzgledu na gabaryty 5465 ma wyzsze i szersze kola i dlatego lepeij zachowuje sie na bagnie bo nawet jak troche usiadzie i tak idzie dalej...

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Masa, a moc Dzisiaj, 00:39
  •  

#22 Share mirasek

mirasek

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 3159 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie

Napisany 29 październik 2009 - 19:28

Masa, a moc Większa masa to nie koniecznie lepsza stabilność, tu liczy sie też jej rozkład. Co do uciągu to chyba jasna sprawa, ale znaczenie ma też rozmiar ogumienia. Lekki ciągnik na szerokiej gumie w pewnych warunkach może mieć mniejszy uciąg niż taki sam na węższych kołach. Ciężki traktor o stosunkowo małej mocy jest fajny dopóki jedzie po twardym, w sytuacjach podbramkowych w jakiejś brei czy innym lagrze zabraknie mocy aby wyciągnąć dużą mase z pułapki.

Wszystko zależy do jakich celów i w jakich warunkach ciągnik będzie miał zastosowanie. Przykład ze swojego podwórka, ciagnik 95KM o masie 4,4 t., czyli stosunkowo niewielkiej, sprawdza się ponieważ mam raczej lekkie warunki polowe, brak znacznych wzniesień, 2/3 to uprawy polowe, 1/3 użytki zielone miejscami podmokłe. Nie potrzeba mi kloca żeby uciągnąć tu pług 5x35, agregat u/s 3m czy gruber 2,6m

#23 Share Dawid777

Dawid777

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. Łódzkie
  • Zainteresowania:Fotografia, sprzedaż maszyn ich budowa oraz naprawa, drifting

Napisany 29 październik 2009 - 19:51

Masa, a moc A czy będzie jakaś ogromna różnica w spalaniu pomiędzy 7745, a 934 np. w pługu 4x40-4x45 na lekkiej ziemi (4klasa glina) z wzniesieniami) przy orce na 25-30 cm? Albo w lżejszej pracy jaką jest rozrzutnik 2 osiowy polski? Mi np. w pługu 3x40 7211 spala ok.5l na mth. Ile mniej więcej będzie palił 934, a ile 7745?
“Sukces, to robienie tego, co chcesz robić, kiedy chcesz, gdzie chcesz, z kim chcesz, tak długo, jak tylko chcesz.” Anthony Robbins
Sprzedam: rozsiewacz rauch zs(a) komet, rozsiewacz kuhn zsa 450 hydr, rozrzutnik czarna białostocka, przyczepę 3.5t niską wywrotkę zarejestrowaną, agregat ścierniskowy kongskilde vibro-flex 9 łap, Prasę z224/1, alufelgi 18" BMW m3 styling 72

Wiadomość z agroFakt.pl agrofakt

  • agroFakt.pl
  • agroFakt.pl
Masa, a moc Dzisiaj, 00:39
Tylko na agroFakt.pl:

A może seradela i gryka? zobacz »

  •  

#24 Share brzozak2

brzozak2

    AF upada!!!!

  • V.I.P.
  • rank
  • 6036 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 29 październik 2009 - 20:50

Masa, a moc

Co do uciągu to chyba jasna sprawa, ale znaczenie ma też rozmiar ogumienia. Lekki ciągnik na szerokiej gumie w pewnych warunkach może mieć mniejszy uciąg niż taki sam na węższych kołach.

okazuje sie, ze wszystko ma znaczenie i to duze. ostatnio dowiedzialem sie pewnej ciekawostki, ze stosunek nacisku do powierzchni, ktory powiedzmy mozna wynalezc z tarcia slizgowego, co tez przeklada sie na toczne jest liniowy, ale nie dla gumy :D
przy gumie wieksze fory ma powierzchnia niz nacisk. co moze wyjasniac moje twierdzenie iz zima (na lodzie) latwiej jest ruszyc ciagnikiem na szerokich kapciach niz na kolach do miedzyrzedzi, chociaz na nich nacisk jednostokowy jest wielokrotnie wiekszy.

odnosnie poprzedniej wypowiedzo to podalem tylko szerokosc, bo reszta juz byla pare razy walkowana na AF, wiec nie chcialo mi sie wypisywac wszystkiego jeszcze raz.
Do zobaczenie na innym forum dla profesjnonalnych rolnikow, portal spolecznosciowy to nie dla mnie!!!

