Skocz do zawartości

Zdjęcie

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie??


496 odpowiedzi na ten temat

#441 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 17 luty 2011 - 09:10

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Olej opałowy:

- zanim trafi na rynek podlega do 10 badaniom, między innymi jakościowym (olej napędowy przechodzi 20 takich badań zanim trafi do zbiornika czy to samochodu czy ciągnika)

- olej opałowy zawiera głównie wyższe węglowodory, przez co ma większą gęstość niż ON- skutkuje to tym, że przy spalaniu zostaje po nim masa brudu, sadzy

- istnieje coś takiego jak liczba cetanowa (wskaźnik zdolności oleju napędowego do samozapłonu): dla samochodów wymagany jest około 50 (tyle min ma ON), dla ciągników min 40.....w oleju opałowym wynosi on w granicach 20- bardziej obrazowo: jazda na oleju opałowym daje mniejszą moc silnika (ciągnik jest słabszy), zwiększa się liczba niespalonych węglowodorów na wydechu- zwiększa się awaryjność

- kolejna ciekawa wartość nazywa się "stabilnością oksydacyjną" jest to upraszczając stopień wytwarzania np. substancji smolistych i żywic w trakcie składowania paliw...i tak: ON przechodzi badania stabilności oksydacyjnej jako paliwo do silników, a olej opałowy takim badaniom nie podlega.

A teraz co do opłacalności oleju opałowego- skoro jeżdżąc na oleju opałowym uzyskujemy mniejszą moc, to w gruncie rzeczy oleju opałowego spalimy więcej na wykonanie określonej pracy niż ON.
Olej opalowy nie przechodzi badań, testów jakościowych, więc niech nikt nie mówi, że to jest "barwiony ON". Masło i margaryna też podobnie wyglądają, phi.
To co zostaje w silniku po oleju opałowym przypomina zawartość kilkuletniego nieczyszczonego pieca oc. Olej opałowy zmniejsza żywotność silnika, i co za tym idzie w połączeniu z mniejszą mocą na silniku w rzeczywistości nie jest tańszy od ON.

Edytowany przez Indiana, 17 luty 2011 - 09:14.


Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Dzisiaj, 21:10
  •  

#442 Share Roki212

Roki212

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:BHA
  • Zainteresowania:coś tam się znajdzie...

    GG-3578015

Napisany 17 luty 2011 - 09:27

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Ja śmigam na ON który biore zza wschodniej granicy i wychodzi mi gdzieś w granicach 2,7 - 3 zł za litr :P

#443 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 17 luty 2011 - 09:40

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? @Roki212 wzbogacona uranem? :D

Rosyjski ON jest czasem bardziej kaloryczny niż polski, przez co silnik dynamiczniejszy. Pod warunkiem, że nikt z tym ON nie "kombinował".

Edytowany przez Indiana, 17 luty 2011 - 09:53.


#444 Share Roki212

Roki212

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:BHA
  • Zainteresowania:coś tam się znajdzie...

    GG-3578015

Napisany 17 luty 2011 - 09:52

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? hehe jak narazie jeszcze w nocy ciapki nie świecą :P
wiesz mój kolega wozi to jest ok, chyba ze oni na stacji przekręty robią u siebie i taki zatankuje to inna sprawa

Edytowany przez Roki212, 17 luty 2011 - 09:55.


#445 Share danielhaker

danielhaker

    Po prostu Daniel ;)

  • Moderator Forum
  • PipPipPip
  • 6738 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:wschodnie Mazowsze (WSI)

Napisany 17 luty 2011 - 09:56

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Na wschodzie jeżdżą na ruskiej i nic im się nie dzieje :P A u nas ciągniki takie same.
Mój kanał na YouTube http://www.youtube.com/user/danielhaker

Sprzedam:
koło zębate przekładni kątowej prasy Sipma

rozrzutnik dwuosiowy
zgrabiarkę gwiazdową

agregat prądotwórczy

#446 Share Rolnik1973

Rolnik1973

    Polska w naszych rękach

  • Members
  • PipPipPip
  • 2885 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:LUBELSKIE [ LBI ]
  • Zainteresowania:Pamiętaj! Kupując zagraniczne produkty wspierasz konkurencję która wykańcza nasz kraj.

Napisany 17 luty 2011 - 09:56

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Głupie pytanie. Ja coca-colę. Toż na niczym innym niż on i op nie jedzie.

#447 Share Arek

Arek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3531 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:ziemia Łowicka

Napisany 17 luty 2011 - 09:58

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie??

