Skocz do zawartości

Zdjęcie

Claas Mercator


2624 odpowiedzi na ten temat

#2561 Share Quercus78

Quercus78

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 209 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 16 sierpień 2016 - 09:06

Claas Mercator

wojtoon, a poważnie nie można jeździć na 1 i pełnym przyspieszaczu? Ja tak zawsze jeżdże w tęgim zbożu bo mam sieczkarnię i 4 mercedesa i w pszenżycie to na dwójce by chyba pierścienie przez wydech wypluł :) . A co jest przyczyną że na 2 i najwolniejszym przyspieszaczu kombajn nie jedzie? Wina pasa? Jezdnego nie wymieniałem, jak sie jakiś skończy to przeważnie zakładam optibelt co o nich myślisz? Mówisz ze gates nie jest dobry ,mam króryś taki chyba ten dwustronny i jakoś hula . co najgorsze czeka mnie wymiana łożysk na młocarni bo churgoczą , smaruje ich dwa razy dziennie i jakoś jeszcze idzie.


Zetor Team

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Claas Mercator Dzisiaj, 15:39
  •  

#2562 Share wdaniel

wdaniel

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 580 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Opolskie
  • Zainteresowania:rolnictwo, transport, motoryzacja, bhp, ppoż

Napisany 16 sierpień 2016 - 11:35

Claas Mercator

Primo. Gdzie ja napisałem, że do rozkręcenia tych śrub trzeba ściągać te koła? Wszystko co trzeba zrobić to zdjąć pasy. To widocznie nadal zbyt trudne do zrozumienia.

To jeszcze raz. Bierzesz do ręki nasadkę nr 27 i odkręcasz 3 śruby - popychasz je palcem i wpadają do środka. Ot cała filozofia.

To jeszcze raz:

Bierzesz nasadkę 27 i ... nie mieści ci się w tych otworach. Musisz ścisnąć słoneczka, by śruby ci wyszły, które chcesz odkręcić. No i przy odkręcaniu trzeba uważać, by nie oberwać sprężyną.

 

Secundo. Poważnie są melepeci którzy jeżdżą na jedynce? Przecież na jedynce ten kombajn praktycznie stoi? To nie jest bizon z SKRu że ma robić godziny. Mercatory z 3metrowym hederem gorsze zboża młócą idealnie nawet przy 1200obr/min na dwójce

Przy tęgim zbożu ozimym na jedynce jeżdżę. Jarki na 2-ce i to z przyspieszaczem 1200-1300, bo przy 1400 przestaje kosić, a kosa tylko szarpie.

 

co najgorsze czeka mnie wymiana łożysk na młocarni bo churgoczą , smaruje ich dwa razy dziennie i jakoś jeszcze idzie.

Mi parę lat temu oś od młocarni pękła. Do wymiany przy okazji obydwa łożyska. Trochę finansowo te łożyska bolą, ale cóż...



#2563 Share TurekR

TurekR

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 59 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:mazowieckie

Napisany 16 sierpień 2016 - 19:18

Claas Mercator Mam pytanie z innej beczki za ca zaczepić lyne przy zakopaniu się na polu,powiem szczerze że przygladalem się i mercatorze to bardzo ni ma gdzie..

#2564 Share Pigmei

Pigmei

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 105 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 17 sierpień 2016 - 00:08

Claas Mercator

Tego kołka a w zasadzie żadnego kołka nie ma w moim wale młocarni tylko kliny, katalog części też tego kołka nie uwzględnia..Ciekawe czemu, może piszesz o jakimś  starym typie Mercatora, to by wiele wyjaśniało.

 

Edit

Może masz na myśli kołek zabezpieczający nie koło ażurowe a koło jazdy tzw kapelusz chińczyka, i nie w wale młocarni a w wale jezdnym, głównym, czyli w tym na którym osadzone są koła ażurowe napędzające,

 

 


Edytowany przez Pigmei, 17 sierpień 2016 - 08:15.