#25 Share mirasek

mirasek

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 3159 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie

Napisany 29 październik 2009 - 22:06

Masa, a moc Dlatego pisałem tylko o pewnych warunkach, mając na myśli głównie sytuację gdy wierzchnia warstwa gleby jest mocno rozmoknięta, z doświadczenia wiem że węższe koło pociągnie lepiej w takiej sytuacji niż szerokie przy zbliżonej masie ciągnika, bo szybciej zetnie małozwięzłą warstwe i złapie trakcje. Oczywiście zakładam że na oponie jest jakiś bieżnik :D

Do 3-metrowego agregatu u/s odpowiedni będzie 934 albo 8540, lżejszym nie ma sensu robić akrobacji...

#26 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 29 październik 2009 - 22:14

Masa, a moc @brzozak2 Czyli wychodzi na to, że małe koło ma nie wystarczająco dużą siłę ciągu, aby pokonać tarcie powodowane przez nacisk na małą jednostkę powierzchni.

Właśnie rozwiałeś mój dylemat odnośnie wyboru rozmiaru opon zimowych i potwierdzenia pewnej teorii.

#27 Share brzozak2

brzozak2

    AF upada!!!!

  • V.I.P.
  • rank
  • 6036 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 29 październik 2009 - 23:04

Masa, a moc generalnie to zalezy, tak jak napisal @mirasek. pokonac tarcie w sensie wpasc w poslizg?

zadaniem opony rolniczej jest tak zagescic lokalnie pod soba glebe, by byla odporna na scinanie, a nie ja sciac, to juz patologiczna sytuacja, zeby pozbyc sie wierzchniej luznej warstwy i dostac sie do zwiezlej :D
ciagnik tworzac koleine robi sobie droge i moze doskonale wtedy wykorzystac boki opony, dlatego zwracalem uwage na to by taka opona nie jechala w za malej bruzdzie bo to nie sa jej naturalne warunki pracy i jeszcze raz powtorze, tego na oko nie widac.

@bobek jaki masz dylemat?
Do zobaczenie na innym forum dla profesjnonalnych rolnikow, portal spolecznosciowy to nie dla mnie!!!

#28 Share tom007

tom007

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 42 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pomorze

Napisany 29 październik 2009 - 23:28

Masa, a moc u nas sa torfy..wiec niema twardej warstwy :D bagno bez dna :)

#29 Share Profil usunięty Profil usunięty

Profil usunięty
  • thumbphoto
  • Guests

Napisany 30 październik 2009 - 08:12

Masa, a moc Nie, chodziło mi ruszenie jakimś pojazdem ze stanu spoczynkowego.

Tak się zastanawiałem, nad tym co tu zostało napisane i przypomniał mi sie pewien przypadek. Dwa modele dokładnie takich samych ciągników, jeden na kołach pojedynczych(14,9 R28), drugi na kolach bliźniaczych(2 x 12,4 R32). Zdecydowanie łatwiej jest ruszyć ciągnikiem na pojedynczych kołach, niż na bliźniaczych na podłożu złożonym z kamienienia, trawy i żwiru/piasku - typowe suche podwórko.

Jeszcze jeden przypadek ciągnik na bliźniaczych kołach ma ciężej jechać po piasku, niż ten sam ciągnik bez kół bliźniaczych.

#30 Share paktofonikas1987

paktofonikas1987

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3019 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Podlasie

Napisany 30 październik 2009 - 17:37

Masa, a moc Ciężej ale chyba tylko pustym ciagnikiem. Na polu blizniaki w piasku niezastapione

sprzedam

Ciągnik Zetor ZTS 16245    www.olx.pl/oferta/ciagnik-zetor-zts-16245-nie-1634-case-fendt-john-deutz-ursus-1614-CID757-IDcIy4R.html

 


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Masa, a moc Dzisiaj, 00:39
  •  

#31 Share Dawid777

Dawid777

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. Łódzkie
  • Zainteresowania:Fotografia, sprzedaż maszyn ich budowa oraz naprawa, drifting

Napisany 13 listopad 2009 - 17:12

Masa, a moc A nie wiecie ile kg można dołożyc na przód 7211 tak żeby się nic nie stało, a był stabilniejszy?
“Sukces, to robienie tego, co chcesz robić, kiedy chcesz, gdzie chcesz, z kim chcesz, tak długo, jak tylko chcesz.” Anthony Robbins
Sprzedam: rozsiewacz rauch zs(a) komet, rozsiewacz kuhn zsa 450 hydr, rozrzutnik czarna białostocka, przyczepę 3.5t niską wywrotkę zarejestrowaną, agregat ścierniskowy kongskilde vibro-flex 9 łap, Prasę z224/1, alufelgi 18" BMW m3 styling 72

#32 Share Ferdek07

Ferdek07

    Ferdek07

  • Members
  • PipPipPip
  • 7703 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 listopad 2009 - 17:41

Masa, a moc

okazuje sie, ze wszystko ma znaczenie i to duze. ostatnio dowiedzialem sie pewnej ciekawostki, ze stosunek nacisku do powierzchni, ktory powiedzmy mozna wynalezc z tarcia slizgowego, co tez przeklada sie na toczne jest liniowy, ale nie dla gumy :)
przy gumie wieksze fory ma powierzchnia niz nacisk. co moze wyjasniac moje twierdzenie iz zima (na lodzie) latwiej jest ruszyc ciagnikiem na szerokich kapciach niz na kolach do miedzyrzedzi, chociaz na nich nacisk jednostokowy jest wielokrotn

nie zgadzam się na śniegu i lodzie jak nie złączę przodka tak z pustą przyczepą nie ma szasns ujechać, poprostu szerokie opony stawiają w nawet płytkim śniegu tak duzy opór że ciągni się ślizga, mf 255 na łysych wąskich oponkach dużo lepiej idzie po śniegu i bocie śniegowym

#33 Share mirasek

mirasek

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 3159 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:lubelskie

Napisany 13 listopad 2009 - 17:52

Masa, a moc

A nie wiecie ile kg można dołożyc na przód 7211 tak żeby się nic nie stało, a był stabilniejszy?

160kg wliczając fabryczne obciążniki - wg instrukcji.

#34 Share brzozak2

brzozak2

    AF upada!!!!

  • V.I.P.
  • rank
  • 6036 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 listopad 2009 - 17:54

Masa, a moc @ferdek07

mf 255 ma przodek?? :)
jesli cos stawia duzy opor tzn. ze ma bardzo dobra przyczepnosc, wiec w ogole nie rozumiem.
ze mna sie nie musisz zgadzac, lukniej sobie na wykres wsp. tarcia od obciazenia dla gumy (ktory nie jest liniowy) i nie bedziesz mial watpliwosci.


podam ci nastepny przyklad z wlasnego doswiadczenia.
woze sobie Samem rzepak na waskich kolach (trzeba opryskac jeszcze jara pszenice) z przyczepa "tandem" wiec mam super dociazona tylna os, super przyczepnosc na tylnej osi, transfer masy podczas przyspieszania i okazuje sie, ze na 2 biegu po dodaniu gazu pale gume.
na normalnej oponie 520 nie da rady nawet podczas deszczu takiego myku zrobic.

poslugujac sie tym samym przykladem tylko wykorzystanym w druga strone mozna udowodnic, ze wsp tarcia dla gumy maleje ze wzrostem obciazenia!!! co jest niespotykane w "klasycznej" teorii o tarciu. mianowicie zauwazylem, ze palilem gume ciagnikiem tylko przy zaladowanej przyczepie, przy pustej nie bylo szansy na zadnym biegu, gdzie myslac normalnie powinno byc odwrotnie.
wg wiekszosci waskie opony maja wieksza trakcje zima, gdyz przypada wiekszy nacisk jednostkowy, nic bardziej mylnego co pokazalem powyzej :)
http://www.if.uj.edu...cie - borys.pdf tutaj tez o tym mowia
Do zobaczenie na innym forum dla profesjnonalnych rolnikow, portal spolecznosciowy to nie dla mnie!!!

#35 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 13 listopad 2009 - 19:55

Masa, a moc Czytam tą teorię i niby wszystko ok., tylko...
- jaki sens jest pisanie o mocno dociążonej osi napędowej ciągnika na asfalcie, zęby się powywracają i powciskają w oponę, jest coś niby slick. Ta opona , którą paliłeś gumę nie była w stanie przenieść tego momentu(sądzę , że przyczepa była przeładowana), jaki jej fundowałeś na tym biegu, sprawdź nośność tej wąskiej opony. Nie ma co popadać w skrajności , nikt nie proponuje na zimę zakładać opon znacznie węższych, np: zamiast szerokości 195, szerokość 165. Nieznacznie węższa opona zimą mocniej ugniata śnieg, wyciska błoto pośniegowe i zmniejsza opory toczenia w śniegu, szczególnie głębokim. To dobre jest na twardej drodze, nie specjalnie pasuje do podmokłych gruntów, czy piasków.