Olej opałowy:

- zanim trafi na rynek podlega do 10 badaniom, między innymi jakościowym (olej napędowy przechodzi 20 takich badań zanim trafi do zbiornika czy to samochodu czy ciągnika)

- olej opałowy zawiera głównie wyższe węglowodory, przez co ma większą gęstość niż ON- skutkuje to tym, że przy spalaniu zostaje po nim masa brudu, sadzy

- istnieje coś takiego jak liczba cetanowa (wskaźnik zdolności oleju napędowego do samozapłonu): dla samochodów wymagany jest około 50 (tyle min ma ON), dla ciągników min 40.....w oleju opałowym wynosi on w granicach 20- bardziej obrazowo: jazda na oleju opałowym daje mniejszą moc silnika (ciągnik jest słabszy), zwiększa się liczba niespalonych węglowodorów na wydechu- zwiększa się awaryjność

- kolejna ciekawa wartość nazywa się "stabilnością oksydacyjną" jest to upraszczając stopień wytwarzania np. substancji smolistych i żywic w trakcie składowania paliw...i tak: ON przechodzi badania stabilności oksydacyjnej jako paliwo do silników, a olej opałowy takim badaniom nie podlega.

A teraz co do opłacalności oleju opałowego- skoro jeżdżąc na oleju opałowym uzyskujemy mniejszą moc, to w gruncie rzeczy oleju opałowego spalimy więcej na wykonanie określonej pracy niż ON.
Olej opalowy nie przechodzi badań, testów jakościowych, więc niech nikt nie mówi, że to jest "barwiony ON". Masło i margaryna też podobnie wyglądają, phi.
To co zostaje w silniku po oleju opałowym przypomina zawartość kilkuletniego nieczyszczonego pieca oc. Olej opałowy zmniejsza żywotność silnika, i co za tym idzie w połączeniu z mniejszą mocą na silniku w rzeczywistości nie jest tańszy od ON.



Nie pomyliłeś przypadkiem oleju opałowego z mazutem? Jeśli nie to podaj źródło tej informacji bo kilka minut szukania w google i można zweryfikować, że to co piszesz to są bzdury.

Artykuł 1 http://www.centrum.a...ent/view/193/9/

Artykuł 2 bardziej naukowy http://www.motonews....74735&c=56&f=20

#448 Share Roki212

Roki212

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:BHA
  • Zainteresowania:coś tam się znajdzie...

    GG-3578015

Napisany 17 luty 2011 - 10:06

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie??

Na wschodzie jeżdżą na ruskiej i nic im się nie dzieje :P A u nas ciągniki takie same.

proste że nic, od 15 lat nie wlałem ani kropli polskiego ON do baku cały czas jeżdżę na tej z białorusi

#449 Share danielhaker

danielhaker

    Po prostu Daniel ;)

  • Moderator Forum
  • PipPipPip
  • 6738 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:wschodnie Mazowsze (WSI)

Napisany 17 luty 2011 - 10:13

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Ty się za bardzo tym nie chwal :P
Mój kanał na YouTube http://www.youtube.com/user/danielhaker

Sprzedam:
koło zębate przekładni kątowej prasy Sipma

rozrzutnik dwuosiowy
zgrabiarkę gwiazdową

agregat prądotwórczy

#450 Share Roki212

Roki212

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2075 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:BHA
  • Zainteresowania:coś tam się znajdzie...

    GG-3578015

Napisany 17 luty 2011 - 10:16

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? a o tym i tak wszyscy wiedza hehe bo jest przyzwolenie w terenie nadgranicznym ;)

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Dzisiaj, 21:10
  •  

#451 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 17 luty 2011 - 10:50

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? @Arek z mazutem nie pomyliłem; spotkałeś się kiedyś z laniem mazutu do zbiornika? Bo ja nie. Nie ograniczaj się do wikipedii.

Informacje, którepodałem pochodzą z literatury, z okresu gdy interesowało mnie zagadnienie ON/ OP. Teraz ciężko mi przytoczyć konkretne tytuły. A podałem tu to, co zapamiętałem i co wg mnie jest najważniejsze. Wiem, że kiedyś na jakiejś www było coś o testach na temat tego ile mocy uzyskuje maszyna na ON, a ile na OP.
Poza literaturą- doświadczenie. Wiem, że ciągnik jest słabszy na opale, gazy z wydechu nie są tak czyste jak po ON bo nie wszystko "się spala" (efekt niższej liczby cetanowej i zawartości wyższych węglowodorów). Do tego głowice wyglądają jak wnętrze pieca co.

