Skocz do zawartości

Zdjęcie

akumulator 12V


29 odpowiedzi na ten temat

#21 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 23 październik 2009 - 09:51

akumulator 12V Mimo wszystko moim zdaniem tylko praktyka wyloni prawde czy 2x6 czy 1x12V.

Trzeba pamietac, ze 30 czy 60 to konstrukcje 40 letnie. Trzeba by wziac pod uwage takze zamysly inzynierow z przed 40 lat. Wiadomo nie od dzis, zepolska mysl techniczy byla wysmienita, ale musiala bazowac jedynie na tym co juz bylo dostepne w produkcji. 

Czy jest pewne, ze rozrusznik oryginalnie montowany w 30 byl tam dl atego, ze taki byl wyliczony i slusznie tam zamontowany, cz ydl atego ze byl produkowany i latwiej bylo go poprostu tam przykrecic. 

Zapewne sprawnosc dzisiejszych rozrusznikow i tych z przed 40 lat jest sporo wieksza.

Podobnie z akumulatorami.

Swoja droga kiedys zapytalem firme Centra czy jest sens stosowania akumulatora 12V zamiast 2x6V. Odziwo dostalem odpowiedz. Oczywiscie zalecano pozostanie przy 2x6 V. Jako dowod podano jedynie przeslanki czysto konstrukcyjne akumulatora. Wiec mniejsza liczba plyt w duzej obudowie, wiec wieksza odpornosc na wstrzasy itp. Co mnie zaskoczylo ni eudzielono mi odpowiedzi odnosnie parametrow elektrycznych. Pytalem czy pozadnie naladowany spawnym alternatorem akku 12V opojemnosci ok 70Ah bedzie dobry zamiast 165Ah ladowanych watpliwej jakosci pradnica. Ten aspekt pominieto.

Jednak wiem z wlasnego doswiadczenia. Od kilku lat z powodzeniem nasz traktor( co prawda 60) doskonale sie sprawuje na akku 12V i alternatorze. Jest o niebo lepiej jak wczesniej z ogromnymii akumulatorami i pradnica.

Oczywiscie zadbalem o to, aby chociaz troche amortyzowac akumulator. Stoi na styropianowej podstawce i w skrzynce jest umocowany solidnie.

I moim zdaniem nie warto roztrzasac wiecej tematu. Jak aku jest sprawne i pozadnie ladowane da rade. Ale zrzeba pamietac, o rozruszniku i tym, aby silnik zapala od strzala.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 07:54
  •  

#22 Share ansu

ansu

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 953 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:LSW

Napisany 23 październik 2009 - 10:36

akumulator 12V Obecnie najczęściej stosuje się normy EN
W MTZ mam 1x100Ah/12V od trzech lat wcześniej były 2x215Ah/6V, w C330 1x70Ah/12V już pięć lat wcześniej były 2x165Ah/6V i wszystko OK nie zauważyłem różnicy. Jakaś to praktyka jest.

Norma normie nierówna
Prąd zimnego rozruchu wyrażany jest zawsze w amperach. To on decyduje jak odpali nam maszyna zimą podczas trzaskającego mrozu. Niestety normy określające prąd zimnego rozruchu znacznie się od siebie różnią.
Najbardziej rygorystyczna jest niemiecka norma przemysło wa - DIN. Według jej założeń w pełni naładowany akumulator zostaje wyładowany za pomocą prądu pobierczego w tempera turze -18o C do 6 V. Napięcie po 30 sekundach powinno wtedy wynosić przynajmniej 9 V. Na drugim miejscu pod względem wartości liczbowych norm prądów rozruchu znajduje się wersja Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej - IEC. Jej test przeprowadzany jest podobnie jak niemiecki, ale po rozładowaniu akumulatora w temperaturze -18o C napięcie po 60 sekundach powinno wynosić 8,4 V.


Od podanych norm odbiegają normy EN i SAE, których prą dy rozruchu wychodzą znacznie wyższe. Norma europejska (EN) przewiduje osiągnięcie czasu wyładowania akumulatora po wyładowaniu prądem pobierczym w temperaturze -18o C przy napięciu końcowym ładowania wynoszącym 7,5 V w przynajmniej 10 sekund. Natomiast norma amerykańska (SAE) oznacza czas wyładowania akumulatora do 7,2 V prądem pobierczym w temperaturze -18o C. Powinien on wynosić przynajmniej pół minuty.
Informacje te niewiele jeszcze mówią, ale po porównaniu przedstawionych norm zamieszczonym w tabeli stają się użyteczne w praktyce. Okazuje się bowiem, że np. prąd rozruchu podany według normy DIN na poziomie 700 A odpowiada wartości 810 A normy IEC, 1170 A normy EN i 1250 A normy SAE.
Nie trzeba oczywiście uczyć się tych wartości na pamięć, ale udając się do sklepu po nowe akumulatory warto taką tabelę ze sobą zabrać. Wtedy wysoka wartość prądu rozruchu podana na jednym akumulatorze według normy np. SAE, a niższa na dru gim według normy np. IEC pozwoli nam obiektywnie porównać te baterie pod kątem możliwości odpalania zimnego silnika.



#23 Share Sadek

Sadek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3930 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Ciechanów

Napisany 23 październik 2009 - 14:27

akumulator 12V Odnośnie właśnie tych norm podałem tabelę wcześniej, kilka lat do tyłu szukając akumulatorów do ciągnika sprzedający zrobili mi pranie mózgu odnośnie prądów rozruchowych. Przedstawiciel ZAP Piastów na targach wytłumaczył mi na czym to polega (mam tabele i jestem gość przy zakupie akumulatorów).

Odnośnie żywotności akumulatorów "JAK DBAM TAK MAM" ( zaglądam częściej do akumulatorów nie tylko wtedy jak maszyny nie można uruchomić, bo niekiedy jest już za późno aby pomóc sobie i akumulatorowi).

"Cogito ergo sum"
Pozostaję: otwarty, elastyczny, ciekawy.

 

GG 8872878


#24 Share ochen

ochen

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 241 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 luty 2011 - 19:27

akumulator 12V A czy zmieniając aku z 2x6v(szregowo) na 2x12v(równolegle) należy się kierować tym by suma pojemności(Ah) 2x12v aku była taka jak 1x6v czy raczej należy kierować się tym by suma wartości prądu rozruchowego(A) był podobna do 1x6v???

#25 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 13 luty 2011 - 21:32

akumulator 12V Prąd rozruchowy powinien być na podobnym poziomie. Pojemność ma trochę mniejsze znaczenie. Ale jaki jest cel zmiany z połączenia szeregowego na równoległe?

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 07:54
  •  

#26 Share ochen

ochen

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 241 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 13 luty 2011 - 21:50

akumulator 12V Dzięki Elektrotechnik. Mam akurat 2x12v na stanie i w u914 stare już są słabe to sobie wymienię.

#27 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 14 luty 2011 - 14:03

akumulator 12V Tylko, że przy takim połączeniu w wyniku różnic pojemności akumulator "lepszy" zrówna się pojemnością z tym "gorszym". Jeżeli już stosujesz takie rozwiązanie, to zainwestuj 100 PLN i zamonuj przełącznik rozruchu 12/24V, bo i tak masz zamiar wstawić dwa akumulatory 12V.

#28 Share ochen

ochen

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 241 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 14 luty 2011 - 19:13

akumulator 12V To jest rozwiązanie tymczasowe. Chce wykończyć te 12v które mam bo nie ma sensu żeby stały ponieważ i tak się zniszczą. Potem wrócę do 2x6v. B)

#29 Share wierzba1272

wierzba1272

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Nowe Miasto Lubawskie
  • Zainteresowania:Motoryzacja, Elektryka

Napisany 14 luty 2011 - 21:14

akumulator 12V Ale po co specjalnie je wykańczać, skoro mogą jeszcze posłużyć?Chyba, że są już naprawdę "na wykończeniu" no to inwestycja w przełącznik 12/24V oczywiście nie ma sensu.
UDZIELAM PORAD TYLKO NA FORUM!!!
JEŻELI POMOGŁEM, KLIKNIJ ZIELONĄ STRZAŁKĘ!!!

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 07:54
  •  

#30 Share ochen

ochen

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 241 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 14 luty 2011 - 22:25

akumulator 12V Po prostu te 12v są w lepszym stanie niż 6v. Na tych 6v nie zapala jak jest zimno nawet po ładowaniu. Wrzucę wiec te 12v i pochodzą ile dadzą radę a potem kupi się nowe 2x6v.

Podobne tematy