Skocz do zawartości

Zdjęcie

akumulator 12V


29 odpowiedzi na ten temat

#1 Share kielbasa

kielbasa

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 607 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:małopolska
  • Zainteresowania:motoryzacja, mechanika, elektryka, elektronika

Napisany 10 październik 2009 - 08:59

akumulator 12V haj everybody :) szukałem takiego tematu, ale nie moglem nigdzie znalezc. czekam na wypowiedzi forumowych elektronikow. lepiej jest zapiąć 2x6V czy 1x12V do instalacji elektrycznej w ciapaju?
"Na forum zawsze się znajdzie jakiś smutny fajfus, który będzie mówił co trzeba robić i jak trzeba żyć, bo akurat wstał lewą nogą albo zaczepił chu...em o sprężynę w materacu."

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 01:39
  •  

#2 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 10 październik 2009 - 12:55

akumulator 12V Robisz quiz, czy masz jakis problem ?

#3 Share kielbasa

kielbasa

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 607 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:małopolska
  • Zainteresowania:motoryzacja, mechanika, elektryka, elektronika

Napisany 10 październik 2009 - 12:57

akumulator 12V a czy to jakaś różnica? jak mam czytać jakieś fochy to lepiej wogóle sie nie odzywać... można to problemem nazwać, bo nie wiem co założyć po zimie.
"Na forum zawsze się znajdzie jakiś smutny fajfus, który będzie mówił co trzeba robić i jak trzeba żyć, bo akurat wstał lewą nogą albo zaczepił chu...em o sprężynę w materacu."

#4 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 10 październik 2009 - 17:52

akumulator 12V 2x6V to 12 tylko kwestia pojemności, w podstawę wejdzie max 125Ah, a 2x6 mają 165Ah, chociaż ciapek przy dobrym ładowaniu będzie chodził na 110Ah :)

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


#5 Share samczyk1991

samczyk1991

    Technik mechanik

  • Members
  • PipPipPip
  • 1058 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa
  • Zainteresowania:Rolnictwo,a w szczególności jej mechanizacja.

Napisany 10 październik 2009 - 18:43

akumulator 12V Ja w mf 255 mam 12V 100ah i daje radę więc powinien spokojnie dać radę w ciapaju.
Wieczny kawaler ;)

#6 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 10 październik 2009 - 19:43

akumulator 12V

2x6V to 12 tylko kwestia pojemności, w podstawę wejdzie max 125Ah, a 2x6 mają 165Ah, chociaż ciapek przy dobrym ładowaniu będzie chodził na 110Ah Dodany obrazek


To nie jest tylko kwestia pojemności. Akumulatory 6V mają dużo mniejszą rezystancję wewnętrzną, co przekłada się na mniejszy spadek napięcia przy obciążeniu dużym prądem. Są też bardziej odporne na wstrząsy i wibracje. Natomias wadą takiego rozwiązania jest konieczność połączenia ich w szereg przwodem (tzw. mostkiem), na którym może wystąpić spadek napięcia, przez co jeden akumulator może nie być doładowywany. Przy zastosowaniu akumulatora 12V nie ma tej wady. Jednak ja osobiście polecam rozwiązanie z akumulatorami 2x6V, szczególnie gdy ciągnik użytkowany jest w zimie. W niskich temperaturach każdy mV napięcia jest na wagę złota więc po co tracić napięcie na rezystancji wewnętrznej. Przy prawidłowej obsłudze akumulatorów wymieniona wyżej wada traci na znaczeniu, gdyż przy okresowej kontroli napięcia ładowania na poszczególnych akumulatorach w szeregu można wykryć wszelkie usterki w połączeniach.

#7 Share Sadek

Sadek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3930 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Ciechanów

Napisany 10 październik 2009 - 20:31

akumulator 12V Odnośnie akumulatorów i ich pojemności ważny też jest parametr prądu rozruchowego. W linku tabela prądów w 4 normach nie zawsze 560 A jest mniejsze od 870 A, zależnie od normy pomiarowej.
Tabela prądów rozruchowych w 4 normach, żeby sprzedający nie opowiadali nam bajek o prądach rozruchowych "swoich" akumulatorów. Tabela prądów rozruc...jpg | sadekmb | Fotki, Zdjęcia, Obrazki Fotosik.pl

"Cogito ergo sum"
Pozostaję: otwarty, elastyczny, ciekawy.

 

GG 8872878


#8 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 11 październik 2009 - 01:46

akumulator 12V Natomias wadą takiego rozwiązania jest konieczność połączenia ich w szereg przwodem (tzw. mostkiem), na którym może wystąpić spadek napięcia, przez co jeden akumulator może nie być doładowywany

Coś mi tu nie gra, skoro aku są tej samej pojemności i podłączone w szereg to w każdym punkcie pomiar prądu ładowania będzie taki sam, nawet w przypadku słabego złącza (rezystancja) prąd ładowania/rozładowania spadnie równocześnie na obu aku, jak się mylę to poprawcie, nie bijcie - wytłumaczcie :)

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


#9 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 11 październik 2009 - 07:21

akumulator 12V Wlasnie rozchodzi sie o wspomniana przez ciebie pojemnosc, oraz opornosc akumulatorow. Zawsze troche sie roznia.