#36 Share brzozak2

brzozak2

    AF upada!!!!

  • V.I.P.
  • rank
  • 6036 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 listopad 2009 - 20:04

Masa, a moc chodzilo mi tylko o sytuacje skrajna dla ktorej da sie cos organoleptycznie zauwazyc.

z tego co sie spotkalem to wszyscy proponuja opone wezsza na zime :/ odwrotnie pytajac, kto proponuje szersza???
opona nie ma ugniatac sniegu, ani wyciskac blota posniegowego po co?? kto tez zmierzyl ze wezsza opona ma mniejsze opory w glebokim, plytkim, czy srednim sniegu??
podloze nie jest wazne tylko to jak dziala opona i zawsze jest tak ze odksztalca sie sprezyscie czy to w piasku czy na jeziorze.
Do zobaczenie na innym forum dla profesjnonalnych rolnikow, portal spolecznosciowy to nie dla mnie!!!

#37 Share jaro

jaro

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 5087 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 listopad 2009 - 20:22

Masa, a moc @brzozak-ferdek miał zapewne na myśli swego Lambo-coś mi się zdaje że w nim spora część masy przypada na przednią oś tak że tył jest odciążony i stąd problemy (miałem tak samo przy założonych przednich obciążnikach w zimie).

#38 Share Ferdek07

Ferdek07

    Ferdek07

  • Members
  • PipPipPip
  • 7703 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 listopad 2009 - 21:12

Masa, a moc W sumie wcale aż tak duża masa na przód nie przypada ( nie chce mi się do instrukcji sięgać) ale może to dlatego że 3,6t plus 150kg z przodu spoczywa na dość szerokich oponach i przód 420 stawia pewien opór w toczeniu się po śniegu, wspominam sobie tylko zeszłoroczną wyprawę po nawóz gdy polnymi drogami nie dało się ujechac bez 4x4 a na szosie psy mnie zawineły i mi przyczepe na lawecie chcieli zabrać za nie manie rejestracji he he, no i tak sobie gdybam że bez włączonego 4x4 z tą przyczepą mf lepiej sobie radzi niż lambo 4x2 z 480 na tyle, przez lata mf 255 woził drzewo na opał po niezłych zaspach a miał co ciągnąć bo platforma 2,25x7,5m na 3 osiach :)

#39 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 13 listopad 2009 - 21:13

Masa, a moc Co łatwiej toczyć gdy przed sobą masz ten śnieg,to co węższe czy szersze, jak masz się poruszać po śniegu nie ugniatając go i nie wciskając rzeźby bieżnika, jaką będziesz miał przyczepność jeśli ta breja zostanie pomiędzy oponą a nawierzchnią, to samo jest z wodą(aquaplaning). "Podłoże nie jest ważne" - warto cytować tą złotą myśl :)
To jest kompromis, na śliskim(lodzie, ubitym śniegu)węższa nic nie da(nawet ta zimowa), w każdych innych warunkach -owszem. Moje auto nie ma kontroli trakcji i innych wspomagaczy, więc zima mam szerokość 175, latem 185(takie ogumienie zaleca producent)

http://www.oponeo.pl...ze_opony_.htmlx

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Masa, a moc Dzisiaj, 00:39
  •  

#40 Share Dawid777

Dawid777

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. Łódzkie
  • Zainteresowania:Fotografia, sprzedaż maszyn ich budowa oraz naprawa, drifting

Napisany 13 listopad 2009 - 22:04

Masa, a moc Przeważnie to po śniegu jeździmy bardzo mało (a tym bardziej po jakiś zaspach) a jak sytułacja ma się w polu? Zarówno na ziemi piaszczystej na której koła ciągnika w padają jak i ziemi lepszej błotnistej, gdzie cały rok jest mokro? :)
“Sukces, to robienie tego, co chcesz robić, kiedy chcesz, gdzie chcesz, z kim chcesz, tak długo, jak tylko chcesz.” Anthony Robbins
Sprzedam: rozsiewacz rauch zs(a) komet, rozsiewacz kuhn zsa 450 hydr, rozrzutnik czarna białostocka, przyczepę 3.5t niską wywrotkę zarejestrowaną, agregat ścierniskowy kongskilde vibro-flex 9 łap, Prasę z224/1, alufelgi 18" BMW m3 styling 72


Dodaj odpowiedź



  

Podobne tematy

Tylko na agroFakt.pl: Jaki międzyplon na słabych glebach? zobacz »