Skocz do zawartości

Zdjęcie

Słoma nawóz czy szkodnik


398 odpowiedzi na ten temat

#21 Share vvojtas1

vvojtas1

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 780 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kujawy

Napisany 19 sierpień 2008 - 23:09

Słoma nawóz czy szkodnik

podobno przez źle przyoraną itp. powstają choroby grzybowe.

masz 100% rację - zarodniki grzybów (chodzi tu głównie o choroby podsuszkowe) zimują właśnie w nieprzerobionej słomie dlatego tak ważne jest aby wysiać azot i wymieszać ją z glebą czyli pomóc mikroorganizmom w jak najszybszym rozkładzie słomy. Jedną z najgorszych rzeczy którą widzę że ludzie robią to przykrywają słomę glebą - głębsza podorywka pługiem. efekt wizualny jest cudowny - całe pole czarne, ale w praktyce kończy się tym że wyorują to słomę nawet przez 3 lata. Polecam wszystkim na ściernisko talerzówkę (może być gruber ale jak jest dużo słomy to się lubi zapchać). co do głębokości ponoć jest zasadę że na tonę słomy 1-2cm głębokości.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Słoma nawóz czy szkodnik Dzisiaj, 17:04
  •  

#22 Share pablo21

pablo21

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1763 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Lubelskie

Napisany 20 sierpień 2008 - 09:42

Słoma nawóz czy szkodnik To jeśli juz zrobiłem troche płytkiej podoywki plugiem i troche talerzówką i nie posiałem azotu to nie da się juz nic teraz z tym zrobić aby słoma lepiej i szybciej się rozlozyła?

#23 Share oFsik

oFsik

    Moc dostarcza Zetor

  • Members
  • PipPipPip
  • 1780 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice Rzeszowa

Napisany 20 sierpień 2008 - 15:17

Słoma nawóz czy szkodnik Jeśli byś opryskał mocznikiem to na pewno by coś dało ale myślę że jak byś to potem zabronował to by było jeszcze lepiej..
Zetor is power
power is Zetor

Zapraszam do obejrzenia moich filmików http://pl.youtube.com/user/oFsik53

#24 Share majranjd

majranjd

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 437 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. wągrowiecki

Napisany 20 sierpień 2008 - 18:47

Słoma nawóz czy szkodnik powiem tak, jak u mnei na uczelni od chemii rolnej usłyszeli o pomysle rzuconym z sali zeby słome na opał przeznaczyc to sie niezle wkurzyła... mówi tak: ludzie nie okradajcie gleby jak zwykli bandyci! juz i tak wystarczajaco zabieramy jej zbierajac ziarno zielonki okopowe itp... a słoma obornik było nie było wraca na pole, tak wiec jesli tylko mozecie nie sprzedawajcie słomy tylko ja tnijcie i według wszelki wymogow zagospodarujcie (nawozenie uprawa), w polskich glebach na prawde nie "przelewa" sie z prochnica... a o znaczeniu prochnicy i wapnowania przekonacie sie jak beda sie powtarzac takie okresy posuchy...
a i dorzuce jeszcze tak nie na temat, teraz sie ujawania wyższośc talerzówek nad gruberami... spróbujcie uprawic gruberem sciernisko z pocieta słoma po pszenicy sypiącej 8 t/ha... powodzenia ;)
DEZERTER

#25 Share Rafal180

Rafal180

    Zaawansowany

  • userphoto
  • Members
  • PipPipPip
  • 1126 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Sieradz
  • Zainteresowania:Wolność słowa na AF!!!!

Napisany 20 sierpień 2008 - 21:17

Słoma nawóz czy szkodnik my zawsze sprzedajemy słome i raczej nigdy jej nie scinamy:) kiedys przyorałem kawałek słomy to na drugi rak na wiosne ją wyciągłem agregatem i nic sie nie rozłozyła ;) teraz tez słoma została juz sprzedana ale mysle ze warto by sprugowac z tym mocznikiem, zawsze to jakaś porzywka dla ziemi ;)
Więc dziewczyno powróć tu... ja tak proszę z całych sił Ooooooooooooooo
-------------------------------------------------------
Pozdrawiam wszystkich zakochanych i znawców tematu!!

