Skocz do zawartości

Zdjęcie

Czwórka czy szóstka?


343 odpowiedzi na ten temat

#321 Share paawlik227

paawlik227

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 122 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 07 kwiecień 2013 - 10:13

Czwórka czy szóstka? http://www.autocentr...owy-320-i-150km tu tez jest 6cylindrów... i co do tych mocy i silników to masz pełna racje bo tak juz sie technika rozwineła i prawie wszystkie marki maja taki asortyment silników i tego tredu nic juz nie odmiwni...

Ogłoszenia agrogrosik

  • agrogrosik.pl
  • agrogrosik.pl

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Czwórka czy szóstka? Dzisiaj, 11:42
  •  

#322 Share Marcelix

Marcelix

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 353 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Podlaskie pow. kolneński

Napisany 20 czerwiec 2013 - 22:10

Czwórka czy szóstka? paawlik227 na Twoim miejscu nie był bym taki pewny, że tego trendu nic nie odmieni...

http://www.toreuse.p...ad,id_5438.html

Jeżeli czegoś nie da się zrobić, to wtedy przychodzi ktoś, kto nie wie, że się nie da i on to właśnie robi.   A. Einstein


#323 Share gutmen123

gutmen123

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 198 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 21 czerwiec 2013 - 22:53

Czwórka czy szóstka? artykuł dosyć stary bo z 2008 roku.. Trend jest jeden downsizing :)

#324 Share matik9972

matik9972

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 25 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 05 styczeń 2014 - 22:32

Czwórka czy szóstka? Silnik czterocylindrowy o tej mocy jest, że tak powiem praktycznie maksymalnie "wyciśnięty" i szybciej się bedzie zurzywał niż szóstka, która ma większą rezerwę mocy.

#325 Share darek1972

darek1972

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 760 postów
  • Lokalizacja:polski biegun zimna- najpiękniejsze miejsce pod słońcem

Napisany 05 styczeń 2014 - 22:36

Czwórka czy szóstka? Czyli jeśli silnik konstrukcyjnie może dać 180KM a w ciągniku daje nam 120 to ma jeszcze 30% rezerwy mocy?
Kupię czwartą parę do pługa Ibis
Mój profil na YouTube: http://www.youtube.com/user/darus1972
Zapraszam do galerii: http://www.agrofoto....-user11856.html

#326 Share URSUS16

URSUS16

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 131 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 08 styczeń 2014 - 23:29

Czwórka czy szóstka? Witam
temat rzeka - ja to widzę tak
Oczywiście tą samą moc można uzyskać przy 4 lub przy 6 cylindrach - pojemność skokowa jest tutaj istotna - moc nie bierze się z powietrza tylko niestety z paliwa którą idzie wlać do komory spalania.(więc objętość komory spalania musi mieć wpływ na zużycie paliwa - taka fizyka). ta sam moc w 4p będzie osiągana z mniejszej pojemności skokowej niż w 6p ...rzecz jednak w tym że, aby tak było silnik 4p musi być bardziej wysilony niż 6p - to znaczy głównie trzeba zmniejszyć objętość utleniacza aby zrobić miejsce na paliwo np. poprzez dodanie Turbo, zwiększenie do bogatej dawki paliwa na cylinder, wyższy stopień sprężania, wyższe ciśnienie wtrysku itp zwiększające tgz efektywność - a w praktyce aby mieć efekt trzeba zastopować wszystkie te rzeczy jednocześnie odpowiednio dobrane.

W tym czasie silnik 6p pracuje sobie spokojnie nie wysilony na nominalnym obciążeniu... przy lekkich pracach czy na postoju 4p spali mnie (o te dwa gary+ opory tarcia) do tego też jest bardziej efektywny ale już np z tą samą przyczepą kamienia pod górę 4p zdechnie a 6p wiedzie bez redukcji ...bo tak na prawdę to moment obrotowy jest istotny, moc jest tylko matematyczna - nazwę to tak: obciążenie jest hamulcem dla momentu obrotowego im wyższe obciążenie to potrzebny większy moment = siła X ramię [Nm] (krótsze ramię = potrzebna większa siła na tłok ,czyli moc z paliwa a to oznacza zużycie. W 6p siła wystarczy mniejsza bo ramię jest dłuższe ...celowo przejaskrawię i nazwę to obrazowo "o 2 korbowody" - po prostu jest łatwiej, nie trzeba takiej dużej siły na tłok. np silniki lotnicze 24p lub 36p ...właśnie po to, lub w F1 12p (teraz 8p bo by odlecieli). Przy ciężkim obciążeniu 4p nie ma zapasu bo objętość komory spalania jest ograniczona. W 6p jest zapas objętości do której można dolać paliwa - silnik sam dociąża się do obciążenia i dolewa potrzebnego paliwa. Oszczędność paliwa w 4p może być niewielka lub nawet pozorna bo w ekstremalnym przypadku np wymieniona górka w 4p układ paliwowy aby utrzymać zadany moment będzie dolewał paliwo w takich ilościach których już nie można spalić w przepełnionej komorze spalania i stąd ta czarna chmurka - niespalone paliwo idzie w atmosferę, dalej zaczyna brakować utleniacza potrzebnego do spalania i w efekcie spalanie zanika, z czasem się to pogłębia ...i zdechł!

