Skocz do zawartości




Zdjęcie

Sprzedaż ciągników rolniczych w marcu 2013: Słaby pierwszy kwartał

Napisany przez agrofoto, 10 kwiecień 2013 · 2917 wyświetleń

ciągniki rolnicze sprzedaż maszyny rolnicze

Załączony obraz


W pierwszym kwartale nie udało się poprawić rekordowych wyników sprzedaży ciągników rolniczych z 2012 roku. Słabszy był każdy z trzech kolejnych miesięcy i na koniec marca ilość zarejestrowanych maszyn jest o ponad 18 proc. niższa niż przed rokiem.

W marcu polscy rolnicy zarejestrowali 1662 nowe ciągniki rolnicze. To wynik o 44 proc. lepszy od lutowego, ale jednocześnie o blisko 20 proc. gorszy od ubiegłorocznego. Jest to jednocześnie najsłabszy marzec od 2009 roku, kiedy to rolnicy kupili 1837 nowych traktorów. Rosnąca sprzedaż w marcu jest zjawiskiem naturalnym dla tego rynku, jednak kończący się strumień pieniędzy z unijnego wsparcia jest wyraźnie odczuwalny dla producentów traktorów. To już piąty miesiąc z rzędu, kiedy rolnicy rejestrują mniej maszyn w porównaniu do ubiegłego roku.

Styczeń był słabszy o ponad 21 proc., w lutym sprzedaż nieznacznie wzrosła jednak rynek nadal był pod kreską o 13 proc. Pierwszy kwartał zamknął się sprzedażą na poziomie 3838 sztuk, czyli o 862 sztuk mniej niż w takim samym okresie 2012 roku.
„Wyniki sprzedaży ciągników rolniczych nie są dla nikogo zaskoczeniem. Rolnicy bardzo przyzwyczaili się do finansowania inwestycji przy unijnym wsparciu i kiedy to się kończy sprzedaż automatycznie spada. Również aura pogodowa nie stanęła po stronie producentów maszyn. Z pewnością przedłużająca się zima powodowała mniejsze zainteresowanie rolników zakupami nowych ciągników” – mówi Mariusz Chrobot, wiceprezes Martin & Jacob.

John Deere goni lidera
Stale niekwestionowanym liderem polskiego rynku jest marka New Holland, która zarejestrowała na koniec I kwartału 725 nowych ciągników. Jednak niebiesko-białe ciągniki liderują również pod względem największych spadków (-178 szt.). O ile w styczniu i lutym te spadki sięgały dwudziestu kilku sztuk, o tyle w marcu sprzedaż zmalała o blisko 28 proc. (-127 szt.). Zupełnie inaczej radzi sobie John Deere – w każdym z trzech miesięcy I kwartału amerykańskie ciągniki sprzedawały się lepiej niż przed rokiem. Dzięki temu – w stosunku do ubiegłego roku - poprawił udział rynkowy o blisko 4 proc. i zajął drugie miejsce w kwartalnym zestawieniu (+67 szt.). Czeski Zetor był trzecią najczęściej wybieraną marką przez polskich rolników w pierwszych trzech miesiącach 2013 roku. Pomimo spadków sprzedaży w porównaniu do 2012 roku (-73 szt.), wzrósł udział rynkowy o ponad 1 proc.

Ursus nie zwalnia tempa
Nie przestaje zaskakiwać sprzedaż najbardziej znanej rolniczej marki w Polsce – Ursus. Do końca marca rolnicy zarejestrowali ich 126 sztuk, co dało firmie ponad 3 proc. udział w rynku. Co jednak ważniejsze, sprzedaż Ursusa była lepsza od zeszłorocznej w każdym z miesięcy i obecnie jest to marka, która najbardziej zwiększyła sprzedaż w odniesieniu do tego samego okresu poprzedniego roku (+101 szt. | + 404%)

Zetor Proxima 85
Bardzo dobre wyniki Ursusa są efektem umiejętnego dopasowania produktu dla rynku. Ich model Ursus 10014H był najczęściej kupowanym ciągnikiem o mocy powyżej 100 KM. W I kwartale tego roku rolnicy zarejestrowali 61 sztuk tego modelu i był to zarazem najlepiej sprzedający się model Ursusa. Ta sprzedaż pozwoliła zadowolić się czwartym miejscem
w zestawieniu najczęściej kupowanych traktorów. Na pierwszym miejscu znalazł się 82-konny Zetor 85 Proxima, który został zarejestrowany w ilości 117 szt. Kolejne dwa miejsca należały do ciągników New Holland seria TD 5000. I tak odpowiednio TD5050 o mocy 95 KM znalazł 80 nabywców, a model TD5030 – 75.

Rosną maluchy i siłacze
Tradycyjnie najczęściej wybieranymi traktorami były te o mocy pomiędzy 76 a 100 KM, jednak to właśnie w tym segmencie nastąpiły najwyraźniejsze spadki sprzedaży (-33 proc.). To, co ciekawe, to wyraźnie lepsza koniunktura na traktory najmniejsze – do 50 KM i te największe – powyżej 200 KM. Pierwszej grupie lideruje japońska marka KUBOTA, a sam segment wzrósł o blisko 9 proc. W mocy królewskiej największą sprzedaż odnosi John Deere, a sprzedaż całego segmentu była lepsza od ubiegłorocznej o 32 proc.

Sprzedaż spada prawie w całym kraju
Sprzedaż traktorów spadła w 11 z 16 województw, w tym w województwach o największej liczbie rejestracji. Najwięcej maszyn rolnicy tradycyjnie zarejestrowali w województwie mazowieckim i wielkopolskim. Na trzecim miejscu znalazło się województwo łódzkie. Województwa, w których sprzedaż rosła to kujawsko-pomorskie, świętokrzyskie, śląskie, zachodniopomorskie i opolskie.
Koniec złotych czasów? Ostatnie lata trochę rozpieszczały producentów pod względem sprzedaży. Unijne wsparcie w finansowaniu maszyn szybko nauczyło rolników, że warto inwestować w modernizację gospodarstw, ale też stwarzało dla samego rynku sytuację niepewną, bo kreowaną trochę nienaturalnie. Teraz, kiedy środki na modernizację kończą się, a w nowym rozdaniu unijnego budżetu będzie ich również mniej, coraz większe znaczenia będzie nabierała dokładna analiza rynku i potrzeb, bo też rolnicy zaczną dokładniej przyglądać się każdej wydawanej złotówce.

Sprzedaż nowych ciągników rolniczych od stycznia do marca 2013 (mierzona liczbą rejestracji)

Załączony obraz

Źródło: Martin & Jacob, badanie AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK