Skocz do zawartości

Zdjęcie

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V.


12 odpowiedzi na ten temat

#1 Share klimas78

klimas78

    Użytkownik

  • Members
  • PipPip
  • 69 postów

Napisany 22 marzec 2009 - 13:07

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Koledzy mam pytanie czy dało by się coś dołożyć do silniczka wycieraczek 12V ,aby go założyc do instalacji 24v tak żeby się nie spalił.
Posadam silniczek 12v ,a nie chce naciągać się na niepotrzebne koszty.
Pozdrawiam.<Marcin>.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Dzisiaj, 09:24
  •  

#2 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4474 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 22 marzec 2009 - 17:01

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. W grę wchodzi jedynie przetwornica impulsowa 24/12V. Jednak jej koszt będzie porównywalny z nowym silnikiem na 24V.

#3 Share wpsowa692

wpsowa692

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 137 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krośniewice

Napisany 22 marzec 2009 - 22:08

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. można podpiąć pod jedną baterię,tą która jest podłączona do masy.Oczywiście przez osobny bezpiecznik i włącznik wtedy będzie zasilana na 12v(zakładam że masz dwa akku)

#4 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4474 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 22 marzec 2009 - 22:21

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Wiedziałem, że prędzej czy później znajdzie się "fachowiec" z taką poradą jak powyżej. Jest to najgorszy z możliwych sposobów na rozwiązanie problemu kolegi @klimas78. Bardziej obciążony będzie zawsze jeden akumulator, co spowoduje że drugi szybko zrówna się z nim pojemnością i po niedługim czasie obydwa akumulatory będą do wyrzucenia. O wiele lepszym rozwiązaniem (aczkolwiek o najmniejszej sprawności) byłoby zastosowanie rezystora dużej mocy, na którym odłoży się część napięcia i zasilanie całości napieciem 24V. Jednak koszt takiego rezystora też byłby znaczny.

#5 Share macin87

macin87

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1231 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 22 marzec 2009 - 22:25

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Tylko ile on rocznie będzie używał tej wycieraczki :) Akumulator nie wiele straci na tym.

#6 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 23 marzec 2009 - 00:08

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Jaki znaczny? Niech poszuka starej kabiny od Kamaza i przy silniczkach wentylatora znajdzie rezystory dużej mocy. Obroty wentylatorów były regulowane przy ich wykorzystaniu. Można zastosować regulator wentylatora nagrzewnicy( ze szrotu - taki ze spiralką. może założyc 12Voltowy silniczek pod 24V ale wtedy pogubi pióra :)

#7 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4474 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 23 marzec 2009 - 08:45

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Ja pisałem o nowych elementach. Ale rzeczywiście jeżeli dobrze poszukać to na złomie można znaleźć odpowiednie części za parę groszy.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Dzisiaj, 09:24
  •  

#8 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 24 marzec 2009 - 09:51

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Jezeli lubi zabawy w lutowanie to w kazdej nocie katalogowej stabilizatora napiecia LM7812 znajduje sie schemacik jak podlaczyc do stabilizatora tranzystor , aby zwiekszyc obciazalnosc prdowa ukladu. Mysle, ze to jedyne sluszne rozwiazanie jeszeli chodzi o koszty.

Drugie rozwiazanie to dzielnik napiecia, gdzie rezystorem moze byc zarowka halohenowa. Teraz trzeba wiedziec jaki prad pod bciazeniem( podczas normalnej pracy silniczka + kilka %) potrzebuje uklad. I zastosowac odpowiednia zarowke. Wydaje mi sie, ze to powinno zadzialac. Standrdowa zarowka H4 ma wystarczajaca moc. Na 100% znajdzie w domu kilka z przepalonym wluknem od swiatel mijania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uzyc wlukna od swiatel drogowych.Dobrze jest sprawdzic zarowke 12V i 24V.

Ostatecznym, ale i nie najdrozszym rozwiazaniem jest wykonanie prostego regulatora PWM opartego na NE555. Wyjscie np. na FET (BUZ11) . Koszt mysle nie wiekszy jak 10 zl. Dobrze jezeli czestotliwosc wyjsciowa ni ebedzie wieksza niz 100Hz. Mysle , ze optymalnie silnik si ezachowuje przy f=70-100Hz.

Jak widzisz dowolnosc rozwiazan jest ogromna.

#9 Share marex

marex

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 30 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Fasty

Napisany 24 marzec 2009 - 10:53

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Podejdźmy do sprawy racjonalnie ja bym proponował jednak wybrać się na złom i tam poszukać rezystora dużej mocy to będzie najprostrze rozwiązanie.
Dla zwykłego śmiertelnika zabawa ze stabilizatorem i tranzysorami może przerosnąć jego możliwości (dla niektórych jest to czarna magia) to samo dotyczy regulatora PWM.

#10 Share Elektrotechnik

Elektrotechnik

    Zaawansowany

  • V.I.P.
  • rank
  • 4474 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:Elektronika, specjalizacja: replikatory i teleportery.

Napisany 24 marzec 2009 - 11:44

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Rozwiązanie ze stabilizatorem nie będzie zbyt optymalne ze względu na moc traconą w tranzystorze. Silniki od wycieraczek pobierają około 2A, więc moc tracona wyniesie 25W. Przy tej mocy tranzystor musiałby mieć spory radiator. Chyba żeby przykręcić tranzystor do jakiejś metalowej części pojazdu. W tym rozwiązaniu nie trzeba nawet ukłdu 7812. Wystarczy stabilizator na diodzie Zenera z tranzystorem w układzie wtórnika emiterowego. Koszt takiego rozwiązania to: tranzystor 2N6282 - 5 zł zł, dioda BZX 13V - 0,20 zł, rezystor
1,5 kOHM - 0,04 zł.Tak jak kolega @karola44 myślę, że regulator PWM jest optymalnym rozwiązaniem jeżeli chodzi o koszty i prostotę rozwiązania. W takim układzie można by pokusić się jeszcze o regulację prędkości pracy wycieraczki. Jednak tak jak zauważył @marex są to rozwiązania dla osób posiadających trochę wiedzy z elektroniki, i niestety dla większości jest to nie możliwe do wykonania we własnym zakresie.

#11 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 24 marzec 2009 - 12:04

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Tak wiec najlepszym, najszybszym i najtanszym rozwiazaniem jest uzycie zarowki samochodowej.

Dla silnika wtedy nie bedzie mialo wiekszego znaczenia, czy zostanie zasilony 10V czy 15V. Przy obu tych napieciach powinien pracowac bezproblemowo. Oczywiscie moze sie toobjawiac w predkosci obrotowej osi, ale jak sie nie ma co sie lubi, to sie lubi co sie ma.

#12 Share wpsowa692

wpsowa692

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 137 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Krośniewice

Napisany 26 marzec 2009 - 00:33

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. witam chyba nieuważnie przeczytaliście pytanie podejrzewam że koszt przetwornicy byłby wyższy niż koszt silniczka na 24v.co do żarówki to z przyczyn praktycznych odpada wyobraźmy sobie używanie wycieraczki w nocy chyba nie musze pisać dlaczego natomiast do opornika jak najbardziej się przychylam.Pozdrawiam WP. :)

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Dzisiaj, 09:24
  •  

#13 Share karola44

karola44

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:swietokrzyskie

Napisany 26 marzec 2009 - 07:57

Silnik wycieraczek 12V do instalacji 24V. Zarowke wkladasz w jakies ciemne pudeleczko, lub montujesz zdala od wzroku :). Na zarowce wydzieli sie ok 20-40% mocy wiec nawe nie bardzo sie bedzie zazyc :)

Podobne tematy