Wszystko zależy do jakich zadań ma być ciągnik bo każdy silnik im bardziej obciążony tym więcej pali, a jak jest przeciążony to już żre ile jest - MOMENT OBROTOWY!!! o tym trzeba pamiętać!

Kto tego nie czuje to obojętne jaki wybierze silnika bo i tak zrobi źle - zbyt mała pojemność źle a zbyt duża niedobrze - trzeba dobrać maszynę wg siebie, swoich umiejętności stylu jazdy i potrzeb - jazda musi cieszyć a ten 1 lub 2 litry paliwa czy są aż takie ważne jak nie ma frajdy z jazdy lub wydajność pracy jest mała - ja uważam że nawet w koło komina lepiej mieć np Perkinsa 6p 100KM niż 4p 70KM ... bo różnica spalania będzie niewielka - pomijam tu zetory, ursusy i inne tego typu konstrukcje... te zawsze spalą ile się wleje ...zaznaczam że bardzo cenię te Traktory. A przy tej samej mocy 4p dla mnie całkowicie odpada, niestety producenci idą w tę stronę ze względu na koszty (podwyższając efektywność silników tną koszty materiałów i produkcji podzespołów - bloku, tłoków i całej reszty, nawet maska jest wtedy krótsza) ...i wmawiają klientom że starczy im 4p, w traktorach 100KM oszczędność paliwa przy 4 lub 6 cylindrach przy pracy w polu jest niezauważalna dla zwykłego użytkownika - natomiast wysilenie silnika ma już ogromny wpływ na wytrzymałość ...szybciej kupi się nowy i fabryka znowu zarobi.

Jest jeszcze masa ciągnika - ta ma ogromną wagę dla siły pociągowej - zauważyliście że nowe 100KM są jakieś mniejsze od tych produkowanych 10-15 lat temu ...czy to nie daje do myślenia - ok masa wpływa na spalanie ale bez niej jest poślizg!

Każdy silnik to inna konstrukcja - kluczowe są szczególiki - które trudno odpowiednio zoptymalizować, tu nawet ręka mechanika ma znazenie i jednym producentom wychodzi to lepiej a innym gorzej. Zwiększanie sprawności silnika jest właściwe ale nie powinno być przesadne - materiały nie wytrzymują, a te które mogły by wytrzymać są za drogie.
Ciekawe ile mth wytrzymają bez kapitalik takie nowoczesne silniki, np 4 cylindrowy, doładowany 105KM z Zetora Proksimy - ile stawiacie?

pozdrawiam
Grzegorz

Edytowany przez URSUS16, 09 styczeń 2014 - 23:12.


#327 Share hubertuss

hubertuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 4050 postów

Napisany 12 styczeń 2014 - 10:36

Czwórka czy szóstka? Wspaniały wykład szkoda,że nie zauważyłeś, nie domysliłeś się, że trzeba porównać silniki o tej samejmocy. Za chwile ktoś porówna c 330 o mocy 30 Km z 6 o mocy 130 KM i tez wyjdzie, że 6 lepsza. Porównując silniki 4 czy 6 cylindrów o podobnej mocy uzyskamy podobne przełożenie na trakcje i inne osiągi. 6 ma więcej cylindrów tylko sprawność kazdego z nich jest mniejsza niż w 4. Rezultat przy lekkich pracach 6 spalimy więcej przy cięzkich 6 i 4 spalą podobnie.

http://www.konedata....orit/MF4255.htm

Tu masz przykład bo cos tam o perkinsie pisałeś. Gdyby 4255 miał te 5 KM więcej moment tez był by podobny jak w 4260. Wniosek z 6 nie mamy w zasadzie żadnych korzyści. Zastosowanie silnika 6 c było by uzasadnione w przypadku gdybyśmy chcieli uzyskac moc której obecnie stosowane 4 w ciągnikach nie są w stanie uzyskać.
Poniżej nastepny przykład z życia, który tu podoawałem nie ciągniki co prawda ale zasada podobna. Nowszy, mniejszy sprawniejszy silnik wypiera przestarzały nie ekonomiczny mniej sprawny.