Jezeli w takim przypadki prad masz staly, rozne opornosci to napiecie musi tez byc rozne.

Nie wiem jak w 330, zastanawia mnie wlasnie to , ze 2 gary sa do rozpedzenia. Jednak 360 bez najmniejszego problemu nawet zima zapalalem uzywajac 1x 12V Centra Futura 65Ah. Obecnie zamontowany jest jak mi sie wydawalo slaby Banner 75Ah. Slaby, bo w moim samochodzie cos zaczal pokazywac . W traktorze juz rok bedzie i smiga. 

Wiec twierdze 100% odpowiedzielny za moje slowa. Jezeli silnik jest w dobej kondycji, rozrusznik i ALTERNATOR takze dobrze sie maja, to jezeli zainstalujemy  cos pomiedzy 65-100Ah to spokojnie bedzie dzialac.

Jezeli jednak trzeba bedzie pocheltac silnukiem 5 minut , to poprostu moze zabraknac pojemnosci akumulatora.

Chociaz Futura 65Ah potrafila sporo.

#10 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 11 październik 2009 - 08:43

akumulator 12V Wsio ok tylko mi chodziło o to jak jeden aku może być niedoładowany jak są oba spięte w szereg :)

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 01:39
  •  

#11 Share ansu

ansu

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 953 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:LSW

Napisany 18 październik 2009 - 16:55

akumulator 12V Dwa akumulatory wpięte w szereg - słabszy będzie przeładowywany, a mocniejszy niedoładowany. Tak jak pada któraś cela to jest dodatkowo przeładowywana gotuje się. Czyli moc akumulatorów cel spiętych w szereg zależy od najsłabszego elementu.
Np w MTZ mam 1x100Ah/12V w C330-70Ah/12V Bizon-2x100Ah/12V i wszystko OK
Najważniejszy jest prąd rozruchowy, stan instalacji elektrycznej oraz kondycja silnika

Natomias wadą takiego rozwiązania jest konieczność połączenia ich w szereg przwodem (tzw. mostkiem), na którym może wystąpić spadek napięcia, przez co jeden akumulator może nie być doładowywany.

Niby dlaczego skoro są połączone szeregowo i przez oba płynie taki sam prąd.

#12 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 18 październik 2009 - 19:10

akumulator 12V Tak, przez oba płynie taki sam prąd, tylko że nie mają one idealnie równych pojemności, przez co jak sam napisałeś jeden będzie naładowany a drugi niedoładowany. Dodatkowo spadek napiecia na przewodzie łączącym obniża napięcie ładowania co jeszcze bardziej pogarsza sytuację. Akumulatory można traktować jak rezystory o zmiennej rezystancji (w dużym uproszczeniu). W miarę ładowania "rezystancja" rośnie, dlatego spada prąd ładowania. Gdy mamy przypadek, że w szeregu połączone są akumulatory o różnym stopniu zużycia to ten bardziej zużyty szybciej osiągnie stan naładowania (bo ma mniejszą pojemność) jego "rezystancja" wzrośnie, a prąd ładowania obu akumulatorów spadnie, przez co zostanie on niedoładowany i jego pojemność wkrótce zrówna się z pojemnością gorszego akumulatora. Gdyby jednak ładować taki zestaw odpowiednio dłużej, to akumulator o większej pojemności również zostałby naładowany w 100%. Dlatego ważne jest aby zawsze wymieniać oba akumulatory w przypadku uszkodzenia tylko jednego.

#13 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 19 październik 2009 - 19:43

akumulator 12V Tyle w teorii. W praktyce mamy tak, że jeśli mamy awarię dość młodego akumulatora, to kupujemy drugi taki sam. Przy długotrwałych pracach polowych i mocy ładowania z nadwyżką nie zauważymy różnicy ,a dopiero w końcówce żywotności akumulatorów. Dziwi mnie rozpatrywanie dwóch akumulatorów oddzielnie. Połączone w szereg, są baterią 12 ogniw i w tym łańcuchu awaria jednego(jednej celi działa tak samo na cały układ, a nie na jeden akumulator, Faktycznie po ich rozłączeniu ten jeden będzie słabszy lecz w układzie zachowa się tak samo jak akumulator 12v z tę jedną słabszą celą. Na czym polega różnica w oporności wewnętrznej akumulatorów 6V połączonych szeregowo i jednego 12V? Te same ogniw tylko w innych obudowach i jeszcze straty na przewodzie łączącym.

