Skocz do zawartości




Zdjęcie

Fachowość i nowoczesność w likwidacji szkód

Napisany przez agrofoto, 15 październik 2013 · 452 wyświetleń

Concordia Ubezpieczenia współpracuje z uznanymi jednostkami badawczymi, podejmując inicjatywy zmierzające do uruchomienia ciekawych projektów badawczo-rozwojowych. Dla przykładu - wspólnie z Instytutem Magazynowania i Logistyki przeprowadziła analizę dostępności danych przestrzennych dystrybuowanych przez jednostki samorządowe. Z kolei z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu podjęła inicjatywę stworzenia zaawansowanego systemu do monitorowania warunków pogodowych oraz ich wpływu na uprawy. Concordia przygląda się także projektowi budowy oktokoptera, czyli wielowirnikowca napędzanego elektrycznie ośmioma silnikami, który realizowany jest w Instytucie Inżynierii Biosystemów na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.

Tymczasem Vereinigte Hagel, niemiecki lider w dziedzinie ubezpieczeń gradu, udziałowiec Concordii Ubezpieczenia, przeprowadził testy dotyczące zastosowania dronów (UAV- Unmanned Aerial Vehicle), w likwidacji szkód w rolnictwie. Była to pierwsza firma, która zdecydowała się na zainwestowanie
w tego typu doświadczenia w Niemczech i Włoszech. Do badań wykorzystano głównie uprawy kukurydzy, ziemniaków, słoneczników i trawy sudańskiej. Dzięki wykonanym zdjęciom lotniczym okazało się, że jest możliwe precyzyjne określenie uszkodzonych powierzchni upraw. Jest to szczególnie przydatne przy szkodach obejmujących duże powierzchnie. Do tej pory tak precyzyjne i nowoczesne techniki nie były możliwe do wykorzystania w tego typu działaniach. Oszacowanie powstałych szkód wiązało się z dużymi nakładami pracy rzeczoznawców, często dopiero pomiary możliwe były do wykonania w trakcie zbiorów lub po zbiorach, na podstawie resztek pożniwnych lub innych pozostałości.

Załączony obraz


Zalety i opis techniczny dronów
- Do głównych zalet dronów należą: proste automatyczne planowanie trasy lotów, możliwość wykorzystania przy dużym wietrze sięgającym nawet 65 km/h, a także szerokim zakresie temperatur od -20° C do +45°C. Inne zalety, na które warto zwrócić uwagę to: wydajność pozwalająca na 55 minut lotu oraz specjalne funkcje bezpieczeństwa, niski koszt przelotu i mała waga. Dron testowany w Vereinigte Hagel waży mniej niż 3 kg, a rozpiętość jego skrzydeł sięga 1,6 metra. Torba, w której jest łatwo transportowany waży razem z nim - niecałe 20 kg. – informuje Daniel Hillert, starszy inspektor ds. sprzedaży, Vereinigte Hagel.

- Niekwestionowaną przewagą dronów jest także to, że do jego obsługi wystarczy jeden operator. Kolejną zaletą UAV jest jakość powstałego obrazu, która cechuje się niezwykła precyzją i szczegółowością, także w 3D. W zależności od rozdzielczości wykonanych podczas lotu zdjęć, w ciągu 40 minut można sfotografować od 200 do blisko 1000 hektarów – dodaje Michael Lösche, Członek Zarządu, Concordia Ubezpieczenia.

Etapy likwidacji szkody przy wykorzystaniu drona

Tradycyjnie testowanie dronów obejmuje pięć etapów: planowanie lotu, start, lot, lądowanie i analizę zebranych danych. Na początku operator przygotowuje plan lotu, za pomocą oprogramowania MAVinci Desktop Flugplanungssoftware. Po przesłaniu danych trasy lotu do UAV rozpoczyna się procedura lotu. Następuje start poprzez wyrzut UAV w powietrze. Kolejny etap to już lot. Dron wykonuje samodzielnie przelot według uprzednio zaprogramowanej trasy i automatycznie robi zdjęcia powierzchni pola z powietrza, za pomocą specjalnie zainstalowanej kamery cyfrowej. Zdjęcia wykonywane podczas lotu zapisywane są w pamięci komputera pokładowego, dzięki czemu można je przetwarzać po zakończeniu lotu. Przedostatnim elementem jest samodzielne lądowanie w trybie automatycznym lub półautomatycznym wspomaganym komputerowo. Po zakończeniu lotu i przetworzeniu danych z pojedynczych zdjęć tworzony jest obraz poglądowy sfotografowanych pól. Dzięki tej technice możliwe jest szybkie i precyzyjne oszacowanie powstałych szkód.
Plany związane z wykorzystaniem UAV w Vereinigte Hagel i Concordii Ubezpieczenia

Załączony obraz


- Ze względu na stale rosnącą powierzchnię upraw, głównie kukurydzy, wykorzystanie dronów jest przydatnym i perspektywicznym narzędziem w procesie szacowania powstałych szkód. Zauważamy także możliwości zastosowania UAV jako wsparcie podczas monitoringu upraw zbóż i rzepaku, które ubezpieczane są od skutków złego przezimowania. Potrzebne są jednak dalsze testy i doświadczenia, gdyż nie wszystkie ryzyka mogą zostać ocenione z powietrza. Warto także podkreślić, iż nigdy żadna maszyna nie będzie w stanie zastąpić wiedzy i doświadczenia człowieka. Narzędzia takie, jak dron mają za zadanie wspierać pracę rzeczoznawców i do tego też będziemy chcieli je wykorzystywać. - konkluduje Michael Lösche.

INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

Dron, innymi słowy - UAV (Unmanned Aerial Vehicle) to bezzałogowy statek latający wyposażony w aparat fotograficzny lub kamerę, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie.

Trochę historii i zastosowanie dronów na świecie

Już w 1906 roku George R. Lawrence wykorzystał 17 latawców zawieszonych na stalowej linie, by za pomocą ponad 20-kilogramowej kamery wykonać zdjęcie zniszczonego przez trzęsienie ziemi i pożar San Francisco. W 1958 roku w powietrze wzbił się pierwszy telekopter używany do relacjonowania bieżących wydarzeń. Lecz do niedawna samoloty bezzałogowe kojarzyły się albo z literaturą sensacyjną, albo z wojskiem i misjami agencji wywiadowczych. To drony zdobywają informacje dla CIA i innych służb wywiadowczych. Coraz częściej jednak drony są wykorzystywane do celów innych niż militarne. Samoloty bezzałogowe patrolują granice w poszukiwaniu nielegalnych imigrantów. Używane są też podczas klęsk żywiołowych, w akcjach poszukiwawczych i przy badaniach naukowych. Pojawiły się nawet projekty, by wykorzystywać drony do dowożenia pizzy do odludnych miejsc. Latające roboty wykorzystuje także niemiecka policja, straż pożarna, architekci, leśnicy oraz firmy kontrolujące użycie stanu gazociągów.