#26 Share iron

iron

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1397 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kłodzko

Napisany 20 sierpień 2008 - 23:01

Słoma nawóz czy szkodnik no fakt ja gruberem jechałem po pszenicy która dała miejscami 10 ton to porażka choć pszenica miała przed koszeniem ok.70 cm. to i tak było tyle słomy że szok. talerzówka byłaby lepsza ale porządna a nie jakieś gówno .przydał by sie jakiś catros albo coś w tym stylu

#27 Share Wielkopolanin

Wielkopolanin

    Zaawansowany

  • Redaktor
  • PipPipPip
  • 401 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Wągrowiecki
  • Zainteresowania:Szerokie

Napisany 21 sierpień 2008 - 20:40

Słoma nawóz czy szkodnik No nie wiem, ściernisko z dużą ilością słomy. Ja mam Aresa z Unii (wiem,że to nie to samo, ale zbudowane na podobnej zasadzie) i na polu po pszenicy, gdzie miejscami zostało nie ścięte leżące zboże to była masakra, są miejsca gdzie wogóle nie wymieszał go z glebą ale zostawił zboże, dzisiaj przy orce miałem furię! Na takie pole lepsza była by jakaś naprawdę ciężka brona talerzowa.

#28 Share 360P

360P

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 157 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Lokalizacja:Długie

Napisany 21 sierpień 2008 - 22:01

Słoma nawóz czy szkodnik Apropo's Aresa kumpel miał to samo. W miejscach gdzie była większa słoma Ares tylko podrapał ściernie a wał poklepał ziemie. Druga, francuska talerzówka (nawet nie znam firmy) mniejsza ale masywniejsza dawała rade slomie.
"(...) Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach, wśród odwróconych plecami i obalonych w proch.(...) Bądź wierny. Idź" Z.Herbert

Rolnictwo - w służbie ludzkości.

#29 Share Arni

Arni

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1234 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. warmińsko -mazurskie

Napisany 22 sierpień 2008 - 09:59

Słoma nawóz czy szkodnik Mam pytanie. A jak by popryskać ściernisko nawozem dolistnym azotowym to tak by dało jak rsm?
17 lutego 2007r - 17 lutego 2012 pięć lata na af!

#30 Share Ferdek07

Ferdek07

    Ferdek07

  • Members
  • PipPipPip
  • 7703 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 22 sierpień 2008 - 10:00

Słoma nawóz czy szkodnik czy stare siano wywożone na pola ma te same własciwości co słoma tzn też zabiera azot przyorane?

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Słoma nawóz czy szkodnik Dzisiaj, 17:04
  •  

#31 Share vvojtas1

vvojtas1

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 780 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kujawy

Napisany 22 sierpień 2008 - 10:32

Słoma nawóz czy szkodnik nie znam składu siana, lecz logicznie rzecz biorąc ma ono więcej azotu w składzie od słomy więc potrzeba uzupełnienia azotu będzie mniejsza. jeśli siano namokło i zgniło to jest raczej podobne do gnoju. Poza tym nie słoma czy siano zabiera azot z gleby tylko mikroorganizmy glebowe które później obumierając oddają składniki z powrotem. chodzi o to że azot ten będzie dostępny rośliną od wiosny przyszłego roku albo jeszcze później oraz o to że jeśli posypiemy trochę N cały proces rozkładu słomy (czyli rozwoju mikroorganizmów) będzie przebiegał szybciej.

#32 Share Wielkopolanin

Wielkopolanin

    Zaawansowany

  • Redaktor
  • PipPipPip
  • 401 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Wągrowiecki
  • Zainteresowania:Szerokie

Napisany 22 sierpień 2008 - 11:01

Słoma nawóz czy szkodnik @Arni, a o jaki nawóz dolistny Ci chodzi? Bo jeśli o mocznik, to jak najbardziej. Chyba nie myślałeś o nawozach typu Mikrolist, czy ADOB, bo to sie nie kalkuluje.