Dzisiaj romawiałem z sąsiadem który lubi bmki 3 w coupe. Fakt bmka to nie traktor, ale powiedział mi jedna rzecz. W starszej e46 miał silnik 6 cylindrów. Nie wiem czy tam jest 2 litry czy 2,2. Moc była 170 KM. Teraz ma e90 silnik 2 litry 4 cylindry też 170 KM. Powiedzial mi, że nowa pali jakieś 1,5 litra mniej i lepiej przyspiesza.Tak więc technika się rozwija. Silnik nowocześniejszy, o mniejszej pojemności a więc bardziej wydajny zawsze bedzie lepszy od tego starego większego. Nawet jeśli moc będzie podobna nowy mniejszy i tak wypadnie lepiej w codziennej eksploatacji.


Oczywiście z obniżaniem pojemności nie ma co przesadzać. Ale na dzień dzisiejszy moc 120 - 140 Km w ciągniku optymalnie uzyska 4 c. Ponizej tych 140 KM zakup 6 jest bez sensu. Chyba, że komus zależy na długim rozstawie osi czy masie. A nie zależy na spalaniu czy kosztach serwisowania.

#328 Share rafalrafal30

rafalrafal30

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 3 postów

Napisany 17 styczeń 2014 - 17:53

Czwórka czy szóstka? Czwórka dojazdy i leka praca aż miło będzie patrzeć na wskaźnik paliwa. Szóstka to wir w baku .

#329 Share pawel885

pawel885

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazowieckie

Napisany 17 styczeń 2014 - 20:13

Czwórka czy szóstka? Japończycy z 2.0 V6 wyciągali 170koni bez turbiny, Niemcy z 2.0 R5 160 koni, i to na początku lat 90-tych , z takiej wielkości R4 mieliśmy wtedy max 130-140 koni . To były czasy gdy jeszcze liczyła się trwałość i bezawaryjność więc coś to daje do myślenia.... Dziś lepiej zrobić wyżyłowane 4cyl bo jest tańsze w produkcji i szybciej się rozleci

#330 Share hubertuss

hubertuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 4050 postów

Napisany 17 styczeń 2014 - 20:27

Czwórka czy szóstka? Dyskusja schodzi na żenujący poziom. Wycisnąc to se mozna. Liczy się jjeszcze spalanie elastyczność koszty eksploatacji itd. Przykład bez sensu nie mający nic wspólnego z tematem. To,że ktoś uzyskał moc 170 Km z silnika v6 i pojemnosci 2.0 nic nie znaczy. Dzisiaj żaden japoński producent nie oferuje takiej jednostki więc pomysł był kiepski i się ztego wycofali.

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Czwórka czy szóstka? Dzisiaj, 11:42
  •  

#331 Share pawel885

pawel885

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazowieckie

Napisany 17 styczeń 2014 - 21:00

Czwórka czy szóstka? To że dziś nie oferuje się danej jednostki nie świadczy że była zła, prosty przykład R5 TDI...

#332 Share jaro

jaro

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 5087 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 17 styczeń 2014 - 21:04

Czwórka czy szóstka? albo 1.6 TD ...

#333 Share gutmen123

gutmen123

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 198 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 20 styczeń 2014 - 22:40

Czwórka czy szóstka? Wszystkim nam tutaj się wydaje, że jesteśmy mega specjalistami od konstrukcji silników.. Polemizowałbym. Wątpię aby tutak
ktoś miał doktora z konstrukcji silników spalinowych.
Co lepsze 6 czy 4 . Jak mi powiedział .konstruktor od silników spalinowych z dawnej andorii.. Silnik ma bardzo duże
zapasy mocy. Turbo ewentualnie biturbo plus elektronika (common rail) potrafia zdziałać cuda.
Dla użytkownika tak naprawdę nie bedzie miało znaczenia, bo i tak żaden z nas nie będzie w stanie sobie
poradzić bez serwisu w przypadku niesprawności.....
PZdr