#14 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 19 październik 2009 - 20:43

akumulator 12V Różnica w rezystancji wewnętrznej polega na tym, że w przypadku akumulatora 6V jest więcej miejsca w obudowie i siatki płyt są dużo grubsze niż w akumulatorze 12V. Jest tak przynajmniej w akumulatorach Centra. Wiadomości te mam od znajomego, który pracuje w tej firmie.

#15 Share ansu

ansu

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 953 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:LSW

Napisany 22 październik 2009 - 09:54

akumulator 12V Panowie dajcie sobie spokój z akumulatorami 6V, które są pozostałością z czasów kiedy to akumulator 12V o pojemności np 120Ah miał prąd rozruchowy 250A. Dla rozrusznika ponad 3kW był po prostu za słaby, a większy akumulator byłby bardzo dzieżki. Dzisiaj taki akumulator 120Ah ma prąd rozruchowy ponad 800A.
Jeśli już stosujemy dwa akumulatory np w instalacji 24V to powinny być tego samego producenta, z tej samej serii, najlepiej wyprodukowane jeden po drugim. Inaczej nie pochodzą długo, jeden z nich szybko padnie.

Co do kabli rezystancja dla miedzi 0,0175Ohm*mm²/m w temp. 20 stopni Celsjusza R =p*l/s

R= (0,0175 Ohm*mm²/m * 1 m)/35 mm²=0,0005 Ohm

Metr przewodu o polu przekroju 35mm2 ma rezystancję 0,0005 Ohm
Jak nic nie pokręciłem daje spadek napięcia podczas rozruchu 400A około 0,2V na każdy 1m przewodu o przekroju 35mm². Czy to dożo, czy mało, to zależy ile metrów tego przewodu.

#16 Share vcc

vcc

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bartodzieje / Zwoleń
  • Zainteresowania:Grunt to prund, a prund to elektryka......

Napisany 22 październik 2009 - 10:34

akumulator 12V Dzisiaj taki akumulator 120Ah ma prąd rozruchowy ponad 800A.

Kolega to stwierdził po pomiarach akumulatora czy po jego naklejce bo jedno od drugiego sporo odbiega ;) To jest tak samo jak super wzmacniacze na alle.... co mają po 800W a w środku scalak 22W :)

agrotysk.pl
Ryki - Słowackiego 23

============================

Zwoleń - Krakowska 7


#17 Share Sadek

Sadek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3930 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Ciechanów

Napisany 22 październik 2009 - 18:19

akumulator 12V Prąd rozruchowy 800 A tylko w jakiej normie bo to jest różnica od 450A DIN do 1420A EN.
A odnośnie wzmacniaczy może on tyle pobiera z sieci??

"Cogito ergo sum"
Pozostaję: otwarty, elastyczny, ciekawy.

 

GG 8872878


#18 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 22 październik 2009 - 18:36

akumulator 12V Święte słowa kolego @vcc. Jak jest 22W to i tak jest dobrze, bo bywają dużo mniejsze. Jeśli chodzi o prąd rozruchowy to tylko podany wg normy IEC może być miarodajny. Normy DIN też podają w miarę rzeczywiste wartości, jednak prąd mierzony według IEC daje prawdziwy obraz akumulatora. A co ma rezystancja przewodu do rezystancji wewnętrznej akumulatora? Bo jakoś nie widzę związku. Rzeczywiście rezystancja przewodu jest na tyle niska, żeby nie powodować istotnych strat. Jednak w Twoich wyliczeniach, kolego @ansu jest to tylko rezystancja samego przewodu. Do tego dochodzą rezystancje przewód-klema, oraz klema-zacisk akumulatora. Po zsumowaniu mogą okazać się znaczne. Dochodzi do tego jeszcze impuls prądowy w początkowej fazie rozruchu, który może znacznie przekraczać 1000A. A wtedy każdy miliohm oporu już ma znaczenie.

#19 Share ansu

ansu

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 953 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:LSW

Napisany 23 październik 2009 - 07:14

akumulator 12V Zdolność rozruchowa jest podana na akumulatorze i taka powinna być, co można łatwo sprawdzić odpowiednim przyrządem (po wpisaniu danych z akumulatora) Jeśli jest inaczej akumulator wraca do sklepu. Jest coś takiego jak reklamacja.
Co do wzmacniacza jedyną normą jest moc sinus (rms) no chyba że na targu kupujesz.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
akumulator 12V Dzisiaj, 01:39
  •  

#20 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4477 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 23 październik 2009 - 09:28

akumulator 12V Wszystko to co piszesz jest prawdą, jednak tylko w teorii. W praktyce jest zupełnie inaczej. Za dużo naczytałeś się materiałów reklamowych producentów. W praktyce, wszystko co piszą trzeba pomnożyć przez "współczynnik wyczucia inżynierskiego" wynoszący 0,5-0,75. Wtedy wszystko w miarę będzie działać jak powinno.

Podobne tematy