#33 Share Arni

Arni

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1234 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:woj. warmińsko -mazurskie

Napisany 22 sierpień 2008 - 11:18

Słoma nawóz czy szkodnik No chodziło mi o mocznik ;)
17 lutego 2007r - 17 lutego 2012 pięć lata na af!

#34 Share GSX

GSX

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 308 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:wziąść na piwo?

Napisany 22 sierpień 2008 - 11:25

Słoma nawóz czy szkodnik A ja mam takie pytanie. Stosuje ktoś z was preparat o nazwie "UG" (urzyźniacz gleb) ? taki oprysk
"...W życiu piękne są tylko chwile..." Dżem
"...Nie ma miejsca jak Dom..." PiH

#35 Share Wielkopolanin

Wielkopolanin

    Zaawansowany

  • Redaktor
  • PipPipPip
  • 401 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. Wągrowiecki
  • Zainteresowania:Szerokie

Napisany 22 sierpień 2008 - 11:32

Słoma nawóz czy szkodnik Jest gdzieś temat o UG, wpisz sobie w wyszukiwarce i tam się wszystkiego dowiesz.

#36 Share majranjd

majranjd

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 437 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. wągrowiecki

Napisany 22 sierpień 2008 - 19:11

Słoma nawóz czy szkodnik ja mam fortschritta, troche sie bałem o czesci, ale juz mam rozpracowane, 3 m szerokości, talerze 630 mm bodajze, nie pamietam, i 2 tony masy bez obciąznikow...
nie ma takiego scierniska jak na razie ktorego nie uprawiłbym, po jeczmieniu ozimym było jeszcze bardzo sucho i twardo, była ustawiona na max kąt natarcia i nie ma miejsca bez uprawy, a jak przejechałem drugi raz, to nic tylko siac... na prawde jestem jak na razie zadowolony, jeszcze tylko bark na brony musze dorobic i bedzie elegancko...
a z tym nawozeniem to jest tak wg mnie ze jak ktos sieje po tym sciernisku ozime to obowiązkowo trzeba posypac tego azotu, bo rosliny moga cierpiec na niedobory azotu zużytego przez bakterie do rozkładu słomy,
a tego to nie jestem pewny ale obornik tez nie jest wskazane (wiadomo pod wszystkie zboza) szczegolnie pod ozime, dobrze mysle ?
DEZERTER

#37 Share Ferdek07

Ferdek07

    Ferdek07

  • Members
  • PipPipPip
  • 7703 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 22 sierpień 2008 - 19:33

Słoma nawóz czy szkodnik skoro słoma zabiera azot z gleby a w moim i wielu innych przypadkach siekam nadmiar słomy bo te 2 -3 ha słomy mi zostaje, więc czy kożystniej będzie jednak pozbierac tą słome więcej ścielic bydłu a stare belki wrzucac na płytę żeby przemieszały się z gnojem?

no własnie czy star siano i stara słomę lepiej rozrzucac po polu czy wrzucac na płytę i przekładac gnojem? czy taki lekko przepalone siano czy słoma tzn obornik słomiasty już nie zabiera azotu?

#38 Share deer

deer

    gleboryjca

  • V.I.P.
  • rank
  • 1279 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pyrlandia

Napisany 23 sierpień 2008 - 10:04

Słoma nawóz czy szkodnik Odnosnie wykorzystania słomy jako nawozu, ważny jest jeszcze jeden czynnik, którego nie wymieniono w powyższych postach a ma bardzo duże znaczenie w procesie rozkładu słomy i nie wiem czy nie jest on najważniejszy.
Chodzi o jakośc rozdrobnienia słomy i wysokośc zostawionego ścierniska.