#452 Share Stasiek84

Stasiek84

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 214 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warmia

Napisany 17 luty 2011 - 11:32

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Po ON głowica też się osmala jak silnik niedomaga, a po OO silniki bardziej się grzeją i trochę więcej palą, zwiększenia awaryjności układów wtryskowych nie stwierdziliśmy, ale tak było parę lat wcześniej teraz jedynie suszarnia chodzi na opale. Szkoda lać OO do nowych silników z CR a stare ciągniki jakoś nie narzekały na to co się lało tylko latem trzeba było bardziej dbać o chłodnicę.

#453 Share Arek

Arek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3531 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:ziemia Łowicka

Napisany 17 luty 2011 - 11:36

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Nie opieram się na wikipeddi tylko również na własnych doświadczeniach tylko dla poparcia podałem przykładowe linki. Za dawnych czasów wszystkie maszyny u mnie jeździły na oo przez kilka lat. Nie zauważyłem żadnego skutku ubocznego.
Widziałeś kiedyś wnętrze 20 letniego pieca na oo?
Tylko mówimy oczywiście o oo dobrej jakości a nie jakiś brudach.
Różnica w gęstości jest minimalna, przy silnikach starszego typu praktycznie nie odczuwalna dla pracy silnika (przy nowoczesnych układach wysokociśnieniowych ma to już znacznie większe znaczenie).
Liczba centanowa na takim samym poziomie. Jedyna znacząca różnica to zawartość siarki.

Poza tym dlaczego kiedyś (nie wiem jak teraz) we Francji paliwo rolnicze było koloru czerwonego?

#454 Share Stasiek84

Stasiek84

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 214 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warmia

Napisany 17 luty 2011 - 12:03

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Ponieważ na rolniczym wolno jeździć tylko rolnikom - proste, tak jak OO wolno tylko w piecach spalać a nie w silnikach. Nowe ciągniki przynajmniej NH jaki ostatnio przyszedł też mają czerwone paliwo w odstojniku, tylko jest to trochę inny odcień niż OO.

#455 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 17 luty 2011 - 12:16

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? @Arek jeśli ty definiujesz jakość paliwa po kolorze - twój ból. Wiesz swoje, ja wiem swoje.

Liczba cetanowa na podobnym poziomie?
Cytuję:

" Liczba cetanowa paliw do silników wysokoprężnych powinna mieścić się w przedziale od 40 do 60. Przyjmuje się, że bardzo korzystnie jest, jeśli paliwo ma liczbę cetanową zbliżoną do 50. Paliwa o niskiej liczbie cetanowej w okolicach 40 powodują twardą pracę silnika, moc silnika obniża się, a w spalinach znajduje się zwiększona ilość niespalonych węglowodorów. Oleje napędowe charakteryzujące się liczbą cetanową zbliżoną do 60 powodują pogorszenie jakości spalania oraz wzrost zużycia paliwa. Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.
Stosowany czasami do napędu silników ciągników rolniczych olej opałowy ma liczbę cetanową około 20. Ten wskaźnik całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe. Oprócz zbyt małej liczby cetanowej, olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zakleić silnik i zapchać układ wydechowy."

Cytata za:
Mój odnośnik

Edytowany przez Indiana, 17 luty 2011 - 12:20.


#456 Share lukejro

lukejro

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 586 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:dolnośląskie

Napisany 17 luty 2011 - 14:42

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? @Arek w Anglii paliwo rolnicze też jest barwione na czerwono ale nie ma nic wspólnego z olejem opałowym... Jest to pełnowartościowy olej napędowy. Opałówkę mają w kolorze białym... Co kraj to obyczaj także kolor paliwa w innych państwach nie ma nic do rzeczy...

#457 Share rzeznik13

rzeznik13

    URODZONY ROLNIK

  • Moderator Galerii
  • PipPipPip
  • 703 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Damianowo
  • Zainteresowania:Interesuje sie rolnictwem i modelarstwem rolniczym

Napisany 17 luty 2011 - 15:05

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Ja tam jeżdżę na czystej Orlenowskiej:)Wole zapłacić i mieć pewność,że nie stanie ciągnik nigdzie:)

#458 Share zorzyk2

zorzyk2

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3403 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:nima