#2565 Share wdaniel

wdaniel

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 580 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Opolskie
  • Zainteresowania:rolnictwo, transport, motoryzacja, bhp, ppoż

Napisany 17 sierpień 2016 - 12:58

Claas Mercator

Ktoś się pytał kiedyś o sita do Mercatora - zapytajcie ogłoszeniodawcę, bo na zdjęciach widać sita z dużymi i małymi otworami oraz fasolkę: http://olx.pl/oferta...html#d107af41f1

 

Nie moje ogłoszenie - znalezione przypadkiem i nie odpowiem na pytanie o ceny, asortyment oraz o dokładną lokalizację.



#2566 Share gesy

gesy

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 108 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice Łukowa
  • Zainteresowania:takie tam...

Napisany 17 sierpień 2016 - 20:16

Claas Mercator

Takie pytanko z innej beczki,grzeje sie wam rozdzielacz w czsie pracy?.robili mi przed żniwami rozdzielacz bo ciekło z niego,teraz jak pokosze troche to niemożna do niego dotknąć



#2567 Share lukowiag

lukowiag

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 58 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 17 sierpień 2016 - 20:40

Claas Mercator Gesy, to moje pierwsze zniwa i tez nie mozna sie dotknac. Widze ze troche sie "poci" olejem ale na narawe przyjdzie czas

Edytowany przez lukowiag, 17 sierpień 2016 - 20:42.


#2568 Share wojtoon

wojtoon

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 115 postów

Napisany 22 sierpień 2016 - 21:08

Claas Mercator

wojtoon, a poważnie nie można jeździć na 1 i pełnym przyspieszaczu? Ja tak zawsze jeżdże w tęgim zbożu bo mam sieczkarnię i 4 mercedesa i w pszenżycie to na dwójce by chyba pierścienie przez wydech wypluł :) . A co jest przyczyną że na 2 i najwolniejszym przyspieszaczu kombajn nie jedzie? Wina pasa? Jezdnego nie wymieniałem, jak sie jakiś skończy to przeważnie zakładam optibelt co o nich myślisz? Mówisz ze gates nie jest dobry ,mam króryś taki chyba ten dwustronny i jakoś hula . co najgorsze czeka mnie wymiana łożysk na młocarni bo churgoczą , smaruje ich dwa razy dziennie i jakoś jeszcze idzie.

 

Załóż nowe słoneczko (i nową podkładkę - założę się, że nigdzie nie znajdziesz takiego materiału) i będziesz mógł jeździć na każdym biegu bez jakichkolwiek przyspieszaczy.

O pasach już mówiłem. Kiedyś faktycznie bawiłem się w pozorne oszczędności, ale mimo wszystko jednak oryginał to kolejne 40 kilka lat. Nie jestem pewien czy nowy pas to remedium na przyspieszacz (nie patrzę na niego w tej chwili), ale co do słoneczka możesz być pewien.

 

Łożysk nie radzę odkładać. U takiego jednego dalekiego wuja miałem kiedyś zabawę z jego dominatorem jak zatarte łożysko ukręciło wał i poważnie poharatało klepisko. Prawie 5 dni pracy i kosmiczne koszta. No ale to nie przebije zatkanego bizona jeszcze kiedyś w SKRerze - obudowy łożysk wyrwały śruby z łbami przez ramę. Oficjalnie przez zatkanie, a co tam było naprawdę, to bóg raczy wiedzieć.

 

To jeszcze raz:

Bierzesz nasadkę 27 i ... nie mieści ci się w tych otworach. Musisz ścisnąć słoneczka, by śruby ci wyszły, które chcesz odkręcić. No i przy odkręcaniu trzeba uważać, by nie oberwać sprężyną.

 

Przy tęgim zbożu ozimym na jedynce jeżdżę. Jarki na 2-ce i to z przyspieszaczem 1200-1300, bo przy 1400 przestaje kosić, a kosa tylko szarpie.

 

Mi parę lat temu oś od młocarni pękła. Do wymiany przy okazji obydwa łożyska. Trochę finansowo te łożyska bolą, ale cóż...

 

Tam są dystanse i możesz sobie majtki ścisnąć jak chcesz - więcej to da. Jak tobie nie wchodzi klucz to czas pofatygować się do sklepu.

 

No to jestem pod wrażeniem prędkości kosmicznych. Co to za plony? Dwa metry z hektara? Najprawdopodobniej bo resztę wyrzuci. I jakim cudem kosa szarpie? Przecież docinki ten kombajn daje radę robić na 3 biegu. Może w końcu czas wyjąć kosę i zajrzeć do żyletek/nożyków/osterek (zależnie z jakiej części polski jesteś).

A jak masz kilka złotych to wymień na RASSPE dolnonacinaną i zapomnij o niej na następne 15 lat (no chyba że uwielbiasz kretowiska i kamienie). Po 15 latach wyjmiesz, sprawdzisz czy wszytko ok i włożysz z powrotem.

 

 

Uwierz mi, że koszt tych łożysk to najmniejszy ból portfela jaki może się przydarzyć przy problemach z młocarnią



#2569 Share tofik420

tofik420

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 144 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 23 sierpień 2016 - 10:12

Claas Mercator

 

 

 

 

Tam są dystanse i możesz sobie majtki ścisnąć jak chcesz - więcej to da. Jak tobie nie wchodzi klucz to czas pofatygować się do sklepu.

 

w błędzie jesteś kolego nie wiem c za klucz masz ale  tam chyba nie wiele zdziałasz jakim kolwiek kluczem ... trzeba wybić klin z pierwszej połówki koła , zdjąć tą połówke i dopiero odkręcać te trzy szpilki. ale najpierw trzeba zabespieczyć sprężyne aby zęby były całe 



#2570 Share wdaniel

wdaniel

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 580 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Opolskie
  • Zainteresowania:rolnictwo, transport, motoryzacja, bhp, ppoż

Napisany 23 sierpień 2016 - 10:22

Claas Mercator

Tam są dystanse i możesz sobie majtki ścisnąć jak chcesz - więcej to da. Jak tobie nie wchodzi klucz to czas pofatygować się do sklepu.

możesz mi to jaśniej wyjaśnić? Ale krok po kroku łącznie z tym co mam kupić w sklepie: mniejsze nakrętki, bo napuchły, czy tą połówkę z otworami, które się pomniejszyły? A może jakiś klucz specjalny, bo moje 2 klucze nie pasują.

 

No to jestem pod wrażeniem prędkości kosmicznych. Co to za plony? Dwa metry z hektara?

4 tony z hektara (pisałem, że na słabych ziemiach, a mam trochę 6-stej klasy) i jakoś nie wyrzuca - za każdym razem co wjeżdżam w pole to wychodzę i sprawdzam zarówno kłosy jak i wyrzucanie.

 

Uwierz mi, że koszt tych łożysk to najmniejszy ból portfela jaki może się przydarzyć przy problemach z młocarnią

W RSP w bizonie młocarnię wypluło z tyłu. Co po drodze zrobiło, to chyba nie muszę pisać



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Claas Mercator Dzisiaj, 15:39
  •  

#2571 Share lukaszk93

lukaszk93

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 18 postów

Napisany 23 sierpień 2016 - 14:40

Claas Mercator

Wojtoon, możesz odpowiedzieć dokładnie dlaczego lepiej jeździć na drugim biegu niż na jedynce i przyspieszaczu? jaki to ma wpływ na użytkowanie maszyny?

Mam jeszcze jedno pytanie, pod koniec żniw zaczęło mi coś "hurgotać" w skrzyni albo w sprzęgle, jedynie przestaje grzechotać kiedy wcisnę sprzęgło, macie pomysł co to za objaw? czy możliwe, że łożysko oporowe w sprzęgle?



#2572 Share Karo23

Karo23

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 49 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Stawiszyn

Napisany 23 sierpień 2016 - 20:06

Claas Mercator Jest to możliwe. Ale U mnie były te same objawy i wina leżała po stronie zużytej okladzinie synchronizatora skrzyni. Nity klepaly o wał i stąd ten dźwięk. Koszt ok 100 więc wyciolem sobie z jakiejś starej okładziny i jest dobrze. Jak rozbierzesz to się dowiesz,która opcja jest trafna u Ciebie.

#2573 Share lukaszk93

lukaszk93

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 18 postów

Napisany 24 sierpień 2016 - 06:51

Claas Mercator

Czyli żeby to sprawdzić, rozumiem, że muszę rozpołowić skrzynię, tak?



#2574 Share wieslaw16

wieslaw16

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1014 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 24 sierpień 2016 - 13:27

Claas Mercator

Rozebrać sprzęgło i tam jest tgz.hamulec wałka sprzęgła a działa na zasadzie niby synchronizatora, dlatego są różne potoczne nazwy ,a działa to tak że jak zostaje wciśnięte sprzęgło to okładzina tego hamulca naciska na wałek sprzęgłowy aby zwolnić obroty wałka sprzęgłowego do zmiany biegu, aby nie zgrzytały koła zębate w trakcie zmiany biegów,i jest jedno ale, ten hurgot jak to nazywasz znika jak wciśniesz sprzęgło, czyli to nie przyczyna hamulca wałka sprzęgłowego, bo by na wciśniętym sprzęgle był by ten hałas, a u Ciebie jest odwrotnie jak podajesz, hałas cichnie jak wciśniesz sprzęgło i wygląda to na zużyte bądż zapieczone łożyska(łożysko) wałka sprzęgłowego, ja tak samo miałem w swoim obróciło łożysko w obudowie i robiło hałas po wciśnięciu sprzęgła hałas znikał.



#2575 Share lukaszk93

lukaszk93

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 18 postów

Napisany 24 sierpień 2016 - 14:15

Claas Mercator

Dzięki za podpowiedź, w takim razie muszę rozebrać to sprzęgło. Pozdrawiam.



#2576 Share wieslaw16

wieslaw16

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1014 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 24 sierpień 2016 - 19:02

Claas Mercator

Sprawdż jeszcze czy nie masz luzu na kole pasowym przy sprzęgle,jeśli chodzi o jazdę na pełnym przyśpieszaczu, to chodzi o to że występują duże naprężenia pasa jezdnego dolnego, a co za tym idzie duże obciążenia na łożyska na wale jezdnym i tym samym na sam wał,przy czym lubi pęknąć końcówka wału jezdnego i odpaść z kołem pasowym(wariatorem) jak też potrafi wybić w rurze pod łożyskami ich osadzenie (u mnie tak było jak kupiłem kombajn) , poza tym też szybko zużywają się łożyska na wałku sprzęgłowym, gdzie jest osadzone koło pasowe na tym wałku.To tyle wg mojej wiedzy.


Edytowany przez wieslaw16, 24 sierpień 2016 - 19:26.


#2577 Share lukaszk93

lukaszk93

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 18 postów

Napisany 24 sierpień 2016 - 19:51

Claas Mercator

To może padło tak jak wcześniej wspominałeś łożysko i dlatego, że jeździłem na przyspieszaczu, bo z tego wynika, że to ma ze sobą powiązanie..?



#2578 Share wieslaw16

wieslaw16

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1014 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 24 sierpień 2016 - 20:26

Claas Mercator

No trudno powiedzieć od czego,tu chodzi o dłuższą jazdę na pełnym przyspieszaczu,bez względu na to na którym biegu jedziemy, bo w końcu przyspieszacz służy do tego aby z niego korzystać, tylko że nie cały czas na pełnym przyśpieszeniu, a jeszcze w szczególności gdy założymy nowy pas jezdny dolny, i damy przyspieszacz do samego końca to występują te naprężenia i duże obciążenia ,a to jest właśnie zmorą mercatora że lubią pękać te wały i nie tylko mercatora ,ale i tych co mają te same rozwiązania przeniesienia napędu układu jezdnego.



#2579 Share lukaszk93

lukaszk93

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 18 postów

Napisany 24 sierpień 2016 - 21:04

Claas Mercator

Rozumiem... Dzięki za wyjaśnienie, czuję się troszkę mądrzejszy :D



Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Claas Mercator Dzisiaj, 15:39
  •  

#2580 Share wojtoon

wojtoon

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 115 postów

Napisany 24 sierpień 2016 - 21:56

Claas Mercator

Wojtoon, możesz odpowiedzieć dokładnie dlaczego lepiej jeździć na drugim biegu niż na jedynce i przyspieszaczu? jaki to ma wpływ na użytkowanie maszyny?