#334 Share hubertuss

hubertuss

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 4050 postów

Napisany 26 styczeń 2014 - 14:55

Czwórka czy szóstka? Najlepiej powiedzieć, że wszyscy się nie znają i samemu nie wnieść nic do tematu. Wnisokuje, żeów konstruktor z andorii mówiąc o turbo czy biturbo i elektronice bardziej staawiał na 4 ponieważ takimi gadżetami w tych silnikach osiąga się wyższą sprawność.
Co do silników 1.6 tdi wróćiło choć juz całkiem inne. Poprostu wszyscy potrzebują więcej mocy. Poza tym nie wiem czy ma sens porównanie 1.6 tdi czy 2.5 tdi r5, które były w zasadzie najlepszymi silnikami w swoim czasie. Do badziewia 2.0 v6 benzyna z mazdy xedox 6. Spalanie w mieście wynosiło około 15 l przy normalnej jeździe. Obsługa rozrządu była droga (dwa paski i mnóstwo rolek). Ogólnie było to badziewie kto miał ten wie. Dzisiaj na ulicy tego nie zobaczysz, znajomy miał xedoksa 6. Cieszył się tylko jak kupił po tygodniu myślał o sprzedaży.

#335 Share Misiekl

Misiekl

    Nowicjusz

  • Members
  • Pip
  • 4 postów

Napisany 30 styczeń 2014 - 00:41

Czwórka czy szóstka? W top agrar byl test 4 i 6 i oczywiscie 6 zwyciezyly wszystkie testy. 4 cylindry to do ladowacza jedynie lepsze.

#336 Share b0gdan

b0gdan

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 3102 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:pow. chełmski

Napisany 30 styczeń 2014 - 16:54

Czwórka czy szóstka? W którym TOP Agrar?

#337 Share adikpl1

adikpl1

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 1849 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:BLM

Napisany 30 styczeń 2014 - 17:26

Czwórka czy szóstka? Tak porównywał Claas:

#338 Share inwi

inwi

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice grajewa
  • Zainteresowania:maszyny rolnicze, komputery

Napisany 07 luty 2014 - 11:26

Czwórka czy szóstka? Ten filmik powinien zamknąć temat. Jak widać 4 to ciagniki do bardziej uniwersalnej pracy, które są dobre gdy nie korzysta się z pełni mocy i w takich warunkach spalaja mniej jak 6 cylindrów. Przy pełnym obciążeniu 6 cylindrów górą. Umieszczenie starego modelu pokazuje ulepszenia w stosunku do porzednika. Wniosek jest 1 jesli masz w zasadzie tylko cieżką prace tylko 6 cyl, jesli połowa pracy ciężkiej a połowa nie wymagająca pełni mocy wyjdą na zero po całym sezonie różnych prac. 4 cylindry lepsze gdy masz przewagę lżejszych prac z niepełnym obciążeniem. W ogólnym rozrachunku spalanie wydajność w różnych warunkach i obciażeniach wyjdzie na remis (z lekkim wskazaniem na 6 cyl). Co do trwałości silników sie nie wypowiem bo nie ma pewnych danych. Każdy wie jakie prace ma ciagnik wykonywać więc może dobrać lepsze rozwiązanie.

Edytowany przez inwi, 07 luty 2014 - 11:29.


#339 Share pawel885

pawel885

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Mazowieckie

Napisany 07 luty 2014 - 11:59

Czwórka czy szóstka? Wogóle co ma się liczba cylindrów do spalania, znam przypadki że 90 konna szóstka pali mniej jak 4 cyl 90 koni - i szóstka 20 lat starsza, nawet w wycinaku chodzi bo lepiej pali w mrozy. I co nam z technologii która ładnie wygląda na papierku a nie w życiu codziennym

Reklama AgroFoto Ads

  • watermark
  • Reklama
Czwórka czy szóstka? Dzisiaj, 11:42
  •  

#340 Share inwi

inwi

    Zaawansowany

  • Members
  • PipPipPip
  • 129 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:okolice grajewa
  • Zainteresowania:maszyny rolnicze, komputery

Napisany 07 luty 2014 - 13:09

Czwórka czy szóstka? Zgodzę się z tobą że stare mniej paliły i były lepsze. Spalanie to nie wina producentów tylko norm emisji spalin, a obniżenie jakości za to już można producentów winić.


Dodaj odpowiedź



  

Podobne tematy