Napisany 17 luty 2011 - 15:13

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Ten odnośnik do twórczości redaktorów nie wiele daje. Pokaż mi dane producenta oleju opałowego i wysokość liczby cetanowej. Jakiś czas temu(ok.10 lat temu )rafinerie produkowały ON o dużej zawartości siarki nie spełniający europejskich norm. Wtedy przeprowadzono modernizację i wprowadzono kraking do uszlachetniania ON. Do tego momentu, te dwa paliwa były identyczne. Obniżono zawartość siarki w ON co wymusiło wprowadzenie dodatków smarujących do powstałego paliwa, ponieważ siarka była czynnikiem smarującym w układach wysokociśnieniowych układów wtryskowych. to co napisałem pochodzi z broszury, którą rafinerie rozprowadzały na stacjach paliw chwaląc się postępem technologicznym. Było tam też o parametrach OO i o tym, że liczby cetanowej dla nich się nie bada i nie określa.
Skąd taka różnica potencjalnej liczby cetanowej,gdy te oba paliwa są z tej samej frakcji i różnią je zastosowane dodatki, w tym ten barwiący. Największą różnicę stanowią zastosowane stawki podatkowe i kary za nie stosowanie się do haraczu państwowego.
P.S.
Obecnie OO ma mniej siarki, popiołów jak wtedy ON.

Edytowany przez zorzyk2, 17 luty 2011 - 15:15.


#459 Share Arek

Arek

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3531 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:ziemia Łowicka

Napisany 17 luty 2011 - 16:18

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie??

@Arek jeśli ty definiujesz jakość paliwa po kolorze - twój ból. Wiesz swoje, ja wiem swoje.

Liczba cetanowa na podobnym poziomie?
Cytuję:

" Liczba cetanowa paliw do silników wysokoprężnych powinna mieścić się w przedziale od 40 do 60. Przyjmuje się, że bardzo korzystnie jest, jeśli paliwo ma liczbę cetanową zbliżoną do 50. Paliwa o niskiej liczbie cetanowej w okolicach 40 powodują twardą pracę silnika, moc silnika obniża się, a w spalinach znajduje się zwiększona ilość niespalonych węglowodorów. Oleje napędowe charakteryzujące się liczbą cetanową zbliżoną do 60 powodują pogorszenie jakości spalania oraz wzrost zużycia paliwa. Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.
Stosowany czasami do napędu silników ciągników rolniczych olej opałowy ma liczbę cetanową około 20. Ten wskaźnik całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe. Oprócz zbyt małej liczby cetanowej, olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zakleić silnik i zapchać układ wydechowy."

Cytata za:
Mój odnośnik


Gdzie napisałem, że jakość paliwa rozpoznaję po kolorze?
Skoro on i oo powstają z tej samej frakcji ropy to jakim cudem mogą mieć zupełnie inną liczbę cetanową?
Te bzdury o szkodliwości oo piszą tylko redaktorzy z wybitnie profesjonalnych gazetek typu auto świat. Używanie oo zamiast on jest prawnie zabronione i łatwiej jest kogoś przekonać, żeby nie używał oo bo niszczy silnik a nie dlatego, ze obniża dochody państwa. Identyczna sprawa jest z propanem butanem sprzedawanym na stacjach lpg i w butlach do kuchenek.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? Dzisiaj, 21:10
  •  

#460 Share Indiana

Indiana

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 573 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazury/ Podlasie
  • Zainteresowania:Takie tam...tu i tam.

Napisany 17 luty 2011 - 16:19

co lejecie do swoich baków, na czym jeździcie?? @zorzyk2 i tu się mylisz, że chodzi jedynie o podatki- owszem o podatki jeśli mowa urzędnikach. Barwa? nie wiem, może dla bezpieczeństwa konsumenta, tankując na stacji ON po barwie widzisz, że to nie OP. A były afery związane z odbarwianiem OP i sprzedażą jego jako ON.

Co do liczby cetanowej i siarki. Owszem OP ma więcej siarki. Ale to nie jest jedyna różnica w zawartości. Liczba cetanowa wynika ze składu chemicznego paliwa, im jest wyższa, tym więcej w składzie jest węglowodorów parafinowych w długich łańcuchach, a mniej węglowodorów aromatycznych (benzenu, naftalenu, antracenu). Te aromatyczne wchodzą w skład benzyny, i dla diesla są szkodliwe, to prawie tak jakby do ON benzyny dolewać.

Jeśli niska liczba cetanowa dla diesla jest szkodliwa- a w OP wynosi ona ok 20, zaś w normalnej ON powyżej 50...to wniosek jest jeden: olej opałowy nie jest "zabarwionym" ON, i szkodzi silnikowi.

Podobne tematy