Mam jeszcze jedno pytanie, pod koniec żniw zaczęło mi coś "hurgotać" w skrzyni albo w sprzęgle, jedynie przestaje grzechotać kiedy wcisnę sprzęgło, macie pomysł co to za objaw? czy możliwe, że łożysko oporowe w sprzęgle?

 

Spóźniłem się

 

jeśli chodzi o jazdę na pełnym przyśpieszaczu, to chodzi o to że występują duże naprężenia pasa jezdnego dolnego, a co za tym idzie duże obciążenia na łożyska na wale jezdnym i tym samym na sam wał,przy czym lubi pęknąć końcówka wału jezdnego i odpaść z kołem pasowym(wariatorem) jak też potrafi wybić w rurze pod łożyskami ich osadzenie (u mnie tak było jak kupiłem kombajn) , poza tym też szybko zużywają się łożyska na wałku sprzęgłowym, gdzie jest osadzone koło pasowe na tym wałku.

 

Mówiąc prościej - im większe dokładasz obroty, tym większe naprężenie pasa. Gdyby nie wada konstrukcyjna, kombajnowi nic nie powinno się dziać. Jest jednak jedno ALE. Budowa wariatora przyspieszacza wymusiła skrócenie głównego wału. Koło pasowe ważące około 25kg wisi na osi głównej na odcinku wału długości 5 do 6 cm. Dodatkowo wystaje poza wał o dodatkowe 35cm. Już samo ciążenie koła (nawiasem mówiąc po prostu włożonego na wał z wpustem i zakręconego calową lewoskrętną śrubą) powoduje naprężenia na wale. Jeśli dodamy do tego duże obroty i całkiem sporą siłę działającą na koło poprzez prężenie pasa to mamy gotowy taki obrazek

 

Z2qw5EA.jpg?1

 

Wybaczcie zdolności artystyczne. Oderwany odcinek ma około 5 cm czyli tyle ile średnica wału.

Kolorem zielonym zaznaczyłem odcinek na który maksymalnie uda się włożyć koło (końcówka wału jest stożkowa).

Kolor czerwony to obszar pracy skrajnego łożyska wału. Tak, łożysko jest tylko nabite do proga wału bez jakichkolwiek innych zabezpieczeń. Skrajne łożysko z lewej strony kombajnu (dwurzędowe w kołnierzem) nie ma nawet takiego progu tylko jest nabite do określonego miejsca.

 

Dla zobrazowania problemu dodam, że w powyższym przypadku kombajn ukręcił wał na płaskim polu w słabym życie. To czego nie widać, to rdza na odłamku i samym wale sięgająca do około połowy średnicy wału - oznacza to, że pęknięcie tworzyło się od jakiegoś czasu. To była druga taka awaria (sądząc po oględzinach blach, podajnika i koła pasowego) w 43 letniej pracy tego kombajnu, ale pierwsza miała miejsce conajmniej 20 lat temu (sprowadzony podobno w 96).

 

 

Co do wałka sprzęgłowego i jego łożysk o których wspomniał @wieslaw16 to tu też inżynierowie się nie postarali. Koło pasowe jest jeszcze cięższe, jednak sam wałek sięga niemal całej szerokości koła pasowego. Łożyska choć dużej średnicy, są dosyć wąskie (mowa o łożyskach skrajnych korpusu skrzyni biegów). Sam wałek lubi gubić wieloklin pod tarczą sprzęgłową (najpierw zgubi go tarcza), jak również uszkadza się krawędź trybu pierwszego biegu. Czasami znajdzie się na nim kanał wyślizgany przez zużyty hamulec synchronizatora.

Wyjmowanie go jest dosyć proste, ale należy pamiętać, że na samym końcu wałka włożona jest bardzo mała przedłużka przekładni napędu linki obrotów wałka sprzęgłowego. Nieostrożne szarpnięcie może spowodować utopienie jej w oleju (wyjmowanie będzie raczej problematyczne, a bez tego ustrojstewka nie mamy wskazania obrotów wałka sprzęgłowego).


Edytowany przez wojtoon, 24 sierpień 2016 - 22:14.


Podobne tematy claas mercator 60 mercator sprzeglo skrzynia claas mercator