Kubota – historia sukcesu

logo_hdr.gif


Historia firmy Kubota to 121 lat ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich wyrobów. Podobnie jak w przypadku japońskich producentów samochodowych jest to opowieść o oszałamiającym podboju światowych rynków dzięki legendarnej jakości i niezawodności.
Od kiedy w 1890 roku 19 letni Gonshiro Kubota założył niewielką odlewnię stali, firma nosząca jego nazwisko rozrosła się w potężny koncern zatrudniający prawie 50 000 osób na całym świecie. Potęga przedsiębiorstwa została zbudowana na dwóch głównych filarach: produkcji silników spalinowych oraz wytwarzaniu maszyn dla budownictwa i rolnictwa.

Już u progu dwudziestego wieku firma Kubota zaoferowała pierwsze proste narzędzia do uprawy ziemi, aby z czasem rozszerzyć wachlarz wyrobów o maszyny napędzane spalinowo. Było to możliwe, ponieważ w 1922r. światło dzienne ujrzał pierwszy silnik Kubota zasilany naftą. Dzięki temu, w 1947r. powstały pierwsze kultywatory tej marki. Przełomowe dla koncernu Kubota okazały się jednak lata 1960-1961, kiedy w fabryce Sakai ruszyła masowa produkcja silników diesla, a także zaprezentowano pierwszy japoński ciągnik rolniczy: Kubota T15. Choć informacje na temat tego pierwszego japońskiego, czterokołowego traktora są bardzo skromne, według portalu www.retrotraktor.pl maszyna ta dysponowała silnikiem wysokoprężnym o mocy 15 KM przy masie własnej 900kg

Dziś koncern Kubota obecny jest ze swoimi produktami dla rolnictwa we wszystkich rejonach świata, a ponad 3 miliony wyprodukowanych egzemplarzy czyni z przedsiębiorstwa jednego z największych dostawców maszyn dla tej gałęzi gospodarki. Kluczowym rynkiem eksportowym koncernu są Stany Zjednoczone, gdzie firma oferuje swoje wyroby dla rolnictwa od 1969, kiedy to wprowadziła na rynek zmodernizowany model Kubota T15 o oznaczeniu L-200 i mocy 21 KM (źródło: www.retrotraktor.pl). Do tej pory sprzedano tam 1,5 miliona ciągników. W Europie najważniejsze przyczółki firmy Kubota zlokalizowane są w Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Na tym ostatnim rynku marka odnosi znaczące sukcesy, szczególnie w sprzedaży ciągników mniejszej mocy. Tu też znajduje się obszerny, centralny magazyn części zamiennych firmy Kubota na Europę Środkową, który zapewnia doskonałą dostępność części zamiennych również na rynek polski.

W Polsce ciągniki rolnicze Kubota są oficjalnie oferowane od 2004 roku przez inną firmę o japońskich korzeniach: Marubeni Machinery Distribution Poland Sp. z o.o. Dzięki rozbudowanej sieci dilerskiej w całej Polsce z roku na rok zwiększa się liczba ciągników Kubota pracujących na polskich polach. A jakie są te maszyny i czym przekonują do siebie rodzimych rolników? Grzegorz Czerwiak, specjalista produktowy zajmujący się ciągnikami rolniczymi Kubota, twierdzi: „nasze traktory są przeznaczone przede wszystkim dla rolników ceniących sobie komfort pracy, trwałość i niezawodność. Japończycy stosują wyłącznie sprawdzone, trwałe i proste rozwiązania, unikając zbędnych gadżetów i przeładowania elektroniką. Aby zapewnić najwyższą jakość i niezawodność oferowanych maszyn, proces produkcji ciągników Kubota od projektu do montażu odbywa się w jednej fabryce. Jest to zdecydowanie odmienna strategia od większości producentów europejskich, którzy swoje ciągniki zaopatrują np. w silniki Perkins, przednie mosty marki Carraro i skrzynie biegów ZF. Kubota Corporation instaluje więc w ciągnikach własne silniki diesla, słynące z wysokiej kultury pracy, oraz zaprojektowane specjalnie do współpracy z nimi układy przeniesienia napędu. Zapewnia to doskonałe dopasowanie wszystkich podzespołów oraz zwiększa trwałość całej maszyny. Trzeba również podkreślić, że produkcja oferowanych w Polsce ciągników Kubota nadal odbywa się w fabrykach w samej Japonii: Sakai koło Osaki oraz Tsukuba koło Tokio. Gotowe ciągniki, które można uruchomić jeszcze w kontenerze i włączyć każdą funkcję, docierają do Polski drogą morską z Kraju Kwitnącej Wiśni. Właśnie stąd bierze się legendarna jakość i niezawodność oferowanych przez nas maszyn.”

A jakie zalety traktorów z literą „K” na masce dostrzegają ich użytkownicy? Andrzej Sosiński, Koordynator Sprzedaży Ciągników Rolniczych w Marubeni Machinery Distribution Poland twierdzi, że najczęściej wymienianym atutem traktorów Kubota jest ich doskonała zwrotność. „Kubota to najlepszy wybór wszędzie tam, gdzie niezbędne staje się manewrowanie na ograniczonej przestrzeni. Unikalna konstrukcja przednich mostów w oparciu o przekładnię stożkową zatopioną w kąpieli olejowej pozwala na uzyskanie niezrównanego kąta skrętu kół, bez strat mocy, przy zachowaniu wysokiej żywotności i minimum obsługi.” Rzeczywiście, użytkownicy tych ciągników podkreślają, że ciasne nawroty przy włączonym napędzie przednim, nawet przy pracy z ładowaczem czołowym, nie powodują zużycia ani uszkodzeń przednich mostów – zupełnie inaczej, jak w przypadku tradycyjnych „krzyżaków”. Również dziennikarze zajmujący się tematyką rolniczą zwracają uwagę na zwrotność maszyn Kubota: „Ogromna zaleta Japończyka to bardzo duża zwinność” („Sprawny jak Samuraj” – test Kuboty M6040, Agromechanika, 5/2009)