Ja co roku przyoruję wszystką słomę ( poniżej 100zł/t słomy ze zbiorem kupującege nie sprzedam bo sie nie opłaca), azotu na ściernisko nie stosuję (daję ciut wyzszą dawkę na kłos, niz wynikałoby to z zapotrzebowania i niewykorzystany N przydaje się do rozkładu słomy). Uprawa gruberem lub talerzówką i nawet przy 8t/ha nie stanowi zadnego problemu (nic się nie zapcha) jesli sciernisko jest maksymalnie nisko ścięte a słoma dobrze rozdrobniona (codzienne ostrzenie noży i przeciwostrzy, które są maksymalnie wysuniete).
Przy tak obsługiwanym rozdrabniaczu, na drugi dzień po zbiorze bez zajrzenia w ściernisko, nie wiadomo nawet czy słoma była rozdrabniana czy zbierana. A wyorywaniu słomy na drugi rok nie ma mowy.
BŁOGOSŁAWIENI CI, KTÓRZY NIE MAJĄ NIC DO POWIEDZENIA I NIE UBIERAJĄ TEGO W SŁOWA

#39 Share majranjd

majranjd

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 437 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. wągrowiecki

Napisany 23 sierpień 2008 - 22:56

Słoma nawóz czy szkodnik Ferdek widze ze nie czaisz, czepiałes sie mnie w temacie o turach i przeciwwadze ze nie rozumiem, bo zamiast terminu "odciązanie przedniej osi" uzywałem "lepsze rozłozenie masy"... tu jest teraz to samo... Słoma nie moze zabierac azotu... to jest materia organiczna nie wykazujaca juz czynnosci fizjologicznych charakterystycznych dla żywego organizmu...
"Przemiany organicznych związkow azotowych (np. resztki pożniwne) nie zawsze wzbogacają glebe w przyswajalne formy azotu. Zalezy to od stasunku węgla do azotu w mineralizowanej (rozkładanej) substanicji organicznej. Im mniejszy jest ten stosunek, tym wiecej NH3 wydzielane jest do gleby i zwieksza pule azotu przyswajalnegodla roślin. Zachodzi to, gdy stosunek C:N w substancji organicznej jest <40-50 : 1. Przy stosunku C:N we wprowadzanej do gleby substanicji organicznej jak 40-50:1 jej mineralizacja zachodzi, ale wydzielania NH3 do gleby nie ma, gdyż cała jegoilośc zostaje zuzyta przez DROBNOUSTROJE do budowy ciała. Natomiast duży stosunek C:N w substancji organicznej (>50:1) powoduje nawet unieruchomienie azotu znajdującego sie juz w glebie w formie mineralnej. Z powodu braku azotu w związkach organicznych drobnustroje swoje zapotrzebowanie na ten składnik uzupełniaja glebowymazotem w formie amonoweji azotanowej.
Na przykład po przyoraniu słomy (C:N = 40 - 100 : 1 ) nastepuje zwykle zubożenie gleby w przyswajalny azot a noze wystapic zmniejszenie plonów. Mozna temu przeciwdziałać przez dodatkowe nawożenie azotwnowe."
"Chemia rolna" Eugeniusz Gorlach, Reofil Mazur cytat z tej ksiazki zeby nie było ze sie mądrze...
a co do słomy to musisz ja tak przechowywac, najlepiej na dnie zaraz po wywiezieniu obornika, wrzucic na płyte stara słome i przywalac obornikiem, bo tak to jest tylko poprostu stara mokr słoma, w oborniku zachodzi fermentacja i zmniejsza sie stosunek C:N i w swiezym oborniku jest stosunek od 30:1 do 25:1, a po 5 miesiacach zmniejsza sie do około od15:1 do 20:1
Sorry za taki tasiemiec Pozdro!
DEZERTER

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Słoma nawóz czy szkodnik Dzisiaj, 17:04
  •  

#40 Share Pawel330

Pawel330

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 229 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Karolino k Serocka
  • Zainteresowania:Rolnictwo,konie zimnokrwiste motoryzacja

Napisany 09 listopad 2008 - 20:17

Słoma nawóz czy szkodnik Słoma jest 70% obornika ale też słyszałem że ona zakwasza ziemię , są specjalne opryski aby słoma nie zakwaszała gleby
Ursus c-330 na 10 ha wystarcza ale przydało by sie jakieś c-360 3p

Podobne tematy