Wielu użytkowników ciągników z Kraju Kwitnącej Wiśni chwali sobie ich umiarkowany apetyt na paliwo. Przy pracy z ładowaczem czołowym spalanie 74-konnego ciągnika M7040 oscyluje w granicach 5 litrów na godzinę. Kubota Corporation promuje zresztą swoje produkty jako ciągniki wręcz dedykowane do pracy z ładowaczem czołowym. Dlatego w standardzie we wszystkich modelach nabywcy znajdą hydrauliczny rewers bezsprzęgłowy, a w najnowszej serii produktów, obejmującej traktory o mocy 66-99 KM, także szybę przednią z zaokrągloną górną krawędzią dla lepszej widoczności ładowacza czołowego w górnym położeniu.

Jednak doświadczenia polskich rolników pokazują, że ciągniki Kubota spisują się świetnie nie tylko w pracy z ładowaczem. Wyniki w pracach polowych również wywołują uśmiech na twarzach użytkowników. 88-konny ciągnik M8540 w orce z pługiem obrotowym 3 skibowym Overum, pracując na glebie gliniastej, uzyskuje spalanie na poziomie 5 litrów. Z kolei 108-konny ciągnik M108S sprzężony z pługiem obrotowym 4-ro skibowym Agromaszu o szerokości roboczej skiby 40cm, również w glebie ciężkiej, potrzebuje 8,8 litra oleju napędowego na godzinę pracy. Kluczem do tak ekonomicznego użytkowania maszyn z literą „K” na masce jest optymalne wykorzystanie charakterystyki jednostek napędowych Kubota. Jak tłumaczy Grzegorz Czerwiak: „pracując w optymalnym zakresie 1600-1800 obr/min, silniki wykazują najmniejsze jednostkowe zużycie paliwa oraz oferują wysoki moment obrotowy. Dzięki temu dynamika ciągnika zadowoli najbardziej wybrednego klienta.”

Ciągniki Kubota przywodzą na myśl niezawodne polskie konstrukcje sprzed lat do dziś pracujące na polskich polach. Mają prostą budowę, a elektronika została ograniczona do absolutnego minimum. Maciej Rujner, Dyrektor Zarządzający dziąłu Kubota u w firmie Marubeni Machinery Distribution Poland, wierzy, że jest to właściwa koncepcja, a klient dostaje do dyspozycji ciągnik, który będzie mu służył bezawaryjnie przez długie lata. „Uważamy, że takich właśnie rozwiązań oczekują polscy rolnicy. W długoletnim okresie użytkowania nasze ciągniki będą sprawdzały się znacznie lepiej niż naszpikowane elektronicznymi gadżetami konstrukcje innych marek” - przekonuje Maciej Rujner. W praktyce oznacza to, że we wszystkich ciągnikach serii M instalowany jest rewers bezsprzęgłowy oparty na niezwykle trwałym sprzęgle wielotarczowym zatopionym w kąpieli olejowej. Z kolei w ciągnikach do 99 koni firma stosuje całkowicie mechaniczny, bezpośredni wtrysk paliwa. Rzędowe pompy podają paliwo dwustopniowo w sposób mechaniczny doprowadzają do jego lepszego mieszania się z powietrzem dzięki czemu mieszanka jest lepiej spalana zapewniając większe osiągi i mniejsze zużycie paliwa. Dopiero w ciągnikach o mocy powyżej 100 KM występuje system Common Rail, podyktowany rygorystycznymi normami emisji spalin. Również tylne TUZ-y w Kubocie to wzór trwałości i prostoty, gdyż traktory Kubota do 108KM są wyposażane w całkowicie mechaniczny podnośnik tylny oraz mechaniczną skrzynię biegów.

Ogromne doświadczenie firmy Kubota w produkcji maszyn rolniczych połączone z japońską filozofią doskonałego wykonania sprawiają, że traktory z literą „K” na masce zyskują sobie coraz większą rzeszę wiernych użytkowników. Przekonanie o wysokich walorach tych maszyn jest powszechne w zespole polskiego dystrybutora, firmy Marubeni Machinery Distribution Poland. „Proste, sprawdzone i trwałe rozwiązania techniczne, niezawodność oraz dokładność produkcji to cechy charakteryzujące Ciągniki Kubota” podsumowuje Maciej Rujner, Dyrektor Zarządzający. Właśnie dlatego od maja 2011 roku dystrybutor wprowadził bezpłatny, 3-ci rok pełnej, bezpłatnej gwarancji fabrycznej na wszystkie ciągniki o mocy od 66 do 128KM. Uzyskanie trzeciego roku gwarancji nie wymaga żadnych dopłat. Jedyny obowiązek nabywcy to regularne serwisowanie zakupionej maszyny według zaleceń producenta i stosowanie oryginalnych olejów Kubota dostępnych u autoryzowanych Dilerów. To unikalne na polskim rynku rozwiązanie podkreśla najważniejsze zalety japońskich ciągników i z pewnością zachęci wielu rolników do wyboru właśnie tej marki ciągników.

agrofoto


1 komentarz


Rekomendowane komentarze

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj